שמואל דוד כתב: פו:
אמר רב יהודה כגון שבאת לידו עבירה פעם ראשונה כו׳ ״מחוי רב יהודה״ באותה אשה באותו פרק כו׳
מה הכוונה ב״מחוי״ רב יהודה? בדרך כלל מחוי היינו שמראה לדבר מסויים אבל כאן קשה מאוד לפרש כן.
feder6806 כתב:פו.
ידועים דברי הגמרא יומא פו. שלש חלוקי כפרה... ועל עון חילול השם אין תשובה מכפר.
לפלא שלא ראיתי מציינים לדברי הגמרא בעבודה זרה ה. דברי רשב"י שבאמת לא היו ישראל ראוים לעבור על העגל, אלא כדי ללמד תשובה לרבים, וכן דוד המלך במעשה בת שבע, כדי ללמוד תשובה ליחיד
אומרת הגמרא וצריכא, דאי אשמעינן יחד דלא מפורסם חטאיה, משא"כ רבים דמפרסם חטאיהו פרש"י שיש חילול השם. ע"כ. הרי בפירוש בתשובה כן מכפר על חילול השם.
ולכאורה הוא מחלוקת תנאים, דלראב"ע ורבי ישמעאל, לא מכפר, אבל לרשב"י מכפר...
באמונתו כתב:שמואל דוד כתב: פו:
אמר רב יהודה כגון שבאת לידו עבירה פעם ראשונה כו׳ ״מחוי רב יהודה״ באותה אשה באותו פרק כו׳
מה הכוונה ב״מחוי״ רב יהודה? בדרך כלל מחוי היינו שמראה לדבר מסויים אבל כאן קשה מאוד לפרש כן.
לענ"ד, ודאי שייכת כאן "החְוואה", וגם אנו רגילים להשתמש לעיתים באצבע פונה למטה (לפני המחווה), להמחיש ב"אותו דבר גופו" (פונקט די זעלבע זאך), בגדר "אשר יאמר - כי הוא זה".
המסתבר שאחר שאמר רב יהודה: "כגון שבאת לידו דבר עבירה פעם ראשונה ושניה וניצל הימנה", החווה וסימן ג' פעמים באצבע לפניו בכיוון מטה, והבינו השומעים והרואים: אחת ל"אותה אשה", אחת ל"אותו פרק", אחת ל"אותו מקום".
בכלל לשון "מחוי" שבתלמוד, עיין המצורף פה:
.השוחט כתב:פו.
א. אי אפשר לומר לא ינקה שכן נאמר ונקה. קצ"ב מאי הכריחם לדרשה זו והא כך דרך המקרא כגון לומר הלוך לא הלכת ושוב לא שבת וכן על זו הדרך, שמשמעותו שלגבי לנקות אין הקב"ה מנקה.
ב. שאל וכו' ברומי. לא נתבאר מה הענין לספר שהיה זה ברומי ויל"פ. (ועי' לעיל נג: לגבי שדיברו על הפרוכת בהיותם ברומי ומה שכתבנו שם בכמה אופנים). ואפשר בפשטות שהיה ר' מתיא צעיר הרבה מראב"ע שהיה גם נשיא ולא היתה דרך רגילה שישאלנו, אבל ברומי נתלווה אליו לשתדלנות לשמשו או מטעם אחר (ומצינו לו לר' מתיא ברומי כמה פעמים כגון לעיל ובמעילה יז) ושם היתה היכי תימצי שישאלנו.
ומה שענהו שלשה הן, אף דאדרבא לכאורה ארבעה הן, עשה, ל"ת, כריתות ומיתות, חילול השם, לזה פירש"י דמשמעות חילוקים הוא דבר שלפעמים צורך בו ולפעמים לא, והיות שתשובה נצרכת תמיד על כן יש ג' חילוקים והם יוכ"פ יסורים ומיתה. אלא בצירוף המצב של תשובה לבדה שמכפרת על מצב קל של עשה נמצינו ד' דרגות של עבירות. ואפ' דהשואל הבין ארבעה דרגות של עבירות הדורשות כפרה, והמשיב מבין שאין מדובר על העבירות אלא על הפעולות המכפרות, ומלכתחילה לק"מ מד' דרגות העבירה אלא מד' סוגי הכפרה, ולזה פירש"י מדוע הא דתשובה נצרכת עם כל אחד היא סיבה שלא לימנות.
ג. ומתא מחסיא אתרא דתבעי הוא. מצינו בסוף ב"ק דאתרא דקפדי הוא, ומסתמא יש קשר בין קפדנותם לתביעתם, שאינם מוותרים בקל על שלהם.
ד. שיהא שם שמים מתאהב. לכאורה צ"ב מה ההכרח לדרשה זו ומנין שאין ואהבת כפשוטו אתה תאהב.
.השוחט כתב:פו.
פו:
ה. אלא מהו שאמר משה ויעשו להם אלהי זהב כדר' ינאי וכו' ופירש"י דאלו דברי סניגוריא...
ורש"י העתיק כאן את המשל מברכות לבן נאה וכו' ולכ' בנמשל הקב"ה נתן כסף וזהב אבל היכן הושיבן בפתח של טומאה, והתשובה היא שכל העולם כולו הוא מצב כזה של פיתוי לחטא, וברגע שיש את הנתונים והאפשרויות הרי זה בדיוק כמו במשל, והבן.
באמונתו כתב:.השוחט כתב:פו.ב. שאל וכו' ברומי. לא נתבאר מה הענין לספר שהיה זה ברומי ויל"פ. (ועי' לעיל נג: לגבי שדיברו על הפרוכת בהיותם ברומי ומה שכתבנו שם בכמה אופנים). ואפשר בפשטות שהיה ר' מתיא צעיר הרבה מראב"ע שהיה גם נשיא ולא היתה דרך רגילה שישאלנו, אבל ברומי נתלווה אליו לשתדלנות לשמשו או מטעם אחר (ומצינו לו לר' מתיא ברומי כמה פעמים כגון לעיל ובמעילה יז) ושם היתה היכי תימצי שישאלנו.
מסתבר שמדרכי רז"ל לציין המקום וגם "רקע", עיין לדוגמא במכות יד, א: דתניא, אמר ר"ע: שאלתי את רבן גמליאל ורבי יהושע באיטליז של עימאום, שהלכו ליקח בהמה למשתה בנו של ר"ג... כיו"ב חולין צא, ב.
.השוחט כתב:פו.פז.
א. שאת פני רשע. אלו לא מדברי מר זוטרא אלא ברייתא היא ומובאת אגב דברי משה לעיל ייכתב סורחני יען לא האמנתם בי. והפסוק שהביא מאחאב נאמר בסופו כי בימי בנו אביא הרעה על ביתו, ועל זה סמך להלן שהרשעים מחייבין לבניהם אחריהם. ובגמר הענין מתחיל כל המזכה את הרבים, והיא המשך התוספתא פ"ד שמביאים אותה קטעים קטעים החל מהעמוד הקודם ת"ר עבירות שהתודה וכו'.
ב. כי לא תעזוב נפשי לשאול... ובגוף הענין, מפסוק זה אין ראיה שהסיבה שלא תעזוב נפשי היא בגלל היות דוד מזכה הרבים, ולכן באמת פירש"י שמכאן מביא ראיה רק לעצם העובדה שיש מושג כזה של עיכוב אדם מחטוא.
ג. לפייסו בשלוש שורות. מסתבר שאין שום ענין להעמידם בשורה ישרה, ולא נשתמשו כאן בלשון שורה אלא להורות על מקור הדבר שצריך שלושה מתיבת ישור.
ד. וממציא ליה. מכאן ראיה שלא היה מועיל שר' זירא פשוט יאמר לההוא מחלתי לך ללא שביקשת, אלא חלק מהמחילה היא על ידי בקשה מהפוגע בדוקא.
.השוחט כתב:באמונתו כתב:.השוחט כתב:פו.ב. שאל וכו' ברומי. לא נתבאר מה הענין לספר שהיה זה ברומי ויל"פ. (ועי' לעיל נג: לגבי שדיברו על הפרוכת בהיותם ברומי ומה שכתבנו שם בכמה אופנים). ואפשר בפשטות שהיה ר' מתיא צעיר הרבה מראב"ע שהיה גם נשיא ולא היתה דרך רגילה שישאלנו, אבל ברומי נתלווה אליו לשתדלנות לשמשו או מטעם אחר (ומצינו לו לר' מתיא ברומי כמה פעמים כגון לעיל ובמעילה יז) ושם היתה היכי תימצי שישאלנו.
מסתבר שמדרכי רז"ל לציין המקום וגם "רקע", עיין לדוגמא במכות יד, א: דתניא, אמר ר"ע: שאלתי את רבן גמליאל ורבי יהושע באיטליז של עימאום, שהלכו ליקח בהמה למשתה בנו של ר"ג... כיו"ב חולין צא, ב.
לגבי האיטליז באמת כבר כתבו תוס' בכריתות שבא להודיע שבחם שאע"פ שהיו טרודין, עם זה עסקו בתורה.
משמע שאין בחז"ל רקע בעלמא ללא ענין.
.השוחט כתב:פו.פז:
ה. מצות וידוי ערב יוכ"פ עם חשיכה. מבאר בפוסקים שהענין משום שצריך שיהא כל יום הכיפורים בתשובה החל מרגעיו הראשונים. ולכן כך היה ראוי להתוודות תיכף בכניסתו אלא משום שמא יארע וכו' תיקנו להתוודות קודם סעודתו. ואילו היינו בטוחים שמאז הוידוי לא חטא, לא היה צריך לשוב ולהתוודות אבל חיישינן שחטא בשעת הסעודה. ומכאן מוסר השכל עד היכן קטוננו. מתודה אדם שעה לפני כניסת היום הקדוש, אוכל סעודה מפסקת בכובד ראש ובאוירת יוהכ"פ, ובכל זאת אינו בטוח שלא חטא בשעה מרוממת זו. ומובא בפוסקים שמקיימים זאת בזמננו באמירת תפילה זכה (וכאן מקום להעיר לאלו שבאים לכל נדרי ואומרים תפילה זו לאחריה בזמן ההפסקה קודם ערבית, שמבטלים בזה דינא דגמרא של חוזר ומתוודה עם חשיכה). וכתוב במחזורים [כמדומה מקורו בסה"ק יסוד ושה"ע] שעדיף לומר בפה מלא נוסח אשמנו בבואו לבית הכנסת לקיים דינא דגמרא בהידור.
ו. יהי רצון מלפניך שלא אחטא. ידוע שהעירו הפוסקים הערה נכבדה, שיוהכ"פ מכפר רק עם תשובה, ועכ"פ מצוה מהתורה לשוב, ומעיקרי התשובה שאין בלתם הוא קבלה להבא לכל הדיעות, ובכל הנוסח אין קבלה להבא! אדם יכול לומר וידוי בכוונת הלב ובדמעות שליש, ומקיים בזה וידוי וחרטה אבל יכול לעבור את כל היום ללא קבלה אם לא ישים לבו לכך. ויש שכתבו שבכוונה לא תקנו נוסח כזה, כי קבלה עיקרה החלטה אמיתית בלב ואי אפשר לשים בפיהם של אנשים נוסח שהם עלולים לאומרו ללא התחייבות פנימית. אבל לכן ראוי לומר בפיו או לפחות להרהר איזה נוסח של קבלה. ויש שכתבו שרמזו זאת כאן בנוסח של תפילה יהי רצון שלא אחטא, וכאן מקום להרהר בליבו אני בעצם מקבל עלי שלא אחטא, ומבקש מהבורא שיעזור לי לעמוד בזה.
א. כורך עליו גמי. כמדומה דמסק' הסוגיא בשבת דלא משום מחיקת השם אתינן עלה דגרם מחיקה שרי, אלא משום עומד ערום, ולכן אינו מהדק ולא הוי חציצה ולא איכפת לן שמא יבוא לימחק.
ג. ידאג כל השנה כולה. ראה בקרבן נתנאל תפילה שהתקין לזה לאומרה בכל אותה שנה ומוזכרת במשנה ברורה. וידוע מה שהמליץ והרגיע מהרי"ל דיסקין דכל דאגה זו היא רק למ"ד חמישה עינויין דאורייתא אבל למאי דקי"ל דרבנן אין לחוש כל כך.
שמואל דוד כתב:פז.
כל המבקש מטו מחבירו כו׳
מה השורש של תיבת ״מטו״?
וכבש עשו לו מפני הבבליים שהיו מתלשים בשערו ואומרים לו טול וצא טול וצא.
שמואל דוד כתב:פז:
איקפיד ר' חנינא אזל רב לגביה תליסר מעלי יומי דכפורי ולא איפייס כו'
הרמב"ם כתב "אפילו אלף פעמים" ובאחרונים הקשו מנ"ל.
ואולי אפשר לומר ע"פ מש"כ התוס' בכ"מ שלשון תליסר גוזמא בעלמא הוא וא"כ גם הר"מ ז"ל נקט בלשון גוזמא.
לכשיבקע כתב:סו. גבי איש עתיוכבש עשו לו מפני הבבליים שהיו מתלשים בשערו ואומרים לו טול וצא טול וצא.
צ"ב שהיו מבקשים שימהר כדי שימהרו העוונות להתכפר, ע''י מעשה שהוא גופא אסור.
פי' היו עושין מקום גבוה שהיה מוליכו עליו עד חוץ לעיר, ואותו מקום קורא כבש מפני הבבליים שהיו מתלשין בשערו ואומ' לו טול מהרה עוונותינו עליך וצא, והיו עוברין, שאסור לתלוש מבעלי חיים ביום הכיפורים.
מתני', שהיו מתלשין בשערו, וצ"ל דס"ל תולש לאו היינו גוזז, ולא אסיר אלא מדרבנן, ובתולש כלאחר יד לא גזרו, וכה"ג איתא בגמ' בבכורות אמתני' דעושה מקום לקופיץ וכו' ע"ש:
והנה מה שהבאנו ד' המאירי דמתלשין בשערו, היינו של האדם המוליכו, ולא של השעיר, ראיתי בפי' רבנו אליקים ביומא שם שמפרש בשערו של השעיר, ולכאו' דברי המאירי מוכרחים, דבודאי א"א לפרש שהי' תולש ממש, שהרי אסור לתלוש ביוה"כ, בין מאדם בין מבהמה, ואף על גב דקי"ל דתולש לאו היינו גוזז, מ"מ מדרבנן אסור (וגם י"ל דהשעיר אסור בגיזה ועבודה, שהרי קדוש קדוה"ג, ואף על גב דאחר וידוי אין חייבין עליו משום שחוטי חוץ כמ"ש רבנו בפי"ח ממעה"ק הי"א, היינו משום שאין ראוי לבא אל פתח אוה"מ כמש"כ רבנו שם, ומ"מ נשאר עליו כל האיסורים כדמוכח במעילה י"א ב' דקאמר דשעיר המשתלח הוי ב' כתובים הבאים כא' דנעשה מצותו ומועלין בו שהאברים שלו אסורין בהנאה, אלמא דעד שלא נעשה מצותו, דכ"ע מועלין בו ע"ש וממילא יש בו גם איסור גיזה ועבודה, וגם תולש אסור עכ"פ מדרבנן כמש"כ רבנו בפ"א ממעילה ה"י, שלא הותר אלא לראות מקום מום) ואף על גב דהוא מלאכה שא"צ לגופה, אסור מדרבנן, ולדעת רבנו אסור מדאורייתא, ועוד, דר' יהודא קאמר ביומא ס"ו ב' לא בבליים כו', ואיהו ס"ל מלאשאצ"ל חייב עלי', וע"כ שאין הכונה שהיו תולשין ממש, רק שהיו מושכין בשערו, וא"כ קשה, הרי אסור להזיז שערו של בע"ח ביו"כ שהוא מוקצה כמש"כ בבה"ל סי' ש"ב סי"א ד"ה מקנחה בשם התו"ש, וגם הבה"ל שפקפק שם ע"ז נשאר בצ"ע, וע"כ דמיירי באדם, אמנם י"ל דשעיר המשתלח, כיון שניתן להוליכו, אינו מוקצה כלל, אכן התוס' בסוכה מ"ב ב' ד"ה טלטול כתבו גבי לולב דאע"ג דעומד למצותו בו ביום, מ"מ שלא בזמן מצותו הוא מוקצה, ושמא יש לחלק בין שעיר, שעדיין לא נעשה מצותו, ומותר לסייע להמשלח, וזו דעת רבנו אליקים, או דס"ל דהשער מותר לטלטל וכמו שמצדד בבה"ל הנ"ל, שו"מ בפסקי רי"ד ביומא שם שכ' שהיו מתלשין בשערו כו', והיו עוברין שאסור לתלוש מבעלי חיים ביוה"כ, ומבואר שהוא מפרש שהיו תולשין מהשעיר, וס"ל דהוא תלישה ממש, ולכן באמת עשו כבש, שלא יכשלו באיסור...
מה שהי צפירא הדין וחובי דרא סגיאין כו'. נראה דר"ל ע"פ מ"ש ספ"ק דקדושין, דהעולם נידון אחר רובו, והאדם יראה שהעולם חצי זכאי וחצי חייב, והוא יכריע במצוה אחת, ולהכי אמרו שאל ישהה לישא העונות ע"י השעיר, [דשמא] ישהה ויחטא אחד, ויהיו חובי דרא סגיאין, להיות נידון אחר רובו לרעה:
אדם שעוונותיו מרובין על זכייותיו--מיד הוא מת ברשעו, שנאמר "על רוב עוונך". וכן מדינה שעוונותיה מרובין--מיד היא אובדת, שנאמר "זעקת סדום ועמורה כי רבה". וכן כל העולם כולו, אם היו עוונותיהם מרובין--מיד הן נשחתין, שנאמר "וירא ה', כי רבה רעת האדם"...
לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה, כאילו חצייו זכאי וחצייו חייב; וכן כל העולם, חצייו זכאי וחצייו חייב: חטא חטא אחד--הרי הכריע עצמו והכריע את כל העולם כולו לכף חובה, וגרם להם השחתה; עשה מצוה אחת--הרי הכריע את עצמו והכריע את כל העולם כולו לכף זכות, וגרם להן תשועה והצלה. זה הוא שנאמר "וצדיק, יסוד עולם", זה שצידק עצמו הכריע את כל העולם כולו והצילו.
עזריאל ברגר כתב:יומא יג,ב:
"על מנת שלא אכנס לבית הכנסת"
מדוע משתמשים בבית הכנסת בשביל תנאי?! והרי אין להיכנס לבית הכנסת לחינם!
(והיה יכול באותה המידה להתנות "על מנת שלא אכנס ללשכת הגולה" וכל כיו"ב)
ואולי יש לומר בדוחק שמכיוון שקדושת הר הבית גדולה מקדושת בית הכנסת (ראו לדוגמא גמרא סוף ברכות "ורקיקה מקל וחומר", וכן יעויין בכסף משנה סופ"א מהל' בית הבחירה), לכן גם בית הכנסת שבהר הבית - לא גדלה קדושתו מקדושת שאר הר הבית, ואת זה עצמו באה הגמרא ללמדנו באמרה שאפשר להתנות תנאי כזה.
מן הארץ ההיא יצא אשור. תני רב יוסף: אשור זה סליק.
מן הארץ ההיא – כיון שראה אשור את בניו שומעין לנמרוד, ומורדים במקום, לבנות המגדל, יצא מתוכם.
אשור זה סליק. מן הארץ ההיא יצא אשור, מתרגמינן בירושלמי, מן עטא ההוא, כלומר, מן עצת אנשי הפלגה יצא, שלא להתחבר עמהם, וזהו "סליק" שנסתלק מעצתם, ו"עטה" היינו עצה כדכתיב בדניאל, עטה וטעים.
באמונתו כתב:י, אמן הארץ ההיא יצא אשור. תני רב יוסף: אשור זה סליק.
אולי הכוונה עפ"י רש"י פרשת נח:מן הארץ ההיא – כיון שראה אשור את בניו שומעין לנמרוד, ומורדים במקום, לבנות המגדל, יצא מתוכם.
"אשור זה סליק", שהסתלק "מן הארץ ההיא"!
שוב מצאתי מעין הדברים, בתוספות רא"ש:אשור זה סליק. מן הארץ ההיא יצא אשור, מתרגמינן בירושלמי, מן עטא ההוא, כלומר, מן עצת אנשי הפלגה יצא, שלא להתחבר עמהם, וזהו "סליק" שנסתלק מעצתם, ו"עטה" היינו עצה כדכתיב בדניאל, עטה וטעים.
אִיךְ-מֶיְין כתב:באמונתו כתב:י, אמן הארץ ההיא יצא אשור. תני רב יוסף: אשור זה סליק.
אולי הכוונה עפ"י רש"י פרשת נח:מן הארץ ההיא – כיון שראה אשור את בניו שומעין לנמרוד, ומורדים במקום, לבנות המגדל, יצא מתוכם.
"אשור זה סליק", שהסתלק "מן הארץ ההיא"!
שוב מצאתי מעין הדברים, בתוספות רא"ש:אשור זה סליק. מן הארץ ההיא יצא אשור, מתרגמינן בירושלמי, מן עטא ההוא, כלומר, מן עצת אנשי הפלגה יצא, שלא להתחבר עמהם, וזהו "סליק" שנסתלק מעצתם, ו"עטה" היינו עצה כדכתיב בדניאל, עטה וטעים.
מן הארץ ההיא יצא - שלא להיות בעצת דור הפלגה.
מן הארץ ההיא יצא אשור, מתרגמינן מן עצה ההיא נפיק אשוראה...
איש היה בארץ עוץ. ארץ שנוטלין בה עצות רעות על הק' [הקדוש ברוך הוא], שנאמר מן הארץ ההיא יצא אשור, ומתרג' [ומתרגמינן] מן עצה ההיא.
מן הארץ ההיא יצא אשור - מן העיצה ההיא יצא אשור...
אשור פירש מהם, שנ' מן הארץ ההיא יצא אשור, אל תקרי מן הארץ ההיא - אלא מן העצה ההיא...
מִן אַרְעָא הַהוּא נְפַק נִמְרוֹד וּמְלַךְ בְּאַתּוּר דְלָא בְּעָא לְמֶהֱוֵי בְּעֵטַת דָרָא דִפְלוֹגִתָּא - וּשְׁבַק אַרְבַּע קוּרְיָן אִילֵן וִיהַב לֵיהּ יְיָ בְּגִין כֵּן אַתְרָא וּבְנָא אַרְבַּע קוּרְיָן אַחְרָנִין יַת נִינְוֵה וְיַת פַּלְטִאַת קַּרְתָּא וְיַת פַּרְיוֹת:
באמונתו כתב:לכשיבקע כתב:סו. גבי איש עתיוכבש עשו לו מפני הבבליים שהיו מתלשים בשערו ואומרים לו טול וצא טול וצא.
צ"ב שהיו מבקשים שימהר כדי שימהרו העוונות להתכפר, ע''י מעשה שהוא גופא אסור.
הוי אומר שמדובר בהצלת נפשות של כל העולם כולו, ופיקוח נפש דרבים ממש, לכן היו מתלשים בשערו, ולא חששו מן האיסור, שנדחה הכול מפני פיקוח נפש.
לכשיבקע כתב:סו. גבי איש עתיוכבש עשו לו מפני הבבליים שהיו מתלשים בשערו ואומרים לו טול וצא טול וצא.
צ"ב שהיו מבקשים שימהר כדי שימהרו העוונות להתכפר, ע''י מעשה שהוא גופא אסור.
אמר להם הממונה צאו וראו אם הגיע זמן השחיטה וכו' [רש"י - צאו וראו. על החומה או על הגג]. ולמה הוצרכו לכך [רש"י - למה הוצרכו לכך. לעלות לגג ולראות] שפעם אחת עלה מאור הלבנה ודימו שהאיר מזרח ושחטו את התמיד והוציאוהו לבית השריפה
תלמוד_ישן כתב:אני הבנתי בדברי הרש"ש שהוא טוען שלא מסתבר שיתבלבלו בין כדור החמה לכדור הלבנה, ובפרט בסוף החודש שאין צורת הכדורים שווים. ולכן אי אפשר לפרש שכבר עלה גוף הלבנה, אלא רק עלה אור מהלבנה, וחשבו שהוא אור הבא מהחמה.
לא ברור אם הטעם לעלות על הגג או הכותל הוא כדי שלא יחסום הכותל את ראייתם ויוכלו לראות את כל האופק (מעין מה שכתבתם על דברי המאירי), או אם הטעם הוא משום שהעומד במקום גבוה רואה ריחוק יותר. לפי הצד הראשון, צריכים לומר שכשרואים את האופק עצמו אפשר להבחין בין תימור החמה לתימור הלבנה אפילו ביום המעונן. וצ"ע בביאור המציאות. ואם הוא שכשעומדים על הגג הם מסתכלים ביותר כוונה (ועל דרך מה שחידשתם), מדוע אינם יכולים להסתכל בכוונה כשעומדים על הארץ? אך לפי הצד השני יתכן לפרש שכשעומדים במקום גבוה יוכלו לראות את גוף הלבנה עצמה - אף שעדיין לא זרחה לעומדים בקרקע העזרה.
ולענין שאלתך בסוף, צריכים לעיין בצבע הרקיע אצל האופק המזרחי בזמן עלות השחר ביום המעונן. האם רואים אז צבע אדום? אם כן רואים צבעים, אז קושיתך עצומה היא.
עוד יש להקשות: בסוף החודש, שאז עולה הלבנה לפני החמה, איך טעו וחשבו שהוא אור החמה? א"כ היכן הלבנה? הלא על כרחך היא זרחה כבר, ואיפה היא? ואמאי לא חשדו שהוא אור הלבנה אם היא עלולה לעלות בלילה?
וצריכים לומר לכאורה, שלא חשבו על כך, ורק על החמה היו חושבים. ויתכן שלא היו הכהנים בקיאים בהילוך הלבנה, ולא ידעו שבסוף החודש הלבנה עולה בסוף הלילה.
אליהו חיים כתב:לא הבנתי כראוי קושיא האחרונה הם חשבו שאור שהתפצל בין העננים הוא אור השמש ושהלבנה נסתר בין עננים יותר עבים (דהרי בחושך הלילה א"א להבחין כראוי בעובי העננים ולשער עבותם או דקותם) ולא עלו על דעתם דמה שהם רואים הוא אור גוף הלבנה שמתפצל בין העננים הדקים.
סייג לחכמה כתב:יומא ס"ו:
א"כ למה נידונו בסייף ?
משום דאיכא למפרך, מה לשבת שכן ישנה בישראל, ולכן עונשה חמור, תאמר בע"ז שכן ישנה בב"נ כישראל, ויידונו ישראל בסיף כב"נ.HaimL כתב:ופשיטא דליכא למילף לאידך גיסא, דמשום שנידון המקושש בסקילה, שילמדו מזה על ע"ז, שדינה בסקילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 173 אורחים