מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהגים לאו ליהנות ניתנו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 13036
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מנהגים לאו ליהנות ניתנו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' נובמבר 07, 2015 9:18 pm

קי"ל דמצוות לאו ליהנות ניתנו, וקי"ל דה"ה במצוות דרבנן דאפשר לעשותם אפי' באיסוה"נ דאו' מה"ט דמצוות לאו ליהנות ניתנו.

(ודלא כדעת בעה"מ בר"ה דס"ל דמצוות דרבנן שאני).

וילה"ס מה הדין לגבי מנהג. ונפק"מ רבו מספור. ונסתפק בזה בכת"ס יו"ד סי' קעז.

גם איני יודע הגבול בזה, דאת"ל דאף מנהג לאו ליהנות ניתן, איזה דרגה של מנהג נצרך לזה וכו' ואכמ"ל בדוג' של מנהגים

ויש לזה כמה מקורות לכאו', והמוסיף עליהם שכמ"ה.

עי' בפוס' סי' תקפו לגבי שופר שאסור בהנאה או לגבי מותר הנאה, (משנ"ב סקי"ד וסקכ"ב), והתירו מצד מצוות לאו ליהנות ניתנו, ולא הזהירו והגבילו לתקיעות חובה, ובסתמא משמע דהקולא היא על כל ק' הקולות.

יל"ע קצת במשנ"ב תרסד-כא האם על מנהג ערבה אמרי' מצוות לאו ליהנות ניתנו.

יל"ע בפמ"ג קעא א"א סק"א שכ' "יראה לי פירות האסורין בהנאה בערלה וכלאי הכרם אסור לבזות אותם להשליכם לפני חתן וכלה לשמוח בהם במקום טיט ורפש, אע"ג דמצות לאו להנות נתנו ועוד שאין נהנה מגוף הפרי, מכל מקום ביזוי איכא", האם מתיר מצד המנהג, או רק מצד מצוות שמחת חתן וכלה.

שוב נתבוננתי להסתפק גם בספק מצווה, (כשאין דין ודאי לחומרא), האם מותר באיסוה"נ לכל הצדדים, כי סו"ס אין כוונתו להנאה אלא למצווה. וא"כ אולי יל"ד עוד במי שסבור שהוא עושה מצווה והאמת אינה כן. אלא דאין בזה נפק"מ בסתמא כי אם אין כאן מצוה הרי גם אינו נהנה כלום, אלא הנפק"מ היא רק להסוב' דיש להתיר משום מצוות לאו ליהנות ניתנו גם כשמצטרפת לזה הנאה צדדית.

עושה חדשות
הודעות: 13036
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 28, 2017 10:40 pm

בשי' בעה"מ הנ"ל דמצוות דרבנן ליהנות ניתנו, אולי יש לבאר כי באמת הרי יש במצוות גם הנאה, אלא דענין המצווה מבטל ומטפיל אליו את ההנאות הצדדיות, (וכמו שדנו הראש' על הנאות הגוף המתלוות), וא"כ במצוות דרבנן, כלפי הדאו' אין מה שיבטל ויטפיל את ההנאה. (ותלוי בזה). מה דעתכם?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1541
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' יוני 28, 2017 11:35 pm

עושה חדשות כתב:בשי' בעה"מ הנ"ל דמצוות דרבנן ליהנות ניתנו, אולי יש לבאר כי באמת הרי יש במצוות גם הנאה, אלא דענין המצווה מבטל ומטפיל אליו את ההנאות הצדדיות, (וכמו שדנו הראש' על הנאות הגוף המתלוות), וא"כ במצוות דרבנן, כלפי הדאו' אין מה שיבטל ויטפיל את ההנאה. (ותלוי בזה). מה דעתכם?


ולהיכן נעלמה מצות עשה מדאורייתא לשמוע בקול חכמים על פי התורה אשר יורוך...
למה שלא תטפיל גם היא לסברת מר?

עושה חדשות
הודעות: 13036
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 28, 2017 11:40 pm

אליהו בן עמרם כתב:ולהיכן נעלמה מצות עשה מדאורייתא לשמוע בקול חכמים על פי התורה אשר יורוך... למה שלא תטפיל גם היא לסברת מר?
ולמה לא תשאל את זה על כל הנידון של "אינו ראוי מדרבנן" כמבואר באשכול שציינתי אליו.

פולסברג
הודעות: 1789
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

הודעהעל ידי פולסברג » ה' יולי 01, 2021 1:52 am

בכלל, עי' פה למטה בשם החזו''א
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 73&hilite=

אליהו בן עמרם
הודעות: 1541
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' יולי 16, 2021 2:57 pm

עושה חדשות כתב:קי"ל דמצוות לאו ליהנות ניתנו, וקי"ל דה"ה במצוות דרבנן דאפשר לעשותם אפי' באיסוה"נ דאו' מה"ט דמצוות לאו ליהנות ניתנו.

(ודלא כדעת בעה"מ בר"ה דס"ל דמצוות דרבנן שאני).

וילה"ס מה הדין לגבי מנהג. ונפק"מ רבו מספור. ונסתפק בזה בכת"ס יו"ד סי' קעז.

גם איני יודע הגבול בזה, דאת"ל דאף מנהג לאו ליהנות ניתן, איזה דרגה של מנהג נצרך לזה וכו' ואכמ"ל בדוג' של מנהגים

ויש לזה כמה מקורות לכאו', והמוסיף עליהם שכמ"ה.

עי' בפוס' סי' תקפו לגבי שופר שאסור בהנאה או לגבי מותר הנאה, (משנ"ב סקי"ד וסקכ"ב), והתירו מצד מצוות לאו ליהנות ניתנו, ולא הזהירו והגבילו לתקיעות חובה, ובסתמא משמע דהקולא היא על כל ק' הקולות.

אולי.
הרי הר"ן (ראש השנה פרק ג') מקשה על הבעה"מ, למה לא חילק בתקיעת שופר עצמה של ראש השנה, ואסר את התקיעות דרבנן, כפי שאסר תקיעות של תעניות?
ואולי ניישב דברי הבעה"מ, דשאני דין נפרד לתקוע מדרבנן, כגון בתעניות, מאשר אם "הרחיבו" רבנן את המצוה דאורייתא.
ואם כנים הדברים, גם המשך התקיעות מחמת המנהג, שהוא הרחבה של החיוב דאורייתא, גם הוא מותר.
והסיבה: כי מבחינתו הוא מרחיב את המצווה דאורייתא, ועושה את כולה מחמת העול לקיים מצוה דאוריתא - לפי המנהג, ולא להנאתו.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1541
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' יולי 16, 2021 3:03 pm

עושה חדשות כתב:קי"ל דמצוות לאו ליהנות ניתנו, וקי"ל דה"ה במצוות דרבנן דאפשר לעשותם אפי' באיסוה"נ דאו' מה"ט דמצוות לאו ליהנות ניתנו.

(ודלא כדעת בעה"מ בר"ה דס"ל דמצוות דרבנן שאני).

וילה"ס מה הדין לגבי מנהג. ונפק"מ רבו מספור. ונסתפק בזה בכת"ס יו"ד סי' קעז.

גם איני יודע הגבול בזה, דאת"ל דאף מנהג לאו ליהנות ניתן, איזה דרגה של מנהג נצרך לזה וכו' ואכמ"ל בדוג' של מנהגים


ומה נאמר לפי באור רש"י בסוכה ל"א: שהיתר "מצות לאו ליהנות ניתנו" משום שהוא "עבודת עבד לרבו".
האם לפי זה מותר לעבד (הקנוי לרבו) העובד את רבו (האנושי), לקיים חיוביו באיסורי הנאה?
ואם עבד למלך, שגזר עליו המלך לקיים מצוותו, האם גם הוא יוכל לעשות זאת באיסורי הנאה?

עץ הזית
הודעות: 501
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: מנהגים לאו ליהנות ניתנו

הודעהעל ידי עץ הזית » ו' יולי 16, 2021 3:08 pm

אליהו בן עמרם כתב:הרי הר"ן (ראש השנה פרק ג') מקשה על הבעה"מ, למה לא חילק בתקיעת שופר עצמה של ראש השנה, ואסר את התקיעות דרבנן, כפי שאסר תקיעות של תעניות?
ואולי ניישב דברי הבעה"מ, דשאני דין נפרד לתקוע מדרבנן, כגון בתעניות, מאשר אם "הרחיבו" רבנן את המצוה דאורייתא.
ואם כנים הדברים, גם המשך התקיעות מחמת המנהג, שהוא הרחבה של החיוב דאורייתא, גם הוא מותר.
והסיבה: כי מבחינתו הוא מרחיב את המצווה דאורייתא, ועושה את כולה מחמת העול לקיים מצוה דאוריתא - לפי המנהג, ולא להנאתו.

עכ"פ גם אם תקיעות של מנהג בראש השנה דינם כתקיעות של מצוה, מכל מקום יש נפקא מינה זו בתקיעות של חודש אלול.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים