עובר ושב כתב:דבריך מוכיחים עד כמה נקודת מבט יכולה להיות מסולפת, וזה מדהים.
כי בזכות הפאה "שנראית ממש כפרועת ראש" נותרו עדיין נשים צדקניות באירופה וגם במדינות הספרדים שעדיין כיסו את הראש, ולא השתכחה תורת כיסוי הראש מישראל. ובזכות הפאה, אין מושג כזה של אשה חרדית שהולכת בגילוי ראש. פשוט לא קיים.
אבל ראה למשל בציבור הדתי לאומי שהתרגלו לכסות ראשן במטפחת וכובע וכדו', כמה אחוזים מבהילים בציבור הזה כלל לא מכסות את ראשן. והשאר מכסות למחצה ולשליש. ורק ציבור קטן הקורא לעצמו "חרדי לאומי" מקפיד לכסות הראש (ואצלן גם החל להתפשט לבישת פאה...)
עובר ושב כתב:כבודו יכול לעשות ליצנות, אך זו המציאות.
בציבור החרדי, שם נפוץ לבישת פאה, אין מציאות של אשה נשואה ההולכת בגילוי ראש. מאידך גיסא בציבור הדתי לאומי ששם לא נפוץ לבישת פאה, יש מציאות של אשה נשואה ההולכת בגילוי ראש, ואפילו באחוזים מבהילים.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מי שבאמת חושב שע"י הפאות החדשות תתחילנה הנשים החרדיות ללכת בגילוי ראש, צריך דוקטור דחוף. מי שחושב באמת שהנשים לא יזהו את האשה הזאת הפורצת גדר, הרי הוא מאמין להפרופוגנדה של מפיצי הקוקו (קול קורא בלע"ז) על השייטלעך החדשים.
וזה ברור שאם היו אוסרים את הפאה כליל לפני כששים או חמשים שנה, לא היו הנשים החריות של היום מכסות את שערותיהן. רובם ככולם היו מגלות הרבה מהשער, כל אחת כפי דרגתה ברוחניות. לבד מאלו השייכים למפלגה, ששם יכולים לעשות תקנות כפי רצון מנהיג המפלגה, ועל כגון דא אמרינן 'לא מדובשיך ולא מעוקציך'.
אראל כתב:אבל כשיתחילו ללכת עם פיאה הנראה ממש כמו פרועת ראש, אזי בהחלט שיפרצו עוד ללכת פרועת ראש ממש! כי מי יאמר להן מה תעשה, ומי יעכב אותן?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הרבה קולמוסים נשתברו באיסורים שונים בענין מראית עין, וטרם הובאו על פתרונם.
עכשיו יצאו כמה חותמי הצעטליך לאסור פאה נכרית מסוימת, בהסתמכם על איסור מראית עין ודברי הגריל"ד זצ"ל בזה.
וכבר עורר באגרות משה כמה טעמים לשבח אמאי אין בזה שום סרך איסור, עי' אה"ע ח"ב סי' י"ב.
ושאלתי בפי, אמאי אין איסור מראית עין באכילת בשר, שהרי רוב בשר בעולם נבילה היא, ואין הבדל מבחוץ בין נבילה לבין כשירה? האיך נחלקו הדברים שבחלב שקדים יש איסור מראית עין באכילתה עם בשר ללא שקדים, ובבשר עצמה אין בעיא שמא זה מבחוץ יחשוב שזה בשר נבילה?
אם נאמר שאיסור מראית עין נאמר אפילו אצל אותם אנשים שאין לחשוד אותם בדרך כלל להיות עבריינים על התורה, אז גם בבשר נימא כן. ואם סומכים על זה שהמוחזק בכשרות לא יעבור בשופי על התורה, למה נאסור פאה נכרית מהזן החדש וכו', הרי ברור שאשה כשירה לא תגלה שערה? ואם יחשבו שאיננה נשואה, מה הבעיא? אם כל האיסור אינו אלא מראית עין שיאמרו שעוברת על איסור, יתרצו מה שרוצים, העיקר שאיננה עבריין?
דברי ה'לבושה של תורה' למזער את השפעת האגרות משה אינם נראים כלל, למי שמעיין באגרות משה. ונראה שהלך בדרכי ר' משה עצמו לתרץ את החולקים עליו כשיטתו, אף עם תירוץ דחוק, העיקר לא לחלוק להדיא על דבריהם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים