מי הוא הר״ץ? כיון שהפירוש הוא למאמר שבספרא אפשר שהר״ץ ט״ס במקום הר״ש. והוא הר"ש משאנץ שפירש את הספרא. ומצאתי בתשובת ר׳ אליעזר בר׳ יהודה בעל הרוקח כתוב וזה לשונו: ועוד מתירוצו של מורי ר״צ דפ״ק דחולין [ודאי הכונה לדף י׳ ב׳] דלא שייך למימר למפרע אוקמה אחזקה אלא בדבר שהחזקה לפנינו עכשיו [או״ז ח״א סי׳ תרע״ב 189 ב׳]. ובתקופה שאנו עומדים בה לא מצאנו באשכנז וצרפת חכם שאות הראשונה משמו היא "צ". ונראה כי ר״ץ ר"ת ר' יצחק דוגמת יעב״ץ = יעקב בר׳ יצחק, או ר״ץ ר״ת: רב צרפתי, והוא הר״ש משאנץ. ולפי זה יצא דבר חדש, שר׳ אליעזר בר׳ יהודה בעל הרוקח היה תלמידו של ר״ש משנץ. אבל כל זה אינו כי אם השערה בעלמא.
טריד בגירסיה כתב:אביגדור אפטוביצר בהערותיו לראבי"ה:מי הוא הר״ץ? כיון שהפירוש הוא למאמר שבספרא אפשר שהר״ץ ט״ס במקום הר״ש. והוא הר"ש משאנץ שפירש את הספרא. ומצאתי בתשובת ר׳ אליעזר בר׳ יהודה בעל הרוקח כתוב וזה לשונו: ועוד מתירוצו של מורי ר״צ דפ״ק דחולין [ודאי הכונה לדף י׳ ב׳] דלא שייך למימר למפרע אוקמה אחזקה אלא בדבר שהחזקה לפנינו עכשיו [או״ז ח״א סי׳ תרע״ב 189 ב׳]. ובתקופה שאנו עומדים בה לא מצאנו באשכנז וצרפת חכם שאות הראשונה משמו היא "צ". ונראה כי ר״ץ ר"ת ר' יצחק דוגמת יעב״ץ = יעקב בר׳ יצחק, או ר״ץ ר״ת: רב צרפתי, והוא הר״ש משאנץ. ולפי זה יצא דבר חדש, שר׳ אליעזר בר׳ יהודה בעל הרוקח היה תלמידו של ר״ש משנץ. אבל כל זה אינו כי אם השערה בעלמא.
שיף כתב:טריד בגירסיה כתב:אביגדור אפטוביצר בהערותיו לראבי"ה:מי הוא הר״ץ? כיון שהפירוש הוא למאמר שבספרא אפשר שהר״ץ ט״ס במקום הר״ש. והוא הר"ש משאנץ שפירש את הספרא. ומצאתי בתשובת ר׳ אליעזר בר׳ יהודה בעל הרוקח כתוב וזה לשונו: ועוד מתירוצו של מורי ר״צ דפ״ק דחולין [ודאי הכונה לדף י׳ ב׳] דלא שייך למימר למפרע אוקמה אחזקה אלא בדבר שהחזקה לפנינו עכשיו [או״ז ח״א סי׳ תרע״ב 189 ב׳]. ובתקופה שאנו עומדים בה לא מצאנו באשכנז וצרפת חכם שאות הראשונה משמו היא "צ". ונראה כי ר״ץ ר"ת ר' יצחק דוגמת יעב״ץ = יעקב בר׳ יצחק, או ר״ץ ר״ת: רב צרפתי, והוא הר״ש משאנץ. ולפי זה יצא דבר חדש, שר׳ אליעזר בר׳ יהודה בעל הרוקח היה תלמידו של ר״ש משנץ. אבל כל זה אינו כי אם השערה בעלמא.
מי זה ???
פניתי לשמחה עמנואל, וכתב לי:אני מניח שר"ץ הוא ר' יצחק – אלא שיש לברר איזה ר' יצחק.
לפיענוח ראשי תיבות אלו ראה מה שציינתי בספרי דרשה לפסח, עמ' 26, הערה 95.
וראה גם מרדכי הלכות קטנות סי' תתקסט: שאל ה"ר אלחנן את הר"ף אביו מי שאיטר לענין כתיבה לבד ולשאר מלאכות בין ביד בין ברגל הוה ימינו [ימינו] מהו לתפלין
ושם זו בוודאי טעות סופר, וצ"ל הר"ץ - ר' יצחק הזקן.
חכם באשי כתב:תודה על הציון ל'אוצר הגדולים',
הוא כותב שם שר"צ היינו ר"י (רבינו יצחק) הזקן בעל התוספות, וקיצור של "יצחק" נהיה "צאק" וכו'.
ואילו את כל הלשונות במרדכי הנ"ל, שר"י אומר בשם ר"צ וכיוצ"ב - כתב שם שזה ט"ס!
אמנם לענ"ד, היתכן להגיה כל כך הרבה מקומות?!
במכון ירושלים עוסקים כידוע זה זמן בהדרת ה'מרדכי' מחדש ע"פ כת"י וכו',
ומן הסתם גם עוסקים בהלכות קטנות למרדכי,
יש היודע איך מגיעים למו"ל?
תודה רבה!
הבטחתי כתב:כן
הם כותבים שם שלא עלה בידם לברר מיהו
הוגה כתב:לאחרונה יצא לאור ספר 'מרדכי קטן' הלכות קטנות בעריכת הרה"ג ר' יקותיאל יהודה פולטמאן שליט"א, שכתב: 'כמעט ברור דהכוונה לרבינו יצחק ב"ר שמואל ז"ל (ר"י הזקן)'. ואלו דבריו המאירים.
בן אדם כתב:הוגה כתב:לאחרונה יצא לאור ספר 'מרדכי קטן' הלכות קטנות בעריכת הרה"ג ר' יקותיאל יהודה פולטמאן שליט"א, שכתב: 'כמעט ברור דהכוונה לרבינו יצחק ב"ר שמואל ז"ל (ר"י הזקן)'. ואלו דבריו המאירים.
יפה מאוד
רק חבל שהם לא מציינים לאוצר הגדולים שגם מפרש כן, ומביא עוד כמה ראיות ברורות.
בכל אופן, האם יש להם דרך ליישב את כל המקומות שנראה כסותרות את ההנחה הזאת? כגון "ואומר ר"י בשם ר"ץ" וכדו'.
גם מש"כ ברמז תתקמג: "כתב רבינו שמשון ז"ל, אמר לי רבי בשם ר"צ...", מיהו רבו של ר' שמשון אם לא הר"י הזקן? או אולי כוונתו לר' אלחנן בנו של הר"י?
או יתכן שתוספות רבינו שמשון לא כתב הוא עצמו, אלא תלמידיו כתבו את התוספות לפניו, והתלמיד הוא שכותב "אמר לי רבי בשם ר"צ" כלומר רבינו שמשון בשם הר"י.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 355 אורחים