כדכד כתב:ביקשתי מקורות לדעת החולקים ולא סברות ופירושים בכוונת החזו"א.
מ"מ לענין הלכה יש הרבה מאד נפקותות ולא רק לענין מגע ביין
גם לענין מגע ביין איני בטוח שכולם נזהרים
שומר כתב:בספר של הרב בן ציון קוק על איילות .
עקביה כתב:שומר כתב:בספר של הרב בן ציון קוק על איילות .
באיזה ספר מדובר?
בשלב זה התייחס מרן ראש הישיבה למה שמטריד את מנוחת נפשו במהלך החודשים האחרונים אלו הגזירות הקשות על עולם הישיבות וממשלת השמד שמטרתה להכחיד את עולם התורה. הגראי״ל התייחס כדרכו בתקופה האחרונה לשר האוצר ויו״ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד וכינה אותו בתואר רשע מרושע ובעוד כינויי גנאי חריפים ביותר.
ניכר היה על מרן יחד עם מאה שנותיו בלי עין הרע כשהוא נושא על שכמו את מסע הדור ואת לפיד האש כי הוא מוטרד עד מאוד ממהלכיו של לפיד. ראש הישיבה התבטא: והוא(לפיד) עוד גאה בזה ירחם ה׳. "שמעתי שבערב יום הכיפורים פרסם שאינו מתחרט על מה שפגע בציבור בני התורה אלא להפך עוד מתחרט שלא פגע עוד יותר רח״ל ושלא דאג שיפתחו מקומות בשבת.
"הרי זה ממש רשע מרושע שכל מטרתו לעקור את הכל ימח שמו וזיכרו". התבטא שוב בחריפות הגראיל כשהוא שב על כך מספר פעמים. ראש הישיבה ציטט מהגמרא במסכת בבא קמא על העז שעיניה סגורות ומובילה את כל העדר אחריה לאבדון כשהוא משווה זאת לתהליך המתחולל לפנינו.
בהמשך בירר ראש הישיבה את מספר הנציגים של המפלגות החרדיות מול מפלגתו של יאיר לפיד אך מיד לאחר מכן תקף את הבית היהודי שבחרו לשתף פעולה דווקא עמו ולא צעדו יחד עם המפלגות החרדיות. רובינשטיין וזייברט הציגו בפני ראש הישיבה את החשש כי לפיד והאוצר ייפגעו בהנחות הארנונה של האברכים מה שיקשה עוד יותר על ציבור האברכים ובני התורה וראש הישיבה בירר בפרוטרוט בכמה סכומים מדובר כשהוא מאחל כי שונאי ישראל יידעו בעזרת ה׳ בקרוב אבדון ומפלה וכי מזימתם לא תיצלח. לסיום איחל הגראי"ל לראש העיר המיועד חנוך זייברט ברכת הצלחה ואיחל כי יצעיד את העיר בדרך הנכונה.
נוטר הכרמים כתב:במהרה בימינו. אמן.
שומר כתב:לפיד שרי לכל הדעות ללא ספק אינו תינוק שנשבע גם לדעת החזון איש כנלעד
סגי נהור כתב:ההבחנה בזה ובכיוצא בזה אינה בגדרי תינוק שנשבה כן או לא, אלא שמי שלוחם כעת בפועל נגד התורה, היחס כלפיו (בעת הצורך) הוא מלחמה, ואינו דומה למי שאין ממנו שום נזק וממילא אפשר לדון דיון תיאורטי בגדריו. ומשל למה הדבר דומה? כאשר משתוללת שריפה, אין דנים בגדריה של האש אם היא טובה או רעה (האש גם מחממת... ומבשלת...) אלא נלחמים בה ומכבים אותה.
המוכה אשר הוכה וגו'. צריך לדעת למה כפל לומר המוכה אשר הוכה ולא הספיק באחת מהנה, גם צריך לדעת למה שינה הכתוב מטבע המאמר שהתחיל לדבר בו כשהזכיר שם ישראל שהקדים לומר איש ישראל ואחר כך אמר המאורע המוכה וגו', וכשהזכיר המדינית הקדים המאורע ושם האשה המוכה ואחר כן אמר המדינית...
יתבאר על זה הדרך על פי מה שקדם לנו מדברי המקובלים שלא ידח נדח מכל ניצוצי הקדושה, וכולן לבסוף יזכו למקום שממנו באו, והגם שיריע איש ישראל אף יצריח נפשו סוף כל סוף יחזור לשורשו. והוא אומרו ושם איש ישראל, הרי שאפילו אחר מעשה בשם ישראל יכונה, הא למדת שלא נעקר משורשו. המוכה, פירוש שהכה פנחס, מודיעך הכתוב שלא הוכה באבדון נפשו אלא אשר הוכה את המדינית, פירוש אותו החלק הרע שנדבק בו מאת המדינית שיתכנה אליו שם הכאה הוא שהוכה ומת באמצעות הכאת פנחס, הא למדת שיצא הפסדו מה שהפסיד בעבירה נפרע ממנו העון בהכאתו של פנחס שהרגו ומיתתו כפרתו. או על זה הדרך שלא הוכה בנפשו אלא כשהיה עמה אבל אחר שנבדל ממנה לא נשאר בו רושם החטא כי הוא נבדל במיתה ומיתתו טהרה נפשו. ובזה נתן טעם למה קראו איש ישראל כי אחר הריגה בשם ישראל יכונה.
הא מנין לך? ובפרט, שהרי מן התימה לומר כן במקור הדין, והפשטות מורה בהיפך.שומר כתב:אדם שיכול להיות שר חוץ וכותב ספרים . . אינו תינוק שנשבה
שומר כתב:שאם לא כן אין לך דין אפיקורסות כולם נשבו בעיני שכלם
לבי במערב כתב:יש הפרש (עצום) בין הנשבה בטעות שכלו למי שלא זכה להכיר מימיו יהדות אמיתית וטהורה (אם מפני שבי הגויים או בכפיית יהודים רח"ל). ופשוט.
תא חזי כתב:הדור הזה שרבו בו אלו ששנו ופירשו, במאסות אדירות שלא היו מאז תחילת המאה הקודמת למניינם???
לבי במערב כתב:יש הפרש (עצום) בין הנשבה בטעות שכלו למי שלא זכה להכיר מימיו יהדות אמיתית וטהורה (אם מפני שבי הגויים או בכפיית יהודים רח"ל). ופשוט.
פרנקל תאומים כתב:כל מי שעיני שכל לו יודע היטב, שמרבית הסיכויים הם, שכאו''א מן הכותבים הנכבדים דכאן, אם היה נולד בבית חילוני, היה חילוני.
ולאידך, עובדת היותם של החברים הנכבדים דכאן יהודים יראים ושלמים, הינה פועל יוצא ברור של החינוך לתורה ויר''ש שקיבלו מהוריהם.
יתירה מזאת, לרובא דרובא דרובא אין את המעוף המינימאלי לשנות כיוון אפילו בתוככי החברה החרדית. מי שהוריו חסידים הוא חסיד, מי שהוריו ליטאיים הוא ליטאי. מי שהוריו חב''דיים הוא חב''די ומי שהוריו סאטמריים הוא סאטמרי. ומה לכם כי תלינו על מי שקיבל חינוך חילוני שהוא חילוני? אין לך תינוק שנשבה יותר מזה. ומי חשיד קוב''ה למעבד דינא בלא דינא?
(הייתי אף מוסיף ואומר, שגם מי שגדל בתקופה הרת אסונות, מלחמות עולם עוני מזעזע והתפרקות כללית, עם סחף חברתי עצום לנטישת הדת, כמו בעשורים הראשונים של המאה הקודמת למניינם. קשה לדון אותו. מי יודע כמה מאיתנו היו עומדים בנסיון).
אם החברה שלנו תרבה קידוש ה' ותציג מודל מעורר הערצה שיהיה קשה להתווכח איתו, אזי תהיה לנו טענה אמיתית.
שש ושמח כתב:תא חזי כתב:הדור הזה שרבו בו אלו ששנו ופירשו, במאסות אדירות שלא היו מאז תחילת המאה הקודמת למניינם???
ט"ס הוא וכצ"ל "שנתמעטו בו אלו ששנו ופירשו לכמויות הקטנות ביותר מאז תחילת המאה הקודמת"
פרנקל תאומים כתב:כל מי שעיני שכל לו יודע היטב, שמרבית הסיכויים הם, שכאו''א מן הכותבים הנכבדים דכאן, אם היה נולד בבית חילוני, היה חילוני.
ולאידך, עובדת היותם של החברים הנכבדים דכאן יהודים יראים ושלמים, הינה פועל יוצא ברור של החינוך לתורה ויר''ש שקיבלו מהוריהם.
נראה שכת"ר 'נשבה בטעות שכלו', ואת כוונת דברי לא הבין לנכון...אראל כתב:וכי הם לא נשבו בטעות שכלם?
אה"נ, מאי קושיא קא איכא בהא?אראל כתב:האם לא יהי' חובת מחאה כששומעים אותו מדבר לשון הרע ומוציא ש"ר על יהודים שמאחורי מחיצתו?, שהרי לענין זה הוא בבחינת 'תינוק שנשבה', כי כך נתחנך מילדותו
וכי חדשה היא בארץ, שכמה אנשים יש המחפשים ומחזרים להעבירנו מדתנו בכמה פנים?! ובפרט לשיטתי' דכת"ר.תא חזי כתב:עכ"פ מכל אחד כזה עושים "עסק" גדול, כדי לגרור אחרים כמוהו.
הרי הביא ראי' לדבריו (מהמציאות בשטח הקהלות החרדיות). אדרבא, יפרכנה כת"ר...תא חזי כתב:מי גילה לך רז זה?
לבי במערב כתב:נראה שכת"ר 'נשבה בטעות שכלו', ואת כוונת דברי לא הבין לנכון.....אראל כתב:וכי הם לא נשבו בטעות שכלם?
אראל כתב:לבי במערב כתב:נראה שכת"ר 'נשבה בטעות שכלו', ואת כוונת דברי לא הבין לנכון.....אראל כתב:וכי הם לא נשבו בטעות שכלם?
אוקיי,
אם הבנתי לנכון העקיצה שלך, שנתכונת להדגיש דייקא אותן שקבלו חינוכן והשקפתן המעוקמת מבית הוריהם.
לפי זה, בני הצדוקים, [דור שני] לא היו בכלל המינים שתקנו עליהם ברכת המינים, וכן הקראים שלחמו בהם הרס"ג ועוד, היו כולם הקראים מן הדור הראשון, שלא נתחנכו ככה אצל אבותיהם בשיטת הקראית, אבל בניהם שנתחנכו בבית אבותיהם, כבר נתחנכו ככה מילדותם, ואין לדונם כי אם כ'תינוק שנשבה' אשר שכלם נתעקם כבר בקטנותם, על אף שראו וידעו אח"כ בגדלותם שיש דרך אחרת, וידעו היטב שיש כזה דבר 'תורה שבעל פה' אצל חלק מישראל
יהושפט כתב:ולכאורה לנידון תינוקות שנשבו דווקא אלו המכונים "מסורתיים", שהרבה פעמים מכירים באמיתות התורה ובחיוב מצוותיה אלא שמתירים לעצמם לקיים כמה שנוח להם, דינם חמור יותר מאלו שגדלו כחילונים גמורים.
יהושפט כתב:ולכאורה לנידון תינוקות שנשבו דווקא אלו המכונים "מסורתיים", שהרבה פעמים מכירים באמיתות התורה ובחיוב מצוותיה אלא שמתירים לעצמם לקיים כמה שנוח להם, דינם חמור יותר מאלו שגדלו כחילונים גמורים.
תא חזי כתב:יהושפט כתב:ולכאורה לנידון תינוקות שנשבו דווקא אלו המכונים "מסורתיים", שהרבה פעמים מכירים באמיתות התורה ובחיוב מצוותיה אלא שמתירים לעצמם לקיים כמה שנוח להם, דינם חמור יותר מאלו שגדלו כחילונים גמורים.
כמדומה שכן היתה דעת הרב נסים יגן, וכניכר לכל מי שקורא בספרי דרשותיו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים