שומע ומשמיע כתב:לכאורה אתה צודק.
עוד קשה לי שאם משום קורע, יותר מדין חותלות.
פרי יהושע כתב:ואגב לעניין בורר בתיונים החדשים מ[י]שהו פעם עורר ע"ז, ושוב שמעתי כמה סברות להקל ואיני זוכר כ"כ אולי משהו יכול לפתוח את הנושא בתמציתות.
002 כתב:ברוך השם מצאתי את החידוש הגדול של הרב גבאי שליט"א מודפס בספרו שיצא לאחרונה "שו"ת שיח דוד ח"ב סימן ל"א.
וז"ל שם: [עמוד ת"ד] מותר לפתוח לכתחילה כל סוגי הפקקים באופן שתיכף ומיד משליך את הפקק ולא ישתמשו בו יותר, ואין צריך לנוקבו מקודם. ובאופן שעושה כן אין לחוש לכלום אליבא דכו"ע.
עדיאל ברויאר כתב:כאמור לעיל, אם כוונתו שמותר לפי כל הפוסקים בדורותינו, אינו כן.
עדיאל ברויאר כתב:כאמור לעיל, אם כוונתו שמותר לפי כל הפוסקים בדורותינו, אינו כן.
שומע ומשמיע כתב:ב] בכל מקרה דאורייתא זה לא, כי זה לא עשוי להכניס ולהוציא. (הט"ז והגר"א רק מחדשים שבחבית שלמה יש גם איסור דרבנן בנקב קטן).
כח עליון כתב:עדיאל ברויאר כתב:כאמור לעיל, אם כוונתו שמותר לפי כל הפוסקים בדורותינו, אינו כן.
מי אוסר?
(החזו"א לא כתב לאסור פתיחת פחית מתכת אפי' זורקה לאשפה, מפני שדרך להניח בה דברים כמסמרים וכדו'. אולי האוסר בפקק גוזר מעין זה, שדרך לשייר הפקק לצורך שימוש, א"כ הוי מכה בפטיש)
עדיאל ברויאר כתב:כח עליון כתב:עדיאל ברויאר כתב:כאמור לעיל, אם כוונתו שמותר לפי כל הפוסקים בדורותינו, אינו כן.
מי אוסר?
(החזו"א לא כתב לאסור פתיחת פחית מתכת אפי' זורקה לאשפה, מפני שדרך להניח בה דברים כמסמרים וכדו'. אולי האוסר בפקק גוזר מעין זה, שדרך לשייר הפקק לצורך שימוש, א"כ הוי מכה בפטיש)
לעיל כתבתי:
לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
עדיאל ברויאר כתב:א. ככל הידוע לי, לדעתו, ההיתר היחיד לפתיחת בקבוק בשבת הוא ע"י פתיחת פתח לא יפה, דהיינו עשיית חור בפקק.
כח עליון כתב:עדיאל ברויאר כתב:כח עליון כתב:עדיאל ברויאר כתב:כאמור לעיל, אם כוונתו שמותר לפי כל הפוסקים בדורותינו, אינו כן.
מי אוסר?
(החזו"א לא כתב לאסור פתיחת פחית מתכת אפי' זורקה לאשפה, מפני שדרך להניח בה דברים כמסמרים וכדו'. אולי האוסר בפקק גוזר מעין זה, שדרך לשייר הפקק לצורך שימוש, א"כ הוי מכה בפטיש)
לעיל כתבתי:
לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
מה האיסור בעשיית פה אם לא מכה בפטיש, ואם זורקו אינו עשיית כלי, רק סילוק מונע כחותלות
כח עליון כתב:שומע ומשמיע כתב:ב] בכל מקרה דאורייתא זה לא, כי זה לא עשוי להכניס ולהוציא. (הט"ז והגר"א רק מחדשים שבחבית שלמה יש גם איסור דרבנן בנקב קטן).
מה כוונתך?
שומע ומשמיע כתב:כח עליון כתב:עדיאל ברויאר כתב:כח עליון כתב:עדיאל ברויאר כתב:אני לא מבין את סברתו , ולא קראתי את דבריו כלל, אבל מה שאתה שואל אינו קושיא, כי הפתח הוא בבקבוק לא בפקק.
כך ראיתי היום בחוט שני שאוסר פתיחת הפקקים גם משום עשיית הבקבוק לכלי. ולכאו' זה דבר תימה, ומאי שנא מפתיחת מגופת חבית. אטו פקק הנתון בבקבוק רק ע"י חיבור בטבעת מהודקת, ה"ה מבטל שם כלי מהבקבוק יותר ממגופה המחוברת עם טיט לחבית.שלמה בן חיים כתב:מרן הגר"ח קנייבסקי ומרן הגר"נ קרליץ אוסרים גם כאשר זורק את הפקק, כי לדעתם גם מצד הבקבוק יש עשיית כלי ולא רק הפקק, כי דעתם שכאשר הבקבוק סגור [גם בפקק פלסטיק] בטל שם כלי מהבקבוק
עדיאל ברויאר כתב:קוגן כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
איני מכיר את שאר הפוסקים, אבל לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
שלמה בן חיים כתב:א.בתשובות שבסוף הספר מאור השבת כתוב בשם הגרשז"א שאין בזה משום מחתך. וזה מחלוקת עוד בכמה נושאים כעין אלו אם יש מחתך כשאין לו צורך במידה זוו מצד עצמו אף שלמעשה כן רוצה שיפתח בצורה זו כעת על ידי החיתוך של בית החרושת [נייר טואלט ועוד כדומה לזה].
ב. אם יש משום מחתך לא מועיל מה שזורק לפח, הדבר ברור אין טעם להתיר מחמת שזורק לפח, רק כשהנושא זה עשיית כלי יש אומרים שאם זורק זה מותר כי לא משתמש בכלי. אבל למחתך זה לא עוזר כלום.
ג. מרן הגר"ח קנייבסקי ומרן הגר"נ קרליץ אוסרים גם כאשר זורק את הפקק, כי לדעתם גם מצד הבקבוק יש עשיית כלי ולא רק הפקק, כי דעתם שכאשר הבקבוק סגור [גם בפקק פלסטיק] בטל שם כלי מהבקבוק, כך שבמחכ"ת האומר, האומר שמותר לדעת כל הפוסקים כשזורק את הפקק אינו אלא טועה.
מלבב כתב:עדיאל ברויאר כתב:קוגן כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
איני מכיר את שאר הפוסקים, אבל לדעת מו"ר הרב טל (כמבואר בספרו, טל חיים שבת ח"ב), שיש איסור דאורייתא מעצם זה שיוצר פתח יפה (ולא מעשיית כלי), אין היתר גם אם זורק את הפקק לאשפה.
משום פתח יפה לכאורה לא שייך פה, כי מאי שנא ממגופת חבית
002 כתב:על אף שאיני בקי בעניין פתיחת בקבוקים בשבת, מ"מ שמעתי דבר נפלא מהרב דוד גבאי שליט"א מח"ס "שו"ת שיח דוד" על הלכות שבת.
הרב טוען שלפי כל הדעות מותר לפתוח לכתחילה בקבוק קולה וכדומה בשבת, אם משליך לאשפה את הפקק מיד בתום הפתיחה.
וא"כ אפשר תמיד לפתוח בשבת את הבקבוקים ולהשליך את הפקקים לאשפה, [ואם רוצה שיהיה לו איך לסגור את הבקבוקים לאחר שתייתו, ישמור לו פקקים אחרים מערב שבת].
לא שמעתי עדיין עוד שאמרו כדבר הזה, אך אולי דבר זה הוא פשוט, כי אני לא מכיר את הנושא.
שומר כתב:לא הבנתי מה הבעיה שיתקע סכין בפקק וישחית אותו . יפתח ויזרוק לאשפה . ויכין אחרים ויהיה מותר גם לגרשז
עזריאל ברגר כתב:שומר כתב:לא הבנתי מה הבעיה שיתקע סכין בפקק וישחית אותו . יפתח ויזרוק לאשפה . ויכין אחרים ויהיה מותר גם לגרשז
שמעתי שיש שנטו לאסור זאת משום סותר-כלי.
עושה חדשות כתב:שאלה היסטורית
עד שהגרשז"א פירסם את דבריו, מה היה המנהג אצל היראים, האם נהגו לפתוח את כל סוגי הפקקים בשבת, עד שהגרש"ז אסר את פקקי המתכת, ואח"כ חידשו אחרים לאסור גם את הפלסטיק, או להיפך שהיה מקובל להחמיר בזה והגרש"ז חידש להתיר בפלסטיק וכו', ומי היה הראשון שהעלה בכלל את הנידון, זכורני שנכב"ב אבל לא מצאתי כעת.
איש_ספר כתב:עזריאל ברגר כתב:שומר כתב:לא הבנתי מה הבעיה שיתקע סכין בפקק וישחית אותו . יפתח ויזרוק לאשפה . ויכין אחרים ויהיה מותר גם לגרשז
שמעתי שיש שנטו לאסור זאת משום סותר-כלי.
איך סותר כלי אם נהיה כלי רק בפתיחה (שע"ז בנוי כל דעת האוסרים)?
ישנה טענה אחרת, שלא התירו מקלקל אלא כשהוא מתכסיסי אכילה, אבל לא מקלקל כדי לפטור בעיות הלכתיות...
איש_ספר כתב:עזריאל ברגר כתב:שומר כתב:לא הבנתי מה הבעיה שיתקע סכין בפקק וישחית אותו . יפתח ויזרוק לאשפה . ויכין אחרים ויהיה מותר גם לגרשז
שמעתי שיש שנטו לאסור זאת משום סותר-כלי.
איך סותר כלי אם נהיה כלי רק בפתיחה (שע"ז בנוי כל דעת האוסרים)?.
שומר כתב:לא הבנתי מה הבעיה שיתקע סכין בפקק וישחית אותו . יפתח ויזרוק לאשפה . ויכין אחרים ויהיה מותר גם לגרשז
איש_ספר כתב:עזריאל ברגר כתב:שומר כתב:לא הבנתי מה הבעיה שיתקע סכין בפקק וישחית אותו . יפתח ויזרוק לאשפה . ויכין אחרים ויהיה מותר גם לגרשז
שמעתי שיש שנטו לאסור זאת משום סותר-כלי.
איך סותר כלי אם נהיה כלי רק בפתיחה (שע"ז בנוי כל דעת האוסרים)?
ישנה טענה אחרת, שלא התירו מקלקל אלא כשהוא מתכסיסי אכילה, אבל לא מקלקל כדי לפטור בעיות הלכתיות...
מגופת חבית כתב:איש_ספר כתב:עזריאל ברגר כתב:שומר כתב:לא הבנתי מה הבעיה שיתקע סכין בפקק וישחית אותו . יפתח ויזרוק לאשפה . ויכין אחרים ויהיה מותר גם לגרשז
שמעתי שיש שנטו לאסור זאת משום סותר-כלי.
איך סותר כלי אם נהיה כלי רק בפתיחה (שע"ז בנוי כל דעת האוסרים)?
ישנה טענה אחרת, שלא התירו מקלקל אלא כשהוא מתכסיסי אכילה, אבל לא מקלקל כדי לפטור בעיות הלכתיות...
אבל כל העומדים מן הצד נבוכים, אין לפתוח מחשש עשיית כלי, ואין ליתקע בו סכין מחשש המתירים ונמצא סותר כלי
כשתילי זיתים כתב:שומר כתב:לא הבנתי מה הבעיה שיתקע סכין בפקק וישחית אותו . יפתח ויזרוק לאשפה . ויכין אחרים ויהיה מותר גם לגרשז
יש אוסרים משום שכיון שעושים נקבים בב' הצדדים, נחשב כפתח העשוי להכניס ולהוציא, ואסור אף במוסתקי, כמש"ב במשנ"ב שי"ד סק"ו.
אליהו בעסער כתב:נראה לפע''ד פשוט שכל הצדדים להקל אינם שייכים בהפקק החדש
משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 131 אורחים