קו ירוק כתב:זה כמו לשאול עד מידע ארכיאולוגי שחרמון הוא חרמון.
אפרקסתא דעניא כתב:אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר עד קדש ברנע.
א"כ הדרך מדרום חצי האי סיני לאזור מצפה רמון עברה דרך הר שעיר.
ונתנו ידידים כתב:אבאר את שיחתי:
ו. הקושי שבפי' זה הוא עצום, דהרי מקרא מלא בפר' דברים "ואת העם צו לאמר אתם עברים בגבול אחיכם בני עשו הישבים בשעיר וייראו מכם ונשמרתם מאד: אל תתגרו בם כי לא אתן לכם מארצם עד מדרך כף רגל כי ירשה לעשו נתתי את הר שעיר" "ונעבר מאת אחינו בני עשו הישבים בשעיר מדרך הערבה מאילת ומעצין גבר".
דהיינו שמפורש בפסוקים שהאיסור הוא בני עשיו היושבים בשעיר ולא אתן עד מדרך כף רגל כי ירושה הוא הר שעיר ועברו את בני עשיו היושבים בשעיר, וכפשוטו לפי פי' הגר"א הכל מדובר על רכס ההרים שממזרח לערבה שהוא ארץ אדום והוא מושב עם אדום ואינו קשור להר שעיר כלל וכלל. ואפי' אם נאמר שבני עשיו היו גם בהר שעיר וגם בארץ אדום ועל הכל הוזהרו, מהו ריבוי ההדגשות על הר שעיר כשכבר עברו לגמרי את הר שעיר ועיקר האיסור הנוגע להם עכשיו הוא ארץ אדום שהוא הר אחר לגמרי.
ז. לכן אני מציע פי' זה והוא מתאים גם עם הגר"א. עיקר מושב בני עשיו היה בהר שעיר שהוא בנגב ארץ ישראל, והתפשטו לתוך העמק שלידם והוא מה שנקרא היום הערבה והוא מדבר צין שעל יד אדום, ויתכן שגם התפשטו עד לצד השני של הערבה ואולי קצת על ההר שממול במורדות ההר ושם היה קדש-פטרה עיר קצה גבולך ממש, אבל לא היה מושבם על גבי ההר ולא היה הר זה עיקר ארץ אדום אלא מורדות ההר והערבה שלצידו היה נספח לארץ אדום שבהר שעיר, ואולי הערבה היה ג"כ נקרא שעיר יחד עם ההר שבמערבו והפסוק כמעט אינו מזכיר כאן הר שעיר אלא שעיר.
ח. ובזה מתורץ קושיותיו של הגר"א שמכיון שמדבר צין היה חלק מארץ אדום בקשו ממנו לעבור דרך ארצו, וזה היה אחר שעברו את הר שעיר. ומה דכתיב ויסובו את ארץ אדום אע"ג שכבר עמדו בסוף אדום היינו משום שכדי להכנס לארץ היו צריכים לילך מדרומו של אדום מקום עמידתם למזרחו ולעלות לארץ מואב כיון שאדום לא נתנו להכנס לאר"י דרך דרומו. ולסבוב את ארץ אדום פירושו להגיע לארץ ישראל מהצד השני של ארץ אדום.
ט. והוא מתאים עם פי' הגר"א כי סופו של דבר מואב התפשט למזרח העולם יותר מאדום וגם ירד לדרומו למזרחו של אדום, וארץ אדום היה מדרום לים המלח בערבה.
י. ומרומז הוא בדברי הרמב"ן פר' וישלח ארצה שעיר שדה אדום ששדה אדום הוא מישור שליד הר שעיר. והרווחנו בזה דבר גדול שמתאים גם עם ראיותיו וטענותיו של הגר"א ומתרץ גם את דברי מאור עינינו רש"י שעליו נסובו קושיותיו של הגר"א, כי י"ל שארץ מואב נתפשט גם לדרום של ארץ ישראל על גבי ההרים וארץ אדום היה רק במורדות ההר ובמדבר צין שליד הר שעיר, ונמצא שג' ארצות היו בדרומו של ארץ ישראל כדברי רש"י.
יא. ומה שצ"ע בפירושי הוא הפסוקים המורים שבצרה היה באדום (אם כי יש בזה סתירה שבמקו"א מבואר שבצרה הוא במואב) וכן ארץ התימני ובפשוטו אלו מקומות שבראש ההר שנקרא בימינו הרי אדום, וכן מדברי כפתו"פ שהמקום ההיא נקרא ארץ האדומיים. ולכן אני מציע שאדום כבש מאוחר יותר את הארץ הזו שבראש ההר וכמו שרואין שאילת ועציון גבר היה בימי שלמה בארץ אדום אע"ג שודאי לא היה כן בימי דור המדבר, ואולי היה זה אחר ששט שמעון דחף את אדום מהר שעיר. ואז נקרא ארץ האדומיים. אמנם עוד כתב הכפתור ופרח ששובאק הוא הר שעיר ואת זה איני יודע דרך ליישבו.
יב אמנם אם יש איזה ראי' להחוקרים שבתקופת הברזל היה זה ארץ אדום נצטרך לדון בזה בנפרד ובינתיים לא שמעתי על זה.
קו ירוק כתב:ו. אין כל קושי. כשנסתיימה גזירת מרגלים ונצטוו 'פנו לכם (מהמדבר) צפונה' (דב' ב ג), יכלו ללכת מיד אל הצפון בתוך נחלת שעיר (דרום מדינת ישראל, והנקרא כיום נגב), אך נצטוו להקיף את שעיר ממזרח, ב'דרך הערבה'.
אמנם רצונך לומר שארץ אדום/שעיר אחת היא, הכוללת מדבר צין, אלא שפשטות המקראות לא כך. הר שעיר התרחב לדרום לפחות עד אילת של היום ואפשר גם יותר, ולכן בנ"י הקיפו את ארצו ממזרח 'בדרך הערבה מאילת ומעציון גבר' בדוקא. וארץ אדום התפשטה לדרום בהר עד סמוך לים סוף (מפרץ אילת), ולכן בנ"י הוצרכו אחרי סירוב מלך אדום, להקיף את אדום 'דרך ים סוף'. ובאילו מתחילה הלכו צפונה בערבה הדרומית עד קדש היא פטרה (שבאמצע המרחק בין ראש מפרץ אילת לדרום ים המלח). ואח"כ חזרו בדרך המובילה לים סוף והקיפו את אדום מדרום ואת מואב ואדום גם יחד ממזרח.
ז-י. ואחרי שהמציאות והפסוק מעידים שאדום ישב גם במזרח. בלא"ה מוכח שאדום נחלו בשתי המקומות, ואילו בנ"י הוזהרו בתחילה שלא לעבור אצל בני שעיר, ואח"כ שלחו למלך אדום שבירתו היא 'קדש' שמזרח לערבה רשותו לעבור במדבר צין עד דרום ים המלח.
לפ"ז לא יתכן לומר שזו נחלה אחת, שהרי חצי הערבה מים סוף עד קדש חוצצת בין שתי הנחלות, ובה הלכו בנ"י ללא רשות, אף ששעיר וגם אדום סרבו לתיתם לעבור בתחומם. (ומשעיר וממואב רכשו אוכל ומים. רש"י דב' ב כט).
עוד יש ראיה ממקום אחר שמדבר צין לא היה מנחלת אדום והותר לכבשו, אילולי שנצטו לא להתגרות מלחמה במלך אדום (היינו בגברא ולא בקרקע/הנחלה), דאמרו בספרי סו"פ עקב: 'ת"ל מן המדבר והלבנון, מן המדבר גבולכם ואין המדבר גבולכם ואם כבשתם יהי גבולכם והמדבר גבולכם' ו'המדבר' ביהושע א, פירש"י וכל המפרשים - הוא מדבר צין שהוא הדרום (וע"כ הכי הוא, כי לא יכלו לכבוש הדרום כולו, כי נאסר לכבוש הר שעיר, אבל מדבר צין אדום רק השתלטו עליו בזמן מן הזמנים, ולכן לא נאסר לכבוש, אף שנאסר להתגר בם מלחמה (בגברא), וכמו שמצינו ששלמה עשה אני באופיר בשפת ים סוף בארץ אדום, כי לא היתה מתחילה שלהם).
תוכן דבריך (כפי הבנתי) הוא שהפסוקים (דברים ב ד-ה) "אתם עוברים בגבול אחיכם בני עשיו היושבים בשעיר וגו' אל תתגרו בם כי לא אתן לכם מארצם עד מדרך כף רגל כי ירושה לעשיו נתתי את הר שעיר" קאי על דרך עלייתם צפונה ולכן קאי על הר שעיר ממש שהיה משמאלם במערב ועדיין היה קרובים אליהם. ואולי היה אפשר לומר כן, אבל הגר"א לא פי' כן שהרי הק' על רש"י שלא שייך עכשיו להזהירם על הר שעיר אחרי שעברו ממנו כבר ומכריח שהאזהרה הוא על ארץ אדום, וע"ז אמרתי שהקו' עצומה כי הפסוק להדיא מזהירם משעיר ג' פעמים. ותוך דבריך בהמשך אמרת שהיה כאן גם אזהרה שלא להתגרות באדום כגברא חוץ מארצו, והוא מה שאמור כאן לא תתגרו בם, ואם כי יש לדון בהחידוש בעצמו, מ"מ אין בזה כדי ליישב קו' זו כי זהו דבר טפל ורוב ככל הפסוקים הנ"ל מיירי בהאיסור לכבוש ארצם של הר שעיר ואם אינו נוגע עכשיו למעשה למה הזהירם עכשיו על זה. ולדברי אדום ושעיר שני חלקי ארץ אחת היא אלא שזה במישור וזה בהר כדברי רמב"ן, ואולי כולו נקרא ארץ שעיר ועכ"פ עיקר ישיבתם בשעיר ולכן זהו נוסח האזהרה.
עוד הקשיתי מהפסוק ונעבור מאת אחינו בני עשיו היושבים בשעיר מדרך הערבה מאילת ומעציון גבר, ואם הבנתי נכון את דבריך פירשת שזה קאי על דרך עלייתם צפונה כשעברו מלסוב את הר שעיר ימים רבים, ואחר סירוב מלך אדום פנו דרך ים סוף והוא ענין אחר מהנ"ל. אמנם לדעתי אין זה נכון כלל וכלל כי דרך הערבה שבפרשת דברים ודרך ים סוף שבפרשת חקת הוא דבר א' ממש, כי דרך הערבה הוא חלק הדרומי של הערבה שבין פטרה למפרץ אילת ולכן הוא סמוך לאילת ועציון גבר. ומפורש הוא בהפסוקים שבפרשת דברים שאחר שהציווי על עשיו כתיעב ונעבור מאת אחינו בני עשיו שהיינו שהלכו ממנו ועברו ממנו דרך הערבה מאילת ומעציון גבר ופנו למדבר מואב כדכת' מיד ונפן ונעבור דרך מדבר מואב.
ז-י. ואחרי שהמציאות והפסוק מעידים שאדום ישב גם במזרח. בלא"ה מוכח שאדום נחלו בשתי המקומות, ואילו בנ"י הוזהרו בתחילה שלא לעבור אצל בני שעיר, ואח"כ שלחו למלך אדום שבירתו היא 'קדש' שמזרח לערבה רשותו לעבור במדבר צין עד דרום ים המלח.
לפ"ז לא יתכן לומר שזו נחלה אחת, שהרי חצי הערבה מים סוף עד קדש חוצצת בין שתי הנחלות, ובה הלכו בנ"י ללא רשות, אף ששעיר וגם אדום סרבו לתיתם לעבור בתחומם. (ומשעיר וממואב רכשו אוכל ומים. רש"י דב' ב כט).א. איני יודע מנלך שקדש הוא בירת אדום ולדעתי הוא עיר זוטר בקצה גבולו (ואולי בדורות אחרונים נעשה בירה כשבנו את פטרה או הרחיבוהו)
ב. אדום הוא במזרח שעיר אבל לא במקום אחר אלא בהמישור שליד הר שעיר (ואולי היה זה רק שדות וכרמים כמש"כ הגר"א)
ג. חצי הערבה שמדרום לקדש אינו לא שעיר ולא אדום - עד לדורות האחרונים בימי שלמה וכדו' שהרחיבו גבולם - ואינו מפסיק בין שעיר לאדום אפי' להגר"א רק חלק הצפוני לקדש, ולא הלכו בה בלא רשות ולא הבנתי את ההכרח שהיה שני נחלות.
עוד יש ראיה ממקום אחר שמדבר צין לא היה מנחלת אדום והותר לכבשו, אילולי שנצטו לא להתגרות מלחמה במלך אדום (היינו בגברא ולא בקרקע/הנחלה), דאמרו בספרי סו"פ עקב: 'ת"ל מן המדבר והלבנון, מן המדבר גבולכם ואין המדבר גבולכם ואם כבשתם יהי גבולכם והמדבר גבולכם' ו'המדבר' ביהושע א, פירש"י וכל המפרשים - הוא מדבר צין שהוא הדרום (וע"כ הכי הוא, כי לא יכלו לכבוש הדרום כולו, כי נאסר לכבוש הר שעיר, אבל מדבר צין אדום רק השתלטו עליו בזמן מן הזמנים, ולכן לא נאסר לכבוש, אף שנאסר להתגר בם מלחמה (בגברא), וכמו שמצינו ששלמה עשה אני באופיר בשפת ים סוף בארץ אדום, כי לא היתה מתחילה שלהם).יש בדברים אלו הרבה מה לעיין וצריך אני להתבונן בה, אמנם מקופיא י"ל שלא כל הערבה עד ים המלח היה שייך לאדום רק קצת מה שמצפון לקדש, ומדויק הוא בהפסוק מדבר צין שעל ידי אדום.
קו ירוק כתב:אני משתדל להבין באופן שהדברים יהיו ללא דחוקים. וכל כמה דפשיט מעלי טפי. ודברי הגר"א פשוטים וקילורין לעיניים.
יישר כח על הרשב"ם. לא ידעתיו. ואמנם רשב"ם נוקט כהגר"א בזה מטעמיה, ואותו ראשון החולק על רשב"ם הבין כרש"י, אבל הגר"א כבר הקשה קושיא אלימתא על זה - 'לסבוב את ארץ אדום'.
1. לדבריך שהפסוק 'ונעבור מאת אחינו בני עשיו היושבים בשעיר' וגו', הוא שעיר, הוא אדום, היא קדש מדבר צין, שאודותיה נצטוו, וממנה עברו והקיפו אל אובות ואל המזרח - אזי התורה הזכירה בחינם מקומות ידועים בדרך הליכתם (דרך הערבה, אילת ועציון גבר). והרי סגי שנזכר שעברו ב'דרך ים סוף', ואין שום טעם למה יזכיר זאת הפסוק. אבל אם כדברי, שהפסוק קאי אודות בני עשיו בדרך לכתם מהמדבר אל הצפון, שפיר נזכר שהלכו באילת ועציון גבר משום שחנו שם. ולכן גם נזכר שהלכו ב'דרך הערבה' עד קדש (על דרך שנזכר בהילוכם מהר ההר לאובות שהלכו ב'דרך ים סוף').
2. 'ונעבור' אינו מורה כלל על נסיבה על עקבם למקום אחר, אלא הוא לשון העברה והמשכה - מה לי אם סמוכים להם או לא, הציווי הוא לא להכנס דרך ארצם, ומשו"ה מקיפים אותם. (ורק לשון 'ויט ישראל מעליו', מורה שנטו מעליו למקום אחר)
גם לא הבנתי מניין למר שהיו קרובים למדבר צין ולציר הערבה. אדרבא, אפשר היו באמצע דרומו של הר שעיר, בתוך המדבר, ויכלו להכנס ישר לצפון דרך ארצו, ולא להקיף כולו עד למזרחו אל הערבה.
[ואודות הערתך שהקדים הפסוק 'דרך הערבה' 'לאילת ועציון גבר'. אדרבא, כך הוא לכתחילה לשון התורה במקומות הרבה; סרס המקרא ודרשהו, ליפוי הלשון. וזה פשוט].
עד כאן הסברתי מדוע אין מתום בפירושי את דברי הגר"א. כעת אקשה על פירושו דמר:
מאוד יקשה לומר שהפסוק מצווה אותם 'פנו לכם צפונה' והיתה להם ידועה הכוונה שהיינו בדרך הערבה אל קדש דייקא, ועל זאת הזהירם שלא יעברו אצלם כשיהיו בקדש, שא"כ עבור מה נצטוו ללכת לשם על חינם? (וכעין זה הקשו הגו"א והגר"א. ופירשו מה שפירשו, ואין דעתי נוחה בתירוצם מפני הפסוקים המפורשים, ואפשר ליישב קושייתם בקל). תינח אם נצטוו לפנות צפונה באשר ימצאו, אך נצטוו לא לעבור בהר שעיר, ולכן הקיפוהו על דעתם כדי להגיע ממקום אחר, שפיר אפשר שלא נתנם לעבור אדום גם שם, וסבו על עקביהם. אבל אילו נצטוו ללכת דוקא לקדש ושם נצטוו לא לעבור בארצו, למה עשה זאת הקב"ה בחינם. וזה דבר שאינו מתקבל על דעת.
וע"כ 'פנו לכם צפונה', זה סיום גזירת מרגלים ונצטוו ללכת במדבר אל רוח צפון אל א"י, אלא שמיד נצטוו 'ואת העם צו לאמר אתם עוברים בגבול אחיכם בני עשיו היושבים בשיער' שנצטוו לא לעבור בהר שעיר, ומשו"ה הוצרכו להקיפו מדרך הערבה, ושם חנו באילת ובעציון גבר, ונסעו לקדש ואח"כ סבו על עקביהם מעט בדרך ים סוף, והקיפו לאדום מדרום וממזרח.
ובכלל לא הבנתי איך מתיישב למר קושייתו החמורה של הגר"א, 'ויסעו מהר ההר דרך ים סוף לסבוב את ארץ אדום' - והרי אינם מקיפים כי אם את מואב?!
ה. אם ימצא מר לנפשו ביאור הגון בדברי הספרי, שפיר. אבל לדחוק שהיתה רצועה קטנה בדרומו שלא שייכת, אינה מן המדה, כי הספרי לא הגביל מה אסור ומה מותר. אלא המדבר הוא מדבר צין יהיה לכם. ומדבר צין הוא עד קדש. לא רק משום שכך הבין הגר"א, אלא שכך הוא נקרא בפי העם בזמן הבית כמתואר ביוספוס (מלחמת ד ח ב).
והאיסור שנצטוו הוא על בני עשיו דיקא. ובכללם ארץ אדום. ורק לשיטתו דמר 'היושבים בשעיר' זה בקדש, ואילו להפשטות 'בני עשיו היושבים בשעיר' כי שם היו בעת זו כדכתיב 'ונסב את הר שעיר ימים רבים'. וגם באדום כתיב להדיא ויט ישראל מעליו מאותו ציווי אודות בני עשיו. ומשו"ה אמרתי שזה על הגברא, כי על ארץ אדום ושעיר עצמה, לא הותר לכבשם (וגבול ארץ אדום אל המערב הוא הר ההר וקדש, היינו על שפת תהום הערבה).
ו. לומר שהלכו 'מאילת ומעציון גבר' כי שם הנחם הענן, זו לא תשובה, ואין זו מן המדה. באם כך גם 'ויסעו מהר ההר לסבוב מהר ההר דרך ים סוף' אין צורך לספר מדוע. סגי שכך הנחם הענן ומה איכפת לי שאדום לא נתנם לעבור בארצו. הדברים מבוררים שהתורה מבארת באר היטב מדוע הלכו כך או כך, בכל מקום ומקום מאז סיום גזירת מרגלים (בציווי 'פנו לכם צפונה') ועד עיי העברים. והלכו לאילת כי אסור לעבור דרך הר שעיר עצמו, והקיפו את אדום כי אסור לעבור בארץ אדום שעל ההר.
מה שכתבת שאמר הבורא 'פנו וסעו לכם המדברה דרך ים סוף', ולמדת מזה שנצטוו ללכת סביב ים סוף ולכן הלכו מיטבתה ואילת לקדש, זה אינו, כי זה הציווי היה בתחילת גזירת מרגלים, שיסובו לצד הדרום בדרך המובילה לים סוף, אלא שאז לא נצטוו ללכת על שפת הים בשארם א-שייך... אדרבא, 'ונסב את הר שעיר (דרומו) ימים רבים' דייקא, ולא על ים סוף.
(ואודות מה שמפתו של מר צווחת איהו הר שעיר.. משום מה מפתי שלי שקטה, ריקה. אני מנסה לכתוב בה מה שמובן מהפסוקים).
מה שכתב שהיו צריכים להקיף על ראש ההר, לא התפרש בשום מקום. אדרבא היו במדבר צין ולא בהר. ובלאו הכי הענן מיישר הכל מלבד ג' הרים. ושוב אני חוזר על דברי דלעיל, שלומר 'כך הנחם הענן', א"ז מן המדה.
הר ההר על גבול ארץ אדום זה לכיוון מערב. לא לכיון דרום. כמו שקדש היא קצה גבולך למערב. (אמנם הגו"א והגר"א כתבו שהיה קרן דרומית מערבית, אך לי קשה בזה כי הפסוק צווח ואומר 'ויסעו מהר ההר דרך ים סוף'. ואכ"מ). ומה שהקיפו כי לא נתנם אדום לעבור. סוף דבר אם על כל קושי אומרים כך כתוב בתורה, לית טעם ולית נגר, ואין זה מן המדה. (עציון גבר היא על הים ככתוב, ואין קשר לדברי רד"ק במלכים. ואגב, את הכרחו שהיו ב' עציון גבר א' בים הגדול וא' בים סוף, אפשר ליישב בקל, שחירם שלך דרך היבשה אניות לעציון גבר כי היו מומחים לבנות אניות, וברית לו עם שלמה).
קו ירוק כתב:1. לא כי, אלא כוונתי שלפי דרכך בהבנת הספוק 'ונעבור מאת אחינו בני עשיו מדרך הערבה' - מהר ההר אל המזרח, א"צ לומר כלום מלבד 'דרך הערבה'. וכמו שבפרשת חוקת 'ויסעו מהר ההר דרך ים סוף'. התורה לא מספרת על אתרי נוף שעברו בדרכם, 'למעט דרך ים סוף' בלבד שסגי בזה להביננו דבר, ורק כשיש שייכות כגון חניה או ללמדנו מה ציר הילוכם התורה מציינת.
2. יצאת לחדש חידוש עצום שהפסוק 'ונעבור מאת אחינו בני עשיו' קאי על חזרתם מהר ההר לאובות, ודייקת שזה כוונת הפסוק ונעבור. וע"ז השבתיך ש'ונעבור' משמעותו לא כך. ולדחוק כדי לבסס חידוש גדול שכזה, רחוק הדבר.
מדבר צין.
א-ג. מדבר פארן ודאי מותר לכבשו, אלא שמדבר צין הוא לדרום א"י ממש תחת ים המלח, ומדבר פארן אינו אלא מן הצד. ומשו"ה י"ל שלא בו דבר הכתוב.
ב. אין בכוחינו לומר מה היה ראוי לגרוס. מה אנו מה חיינו. בספרי דידן זה לא מופיע, וגם לא בנוסחת הגר"א שנדפס אצל הגאון הנצי"ב ז"ל, וגם לא בנוסחת הספרי עם פירוש רבינו הלל. (לא ראיתי כעת אמבוהה דספרי ולא חושב שיחודו הוא נסחאות הספרי).
ד. לא קשה. (מצאנו גם במקו"א שחלק מהפסוק עד בכלל וחלק לא עד בכלל. כמו 'ויראהו ה' את כל הארץ את הגלעד עד דן'. ובהמשך 'עד הים האחרון' - והרי אוקיינוס לא עד בכלל).
ה. מן המדבר ועד הלבנון חלוקה ראשונה. נהר פרת חלוקה שניה - שחייבים אתם לכבוש (אבל כסדר). ו'כל המקום' זו ברכה שבאם תכבשו שתי חלוקות הללו גם כל מקום כמו אשור ושנער יהיה גבולכם להתחייב עליו במצוות.
קו ירוק כתב:1. לשיטתך שהפסוק מדבר על הילכום מהר ההר לדרום, 'דרך הערבה' מסתיימת בים סוף כנראה למסתכל במפה. וזה מקביל לרשת חוקת ויסעו מהר ההר דרך ים סוף. א"צ להוסיף כלום.
2. א. "פנו לכם צפונה, ואת העם צו לאמר". היינו עם הציווי באה אזהרה. ולא אזהרה אלאחר זמן. ב. בשביל מה המקום הטריחם ללכת לעשיו ("אתם עוברים בגבול") כדי לשמוע שעשיו מסרב ושיסובו לאחוריהם. וכמו שכתבתי לעיל. ומשום כך פירושך הוא חידוש גדול.
מדבר צין
א. היריעה קצרה אודות זה, ועם מע"כ הסליחה.
ד. אוקינוס לאו בכלל (גם לר"י). ואם כבשתם אף הים יהיה גבולכם. ולרבנן הים הגדול נמי אינו גבולם (רק בתוך החוט).
ה. זה גופא הכוונה לחלוקה הג'. אשור ושנער זה לשון הרמב"ם. לכן נקטתי אותו. נהר היינו מעבר הנהר. וים מעבר הים.
קו ירוק כתב:אודות מדוע יכלו להיכנס. משום דבאמת כלתה גזירת מרגלים רק לא ידעו מזה, עד שקמו בבוקרו של ט' אב וראו שכולם חיים.
ולכן היו עדה השלמה במדבר צין והר ההר. כדפירש"י. והרמב"ן הקשה אבל יסוד הדברים ברור כרש"י שכבר במדבר צין כלתה גזירה וכמו שאמרו בתנחומא. ויובן לפמש"כ תוס' ב"ב קכא.
ונתנו ידידים כתב: ואולי נאמר מקצת שנה ככולו.
קו ירוק כתב:א.לדבריך מה מנע את העם ליכנס ישר מא"י אל הדרום דרך מה שנקרא כיום 'הנגב', עד כמה ששעיר במזרח.
ב. אין דרכו של אונקלוס כמעט לפרש שמות מקומות (שלא כבתרגום ירושלמי). ו'חושבני' זה לא העיר חשבון, שהרי היא של מלך מואב הראשון ולא של בני עמון.
ובפירוש מעט צרי הביא מהמפרשים שהכוונה זמזומים לשון מחשבות=חושבני, חושבי תחבולות. ככתוב זממו אל תפק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים