נוטר הכרמים כתב:סז, א
בגמ', מה היה עושה חולק לשון של זהורית.
[א] כתב בתוס' ישנים (נדפס סח, א): ו[וכ"כ בתוס' הרא"ש].אם תאמר למה ידחה הבאת הלשון חוץ לתחום וכי הוי זה כמו דחיית השעיר בשבת וטומאה ויש לומר] שאין מביאין אותו ביום הכפורים שכבר הביאו אותו מאתמול אי נמי על ראש שעיר מביאין אותו דמחמר כלאחר יד הוא.
והגרע"א בתוס' למשניות (פ"ו מ"ז אות כט) הביא דבריהם וכתב "מדבריהם אלו נשמע דס"ל דיש שביתת בהמתו ביה"כ אף שלא כתיב רק בשבת וא"כ ממילא ה"ה ביום טוב, ועמ"ש במגילה ז' ע"ב, ואפשר לדחות דס"ל להת"י דסתמא קתני דהיו עושים בכל יוה"כ אף אם חל בשבת"...
שבת נד, ב: משנה. ואין הרחלים יוצאות חנונות. ואין העגל יוצא בגימון, ולא פרה בעור הקופר, ולא ברצועה שבין קרניה. פרתו של רבי אלעזר בן עזריה היתה יוצאה ברצועה שבין קרניה שלא ברצון חכמים. גמרא. ולא ברצועה שבין קרניה. אי לרב - בין לנוי בין לשמר אסור, אי לשמואל - לנוי אסור, לשמר מותר...
רש"י: אסור - דפרה מינטרא בלא אחיזה, אלא מוליכה לפניו, וקסבר: נטירותא יתירתא משוי הוא. ולשמר מותר - קסבר: נטירותא יתירתא לאו משוי הוא.
פירוש המשנה לרמב"ם: ואמרו פרתו של ר' אלעזר בן עזריה, ר"ל שהורה כן לאשה שהיתה שכנתו. ואין הלכה כמותו, מפני שדומה למשוי, ומטעם זה נאסר כל מה שנאסר.
מבואר שמדובר באיסור דרבנן!
חדושי הרשב"א שם נב, א: הרב אלפסי ושאר הגאונים ז"ל פסקו הלכה כרב... אבל הראב"ד ז"ל כתב דיותר ראוי לפסוק כשמואל... ונראין דבריו...
הוי אומר שלפי הראב"ד והרשב"א, "לשמר" ודאי מותר.
הלשון של זהורית שבראש שעיר המשתלח, אפשר שתרווייהו איתנהו בה, "בין לנוי ובין לשמר", ש"לנוי" מפורש שם נג, א: מיתיבי: לא יצא הסוס בזנב שועל, ולא בזהרורית שבין עיניו... ובחדושי הרשב"א: הכא משמע דכל נויי בהמה אסור, וכדאמרינן נמי לעיל גבי פרה ברצועה שבין קרניה, דבין לרב בין לשמואל לנוי אסור, ואיכא למידק מדקאמרינן לקמן אין חמור יוצא בזוג אף על פי שהוא פקוק, משום דמיחזי כמאן דאזיל לחינגא, אלמא משום דמיחזי כמאן דאזיל לחנגא אסור, הא משום נוי מותר... ויש מפרשים דלנוי הרגיל לכל בחול, אפילו בשבת שרי, והיינו טעמא דזוג, אבל רצועה בקרני פרה, וזהורית שבין עיני הסוס, אינו רגיל בכל, אלא מקצת אנשים עושין כן לעתים, ולפיכך אסור דהוה ליה כמשוי. גם ראה הר"ן על הרי"ף ובחידושים. מהר"י אבוהב - אורח חיים סימן שה, ושם ב"ח.
בספר אור זרוע חלק ב - הלכות שבת סימן פג: וכתב הרב ר' יצחק אלפס מסקנא דשמעת' יוצאין כרוכין ויוצאין נמשכין, וכן הלכה כמתני', דהיינו נמי כרב הונא. וצריך לדקדק, דמדפסקי' דיוצאין כרוכין, ש"מ דבהמה מותרת לצאת בנויה, ותנן נמי וכל בעלי השיר [יוצאין] בשיר, ופירש"י כגון חיות קטנות שנותנין שיר בצוארם לנוי, ואמרי' נמי לקמן מאי לבובין, ואמר [רב הונא] תותרי, דהיינו נוי בהמה כדפרישי' לעיל, אלמא דנויי בהמה שרי לצאת בהמה. ואילו גבי פרה תנן ולא ברצועה שבין קרניה, ואמרי' לנוי לכ"ע אסיר, ותניא נמי הכי לא יצא הסוס בזנב שועל ולא בזהורית שבין עיניו, וזהורית לנוי עבידא,
וכמדומה בעיני דכל היכא דאורחיה בהכי דעבידי לה לבהמה תדיר לנוי שרי. וקצת משמע הכי מלשון רש"י, דפי' גבי יוצאין כרוכין, דהא לנוי אורחייהו בהכי...
הרי שבראשונים מפורש צדדים שגם "לנוי" מותר. אולי יש מקום לומר, כי היות ובשעיר, דבר קבוע ביוה"כ כל שנה ושנה הוא, חשיב כ"אורחיה בהכי, דעבידי לה לבהמה תדיר", ר"ל בזמן קבוע בכל שנה, ומעין הידוע בגדרי השם "תמיד".
עניין נוי אולי שייך כאן, ראה: viewtopic.php?f=29&t=45707&start=320#p709458, וע"ע בראשית רבה - פרשת תולדות פרשה סג: הוא אדום, ותבשילו אדום, ארצו אדומה, גיבוריו אדומים, לבושיהם אדומים, פורע ממנו אדום, בלבוש אדום, הוא אדום ויצא הראשון אדמוני, ותבשילו אדום הלעיטני נא מן האדום האדום וגו', ארצו אדומה דכת' ארצה שעיר שדה אדום, גיבוריו אדומים שנ' מגן גיבוריהו מאדם, לבושיהן אדומים שנ' אנשי חיל מתולעים...
אף כן, נמצא בו משום "לשמר", שכן לעיל מא, ב: משנה. קשר לשון של זהורית בראש שעיר המשתלח, והעמידו כנגד בית שילוחו, ולנשחט כנגד בית שחיטתו. גמרא. איבעיא להו: ולנשחט אקשירה קאי או אהעמדה קאי? תא שמע, דתני רב יוסף: קשר לשון של זהורית בראש שעיר המשתלח, והעמידו כנגד בית שילוחו, ולנשחט כנגד בית שחיטתו, שלא יתערב זה בזה, ולא יתערב באחרים. אי אמרת בשלמא אקשירה קאי - שפיר, אלא אי אמרת אהעמדה קאי - נהי דבחבריה לא מיערב, דהאי קטיר ביה והאי לא קטיר ביה - באחריני מיהת מיערב! אלא לאו שמע מינה - אקשירה קאי, שמע מינה.
רש"י: שפיר - דתו לא מערבי אהדדי, שזה קשור בראשו וזה בצוארו. ולא באחרים, שאלו קשור עליהן לשון - ושל אחרים אינו קשור. אלא אי אמרת - ולנשחט אהעמדה הוא דקאי, ומשום דקשירת שעיר המשתלח לחודיה קאמר, שלא יתערבו זה בזה ולא באחרים, בשלמא במשתלח - לא מיערב שעיר הפנימי, דהאי קשיר ביה והאי לא קשיר ביה, אלא באחריני אמאי לא מיערב שעיר הפנימי; הא שעיר פנימי ואחרים אין לשון קשור עליהם.
אפשר שזה נחשב ג"כ "לשמר" (שמפורש עכ"פ כנ"ל בנטירותא יתירתא), שלא יתערב בשעירים אחרים.