ש. ספראי כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:מי אמר שזה היה לתקופה קצרה?
אלטה בת שבע בת האדר"ת נישאה להראי"ה קוק ונפטרה בדמי ימיה אחרי שלש שנים.
בהמשך האדר"ת נישא לבת דודתה, רייזא רבקה, הבת של הגאון רבי צבי יהודה אב"ד ראגלי, ע"ש קרוי בנו של הראי"ה, הרצי"ה.
האדר"ת כותב עליו הרבה בתואר 'חתני' או 'שהיה חתני', ומוסיף תמיד תארים נלבבים.
חד ברנש כתב:בסופו של דבר, כל ההשמטות מתגלות בסופו של דבר ומעצימות את מה שרצו להסתיר.
מאיר נפתלי כתב:כבר ידועה ההשמטה מהספר מנוחה וקדושה לתלמיד הגר״ח מוולוז׳ין, שהודפס בדורינו והושמט קטע בהוראת אחד מגדו״י, והודפס עוד פעם במהדורה חדשה עם ההשמטה, לאחר ששני גדולי הדור הוכיחו את המו״ל מי הרשה לכם להשמיט. כלומר זה לא הספר שלכם. (ואולי ניתן לתלות את החלוקה בין המשמיטים והמצנזרים לאלו שמדפיסים ככתבו, בין שני ציבורים בציבור הליטאי כיום, כפי שכך באמת היה במעשה הזה, ואכמ״ל, ולא נתכוונתי שיתחילו כאן פוליטיקא).
מכון חכמי ליטא כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:אפשר דוגמא של השמטה מטעם כזה?
כלומר ברצונך להוסיף לו בזיון?
דעת הגרב"ש לא מקובל עליך?
חד ברנש כתב:בסופו של דבר, כל ההשמטות מתגלות בסופו של דבר ומעצימות את מה שרצו להסתיר.
מעשה העגל השני נקרא ולא מתרגם. משום דכתיב ביה ואשליכהו באש ויצא העגל הזה כאילו יוצא מעצמו ויש בו כח, ואילו היה מתרגם כל השאר כל שכן שהיו מעיינים מה שלא תרגם בזה. וזה טעם בברכת כהנים שאין מתרגמין ממנו כלום [ולא] ישא לחודיה.
פולסברג כתב:תחושה אישית: מה נואלו אלו האנשים שעושים כל ימיהם חטיבה אחת למצוא כל הספרים שנשמט מהם המילים ציוני /ר' קוק /מזרחי /ותמונות של נשים [צנועות או שלא]. זהו חלקכם בחיים? כן, העולם נוטה יותר ימינה, שמענה ודע לך.
יבנה כתב:איזה זכות יש למדפיס להחליט ממה היו חוזרים, הרי גם אתה מודה שתלוי בשיקול הדעת. וגם אם היו חוזרים למה למחוק את שיטתם, גם שיטתם הראשונה הוא דברי תורה ולמדים מהם, וכפי שאמרו משנה ראשונה לא זזה ממקומה.
אילו היה אפשר להוציא מחז"ל את כל ההשקפות הפסולות כגון שיטת ר"ע בבר כוכבא ושיטת הלל שאין משיח לישראל וכדומה, האם לדעתך ראוי לעשות כן?
כתבת: "הדבר נוגד את השקפת התורה שאינה מתירה לאדם לבדוק את כל האפיקורסות שיש בעולם כדי להחליט לבד. ולדברי הפוסקים, כל המחשבות שהן היפך דעת התורה נכללות ב"ולא תתורו"."
הדברים מרפסין איגרא, מדובר בדברי רבותינו שמפיהם אנו חיים!
מקדש מלך כתב: מחיקת דברי תורה מרבותינו הקדושים אינה מעשה פשוט. אבל כבר בחז"ל מצינו שרצו לגנוז ספר יחזקאל, על אף שהיה ברור להם שנאמר ברוח הקודש. כך שהדבר אינו מופרך מעיקרו.
מאיר נפתלי כתב:מקדש מלך כתב: מחיקת דברי תורה מרבותינו הקדושים אינה מעשה פשוט. אבל כבר בחז"ל מצינו שרצו לגנוז ספר יחזקאל, על אף שהיה ברור להם שנאמר ברוח הקודש. כך שהדבר אינו מופרך מעיקרו.
ביחזקאל הם מצאו שדבריו סותרים לדברי תורה (שבת יג:), עד שיישבו אותם. אך לא סותרים ׳השקפה׳ זו או אחרת. כפי שנהיה היום. (ובספר קוהלת - שדבריו סותרין דברי עצמו (שם ל:)).
וגם שם הם ביקשו לגנוז את כל הספר, לא להוציאו לאור, לעוות אותו, ולחסר חלק, כך שהקורא לא יודע מהי דעתו המליאה.
וא"כ הא יקשה דלא היה להו לגנוז כל הספר אלא רק מקומות שהוקשה להו ביחזקאל ומשלי וקהלת שיעקרו רק מעט ולא כל הספר שהוא עקירה מתורה ומדברי נבואה שנכתבה גם לנו בלא שום צורך, ואף אם נימא שאסור לכתוב פחות מספר שלם גם בנביאים וכתובים דהא רבה ור' יוסף אמרי בגיטין דף ס' דספר אפטרתא אסור למיקרי ביה ואף לדינא שמסיק שמותר הוא מטעם עת לעשות לה' הפרו תורתך, הרי נמי איכא עת לעשות לה' כדי שיוכלו לקרות ספר יחזקאל ומשלי וקהלת במקום שליכא שום חשש, אלא צריך לומר דכיון דחזו בהו דברים שאף לחכמים גדולי העולם היו מוקשים, חששו שאולי סתם אינשי יטעו בעוד מקומות אף שלהחכמים לא נראה להו שיש לטעות, שלכן רצו לגנוז כל הספר עד שדרש חנניה בן חזקיה ספר יחזקאל ועיינו היטב בקהלת ומשלי וראו שלחכמים אין למיטעי, ששוב לא חששו לטועין מסתם אינשי דמאחר דחכמים יאמרו להם שהם יודעין כל הספר יאמינו להם שאין להרהר כלום ח"ו אחר ספרים אלו.
גביר כתב:הגיונות כתב:עמקן כתב:נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ
תצטרכו להרשם ולהתחבר לראות כל הקובצים שם. אבל יש שם צילום של תשובת הרב זילבשטיין, ועוד תשובה על זה שנדפס בספר אחר.
ויש לדון בזה לאור דברי המג"א שמותר לשקר ולהיתלות באדם גדול. ויש לחלק האידנא. ואכמ"ל
אולי יתכן לדון בזה לאור דברי מהר"ם מינץ -
'ושמא תאמר מאחר דפסקו רבנן הנ"ל, דין הוא שגם הם יעשו פירוש לפס' שלהן איך היה דעתן, ונשאל להן. הא ליתא, דאינה תולה בדעתן רק תולה במשמעות הפסק לפי אשר כתבו לשונם, וזה לא מוטל עליהו לבאר כדאשכחן בפ' הפועלי', דפליגי מתיבת' דרקיע' עם הקדוש ב"ה אם בהר' קודם לשיער לבן כו', ספק מאי, הקב"ה אומר טהור וכו' מתיבתא דרקיע אומרים טמא, אמרי מאן מוכח כו'. ואי הוי תלי בדעת מאן דכתב וחתם הפסק, א"כ ה"נ הקב"ה כתב ונתן התור' לא הוי פליגי עם קודש' ב"ה, אלא פליגי לפי המשמעות התורה שנתן לנו הב"ה איך פירושו, וזה העמידו ברבה בר נחמני. ה"נ ל"ש'. [שו"ת מהרם מינץ סימן ק]
אור עולם כתב:ובהערה כ"ד: "...ושמעתי מהרה"ג ר' ישראל שניאור גרינס שליט"א שאמר לו רבנו מרן זלה"ה שראה הכתב יד שהיה כתוב שם "שלא לישא פנים בהלכה אפי' לרבותינו בעלי השו"ע".
פייביש אופטובסקי כתב:בעבר היה בפורום דידן השוואת צילום שתי מהדורות ספר 'אהבת חסד' להחפץ חיים, ובא' מהם העלימו שם הספר ממנו מצטט החפץ חיים,
הזוכר מי מן החברים היכן נמצא?
גביר כתב:הגיונות כתב:עמקן כתב:נוכחות בעל בחדר לידה - דעת האגרו"מ
תצטרכו להרשם ולהתחבר לראות כל הקובצים שם. אבל יש שם צילום של תשובת הרב זילבשטיין, ועוד תשובה על זה שנדפס בספר אחר.
ויש לדון בזה לאור דברי המג"א שמותר לשקר ולהיתלות באדם גדול. ויש לחלק האידנא. ואכמ"ל
אולי יתכן לדון בזה לאור דברי מהר"ם מינץ -
'ושמא תאמר מאחר דפסקו רבנן הנ"ל, דין הוא שגם הם יעשו פירוש לפס' שלהן איך היה דעתן, ונשאל להן. הא ליתא, דאינה תולה בדעתן רק תולה במשמעות הפסק לפי אשר כתבו לשונם, וזה לא מוטל עליהו לבאר כדאשכחן בפ' הפועלי', דפליגי מתיבת' דרקיע' עם הקדוש ב"ה אם בהר' קודם לשיער לבן כו', ספק מאי, הקב"ה אומר טהור וכו' מתיבתא דרקיע אומרים טמא, אמרי מאן מוכח כו'. ואי הוי תלי בדעת מאן דכתב וחתם הפסק, א"כ ה"נ הקב"ה כתב ונתן התור' לא הוי פליגי עם קודש' ב"ה, אלא פליגי לפי המשמעות התורה שנתן לנו הב"ה איך פירושו, וזה העמידו ברבה בר נחמני. ה"נ ל"ש'. [שו"ת מהרם מינץ סימן ק]
פולסברג כתב:שיעור בבעל בחדר לידה, ו... ר' אשר וויס מתיר לאחוז בידה בשעת הלידה, שהיא חולה שיש בה סכנה!
https://www.yutorah.org/lectures/lectur ... hildbirth/
ש. ספראי כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:מי אמר שזה היה לתקופה קצרה?
אלטה בת שבע בת האדר"ת נישאה להראי"ה קוק ונפטרה בדמי ימיה אחרי שלש שנים.
בהמשך האדר"ת נישא לבת דודתה, רייזא רבקה, הבת של הגאון רבי צבי יהודה אב"ד ראגלי, ע"ש קרוי בנו של הראי"ה, הרצי"ה.
האדר"ת כותב עליו הרבה בתואר 'חתני' או 'שהיה חתני', ומוסיף תמיד תארים נלבבים.
פרנקל תאומים כתב:שיעור בבעל בחדר לידה, ו... ר' אשר וויס מתיר לאחוז בידה בשעת הלידה, שהיא חולה שיש בה סכנה!
https://www.yutorah.org/lectures/lectur ... hildbirth/
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אני חסום. אבל תרשה לי להניח שהוא מתיר זאת רק במקרה בו יש בכך צורך אמיתי (נניח- אם היא מבועתת מאד ואין במקום אשה שתוכל לעשות זאת במקומו).
הוא בוודאי לא מתיר כזה דבר הלכה למעשה באופן גורף.
פולסברג כתב:שוב הראוני, שגם ר''ע יוסף התיר ד''ז.
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 73&hilite=
יוסף חיים אוהב ציון כתב:כדאי לעיין בטה"ב בפנים.
גל של אגוזים כתב:בס' צדקת הצדיק [לרבי צדוק הכהן מלובלין] נשמטו כשש קטעים מכתי"ק ונדפסו בס' צדקת הצדיק 'המלא' [אינו ב'אוצר'] שהו"ל הרב אליהו מוקוטובסקי [כי-טוב] ז"ל ובקובץ שפתי צדיקים ד' [ע"י ידידנו להבחל"ח הרב יהושע מונדשיין ז"ל.
ראה במצו"ב ובמח"כ הכותב ה"ה ד"ר צבי לשם אחר העיון בקטעים שנשמטו נלענ"ד מדובר כאן בצנזורה בס' צדקת הצדיק.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 722 אורחים