הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' ינואר 27, 2021 11:12 am
הבנתי שזו כוונתך אבל רציתי להיות בטוח. אסביר למה זה לענ"ד לא פשוט.
אתה מבין ברש"י שכשאמרה הגמרא שכפרו שניהם בתוכ"ד הכוונה ששניהם דיברו יחד [כמו שהבינו מעיקרא ורק שאלו שא"א לצמצם], והאמירה של שניהם [יחד, כולל אי-הצמצום] מתחילתה ועד סופה היתה [וצריכה להיות עבור "שניהם חייבין"] בתוך זמן ששיעורו "תוכ"ד". וממילא קושיית הגמרא פשוטה, א"א לומר 6 תיבות בזמן של 3-4 תיבות.
אבל צ"ע איך אפשר לפרש כך. הלוא עצם מה שכפירה היא אמירה ארוכה, דהיינו מה שכל עד לכשעצמו אומר שש מילים - ודאי אינו בעיה. מהכ"ת שאמירת הכפירה צריכה להיות "דחוסה" בתוכ"ד. איזה טעם יש בזה. כל הבעיה התחילה משום שיש כאן שני עדים כופרים, וכתוב במשנה שלחייב שניהם צריך שיכפרו שניהם כאחד. ועל אותו "כאחד" שאלה הגמרא שא"א לצמצם, ועל זה ענתה שמדובר כשכפרו בתוכ"ד. וכי כאן חזרנו פתאום לומר שכל עצמה של "כפירה" צריכה להיאמר בתוכ"ד? על מה ולמה? אם "כפירה" של אחד לא צריכה להיאמר בתוכ"ד - למה בכפירה של שנים כאחד כן צריכה כל עצמה של הכפירה [של כ"א בפנ"ע, אפילו של "הראשון"] להידחס בתוכ"ד? היתה לנו שאלה שא"א לצמצם - ועונים שלא צריך לצמצם, כי כל עוד שדבריו של אחד נגמרו בתוכ"ד לגמר דבריו של הראשון - די בכך. זה נקרא "כאחד".
זו הפשטות, וכך הבינו בפשיטות תוספות רמב"ן ורשב"א, עיי"ש, ולכן שאלו התוספות למה מסבירה הגמרא שהשני מתחיל בתוכ"ד לגמר הראשון, ולא עונה שהשני גומר בתוכ"ד לגמר הראשון. וענו דאה"נ והגמרא אמרה האמת, או שכך המציאות בדר"כ בפועל. כמו"כ לכן שאל הרשב"א שדי שהשני יענה אמן אחרי הראשון.
ועוד לפני שנמשיך לשיטת רש"י, כבר רואה אתה שלפי ביאור ראשונים אלה יש מקום לדברי ביקורת תהיה [אם אני זוכר נכון מה אמר, אשמח אם יכתוב שוב].
ואדרבה, שיטת רש"י היא הצ"ב, מדוע התהפכה כאן הגמרא לומר שכל עצמה של הכפירה צריכה להיאמר בתוכ"ד - מה שלא עלה על דעתנו מעיקרא, ובאמת אין דין כזה בדיני "כפירה" מצד עצמם.
אלא שרש"י לכאורה דייק את לשון הגמרא בקושיה "עד דאמרי - יודעין" בלשון רבים, כי לדברי הראשונים השאלה על השני ["עד דאמר - אין אני יודע", ולא על שניהם. וראה כך בלשון התוי"ט במשנה. והראשונים יגידו שנקט כך אגב לשון המשנה הקודמת שזוהי כפירת העדות "אין אנו יודעין"]. ומכאן - מכוח הכרח לשון הגמרא - הבין רש"י שהגמרא הבינה בשלב זה חידוש, שכדי שייחשב "כאחד" - צריך שכל הכפירה כולה, של הראשון וגם של השני - תהיה בשיעור זמן של תוכ"ד [ואולי משמע שיאמרו אותה שניהם בלשון רבים, "אין אנו יודעין" וזהו ה"כאחד", אבל לא בדקתי נקודה זו, ובכלל באיזה לשון בדיוק כופרים עדות, לשון יחיד או רבים], וממילא זהו דבר בלתי אפשרי, שהרי כפירה אפילו של אחד אינה יכולה להיאמר בזמן כזה, וזה שאלה הגמרא.
אמנם עדיין צ"ב לשון רש"י בעצמו, "טובא הוי - אין שניהם יכולין לומר שש תיבות הללו בשיעור זה". וכי רק "שניהם" אינם יכולים לומר שש תיבות בשיעור זה? וכי אחד כן יכול לומר שש תיבות בשיעור 3-4 תיבות? ואמנם ניתן להתעקש שרש"י כתב "שניהם" כי לפי הבנתו כנ"ל הגמרא הבינה כעת חידוש שדיקא בכפירה של "שנים" ישנו תנאי זה שתיאמר הכפירה [אף של כל אחד לעצמו] בתוכ"ד, אבל הוא דוחק, כי הד"ה "טובא הוי" לא עוסק בזה [אלא זה שייך לביור כוונת המילים "שכפרו שניהן בתוך כדי דיבור"], אלא מסביר מה טובא ממה, ושש מילים הן טובא מארבע מילים גם אם מדברים על עד אחד שאומר כפירה.
ולכן כמדומני (אבל אל תתפוס אותי במילה) שגם מי שהביא את לשון רש"י (למשל המלאכת שלמה במשנה) הבין ברש"י לא כדבריך, אלא שהכוונה או כמו הראשונים, א"א ששניהם יגידו 6 מילים בתוכ"ד דהיינו שהשני יאמר 6 מילים בתוכ"ד לראשון, או לאידך גיסא, קיצוני לצד השני, ששניהם יגידו כ"א את ה6 מילים שלו [סה"כ 12 מילים] בזמן של תוכ"ד [כדי לבאר את לשון רש"י "אין שניהם". לענ"ד מחוור יותר כלשון ראשון.
לסיכום:
שיטת רש"י וגם לשון רש"י לא פשוטים. ולכן, גם אם נתעלם מדקדוק לשון רש"י ונאמר שאתה צודק עכ"פ בביאור שיטת רש"י - אבל תוספות רמב"ן ורשב"א למדו אחרת את הגמרא, ובפשיטות, ולכאורה הפשטות כוותייהו ושיטת רש"י מחודשת מאד כי לדבריו יש כאן חזרה [וחידוש בסברה] ממשהו שלא סברנו עד כה [הדבר היחיד שדוחף לומר כרש"י הוא דיוק לשון הגמרא "עד אמרי - יודעין" שאינו דיוק כ"כ כי זה לשון המשנה הקודמת].
ממילא הדרינן לדברי ביקורת תהיה. [שוב, אם יועיל לכתבם שנית נוכל לבדוק בדיוק].