קו ירוק כתב:לא הבנתי, 'ומעלה' כשאח"כ כתיב שישים, אבל 'ומעלה' בלי שישים מהכיתי תיתי שיש לו שיעור.
קו ירוק כתב:שמא לפי הרמב"ן גם בני יותר משישים (בעת המנין הראשון) נמנו וקבלו חלק בארץ?
פי האתון כתב:קו ירוק כתב:שמא לפי הרמב"ן גם בני יותר משישים (בעת המנין הראשון) נמנו וקבלו חלק בארץ?
בפרשת לאלה תחלק (כו כט)" בְּנֵי מְנַשֶּׁה לְמָכִיר מִשְׁפַּחַת הַמָּכִירִי וּמָכִיר הוֹלִיד אֶת גִּלְעָד לְגִלְעָד מִשְׁפַּחַת הַגִּלְעָדִי:
בגמרא בבא בתרא (קכא, ב) בקושית הגמרא שהרי מצינו משאר שבטים שאינם לוי שלא מתו במדבר, 'והתניא יאיר בן מנשה ומכיר בן מנשה נולדו בימי יעקב ולא מתו עד שנכנסו לארץ ישראל , שנא' ויכו מהם אנשי העי כשלשים וששה איש ותניא שלשים וששה ממש דברי ר' יהודה, א"ל ר' נחמיה וכי נאמר שלשים וששה והלא לא נאמר אלא כשלשים וששה אלא זה יאיר בן מנשה שהיה גדול כרובה של סנהדרין' וישבה הגמרא: 'אלא א"ר אחא לא נגזרה על פחות מבן עשרים ועל יותר מבן ששים', (וכן איתא בסנהדרין מד, ב).
הרי שגם למעלה מבני ששים קיבלו חלק בארץ (ולגבי יאיר בן מנשה כ' המש"ח (וכבר קדמו במדרש בראשית רבתי) שלא נכתב בפרשה כיון שלא היו לו בנים).
קו ירוק כתב:וא"כ מה היה אם אלו שהי ויותר משישים ביציאת מצרים, וחיים עדנה, האם לא קבלו בירושת הארץ? ואמאי?
קו ירוק כתב:הרמב"ן במדבר כו סד.
בפשוטו זה לא מקרה שקרה כמו פחותים מכ' שמת אביהם. כי זה כמה וכמה אנשים יוצאי מצרים שמגיע להם לכאורה חלק בארץ, ומדוע יגרע חלקם.
מלבד זאת ויתן משה למכיר בן מנשה את הגלעד וישב בה. כלומר קיבל נחלה. אבל מאידך לאלה (בלבד) תחלק הארץ.
קו ירוק כתב:שלישית גם מה שנטלו מעצמן זו נחלה, ורק לאלה תחלק הארץ.
קו ירוק כתב:ומקרא מפורש הוא בפר' מסעי, שני המטות וחצי המטה נטלו נחלתן מעבר לירדן יריחו קדמה מזרחה.
וכתיב כי באה אלינו נחלתינו מעבר לירדן מזרחה.
וכמדומה שהביאו מדרש שחלק מבנות צלפחד נטלו בעבר הירדן.
זה נכון ש'לאלה תחלק הארץ' היינו ארץ כנען, אבל הרי נמנו גם שבטי עבר הירדן וע"כ שהם בכלל נחלה במנין זה.
ואילו לא היו נוטלין בעה"י כולם היו נוטלין בארץ, אבל כיון שקבלו נחלה בעה"י המזרחי לא נטלו בארץ כנען.
קו ירוק כתב:וכמדומה שהביאו מדרש שחלק מבנות צלפחד נטלו בעבר הירדן.
עלי שור - בשביל לשור. ותרגום של אונקלוס בנות צעדה עלי שור תרין שבטין יפקון מבנוהי וכו'. וכתב בנות על שם בנות מנשה בנות צלפחד שנטלו חלק בשני עברי הירדן.
קו ירוק כתב:רש"י בפרשת ויחי (ברא' מט כב):עלי שור - בשביל לשור. ותרגום של אונקלוס בנות צעדה עלי שור תרין שבטין יפקון מבנוהי וכו'. וכתב בנות על שם בנות מנשה בנות צלפחד שנטלו חלק בשני עברי הירדן.
פי האתון כתב:קו ירוק כתב:רש"י בפרשת ויחי (ברא' מט כב):עלי שור - בשביל לשור. ותרגום של אונקלוס בנות צעדה עלי שור תרין שבטין יפקון מבנוהי וכו'. וכתב בנות על שם בנות מנשה בנות צלפחד שנטלו חלק בשני עברי הירדן.
יש"כ.
זה המקור שציינו ברש"י השלם (אריאל) ע"ד רש"י:
וצ"ב איך זה מסתדר עם פסוקי יהושע...
בברכה המשולשת כתב:קו ירוק כתב:ומקרא מפורש הוא בפר' מסעי, שני המטות וחצי המטה נטלו נחלתן מעבר לירדן יריחו קדמה מזרחה.
וכתיב כי באה אלינו נחלתינו מעבר לירדן מזרחה.
וכמדומה שהביאו מדרש שחלק מבנות צלפחד נטלו בעבר הירדן.
זה נכון ש'לאלה תחלק הארץ' היינו ארץ כנען, אבל הרי נמנו גם שבטי עבר הירדן וע"כ שהם בכלל נחלה במנין זה.
ואילו לא היו נוטלין בעה"י כולם היו נוטלין בארץ, אבל כיון שקבלו נחלה בעה"י המזרחי לא נטלו בארץ כנען.
ומפורש בפסוקי הירושה והנחלות בספר יהושע שהכל נקרא נחלה (ומלבד הטענה הפשוטה שאחרת לא היה היובל נוהג אף פעם)
קו ירוק כתב:אינני מבין. הרי 'לאלה תחלק הארץ' נאמר על כל המנין האמור בפרשת פנחס, וכולל שני המטות וחצי המטה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים