הודעהעל ידי ליבא לתיובתא » ד' דצמבר 06, 2017 11:20 am
למה הרחקת לשאול על דור ג' לאחאב, הוא אחזיהו בן יהורם חתן אחאב, שלא ברור כלל שהוא צאצא של איזבל מב' סיבות:
א. ייתכן שאביו, חתן אחאב, נשא בתו מאשה אחרת.
ב. ייתכן שיורם אינו חתן של אחאב, אלא גיס שלו, ונשא את אחותו עתליה שגדלה אצלו וע"ש כך נקראת בתו. שהרי מקרא מפורש הוא: בֶּן עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה אֲחַזְיָהוּ בְמָלְכוֹ וְשָׁנָה אַחַת מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ עֲתַלְיָהוּ בַּת עָמְרִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, א"כ היתה בת עמרי אביו של אחאב. ובאמת ברד"ק העלה הסתירה בין כתוב זה, לכתוב שיהורם לקח את בת אחאב לאשה, ותירץ דבני בנים הרי הם כבנים, א"נ שגדלה אצל עמרי אבי אביה. והרה"ג רי"ח סופר [בית אהרן וישראל, צה, עמ' קל] העלה את האפשרות השניה, שהיא בת עמרי, וגדלה אצל אחאב. ועפי"ז תירץ מאי דקשיא ליה לגאון מקוז'יגלוב, היאך מלכו צאצאי אחאב מבתו, והקב"ה הבטיח להכרית את זרעו, וזרע אם בכלל זרע הוא.
ואי קשיא, הא קשיא, היאך מלך אחזיה בן אחאב, שהיה גם בן איזבל. וכמו שאומר הכתוב [מל"א כב, נב-נג] אֲחַזְיָהוּ בֶן אַחְאָב מָלַךְ עַל יִשְׂרָאֵל בְּשֹׁמְרוֹן בִּשְׁנַת שְׁבַע עֶשְׂרֵה לִיהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיִּמְלֹךְ עַל יִשְׂרָאֵל שְׁנָתָיִם: וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְקֹוָק וַיֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ אָבִיו וּבְדֶרֶךְ אִמּוֹ וּבְדֶרֶךְ יָרָבְעָם בֶּן נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל:
וא"ת רשע הוא, ובאמת לא חלו עליו דיני מלך, זה אינו, דא"כ תאמר כך גם ברחבעם עליו נאמר [דה"ב, ב, יב] וַיְהִי כְּהָכִין מַלְכוּת רְחַבְעָם וּכְחֶזְקָתוֹ עָזַב אֶת תּוֹרַת יְקֹוָק וְכָל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ. ויש לחלק, שרחבעם וישראל הרשיעו רק לאחר מלכותו, אבל בשעה שמלך היו ישראל כשרים ולא היו ממנין אותו עליהן.