בעניין הנ"ל שעורר רבי תוכן,
האם יכול להיות שבדור אחד פסקו כמאן דאמר אחד ובדור אחר פסקו כמאן דאמר אחר?
זה ודאי פשוט שיכול להיות. כמו שמוכיחה ההיסטוריה בכל הדורות (שקיעת ר"ת כמשל שבימינו בא"י רוב הליטאים לא סומכים אפילו כצירוף רחוק).
ואפילו בעיקרי דיני היהדות יתכן והיו שינויים בהלכה כמו שאמר הגרי"ש אליישיב בשיעור על מסכת ר"ה (דף ג:) על הא דמבואר שכורש נכרי:
ואם בן אסתר הוא, הרי נקטינן דגוי הבא על בת ישראל הוולד כשר, והיינו שהוא ישראל גמור והוא ביבמות, ופסק כן הרמב"ם באיסורי ביאה, ואם כן כורש ישראל כשר היה, והכא מבואר דכורש נוכרי היה.
ונראה לבאר דאין הכי נמי, דהשתא דקיימא לן דגוי הבא על בת ישראל הוולד כשר, שהוא ישראל גמור, הרי קיימא לן השתא דהיינו שבאו חכמים והכריעו בדבר. אבל בזמנו של כורש היו סבורים דהוולד גוי, ובפרט דיש שיטה בראשונים והוא שיטת רש"י ביבמות דהוולד כשר, היינו שהוא גוי כשר ואינו ממזר, דאי ישראל הוא הוה ממזר, דהרי מייחסים אותו לאמו, וזה היה בעברה במעשה של אי תפיסת קידושין. ומפני זה נקטה הגמרא בפשיטות דהיה מלך נוכרי, וכשר היה והחמיץ, משום ההיא הלכתא נמי אסורה עליו, אף על פי שהיה בן נח.
ודוגמא לדבר מצינו בעובדא דבועז עם רות, שלא רצה פלוני אלמוני לייבמה משום "לא יבוא עמוני", ובועז ייבמה, דבאותה שעה נתחדשה הלכה ד"עמוני ולא עמונית", הרי דעד כה סברו דגם עמונית אסורה, וישבו סנהדרין וקבעו הלכה ד"ולא עמונית". הכא נמי נראה בענייננו, דבזמן כורש סברו דגוי הבא על בת ישראל הולד גוי.
השאלה הגדולה היא, האם מצינו שההלכה השתנתה לצורה שלא היתה מוכרת לפני כן (אפילו כשיטה דחויה)?
גם בזה יש את הדוגמא המפורסמת "עמוני ולא עמונית". וכמו שהביא הגרי"ש.
אבל מצד שני אפשר לטעון, שם מדובר במסורת מבית דינו של שמואל הרמתי, ויתכן לאמר שקיבלו כן מסיני.
על כל פנים, וודאי שמצינו פרשנות ודרשות חדשות שדרשו חכמים שלא הכירו דור לפניהם - כגון 'עד שבא רבי עקיבא ולימד' או 'עד שדרשה בן זומא' וכדו'. וכפי שהרחיבו לעיל מדברי הרמב"ם לא כל ההלכות גדרם הלל"מ, אלא שהלכות רבות יצאו על ידי יגיעת התורה ודרישתה. ובעצם הם מסיני ממש - מדברי התורה - הכל נמסר מסיני!
אכן, אם חכמי התורה שבכל הדורות שללו (מעצמם או מהלכה למשה מסיני) פירוש, אזי איננו רשאים לפרש נגד הנמסר מסיני או הנתפס אצל כל תופסי התורה. כמו 'עין תחת עין' ש
פירושו ההלכתי בכל הדורות עד משה מסיני היה 'ממון', אזי נדחה פירוש הלכתי אחר. אבל גם שם פירושו הפשטי יכול להיות שונה - 'עין תחת עין' ממש - כדי ללמדך ש'ראוי לחסרו עין' כמו שכתב הרמב"ם ביד החזקה (וישנם גם נפק"מ רבות כדהאריכו בבית בריסק דהוא קנס).
לכן אינני יודע מה בדיוק הבעיה, לבד מעניין המדרון החלקלק וכו'.