הודעהעל ידי גילוי » ד' יולי 17, 2013 11:49 pm
מהרשום אצלי
למה נסגרה ישיבת וואלזין.
הר"י לפשיץ (זכרון יעקב ח"ג עמ' 144) עצם לימוד שפה לא מיחו הרבנים כלל מפני שהכירו נחיצות ידיעת השפה הרוסית קשה הי'למלאות את החוק ולקבל מורים מאושרים, שכידוע רובם מהם מלבד שהיו בעצמם חפשיים בדעות דרכם היה להזיק לתלמידיהם ולהשפיע עליהם רוח החופש וקלות ראש. לזאת בחרו המנהלים שמוטב לקחת למורים ללמודי חול בישיבה דווקא מורים נוצרים, שבטוחים היו ע"פ הנסיון שהם ימלאו רק חובת לימודם, אבל לא ישפיעו על התלמידים התמימים והישרים מרוחם.. החלטה זו עוררה חמת המורים העבריים , וחכו לשעת כושר לנקום נקמתם מהישיבה ומההנהלה... במשך הזמן ההוא קמה מבוכה בישיבה. כבוד הגאון הנצי"ב מפני שהחל להרגיש חולשת זקנתו קשה היה עליו לנהל את הנהגת הישיבה לכן מסר את משרת ההנהגה לכבוד בנו הגאון רבי חיים ברלין זצ"ל. וכיון שכבר היה"מנהג" בישיבה ששינוי ההנהלה גרמה לסכסוכים בין התלמידים. אלה הסכימו למנהל החדש ואלה התנגדו לו. ואמנם תמיד הכריעו בין הריב הזה הרבנים גאוני הדור, שעלתה בידם תמיד לפשר בין הצדדים. אבל הפעם הזאת רצו הידיים ידי עשיו לפשר בין התלמידים וזה גרם לחרבן הישיבה. המורים העברים אשר עברתם היתה שמורה בלבבם מצאו עכשיו שעה רצויה למו, ועלתה בידם להשיג איזה תלמידים שובבים שפיתו אותם לחתום על מלשינות שהישיבה היא "קן" של שובבות ומריבות... ועוד מלשינות רשע על כבוד הגאו הנצי"ב ועל כבוד מרן הגרח"ס - סוף הדבר היה כי לדאבון לבב כל שלומי אמוני ישראל יצאה בחורף תרנ"ב פקודה נמרצה לסגור את הישיבה הק' ולגרש את כל התלמידים משם מהר, ועל כבוד רבותינו הנצי"ב והגר"ח באה פקודה שיעזבו את מחוז וילנא, ואסור להם לשבת במחוז ההוא במשך שלש שנים, והוכרחו לעזוב את וואלאזין" ע"כ
כמד' שהר"י לפשיץ חשוד במסירת דברים בצורה לא מדויקת בלשון המעטה ואכמ"ל.
מקור ברוך [בעל התורה תמימה גיסו שלל הנצי"ב (אשתו השנייה של הנצי"ב הייתה בת של הערוך השלחן הנצי"ב] עמ' תתרג- לא ראיתי בפנים העתקתי מאתר דעת שהביאו מהספר הנ"ל-]
ואשר לישיבות הסכימו:
א) "אם כי רוב הבאים ללמוד בהישיבות יודעים הם כתב ולשון רוסיא כי כבר למדו טרם בואם אל הישיבה, בכל זאת מחויב הראש-ישיבה להחזיק מורה כתב ולשון מדינתינו רוסא, ושתהי' סמוך להישיבה בית מיוחדת מרווחת ומוכשרת ללמוד הזה, ובני הישיבה הצריכים ללמוד כתב ולשון רוסיא יבאו שמה ללמוד מהמורה אשר ילמדם בשעה קבועה לזה";
ב) לא יהי' רשות להמורה הנ"ל להחזיק שם ספרי חופש הדעות וספרי ראמאנען אשר הם זרה לנו עפי'י תוה"ק, פיגול הם לא ירצו לבוא בבית הישיבה הקדו', וכן חלילה להמורה מדי שיחו עם תלמידיו לשוח עמהם רעיונות מעוררי חפש הדעות וספורי ראמאנען;
ג) למען יהיו בטוחים כי ימולא האמור באות ב' יתקבל המורה כתב ולשון רוסיא הלזה רק עפי'י הראש-ישיבה, וממילא מובן שאין רשות להראש-ישיבה לקבל למורה הנ"ל רק האיש אשר יש לו דיפלאם מהשרים הממונים מטעם הממשלה על ענייני הלימודים".
כתב זה נכתב ונחתם ביום ג', ה' אדר שנת התרמ"ז בפטרבורג, והנציב קיים את אשר קיבל. אבל מספר מבקרי השיעורים שניתנו מפי מורה רוסי היה מועט שכן לא מצאו בהם עניין, וכל הניסיון הזה שנעשה מתוך כפיה לא עלה יפה 6.
[מקור ברוך עמ' תתר"ג- לא ראיתי בפנים אלא העתקתי מויקי שהביאו את מהספר הנ"ל ]הנצי"ב הסכים ללימוד של השפה הרוסית מחוץ לכתלי הישיבה, כפי שנעשה על פי עדויות שונות, וכפי שהוא כותב בשו"ת משיב דבר (א, סי' מ"ד): "אם יצטרכו על פי המלכות ללמוד למודי חול גם כן, יהא בהשגחה מהרב וראשי ישראל, שיהא המורה ירא אלוהים.", אך נתקל בהתנגדות עזה של ראשי הישיבה האחרים. לימוד הרוסית שנעשה באופן רשלני, לא סיפק את שר ההשכלה הרוסי, שהכביד בתגובה את דרישותיו ודרש בנוסף:
1. להקדיש יותר ממחצית הלימוד ללימודי חול, משעה 9 ועד שעה 3,
2. שלא יהיו לימודים בערב,
3. שלא ילמדו יותר מעשר שעות ביום,
4. שכל הצוות של הישיבה יהיו בעלי דיפלומות רשמיות.
תביעות אלו סתמו את הגולל על הישיבה
עצכ"ח
סנייפלד
בעקבות לחץ מצד הממשלה הרוסית, בפברואר 1887 התאספה אסיפה בס'ט פיטסבורג, בה נטלו חלק בין היתר הרבנים הבאים: הנצי''ב, ר' יוסף דוב סולובייציק, ר' יצחק אלחנו ספקטור, הרב ריינס (מי הזמין את המזרוחניק הזה אשר בעצמו החדיר לימודי חול בישיבתו???). לאחר 3 שבועות של דיונים, אסיפת הרבנים חתמה על כרוז (תאריכו מרץ 1, 1887) לפיו כל הישיבות מחויבות לשכור מורים ללימוד השפה הרוסית, הלימודים יתקיימו בבנין נפרד, וכי מתכונת הלימודים תהיה מוגבלת ולא תכלול ספרות ועוד. שלושת החותמים הראשונים היו: רי'א ספקטור, הריד'ס, והנצי'ב. (תצלום המסמך המקורי הופיע בהיבראסקייאה אנציקלופדיה (1906) עמ' 725-26 ובספרו של אפרים שימוף על רי'א ספקטור (1959(NY . ראה מקורות נוספים בהערה 132 במאמרו של הרב י.י. שכטר בטאון תורה ומדע, גיליון 2). לפי המיתולוגיה הישיבתית, הרי שהחלטה זו מעולם לא התקבלה, וכי הגדולים התנגדו לכל קמצוץ של החדרת לימודי חול אף במחיר סגירת הישיבות.
הנצי''ב מלכתחילה התכונן לא ליישם את ההחלטה בוולוז'ין (מ. צינוביץ בספרו עץ החיים עמ' 321-23), אך לבסוף הוכרח ליישם את ההחלטה הנ''ל ולהנהיג שיעורי רוסית בישיבה (ראה מוולוזין עד ירושלים עמ' 164. זמן הלימוד הוקצב לשתי שעות ביום, והגזירה צומצמה לחמישים בחורים (בעוד שמספרם הרשמי של בני הישיבה היה 250) (ראה את ספר הזיכרון לר' אייזיק הלוי עמ' 23.28 ואת ספרו של ש. שטמפר על ישיבות ליטא עמ' 120. ראה גם הערה 139 במאמרו של שכטר למקורות נוספים).
ב 22 לדצמבר 1891, הממשלה הרוסית פרסמה צו המתייחס להרכב התלמידים, תוכן הלימודים, והרכב ההנהלה. בין היתר, הממשלה הורתה כי לימודי החול יתקיימו מדי יום החל 9 מהשעה בבוקר עד 3 אחר הצהריים, יום הלימודים לא יארך מעל 10 שעות יומיות, אין ללמוד בלילה, וכי על צוות הישיבה לשלוט בשפה הרוסית ואף להציג דיפלומה המעידה על ידיעת מדעים. (ראה ספרו של צינוביץ עמ' 326-32 ומקורות נוספים המפורטים במאמרו של שכטר בהערה 140).
התקיימה בוילנה אסיפת רבנים אשר החליטה לאור הנסיבות על סגירת הישיבה.
במאמר המוסגר, קראתי מכתב מפרופ' לב (בטאון תורה ומדע גליון 3), הטוען כי בראשית אסיפת הרבנים הנ''ל, רוב הדעות נטו להצביע כנגד סגירת הישיבה, ורק התערבותו של החפץ חיים שהוזעק על ידי הנצי''ב שינתה את ההצבעה. בראש המתנגדים לסגירת הישיבה עמד ר' מאיר שמחה מדווינסק, שאף התנגד להשתתפות החפץ חיים בדיון ועזב במחאה על שיתופו לאחר תקרית לא נעימה. אין בידי מקורות נוספים, ועל כן יש לשאול את פרופ' לב באשר למקורותיו. הוא מציין כי הרבי מליובוויץ' השתתף בפגישה ואף רשם את הפרוטוקול.
מכתבו של ר' חיים ברלין
אשר זהו לשונו: "לזכרון, מה שהזהירני וציווה עלי מר אבא הגאון זצללה"ה הכ"מ קודם פטירתו, על דבר שמסר נפשו על ענין ישיבה דוולאז'ין, שלא להכניס לתוכה שום לימוד חול, ולסיבה זו נסגרה הישיבה, ומזה נחלה בחליו אשר לא עמד ממנה.
וצוה לי באזהרה, שלא להסכים לענין זה בשום אופן בלא שום הוראת היתר בעולם. ואמר, שהקב"ה רמז כל זה בתורה, שאמר "להבדיל בין הקודש ובין החול" היינו שכל עניני חול המתערבים בקודש בלי הבדל, לא די שאין עניני למודי חול מקבלים קדושה, אלא אף זו, שעניני לימודי קודש מתקלקלים מהם. על כן לא ירע לך בני מה שהענין הזה גרם לי לצאת מן העולם ולהסגיר את הישיבה, כי כדאי הוא הענין הגדול הזה למסור נפשו עליו.
כל זה דיבר אלי ביום ג' כ"ו מנחם אב תרנ"ג בוורשא."
מזכרונותיו של הרב י"ל דון-יחיא, מתלמידי וולוזין בתקופת סגירתה, שבט תרנ"ב:
"כידוע נסגרה הישיבה על ידי השלטונות מפאת הנימוקים דלהלן. על פני פלך וילנא שרר אז גנרל גוברנטור שהצטיין בשנאת ישראל, והיטב חרה לו שתחת שלטונו נמצאת ישיבה אשר יצא לה מוניטין בכל פזורי ישראל, ובין כתליה מתחנכים גדולי-רוח לאומה זו. טרח הרשע טרחות מרובות לשכל את השריד הזה, אלא כיון שהישיבה היתה מאושרת בגושפנקא דמלכא, קצרה יד הגוברנטור לסגרה בלי עילה מספקת. והנה נזדמנה תואנה לידו: הרשות דרשה כי יתחילו ללמוד בישיבה את שפת המדינה, ואילו הנצי"ב התנגד בתכלית לדרישה זו. גאון אדיר זה אשר שגור היה על פיו כי שנות הישיבה הן תרומה אשר מיוחדות לתורה – ראה בהכנסת למודי חול לישיבה פגיעה קשה בשלמותה. וקרא אחת מקרה וכמה מבני הישיבה הוציאו לאור כלי-מבטא (בכתב יד) בשם "הבוקר אור" ובו באו חדשות ורשימות מחיי הישיבה. ויהי כאשר נודע הדבר לנצי"ב וישלח לקרוא אליו את העורכים ויאמר להם: "באם תמשיכו לקיים את 'הבוקר אור' אהיה נאלץ אף אני לקיים את סוף הפסוק: 'והאנשים שולחו'…". התנגדותו ללמוד שפה רוסית התבססה על שני טעמים: ראשית יבטלו מתורתם, ושנית רב החשש כי ע"י כך יסורו מדרך התורה והמצוה.
ברם על אף ההתנגדות וההשתדלות להעביר את רוע הגזירה – הרשות עמדה על דרישתה: לימוד שפת רוסית. ויבחרו בעשרה אברכים, אשר בטוחים היו בהם כי לא יסטו מדרך התורה, ויעדום ל"תלמידים" בלמוד השפה. בכדי להשתריין נגד השפעה הזרה שכרו מורה גוי, באמרם, כי מורה יהודי חפשי ירצה להשפיע מדעותיו החילוניות. ואילו גוי יפטיר את שיעורו ויצא ידי חובתו בכך… ואליבא דאמת למדו את לשון הרוסית מאונס ולא השתדלו לרכוש להם ידיעה יסודית בשפת המדינה. ראשית השפעת הר"מים היתה חזקה עליהם לא לשים לב ללמוד זה, ושנית, לא היה כל צורך בשפה זו לרבנים אמיתיים, כי הסידורים הרשמיים היו מסורים ל"רבנים מטעם". וספר לי אחד האברכים, מתלמידי השיעור לשפת רוסית, כי המורה החל ללמדם קטעים מכריסטומטיה המיועדת לילדים; ואחת צטט לפניהם פסוק המספר כי סוס הולך על ארבע רגלים. לשמע הדברים קם אחד התלמידים ושאל: פשיטא, מאי קא-משמע-לן? על כך ענה לו השני: טובא קא-משמע-לן, כיון שישנם כאלה ההולכים על שתי רגלים…
לממשלה הגיעה שמועה על רשלנותם של בחורי הישיבה ללמוד השפה; ואילו למעשה לא יכלו לעשות מאומה, כיון שלמראית-העין כן עסקו במקצוע הזה. והנה קרה בזמן ההוא מקרה שני אשר ניצל על ידי הגוברנטור בכדי לסגור את הישיבה. כאשר הנצי"ב חש כי זקנה קפצה עליו, שלח לממשלה הודעה כי הוא מתפטר ממשרתו ובמקומו הוא מבקש למנות את בנו הגאון ר' חיים ברלין. דעת הרבה מבני הישיבה לא נחה ממינוי זה. הם ראו בכך פגיעה בכבודו של הגאון רבי חיים סולובייציק, וחששו שמא הוא יעזוב את הישיבה וילך לכהן בתור רב בעיר גדולה. וכשמן למדורה שמש מקרה שני אשר הלהיב את הרוחות בין ה"שדרות התחתונות" של הישיבה: בחור אחד, טרדן ועקש, בא אל הנצי"ב ובקש ממנו סכום הגון להוצאות מסע אל ביתו. הנצי"ב הציע לפניו סכום יותר קטן וכאשר הבחור עמד על דעתו והטריד את הגאון הישיש רגז ר' חיים ברלין, שהיה באותו מעמד, ונזף בבחור הזה, ולא עוד אלא גרשהו מן הבית. המקרה הזה השאיר רושם רע בין הבחורים, הואיל והיו רגילים ביחסו האבהי של ר' חיים סולובייציק אל כל תלמיד ותלמיד. ההתנגדות למנויו של ר' חיים ברלין הלכה וגדלה.
בכדי להשקיט את הרוחות באו לוולוז'ין שלשת גבאיה הראשיים: הרב מרדכי סולמונוב ממינסק, הרב אייזיק רבינוביץ מווילנא והנדיב המפורסם ר' ברוך זלדוביץ. בני הישיבה בחרו במשלחת בת עשרה בחורים אשר היתה צריכה להציע את טענות המתנגדים בפני משלחת זו. הם חזרו לפניהם על שני שיעורים: שיעורו העמוק והנפלא של ר' חיים סולובייציק ושיעורו הגדוש בקיאות מרובה של ר' חיים ברלין, והוכיחו בכך כי הפסד רב יהא לישיבה אם שיעוריו הגאוניים של ר' סולובייציק יחסרו בה. על זה השיב ר' מרדכי סולמונוב: מה רצונכם כי כל הגאונים יהיו עמקנים כרבי חיים סולובייציק, הלא הוא מוכשר להגיד שעוריו גם בפני ר"ע איגר! וחבר המשלחת השני, ר' ברוך זלדוביץ, הגין על ר"ח ברלין בקשר לנזיפתו בבחור הטרדן, ואמר: אני ממליץ עליו את הכתוב "יש צדיק אובד בצדקו", כי הוא היה חרד על כבוד אביו, ושלא בצדק דורשים את המאורע הזה לגנאי. סוף דבר היה כי כל אחד עמד על דעתו ולידי פשרה לא הגיעו.
בין כה וכה נודע לממשלה כי רוב בני הישיבה מתנגדים למינויו של ר' חיים ברלין – אשר עליו המליץ אביו הנצי"ב. הגוברנטור מצא מקום לגבות את חובו, והוא שלח את פקידו לוולוז'ין. כרבע שעה עברו על פני האולם והקשיבו בענין לניגוני הגמרא המלבבים, חזות פניהם העידה כי הישיבה מוצאת חן בעיניהם; אבל כיון שנשלחו לסגרה השתיקו את הלומדים בקול-נגידים: הסו! בדממה שהשתררה באולם הקריאו פקודה מטעם הגוברנטור אשר אמרה: היות והר"מ הישיש הנצי"ב התפטר ממשרתו ואת ר"ח ברלין אינם רוצים בני הישיבה, ור' חיים סולובייציק הוא חולה, (כפי שמסרו אז היה חשוד על הלשנה זו אחד המורים העבריים שלא נתקבל להוראת שפת רוסית בישיבה), ועל כן אנו סוגרים את הישיבה לפי שעה, עד הודעה חדשה. זה היה הנימוק הרשמי ואילו באמת יצא קצפם על הישיבה משום שהתנגדו ללמוד השפה הרוסית, וראיה לדבר: השלטונות אסרו על הנצי"ב ור' חיים סולובייציק לגור שלש שנים בפלך וילנא.
הישיבה נסגרה "לפי שעה", היינו: לעולמים, לפי הפירוש האמיתי של פקודה זו. הבחורים התפזרו ונדם קול התורה באותו האולם אשר סיפק גאונים לישראל. אמנם כעבור זמן נפתחה הישיבה מחדש בלי רשיון, וכפי שמסרו לי למדו בה כק"ן בחורים. ואלה שלא ראו את ישיבת וולוז'ין בימי הודה שמחו על פתיחתה מחדש, אך אלה שהכירו את הישיבה בימי גאוותה – הם הרגישו את עצמם כאותם הזקנים שזכרו את תפארת הבית הראשון ובכו בעת בנין הבית השני. עם סגירתה נגנזה תפארתה של ישיבה מהוללה זו".
(קטע מתוך זיכרונות בהמשכים שפירסם דון-יחיא בעיתון 'נתיבה', (שבועון הציונות הדתית) בשנת תרצ"ו)
מאיר בר אילן
מאיר בר אילן המתאר בזכרונותיו 'מוולוז'ין עד ירושלים' את הרוח בוולוז'ין ואת עמדותיו של אביו, הנצי"ב. בר אילן מתייחס בהרחבה רבה לנסיבות סגירתה של הישיבה. לענייננו הנה ציטטה אחת מדבריו: "השכלה בכלל, ובתוך זו גם למוד הלשון הרוסית, לא היתה בוולוז'ין נרדפת או שנואה. אבא ז"ל עצמו היה קורא עיתונים והתעניין בספרים עברים, אף כי לכמה מהם, כמובן, התייחס בשלילה. וגם ציווה על בניו ללמוד רוסית. מלבד עיתונים עבריים, היו באים לביתנו תמידים כסידרם גם עיתונים גרמניים, שאחדים מבני הבית היו קוראים בהם וגם כמה מבני הישיבה, שהיה להם ענין בזה, היו לוקחים אותם לקריאה שלא בהחבא כלל. כל השאר, שעמדו קרוב למנהיגות הישיבה, חוץ מאחד יוצא מן הכלל, רבי חיים סולובייצ'יק, שהיה מתנגד חריף, היו הכל בדעה זו, שללמוד רוסית לא רק שמותר, אלא שבתנאי הזמן צורך הכרחי הוא". (מוולוזין עד ירושלים, פרק 17 'ימים מעוננים').
'הראשון לשושלת בריסק' [העתקתי מאזמרה בלאומים]
(מאת הרב חיים קרלינסקי,מכון ירושלים,תשד"מ.עמודים 386 ו419):
חדשים רבים נלחצו הרבנים תחת המכבש האדיר של 'אצילי פטרבורג' [קבוצת משכילים,בגיבוי הממשלה]; הקמת 'סמינרים לרבנים' (רבי ישראל מסלנט ברח מוולינא מפחד שלא יאלצו אותו לקום בראשה) 'חדרים מתוקנים' אותם הצליחו להדוף באמתלאות שונות.עכשיו ש'אצילי פטרבורג' שמו פניהם לישיבת וולוזין בדרישה המינימלית ללמוד שפת המדינה וחשבון לא היה בכוחם לעמוד שוב מולם ובשנת תרמ"ז הוחלט באסיפת רבנים בעיר פטרבורג להיכנע לדרישת הממשלה ; עד כמה כניעתם נעשתה בלב כבד ניתן לראות מתעודת ההסכם שהרבנים חתמו עליה ביום ג,ה אדר תרמ"ז:
"א. למוד כתב ולשון רוסיא בהישיבות: אם כי רוב הבאים ללמוד בהישיבות יודעים הם כתב ולשון רוסיא כי כבר למדו טרם באו אל הישיבה,בכל זאת מחויב ראש הישיבה להחזיק מורה לכתב ולשון מדינתינו רוסיא,ושתהיה סמוך להישיבה בית מיוחדת מרווחת ומוכשרה ללימוד הזה,ובני הישיבה הצריכים ללמוד כתב ולשון רוסיא יבואו שמה ללמוד מהמורה אשר ילמדם בשעה קבועה לזה.
ב. המורה הנ"ל לא ילמדם רק כתב ולשון רוסיא ולא יהיה להמורה רשות להחזיק שם ספרי חופש הדעות וספרי רומנים אשר הם זרה לנו עפ"י תוה"ק,פגול הם לא ירצו לבאים בבית הישיבה הקד'.וכן חלילה למורה לערבב תוך שיעוריו רעיונות מעוררים חופש הדעות וספרי רומנים.
ג. לא יתקבל מורה רק בהסכמת ראש הישיבה עליו וכן לא ייכנס ספר בלי חתימת ראש הישיבה עליו.
ד. אמנם לימודים מעבר לזה,ישפילו את מצב הישיבה כי תומכי הישיבה ימשכו את ידיהם.וגדולה מזה,במשך ימים מעטים תאבד הישיבה את צורתה.
עם כל ההסתייגויות הנ"ל סירב בעל בית הלוי לחתום על דבר שנוגד את מצפונו עד שרבי יצחק אלחנן גזר עליו וכיחיד מבין 15 גדולי התורה,חתם רק את שמו בלי הקדמת "נאום.."
גם מרן הנצי"ב מספר לאורחו כי בפועל הצליחו לצמצם את מספר המחוייבים בזה ל-20 בלבד וכולם היו אברכים מבוגרים שממילא עמדו לצאת מן הישיבה ולקבל עליהם עול רבנות וכך גם מעז יצא מתוק שהרבנים האמיתיים יקבלו אישור מן הממשלה ולא יצטרכו את טובתם של ה"רבנים מטעם", אך לבחורים לא נגע הדבר מאומה ועסקו בקדש בלבד [ראה תולדות בית ה' בוולאז'ין חלק א', עמ' 129-130, להרב תנחום פרנק,ירושלים, התשס"א]
המשכילים שלא וויתרו,שתפו פעולה עם תלמידים שנחמצו ואף התחילו להלשין כאילו מתארגנת בישיבה מרידה בשלטון,ומנהל המרד הוא לא אחר מראש הישיבה,הנצי"ב,בכבודו ובעצמו.שר הפנים,מאקוב,לא קיבל את הלשנתם.
אך למרבה הצער נתפסו בשנת תר"ן תלמידים בישיבה לרעיון של "חיבת ציון" (שנתייסד כבר בשנת תרמ"ב; משערים שיסודה של הקבוצה היתה בחברת 'בני משה' של אחד העם).ובהתלהבותם נשבעו הללו זה לזה לשמור את פעולותיהם בסוד ממנהלי הישיבה.
לאחר שהשלטון גילה מכתביהם לתלמיד אוניברסיטה שנחשד במרד, הידק שר החינוך את פיקוחו על הישיבה ואף המליץ לשלטון בפטרבורג להעמיד בראש הישיבה,מורים מדופלמים -ולפי דרישת המשכילים- דוקא מורים עבריים.
רבי יצחק אלחנן עדיין פונה בבקשה לעסקן נכבד היושב בעיר הבירה פטרבורג,שיסביר לשלטונות כי הוצאות הלעז על נאמונתם לשלטון מקורם בכתבי פלסתר של צעירי הדור,וגם כי לא ניתן לשנות את צורת לימוד התורה ממטבע שטבעו חכמי ישראל הקדמונים. ("זכרון יעקב")
בג' טבת תרנ"ב חתם שר ההשכלה על צו תכנית לימודים בישיבת וולוזין,וחרדה אחזה את היהדות הנאמנה במדינה.
כשבוע ימים אחרי פרסום הצו כינס ראש הישיבה,הנצי"ב,אסיפה בעיר ווילנא.בה השתתפו: בנו רבי חיים ברלין וחתנו רבי רפאל שפירא.הגאונים רבי יוסף בער ובנו רבי חיים מבריסק,רבי חיים עוזר גרודזינסקי ורבי צבי הירש שייצג את אביו רבי יצחק אלחנן ספקטור.
לידם שלשה מגבאי הישיבה ובראשם הגביר הגאון רבי מרדכי סולומנוב.ועוד רבים מגדולי הרבנים במדינה.
השאלה היתה, אם לקבל את גזירת המלכות כגזירה מן השמים,או לא להסכים לה ואפילו לגרום, חלילה, לסגירתה של הישיבה.
-סיפר להרב קרלינסקי,ר' נפתלי צבי יהודה ריף ששמע מפי אבי-אמו רבי רפאל שפירא (שהשתתף באסיפה):
בראשית האסיפה נשמעו דעות של "הן" ושל "לאו",כל אחד השמיע את דבריו בעינים דומעות.גם רבי מרדכי הצטרף לבעלי ה"הן" ואמר: אסור לנו לגרום לסגירת הישיבה.עלינו לקבל את הרע במיעוטו ולהמשיך להשתדל בכל המאמצים והדרכים לביטולה.שהרי כבר אמרו חכמים (כתובות ג עמ' ב) 'גזירה עבידא דבטלה'.ואף הבטיח לאסוף סכום כסף לביטולה.
אז קם ממקומו הגאון בעל בית הלוי ובקול רועד וגועה בבכי,אמר:
"חס וחלילה שנסכים לקבל את גזירת המלכות הרשעה.אמנם התורה צוותה לנו,ללמוד וללמד ולהעמיד תלמידים כדי להמשיך את לימוד תורתינו הקדושה מדור לדור.אולם רק אם זה נעשה בדרך שסללו לנו אבותינו על טהרת הקודש,ולא עם טומאה בקודש ולהעמיד את לימוד התורה לשלש שעות ביום? מתוך כונה לבטלו כולו,חלילה.
(כמובן מתוכן דבריו ומתוך דברי החפץ חיים (להלן),הדגשת הכמות המועטת של שלש שעות,לא נאמרה אלא להעצים את כאב התמהון)
באופן זה שוב אין האחריות של מצות 'ללמד' מוטלת עלינו,יבוא נותן התורה ויעשה את שלו,ואנחנו את נפשינו הצלנו"
אז קם רבי חיים ברלין ממקומו,ואמר:
"אבי הגאון יושב ושותק,וכן חתן גיסי רבי חיים.שניהם רצוצים ושבורים ברוחם ואין להם כח לפתוח פה.אבל יודע אני ששניהם בדעה אחת,לא להסכים לגזירת המלכות,לפיכך אני מציע לקבל את דעתו של הגאון מבריסק כפסק הלכה,ולה' הישועה!"
כשהגיעה בה' שבט תרנ"ב להגאון בעל בית הלוי הידיעה על סגירת הישיבה פרצה זעקת שבר מלבו והתעלף.לאחר תקופה קצרה אחזו בפתע פתאום שבץ הלב,ונצחו אראלים את המצוקים.ובשעה ארבע לפנות בוקר של יום ראשון בשבוע,ד ימים בחודש אייר תרנ"ב,החזיר נשמתו לגנזי מרומים בקדושה ובטהרה.
בכ"ח מנחם-אב תרנ"ג עלתה נשמתו של הנצי"ב השמימה.והציבור הזדעזע לשמע הספד בנו הגאון רבי חיים בברלין,וכך אמר:
"שנו רבותינו (ילקוט שמעוני ישעיהו רמז תכא) כשחרב בית ראשון, מה עשו פרחי כהונה שבאותו דור? נתקבצו כתות כתות ומפתחות העזרה והמקדש בידם ועלו לגגו של היכל ואמרו לפני הקב"ה רבש"ע, הואיל ולא זכינו להיות גזברים לפניך הרי מפתחות שלך מסורות לך, וזרקום כלפי מעלה, מיד יצאת כמין פסת יד וקבלה מהם.
הנה,הוסיף רבי חיים,חרב מקדש-התורה דוולוזין,והמפתח של הישיבה,אבא מורי,מה לו עוד בחיים,ירדה איפוא יד-האש מן השמים ולקחתו מעלינו! ('מרביצי תורה ומוסר' ח"א עמ' נג).
וכנראה,נגד אלו אשר ריננו כי אביו הנצי"ב לא היה מרחיק לכת כמו בעל בית הלוי, מסר רבי חיים ברלין-ערב לפני הסתלקותו-לרבי אריה לוין מכתב בכתב ידו:
"לזכרון. מה שהזהירני וציוה עלי מר אבא הגאון זצלה"ה הכ"מ (הנצי"ב) קודם פטירתו. על דבר שמסר נפשו על ענין ישיבה דוואלוז'ין, שלא להכניס לתוכה שום לימוד חול. ולסיבה זו נסגרה הישיבה ומזה נחלה בחוליו אשר לא עמד ממנה. וציוה עלי באזהרה שלא להסכים לענין זה בשום אופן בלא שום הוראת היתר בעולם. ואמר שהקב"ה רמז כל זה בתורה: נאמר "להבדיל בין הקודש ובין החול", היינו שכל עניני החול המתערבים בקודש בלא הבדל, לא די שאין ענייני למודי חול מקבלים קדושה, אלא אף זו שענייני למודי קודש מתקלקלים מהם. על כן לא ירע לך בני מה שהענין הזה גרם לי לצאת מן העולם ולהסגיר את הישיבה, כי כדאי הוא הענין הגדול הזה למסור נפשו עליו.
כל זה דיבר אלי ביום ג כ"ז מנחם-אב תרנ"ג בוורשא.”
(הערה: מעניין כי גם הנצי"ב מוסר את הדברים יום לפני הסתלקותו ביום כ"ח מנ"א.בוא וראה במה עסוקים רועי ישראל נאמנים בשעת פטירתם מן העולם.)
(חפץ חיים עה"ת פרשת עקב עמ' רנא).
הממשלה גזרה להכניס שעתים לימודי חול בישיבה, רוב הרבנים צדדו להסכים להכניס לימודי חול ואילו הבית הלוי התנגד וכו' והח"ח סיים את סיפור המעשה "בוא וראה עד היכן הגיעה דעת תורה של גאוני הדור שעבר.לו הסכימו אז להנהיג למודי חול בישבת וולוזין, היתה התורה משתכחת מדורינו. כי הלא כך דרכו של יצה"ר. פותח בשתי שעות ביום לימודי חול, עד אשר משאיר לבסוף רק שתי שעות ללמודי קודש. אבל מכיון שהחליט לעמוד כעמוד ברזל, ולא להתפשר כלל, אז מצאה לה התורה נתיבים ושבילים אחרים, ונפתחו ישיבות בכמה ערי ליטא ופולין, בלא למודי חול ונעשו לבסוף מבצרי התורה בדורנו. כי כן דרך המעין, אם אתה סותמו מכאן,פורץ לו גדר ממקום אחר, ומפכה את מימיו דרך שם. ובכגון זה אמרו ז"ל (שבת ע"ט) אשר שברת, יישר כחך ששברת, וביטולה זהו קיומה"
כמד' שזה המקור היחידי שהישיבה נסגרה רק על שעתיים לימודי חול [אולם זה מתאים עם המובא מוולוזין עד ירושלים עמ' 164. שזמן הלימוד בהתחלה הוקצב לשתי שעות ביום, אלא שאדרבה לזה הסכימו, ולא נסגרה הישיבה בגלל שעתים לימודי חול] וזה מתאים עם מכתב הגר"ח ברלין שמדובר היה להכניס לימודי חול ולא להשאיר שעות בודדות ללימודי קודש, [וכמד' גם המקור היחידי שהבית הלוי היה בדעת מיעוט, שו"ר שכך טוען גם פרופס' לב רק שהוא טוען שהח"ח הכריע ולא הבית הלוי] עכ"פ הח"ח הבין ששעתים לימודי חול בעצם לא סיבה לסגירת הישיבה אלא שאם מתחילים אם שעתים לימודי חול בסוף נשאר שעתים לימודי קודש
ובאמת היא לפי הסיפורים בתחילה באמת לא רצו להכניס הרבה לימוגי חול וגם אז הבית הלוי התנגד רק היה דעת מיעוט ולא נתקבלה דעתו, והיה אפ"ל חכם עדיף מנביא שבתחילה רצו להכניס רק קצת לימודי חול ובסוף השארו ללימודי קודש רק שלוש שעות, ואולי זה באמת אמר הח"ח ודלא כמו שכתב הגר"ש גריינמן
יש לציין שבמהדורא ראשונה של הספר לא נמצא כל הסיפור הנ"ל, ובהקדמה למהדורה שנייה מציין הר""ש שנעזר בעוד ספרים שנחברו על הח"ח, ואולי הסיפור זה לא שמע בעצמו מהח"ח.
נ.ב יש לציין שבתחילה כל הלימוד חול לא היה באמת וכו' וגם מספר קטן של בחורים (או אברכים) ולא היה חלק מסדרי הישיבה אלא מחוץ לישיבה וכו' וכו' ועשו מזה צחוק אחד גדול, גם כמד' היה מדובר בסה"כ על לימוד שפה רוסית, ואילו בסוף דרשו שרוב היום ילמדו לימודי חול, ואין לנו ידיעה האם הישיבה נסגרה רק בגלל שדרשו שרוב היום יהיה לימודי חול, או שגם על דרישה הרבה יותר קטנה הייתה הישיבה נסגרת, ואולי בזה יש להצדיק את המכתב מהגר"ח ברלין ברם הנוסח של הגר"ח על כן לא ירע לך בני מה שהענין הזה גרם לי לצאת מן העולם ולהסגיר את הישיבה,לפ"ז תמוה דהרי היה מדובר על ישיבה שילמדו רק שלוש שעות לימודי קודש וע"כ שפיר מסר ע"ז הצי"ב את נפשו. וצ"ע
עוד יש לציין שישנם עדיות שהישיבה בכלל לא נסגרה בגלל לימודי חול ראה לדוגמא עדות הרב י"ל דון-יחיא, והר"י ליפשיץ .