כך חתם הגר"מ זעמבא הי"ד את הספדו על הגרי"מ שפירא זצללה"ה.גל של אגוזים כתב:כדאי לבדוק אם נמצא 'מליצה' זה בהספדים קדומים.
תשובה ראיתי את השאלה והיא ארוכה מאר"ש (משנה למלך הלכות מלוה ולוה פרק כא הלכה א)
גל של אגוזים כתב:מענין לענין - צורם לי תמיד לשמוע בהספדים [בדר"כ אצל אסון או בימי הקורונה] לשמוע ההוא ספדנא מסיים בתפלה 'עליה השלם כל הקרבנות כולם'. איני יודע אם זה מליצה או פשוט טעות שחושבין דקאי אתמיד של בין הערביים, ולי זה צורם כי זה נשמע כקללה ולא ברכה. כדאי לבדוק אם נמצא 'מליצה' זה בהספדים קדומים.
לבי במערב כתב:כך חתם הגר"מ זעמבא הי"ד את הספדו על הגרי"מ שפירא זצללה"ה.גל של אגוזים כתב:כדאי לבדוק אם נמצא 'מליצה' זה בהספדים קדומים.
גל של אגוזים כתב:מענין לענין - צורם לי תמיד לשמוע בהספדים [בדר"כ אצל אסון או בימי הקורונה] לשמוע ההוא ספדנא מסיים בתפלה 'עליה השלם כל הקרבנות כולם'. איני יודע אם זה מליצה או פשוט טעות שחושבין דקאי אתמיד של בין הערביים, ולי זה צורם כי זה נשמע כקללה ולא ברכה. כדאי לבדוק אם נמצא 'מליצה' זה בהספדים קדומים.
עוד ראיתי בקונט' החכם המכשיר: נראה דכיון ד"גט פיטורין" אינו מעיקר הגט, אף אם יהיה בו משמע שתי עניינות ויהיה לשון חוב, אין בכך כלום וכו' ואחד מן החכמים הביא ראיה לזה ממאי דקאמר כתב גט ואחר שגמר כתב שאלו בשלום פלוני וכו' וכו' ע"כ ראייתו שפתים ישק דברי פי חכם חן ע"כ דברי החכם המכשיר נר"ו.
ומה מאד יפלא בעיני הפלא ופלא אשר שכל טוב יתן חן ויקלס ראיה כזאת הראויה לקלסה באמת אבל קטיר קא חזינא הכא ושפת אמת תכון לעד הגם כי רבים שתו עליו ויוצק זהב לתוך פה אשר הוצק חן משפתותיו ויציק עפר למוצק לגנות תושבחות מצוקי ארץ כי מה ענין הא דשאלת שלום לנדון דידן
מה הפשט המשפט המודגש?מוטב לו שנהפכה שליתו על פניו ולא דבר סרה על ה' רביה דרביה להחזיקו ח"ו ככופר, שמפני אהבת הניצוח העלים עיניו והלואי כ"ת העלימה וכו', ולדונו לזכות צ"ל דשותא דאינשי לא גמיר.
איש_ספר כתב:הלימוד זכות ("וע"ז"...) הוא נחמד, אבל תציץ שם בשאר הלשונות ותבין...
איש_ספר כתב:ומה מאד יפלא בעיני הפלא ופלא אשר שכל טוב יתן חן ויקלס ראיה כזאת הראויה לקלסה באמת
אותה ראיה שהחכם האלמוני הביא מהחכם הפלמוני, וקילסה וסיים עליה דפח"ח, הרב"א מתנגד לה, ומסיים עליה: ראוי לקלסה באמת.
לכאורה כוונתו למשמעות הכפולה של לשון קילוס, החכם מקלס ורב"א מקלס...
מה שנכון נכון כתב:איש_ספר כתב:ומה מאד יפלא בעיני הפלא ופלא אשר שכל טוב יתן חן ויקלס ראיה כזאת הראויה לקלסה באמת
אותה ראיה שהחכם האלמוני הביא מהחכם הפלמוני, וקילסה וסיים עליה דפח"ח, הרב"א מתנגד לה, ומסיים עליה: ראוי לקלסה באמת.
לכאורה כוונתו למשמעות הכפולה של לשון קילוס, החכם מקלס ורב"א מקלס...
ניקוד המלה לקלסה הוא כביחזקאל כב, ד. (והיא שם עצם ולא פועל).
איש_ספר כתב:מהריק"ש מזכיר את החכם הקראי בן דורו של רס"ג קרקסאני: קרק שאני. כך בדפוס וכך בכתב יד (כת"י שונה ממה שעמד לפני המדפיסים). האם יתכן שמדובר כאן בכינוי גנאי שפשרו בלשון ערב? או שמא זו ט"ס בלבד. (כמובן שאיני שואל על חילוף ס/ש).
נפלא!מענה איש כתב:איש_ספר כתב:מהריק"ש מזכיר את החכם הקראי בן דורו של רס"ג קרקסאני: קרק שאני. כך בדפוס וכך בכתב יד (כת"י שונה ממה שעמד לפני המדפיסים). האם יתכן שמדובר כאן בכינוי גנאי שפשרו בלשון ערב? או שמא זו ט"ס בלבד. (כמובן שאיני שואל על חילוף ס/ש).
ספר מצוות זמניות הלכות יום הכפורים
ואסור לו לאדם ללכת בביתו במיני מנעל הנקראים בלשון ערבי קרק או קבאקב.
שו"ת מהריט"ץ (ישנות) סימן לט
ילמדנו רבינו חכם אחד ואשה נפל ביניהם דין ודברים ומתוך הדברים פצתה האשה את פיה ואמרה המנעל של אבי היה חשוב יותר מכל משפחתך ונודע בשערים משפחת החכם היותה מיוחסת משפחת רם מהם חכמים ואנשי מעשה ובעלי הוראה ומהם בעלי כיסין מטילי מלאי לכיסן של ת"ח ואבי האשה נודע אשר הוא אדם כשר הולך בתום לא רב יתקרי ולא חכים יתקרי כי אם מלמד תנוק' והחכ' כששמ' דברי האש' העזה פני' ותאמר לו בדברים הללו נדה אותה יורנו מורנו אם הנדוי כדין או שלא כדין לפי שא' מקרובי האשה הורה אותה שהנדוי היה שלא כדין ולמה לא אמרה האשה אדרבא שהיה הנדוי חל על החכם יורנו מורה צדק ושכומ"ה.
תשובה נראה דהאשה הזאת בת נדוי היא מכמה טעמים חדא לפי שבזתה תלמידי חכמים כאשר בא בשאלה שבמשפחת ההיא נודעו בה חכמים ואנשי מעשה וידוע מה שכתב הרמב"ם ז"ל וכו'
ומה שבא בדברי השאלה שאבי האשה לא חכים יתקרי ולא רב כל הדברים הללו הם שפת יתר דאפי' יהיה אביה גדול מכל בני קדם לא תהיה תפארת האיש הגדול ההוא בעבור נעלים מי לנו גדול ממשה רבן של כל הנביאים נאמר לו של נעלך מעל רגלך וגו' א"כ אין ספק שהאשה היא בת נדוי
הרי תרי טעמי דהאשה הכושית ההיא בנדוי.
מענה איש כתב:איש_ספר כתב:מהריק"ש מזכיר את החכם הקראי בן דורו של רס"ג קרקסאני: קרק שאני. כך בדפוס וכך בכתב יד (כת"י שונה ממה שעמד לפני המדפיסים). האם יתכן שמדובר כאן בכינוי גנאי שפשרו בלשון ערב? או שמא זו ט"ס בלבד. (כמובן שאיני שואל על חילוף ס/ש).
ספר מצוות זמניות הלכות יום הכפורים
ואסור לו לאדם ללכת בביתו במיני מנעל הנקראים בלשון ערבי קרק או קבאקב.
ו'שאני' על היותו משונה (קראי)
מעט דבש כתב:ובתרגום אונקלוס 'של נעליך' (שמות ג, ה) - 'שרי סינך'.
צופה_ומביט כתב:א"כ אולי ביטוי הענוה "סינא טינא" פירושו "מנעל מלא טיט/בוץ". היינו לא רק עצם המנעל שהוא לשון שפלות, אלא עוד כזה שהלך בבוץ והתלכלך בו.
וונדרבר כתב:צופה_ומביט כתב:א"כ אולי ביטוי הענוה "סינא טינא" פירושו "מנעל מלא טיט/בוץ". היינו לא רק עצם המנעל שהוא לשון שפלות, אלא עוד כזה שהלך בבוץ והתלכלך בו.
"סין וטין" הוא תרגום של "רפש וטיט", ראה בפסוק (ישעי' נ"ז כ') ויגרשו מימיו רפש וטיט.
חד ברנש כתב:אודה לך מאוד אם תרשום לי כמה דוגמאות (אפשר באימייל או באישי). יישר כוח!
מושב זקנים דברים (פרשת כי תצא) פרק כב פסוק יב:להאריך בשבחך אין פנאי, ואבא היום בקצרה אל שער המלך מורי קרובי ה"ר מנחם י"ץ...
מדובר מסתמא בחיי ה"ר אביגדור.גדילים תעשה לך. וסמיך ליה לא תלבש וכו'. ומקשי' לחייב נשים בציצית מטעם כל שישנו בלבישת שעטנז וכו'. ותי' ה"ר אביגדור י"ץ משום דכתיב במצות ציצית וזכרתם את כל מצותי מי שישנו בכל מצותי וגומר...
צופה_ומביט כתב:לגבי ה"ר אביגדור אולי זה ט"ס מכ"ץ, כהן צדק?
ראובן קלצקין כתב:בעקבות הרב 'שלח' שפתח לאחרונה אשכולות מעניינים ומגוונים, נזכרתי באוסף שהיה לי ממליצות שונות שכתבו חכמי הדורות, ואיננו אתי, וכדי לחדש את אסמי אנא היו בעזרי ועזרוני ללקט נפזרים כמלקט שבלים.
ידוע מהאוה"ח הקדוש שספרו מלא עם מליצות, אם אינני טועה הרי שבספרי אחינו הספרדים הדבר יותר מצוי, וכידוע שהגאון רבי חיד"א ז"ל היה מרבה לכתוב כך. [ובדורנו: הרב עובדיה יוסף ז"ל גם נהג כך].
------------
ראיתי פעם כמענה לכמה שאלות השיב החכם כדלהלן:
וזה יצא ראשונה......, ואשר על ידו השנ"י..., ואל השלישי ל"ו בא...., ואל ארבעה לו אשיבנו........, וחמישיתיו יוסיף עליו....., ועתה ארדוף אציג, כשרצו לומר שבאמצע חיפושו מצא, כתב כך: ובמשים חפשי. וזאת תורת העולה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 405 אורחים