הודעהעל ידי .השוחט » ד' פברואר 20, 2019 2:50 am
בס"ד, טו אד"א ע"ט. לקראת היא"צ ה-45 של מרן המשגיח בח"י אדר.
קראתי בשקיקה את כל האשכול וצצו לי כמה זכרונות.
א. בקשר להערכת מרן הרב שך. יצויין שלאחר פטירת המשגיח, עבר הרב שך ממקומו (בתוך הנישה בעלת שני המקומות, למי שמכיר, שם היה מקומו עם ר' שמואל, ושם אירעו כמה מעשים מופלאים שאכ"מ) לשבת על מקומו של המשגיח בתפילה, מול העמוד הבולט, עד סוף ימיו.
ב. בקשר לתביעות. אאמו"ר (הכ"מ) היתה לו תמיד חרדת קדש מספרים קדושים. פעם בעת רצון הוא התוודה שזה בגלל גערה אחת של המשגיח. אאמו"ר נכנס לסדר ב' והחזיק את גמרתו בידיו מאחורי גבו. המשגיח, שהיה נוהג להסתובב ב3 ורבע הלוך ושוב לאורך המעבר שבין 2 הדלתות ומביט בכל בחור כשנכנס, עצר אותו ואמר לו: הרי אתה חסיד (אאמו"ר היה ממוצא חסידי, ועם זקן גדול קצת נדיר בשעתו), מה אתה מסתובב עם ספר קדוש על האחוריים (אוף די אונטן)?
ג. הזכירו תפילה עבודה לכל החיים. אאמו"ר הכ"מ נכנס ביום חתונתו לקבל ברכה. אמר לו המשגיח, אמרו חז"ל זכה עזר, לא זכה כנגדו. זה לא דבר קבוע, זה מצב יום יומי (א טאג טעגלאכע זאך). ביום של זכה - עזר, ביום של לא זכה - כנגדו.
ד. מזכרונותיו של אאמו"ר הכ"מ, שדומני שלא היה פעם שדיבר ברבים בלא לצטט מזכרונו משהו מהוועדים, (אאמו"ר לא הכיר את הספרים), המשגיח הביא את הרמ"א שאע"פ שמדינא מי שלא כיוון בברכה ראשונה דשמו"ע לא יצא, למעשה לא יחזור כי גם בפעם השנייה לא יכוון. וצעק המשגיח הרמ"א הרי פוסק, והוא כותב שלא מכוונים, א"כ נמצא שאנחנו לא מתפללים? (קומט אויס אז מיר דאווענען נישט). אז מה כל הענין בתפילתנו. והשיב, משל לאב שיש לו שני בנים קטנים, האחד מתעטף במגבת גדולה ומדמיין שהוא מתפלל, והשני מסתובב עם מטאטא ומדמיין שהוא יורה באוייב או בחיות, ממי יש לאבא יותר נחת? כלומר אנחנו כמו הבן עם המגבת, אבל קצת נחת יש מזה בכל זאת לפניו ית'....
ה. בימים האחרונים לחייו, כבר לא אכל ולא שתה ולא היה לו כח לדבר. רק שכב והרהר. באותה שנה כמדומה היה פורים ביום ששי, ובאותה שבת, בערך 3 ימים לפני הפטירה, עמדו ליד מיטתו כמה תלמידים מהמבוגרים, חתנו ר' ראובן גינזבורג, ר' משה ברנשטיין ור' ראובן מלמד, הרב פריידין ועוד, ואולי להבחל"ח גם רמ"א ברוורמן (לרפו"ש), וכולם סיפרו פה אחד את דבריו הנוראים, שפלא עצום בעיניי איך זה לא מפורסם, וכך אמר בהתאמצות גדולה: מה יהיה אחרי שהכל ייגמר? (לא הבינו אם הכוונה עם הישיבה או המשפחה וכו'), אחרי כמה דקות אגר מעט כח וענה, יהיה מה שהיה לפני שהכל התחיל. כעבור כמה דקות המשיך, ומה היה, הקב"ה לבדו (דער אייבערשטער איינער אליין), ונשתתק. כעבור כמה דקות הוסיף "ועכשיו הוא גם כן ככה"! וכעבור כמה דקות חתם ואמר "וזה הרי הוא עניינו של פורים" (און האט דאס איז דאך פורים). דהיינו שזה עניין הפורים לזכור שגם בתוך הנהגת הגלות והטבע הכל רק הוא ית' לבדו. וכמדומה שאלו היו דיבוריו האחרונים עלי אדמות. [העירוני להלן שזה אכן פורסם בעיקרו בספר מרביצי תורה ומוסר של ר' אהרן סורסקי].
(אגב. זכיתי אז להיכנס לחדר רגע אחרי הפטירה, חזרתי מהחיידר בצהרים ועברנו שם לשמוע מה נשמע ואמרו שממש עכשיו נפטר, התחמקתי פנימה וראיתי איך ד"ר רוטשילד מפרק מפניו המאירות את החיבור לחמצן כדי שיכולו לכסות פניו, ומצמרר להיזכר מזה כמובן ).
ו. כמה שידוע לי הסיפור עם הספסלים קרה במציאות לפחות פעם אחת. ואכן בעלי המוסר תבעו לצייר כל ענין בחוש, מאותה הסיבה של לימוד מוסר בשפתיים דולקות, כדי שיחדור לתוך הכוחות הכהים (התת מודע בערך) וכידוע. וכשנפטר כתב עליו הרב וולבא מאמר בהמודיע וכותרתו היתה "נסתלק מעמנו אחרון היוצאים ממצרים"....
ז. באותו ענין. יש שיחה שנדפסה מתקופת שנחאי שהוא מביא מה ששמע שם מהרבי מאמשינוב שאמר לו בשם זקנו היהודי הקדוש בענין אמונה חושית ומשבח את הדברים. אני לא זוכר בדיוק, אבל בערך שאמר שגם אם כל האילנות מפשיסחא ועד מקום אחר היו פתאום מתחילים לדבר, אנשים היו מתפעלים רק זמן קצר ומהר מאד שבים לשגרה. ושלכן צריך כל הזמן לשנן ולצייר.
ח. אאמו"ר הכ"מ סיפר לנו שהגיע מהישיבה קטנה ובאלול הראשון שלו (דומני תשט"ו) לא הבין כלום בשיחה בגלל המבטא הוורשאי. אבל כל כמה רגעים המשגיח דפק ואמר בחרדה "אלול"... אז הוא ועוד חבר החלו לספור כמה פעמים הוא אומר אלול, ותוך זמן קצר ספרו מעל 80 פעם (אם אני זוכר נכון)....
המשגיח הצליח להכניס את כולם לאוירת אלול קדמונית. אאמו"ר הלך לאכול בליל ש"ק אצל אח נשוי שגר בבני ברק, וישב רציני. אחיו שאל אותו למה הוא כל כך רציני, אם לא טוב לו בישיבה וכו', ואבא אמר שהכל בסדר רק שזה אלול, והוא שאל שוב שאלול זו לא סיבה וכו', עד שאאמו"ר אמר לו "מה כבר בעלבוס מבין באלול".... הדוד היה תמיד מזכיר לו את זה...
ט. ציטטו תלמיד שכתב שהוא מצטייר בטעות אופי חלש. זה נשמע לי מוזר בלשון המעטה. אני עוד זוכר אותו כילד קטן כשהיינו הולכים להתפלל בישיבה בליל שבת, ועברו לגוט שבת, והוא כבר היה כפוף מאד, ובכל זאת קרנה ממנו תקיפות נוראה ומאיימת מאד !
וידועה תקיפותו עוד במיר ובפ"ת ובשנחאיי כשניהל הכל ולקח על עצמו את כל ההכרעות הנוראות (מפורסם שאמר פעם שבכל ספק התגלה אליו בחלום א' מג' רבותיו ואמר לו מה צריך לנהוג), ובארץ כשלא נעתר להגרא"י לשמש במיר, וכו' וכו'.
מספיק לשמוע הקלטה של שיחה כדי להתרשם איזה נחרץ ותקיף שהוא היה.
י. הסיפור עם הבית ישראל זצ"ל. אני שמעתי בשעתו שהבית ישראל באמת רצה לעמוד מאחורי הדלת של חדרו בזמן ההכנות לשירת הים שהיה עושה כל יום לפני שחרית. והגיע עוד לפניו ועמד במרפסת להביט איך צועד מביתו. אני כמעט בטוח שהמשגיח בכלל לא ראה אותו.
(אגב. הב"י ראה אז את ר' דוד מגיע ולומד והתפעל מאד מאד. הסתובבה אז שמועה שהוא אמר העולם חושב שפוניבז' מתקיימת בזכות וכו', ואני חושב שהיא מתקיימת בזכותו של ר' דוד. יש כאן איזה אשכול על ר' דוד? לשמו ולזכרו תאות נפש).
כתבו לי שהב"י היה מתאכסן הרבה אצל משפ' ר' הערשל ריגל ברחוב אלשיך. כולל לינה. אני גם זוכר את זה, אבל כנראה לפני זמני זה היה הרבה יותר.
יא. מדברים כאן על השגחה פרטית. המשגיח קנה לבנותיו מחברות, והבטיח להן שכל פעם שהן תכתובנה במחברת איזו עובדה שקרתה עמם שרואים בה השגח"פ, יקבלו איזה מטבע. להרגילן להתבונן ולראות השגחה בכל צעד ושעל. אני קראתי את זה פעם בראיון עם אחת הבנות.
יב. הזכירו משהו עם ר' שמואל והמשגיח. זה הזכיר לי (לא קשור למשגיח האור יחזקאל, אבל דרשן שנזכר סיפור צריך לספרו...). כשר' שמואל בא למסור שיעור בנדרים בתחילת קיץ תשל"ח, וביקשו לא לשאול וכו' (אחרי הניתוח הראשון שלו), הגה"צ ר' בן ציון במברגר בא קצת לשמור. בשיעור ר' שמואל דיבר שיש שני דינים בק"ש, אמירת התוכן, וקריאת הפרשה שבתורה וכו' (קשור לכינויים שבריש המסכתא), ואחרי השיעור רב"צ ניגש לארגן שר' שמואל יוכל מיד לשוב הביתה, ר' שמואל ראה אותו ואמר "אילו הייתי יודע שהמשגיח כאן, הייתי מוסיף דין שלישי, ק"ש בישיבה !... (זה מזכיר לי עוד משהו שר' שמואל אמר אז על עישון, אבל כבר אכ"מ).
ביקשוני לפרט. ר' שמואל רצה לחזק נגד העישון אחרי שעבר מה שעבר. שמעתי אותו אומר אז שמישהו שאל את מרן הגרי"ז על משקל הגמרא הידועה של שנים שהיו מהלכין במדבר ולאחד יש מים, דאמר ר"ע חייך קודמין. ושאלו להגרי"ז אם יש לו רק סיגריה אחת ושניהם מכורים. ענהו הגרי"ז "תן את הסיגריה לחברך - חייך קודמין"...
יג. ונחזור למשגיח. דיברו על תפילות ימים נוראים. ידוע שהיה בישיבה ש"ץ ר' הרשל כגן זצ"ל, שהיה בעל מנגן נפלא ובקי במודז'יץ וכו', ואמרו שהמשגיח העבירו מכהונתו היות שזה לא מספיק כבד לימי הדין כראוי לסגנון ישיבות ליטא.
יד. דיברו על ליל שבועות. אילו לא היו ערים, היו לומדים כל היום בשבועות ומרויחים כפול זמן וכו'. הרב אלישיב באמת הלך לישון. ובכלל כתבו שאמר לנכדו שמימיו לא היה ער לילה. ואכמ"ל. רק רציתי להוסיף (וזה גם בלי קשר ישיר למשגיח) ששמעתי בשם הג"ר יהודה עדס שאמר הרגשה נכונה. שהליטאים באמת לא עושים זאת בגלל הענינים הקבליים של הקונטרס הידוע שבשל"ה. אלא שאדם לא ער סתם. רק על ענין חשוב לו מאד. כמו נישואי משפחה וכדומה. ורק כשהוא מוכן להרוס את המחר שלו בשביל זה, וכשאדם ער לילה עבור תורה, הוא גורם לנפשו להיקשר לתורה באופן רגשי וחוייתי, לחוש שתורה מעל הכל ושווה עבורה להפסיד לילה, וזה כבר כן שווה מאד את הפסד השעות. וקיצרתי.
טו. ההספד של הרב שך מסתמא נמצא במקומו (במכתבים ומאמרים).
טז. הזכירו סעודה באדר כצוואת התוי"ט לנכדיו. ידיעה נחמדה. זקני ג"כ היה נכד, כתוב במצבתו דור תשיעי, והיה גר בת"א ושם היה א' הרבנים שג"כ היה נכד והיה עושה סעודה ברוב עם וזקני היה מוזמן. הגרי"ז הורה לו לא ללכת לשם (מסיבות השקפתיות), ואמר לו שיחליט לא לקיים את הצוואה בזה ויוכל להתחמק, כי אם יעשה סעודה לבד בביתו וישמע מזה הרב הנ"ל וכו'. מחקתי את שם הרב מחשש כבוד ת"ח ואונאת דברים לתלמידיו.
יז. הזכירו את הגריי"י בורדיאנסקי שליט"א. היה איזה מעשה בחופתו. כדאי לברר. דומני בערך כך, המשגיח בירכו שם שיהיה משגיח... והג"ר אפרים נזדעק ח"ו שיהיה ראש ישיבה, אז אמר המשגיח, נו, אפשר לקיים שניהם....
מחילה על האריכות. ומחילה על אי דיוק בפרטים. ותקוה לא לעורר דובים.
נערך לאחרונה על ידי
.השוחט ב א' נובמבר 26, 2023 5:45 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.