קו ירוק כתב:הדובר הנ"ל נראה לי מחזיק בציציות האיסור רק עד קו הרוחב 30.
הרמ"מ קרפ מחזיק שאילת (עקבה?) הינה א"י.
לייבעדיג יענקל כתב:קו ירוק כתב:הדובר הנ"ל נראה לי מחזיק בציציות האיסור רק עד קו הרוחב 30.
הרמ"מ קרפ מחזיק שאילת (עקבה?) הינה א"י.
לכאורה, גם אם נניח שרק גבולות אלה מסעי קובעים הלכתית ואף נקבל את הפרשנות המצמצמת מאוד גבולות אלו עדיין לא הוכרע מעמד הערבה הדרומית והעיר אילת לקולא, שהרי מבואר בקראי שאילת נכבשה בימי בית ראשון ('קדושה ראשונה') ע"י ישראל, וכתוב מפורש בדבהי"ב כו, ב על עוזיהו המלך: הוּא בָּנָה אֶת-אֵילוֹת, וַיְשִׁיבֶהָ לִיהוּדָה (והרי שכבר היתה תחת יד יהודה גם בזמן שקדם לעוזיהו, אלא שנלקחה ושוב חזרה), ולגבי 'קדושה שניה' ס"ל ליעב"ץ במו"ק שדין כיבוש עולי בבל אינו מוגבל בזמן והוא יכול להתקיים בכל עת שיהודים יכבשו שטח כלשהוא שהיה מקודש בעבר בקדושה ראשונה, וא"כ בימינו שהערבה ואילת כבושים תחת יד ישראל שפיר י"ל שחלה עליהם קדושה שניה ודינא ד'לא נאכל ולא נעבד' (דומני שטענה זו כבר עלתה ע"י הגרימ"ט וע"י הגרמ"מ קארפ).
קו ירוק כתב:נקודת הדיון הזו איננה האם מאוחר (בימי שלמה או זמן אחר) זה 'הצטרף' לא"י (גם בארתי לעיל שזה לא יתכן, ומהיכן זה הצטרף).
כוונתי היתה שככל שעם ישראל עברו שם קודם בואם לארץ, הרי אותו הפסוק 'ושתי את גבולך' שממנו רצית להביא ראיה, לא יכול ללכת על זה.
רחוק לדייק דבר זר כל כך מדברי הכוזרי. וכי מתי זה הצטרף? זה סוד?
(ולמה הרחקת עד מי שהזכרת, סגי לך שכתוב שכך סבור הרה"ר הא' למדינת ישראל)
גבול ים כתב:לכאורה אין שום ראי' מדברי הכוזרי, שהרי בלא"ה באותה שעה שהיתה נבואה בסיני ובפראן עוד לא נתקדש המקום בקדושת א"י, ואיך שרתה בו הנבואה, ובע"כ שזה גופא שנתייחד המקום והוא בגבולות הארץ המובטחת מורה על מעלתו והוא ראוי לנבואה, ואין ראיה שאכן נתקדש בפועל.
לייבעדיג יענקל כתב:גבול ים כתב:לכאורה אין שום ראי' מדברי הכוזרי, שהרי בלא"ה באותה שעה שהיתה נבואה בסיני ובפראן עוד לא נתקדש המקום בקדושת א"י, ואיך שרתה בו הנבואה, ובע"כ שזה גופא שנתייחד המקום והוא בגבולות הארץ המובטחת מורה על מעלתו והוא ראוי לנבואה, ואין ראיה שאכן נתקדש בפועל.
הרב קו ירוק טען שכל השטח המדובר אינו בגבולות הארץ המובטחת (כיון שהלכו שם בנ"י בדרכם ליכנס לארץ), והנה מהכוזרי מוכח שהוא כן נכלל בגבולות ההבטחה.
לגבי חלות הקדושה בפועל כבר הארכנו לעיל.
גבול ים כתב:לייבעדיג יענקל כתב:גבול ים כתב:לכאורה אין שום ראי' מדברי הכוזרי, שהרי בלא"ה באותה שעה שהיתה נבואה בסיני ובפראן עוד לא נתקדש המקום בקדושת א"י, ואיך שרתה בו הנבואה, ובע"כ שזה גופא שנתייחד המקום והוא בגבולות הארץ המובטחת מורה על מעלתו והוא ראוי לנבואה, ואין ראיה שאכן נתקדש בפועל.
הרב קו ירוק טען שכל השטח המדובר אינו בגבולות הארץ המובטחת (כיון שהלכו שם בנ"י בדרכם ליכנס לארץ), והנה מהכוזרי מוכח שהוא כן נכלל בגבולות ההבטחה.
לגבי חלות הקדושה בפועל כבר הארכנו לעיל.
לא גבולות ההבטחה שהובטחה לאאע"ה על ארץ שבעה עממין, אלא על הבטחה לעת"ל כמו שמבואר בלקח טוב (שמות כג, לא ) שלא מצינו שנתקיים מים סוף עד ים פלשתים וע"כ הוא לעת"ל בימות המשיח.
מערבית!?לייבעדיג יענקל כתב:לשון הכוזרי
כמדומני שאין צורך בבקיאות עצומה בערבית כדי להבין ש'גבול ארץ כנען' לא מופיע במשפט זה...לייבעדיג יענקל כתב:עתה יבוא נא הרב הוגה ומעיין, ואולי הוא יכריע ...ואמא סיני ופארן פכלהא מן חדוד אלשאם. לאנהא דון ים סוף
לבי במערב כתב:כמדומני שאין צורך בבקיאות עצומה בערבית כדי להבין ש'גבול ארץ כנען' לא מופיע במשפט זה...
לפענ"ד אכן זהו פירושו (עכ"פ כאן), וכמוכח מהמקור הערבי.מה שנכון נכון כתב:זה לא בא ככינוי כללי לא"י?
לייבעדיג יענקל כתב:והנה ז"ל רש"י בפירושו לתהלים עב: "לשלמה - על שלמה בנו התפלל תפלה זו ... וכל תפלה זו נתקיימה חוץ מדבר הזה ('ורוב שלום עד בלי ירח') ... וירד מים עד ים - כל א"י מים סוף ועד ים פלשתים". וכ"כ ראב"ע בבפרשת משפטים: "ושתי את גבולך [מים סוף ועד ים פלישתים] - וזהו וירד מים עד ים ומנהר עד אפסי ארץ", וכמו"כ בפירושו לתהלים עב (ועיין גם ברד"ק שם).
עוד יש להעיר לגבי מה שנטען לעיל שיש חילוק בין 'ושתי את גבולך מים סוף ועד ים פלישתים' לבין ההבטחה שנאמרה לאברהם (בראשית טו, יח) 'לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת', אך לפי התרגומים והמפרשים שנקטו ש'נחל/נהר מצרים' היינו הנילוס (ולא ואדי אל עריש, ויש גם מבין המפרשים מי שסובר ש'נחל מצרים' היינו ואדי אל עריש אך הוא מודה ש'נהר מצרים' הוא הנילוס) נמצא שהכל הולך אל מקום אחד ואין הבדל בין ההבטחות.
עוד הובאו דברי הכוזרי (ח"ב אות יד) אודות שהנביאים נתנבאו רק בא"י או בעבורה, ואודות נבואת משה ואהרן ומרים במדבר כתב וז"ל: 'כי סיני ופארן מגבול ארץ כנען שהם מן ים סוף, כמו שאמר ושתי את גבולך מים סוף ועד ים פלשתים וממדבר עד הנהר, ומדבר הוא מדבר פארן והוא הנאמר בו המדבר הגדול והנורא ההוא, כי הוא גבולה הדרומי והנהר הוא פרת גבולה הצפוני', עכ"ל. ואמנם הכוזרי מחדש לפרש בפסוק שהבטחת 'ושתי את גבולך' הינה על כל מה שנמצא מצפון לים סוף, גם המדבר הגדול, אבל עכ"פ גם לדבריו אין ענין גבולי הארץ לגבולות הייעוד לעת"ל (וראה גם לעיל ס"ק ד), אלא שלדעתו גם זו בת מעלה היא שהובטחה בייעוד ולכן אפשר בה הנבואה. [ולעצם דברי הכוזרי ילה"ב, הא 'ושתי את גבולך' אינו הבטחה למשה רבינו יתר על מה שקבלו האבות, והם קבלו רק עשרה עממין, ומהיכן להם המדבר. ומש"כ שהנבואה שורה בה, לא כן כ' התשב"ץ בתשו' (ח"ג ס"ר), אלא אף בעה"י אינו שורה].
גבול ים כתב:לא רמינא גברא אגברא כיון שגם הכוזרי לא אמר שנכבשה הארץ עד ים סוף, אלא עצם הדבר שהובטחו גבולות אלו מורים שיש בהם מעלת א"י ואינם כשאר ארצות תבל, ולכן הנבואה שורה בהם.
קו ירוק כתב:
ושתי את גבולך - זה לעתיד לבוא. ורחוק מאוד לקבוע על זמן מן הזמנים שאינו לעתיד לבוא.
ומה שנתקיים המזמור לשלמה וגו' הוא רק בחינה של וירד מים עד ים, כי הוא רודה בכל הממלכות, דוגמא קטנה לעין ימות המשיח. אבל אינו ענין לגבולות הארץ. וודואי שעיקרו אלעתיד לבוא.יהי פיסת בר בארץ וכו'.
אך גם אציין כמה נלאה לתפוס הסבר באגדתה הנמצא בראשונים ולהפוך אותו להלכה.
גבול ים כתב:
גם האב"ע בתהילים נסתפק האם הפסוק הולך על שלמה או על מלך המשיח, אלא שמדבריו מבואר שאם זה הולך על שלמה מתפרשים הגבולות בין ים סוף לים פלשתים, ואם על מה"מ אזי יתפרש על בין הים האדום לאוקיינוס.
פסת בר - ל' פסיון תוספת ורבוי, ורבותינו פירשוהו לשון גלוסקאות לימות המשיח וכל המזמור במלך המשיח.
רבנן אמרי אדום ומואב וראשית בני עמון הם השלשה שלא נתן להם בעולם הזה, אדום שנא' כי לא אתן לך מארצו ירושה ובמואב כתיב אל תצר את מואב, קיני הוא עשו קנזי וקדמוני עמון ומואב ולימות המשיח יחזרו ויהיו לישראל כדי לקיים מאמרו של הקדוש ברוך הוא אדום ומואב משלוח ידם ובני עמון משמעתם, אבל עכשיו נתן להם שבעה
דאמר רבי חלבו שמעון בר בא בשם ר' יוחנן, אבותיך ירשו ארץ של שבעת עממין, ואתם עתידין לירש של עשר עממים. תלתי חורנייתא אילן אינון: את הקיני ואת הקניזי ואת הקדמוני; ר"י אומר ערביי' שלמייא נבטייא וכו' (הם עמון אדום ומואב).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 405 אורחים