שמואל דוד כתב:ואם בריאה יברא ה׳ כו׳
וברש״י בריאה - חדשה.
לא הבנתי, יש בריאה חדשה ויש בריאה שאינה חדשה?
דרך ישרה כתב:שמואל דוד כתב:רש״י ד״ה ודתן ואבירם כו׳ באו ועמדו לפני משה אמרו לו טלית שכולה של תכלת חייבת בציצית או פטורה אמר להם חייבת התחילו לשחק עליו אפשר טלית של מין אחר חוט אחד של תכלת פוטרה זו שכולה תכלת לא תפטור את עצמה.
לכאורה הלשון אינו מדוקדק והכי הול״ל ׳חייבת בתכלת או פטורה׳ וצ״ע
אני מבין שהמטרה של הלבן שבציצית הוא כדי שהתכלת יהיה בולט, אם אין צורך בתכלת ממילא אין צורך בלבן. (ולא דמי להיום שיש צורך בתכלת אלא שאין לנו).
דרך ישרה כתב:מובא הרבה בשמו של החוזה מלובלין ז"ל שהיה אומר 'דער הייליג'ע זיידע קרח'. האם יש מקור מוסמך לזה שאמר כך?
ומה הפשט בזה? כיצד אפשר אחר כזה מעשה וכזה עונש 'להחשיבו' ולהשתבח בו?
שמואל דוד כתב:יישר כח!
ועי׳ רשב״ם שציין לפסוק בירמיה ל״א כ״א עַד מָתַי תִּתְחַמָּקִין הַבַּת הַשּׁוֹבֵבָה כִּי בָרָא ה׳ חֲדָשָׁה בָּאָרֶץ נְקֵבָה תְּסוֹבֵב גָּבֶר.
ובגור אריה:
ומבואר מדבריו שיש ״בריאה״ ויש ״בריאה חדשה״ ועדיין צ״ע.
ישראליק כתב:דרך ישרה כתב:מובא הרבה בשמו של החוזה מלובלין ז"ל שהיה אומר 'דער הייליג'ע זיידע קרח'. האם יש מקור מוסמך לזה שאמר כך?
ומה הפשט בזה? כיצד אפשר אחר כזה מעשה וכזה עונש 'להחשיבו' ולהשתבח בו?
ראה אריכות בזה בגליון המצורף:
ובאמת הקושיות והחקירות של ההמון עם הם שטותים גדולים ואינם קושיות כלל. ויש בני אדם שהולכים עם איזה קושיא זמן רב ובאמת הקושיא שלו הוא תרוץ רק מחמת שאין לו דעת נדמה לו לקושיא.
כמו למשל ששואלין את התינוק, שנשבר הזכוכית של החלון ולקחו הזכוכית השני שאצלו וקבעוה כאן ואם כן יפרח הצפור דרך החלל הזה של זכוכית השני?! וכששואלין את התינוק כך, דהינו שכוללין לו התרוץ עם הקושיא ביחד אזי נדמה לו לקושיא גדולה, ואינו יודע מה להשיב כלל כי נדמה לו לקושיא גדולה, ובאמת הכל שטות, כי אדרבא, הקושיא - שיפרח הצפור הוא תרוץ על קושיא הראשונה של שטות. כי באמת אין לוקחין בשביל זה הזכוכית השני לסתם, כי יפרח דרך שם. רק התינוק מחמת חסרון הבנתו אינו מבין שכוללין לו הקושיא עם התרוץ ביחד ונדמה לו לקושיא גדולה. כמו כן ממש בני אדם שנכנס בלבם קושיות של שטות כאלו שבאמת זאת הקושיא הוא תרוץ אך מחמת חסרון הבנתו נדמה לו שהוא קושיא גדולה והבן היטב. על כן צריך האדם לסלק מדעתו ולברח מקושיות וחקירות ושטותים ובלבולים רק לחזק את עצמו באמונה לבד כנזכר לעיל:
בין בליעה לשריפה עוררו השמש והירח מהומה בשמים ודרשו בתקיפות עשיית דין עם קרח ועדתו, כדדרש רבא בפרק חלק:וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת־פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת־בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל־הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל־הָרְכוּשׁ.
וְאֵשׁ יָצְאָה מֵאֵת יְיָ וַתֹּאכַל אֵת הַחֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם אִישׁ מַקְרִיבֵי הַקְּטֹרֶת.
ללמדך, כי בכבדות ולא בחמה שפוכה שולחה האש ממרום בנשמותיהם של קורח ור"ן רבי העם.מַאי דִּכְתִיב 'שֶׁמֶשׁ יָרֵחַ עָמַד זְבוּלָה, לְאוֹר חִצֶּיךָ יְהַלֵּכוּ'? מְלַמֵּד שֶׁעָלוּ שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ (בִּשְׁעַת בְּקִיעַת הָאָרֶץ שֶׁנִּבְלְעוּ בַּקַּרְקַע) לִזְבוּל, אָמְרוּ לְפָנָיו: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אִם אַתָּה עוֹשֶׂה דִּין לְבֶן עַמְרָם (מִקֹּרַח וַעֲדָתוֹ) - נֵצֵא, וְאִם לָאו - לֹא נֵצֵא! עַד שֶׁזָּרַק בָּהֶם חִצִּים, אָמַר לָהֶן: בִּכְבוֹדִי לֹא מְחִיתֶם, בִּכְבוֹד בָּשָׂר וָדָם מְחִיתֶם?!
שמואל דוד כתב:רש״י ד״ה ודתן ואבירם כו׳ באו ועמדו לפני משה אמרו לו טלית שכולה של תכלת חייבת בציצית או פטורה אמר להם חייבת התחילו לשחק עליו אפשר טלית של מין אחר חוט אחד של תכלת פוטרה זו שכולה תכלת לא תפטור את עצמה.
לכאורה הלשון אינו מדוקדק והכי הול״ל ׳חייבת בתכלת או פטורה׳ וצ״ע
שמואל דוד כתב:בפסוק ז ״רב לכם - אשר יבחר ה׳ - ומשה היה רואה - תנחומא״
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים