יוסף חיים אוהב ציון כתב:שמעתי מהגריח"ס שליט"א בשם הגרב"צ א"ש, שכל החיוב של הרמ"א במחשבה זה דוקא אם גמר בדעתו לגמרי ,אבל אם מהסס גם לדעת הרמ"א אין זה מחייבו.
עושה חדשות כתב:בגדרי המחשבה הנ"ל יש התכתבות בין הגר"ח גרינמן להגר"ד לנדוי, נדפס בכמה מקומות.
אליהו בן עמרם כתב:ביו"ד סי' רנ"ח הביא הרמ"א מחלוקת לגבי התחייבות לצדקה בלב בלבד בלא אמירה בפה, אם חל חיוב נדר או לא, והכריע לחומרא.
והדברים מצויים, לדוגמא: כאשר מתרימים לקרן כלשהי באחת הקופות, והאדם שומע וליבו חס על המסכנים ומתחייב לתרום בליבו.
לפי זה מה יהיה הדין:
א. אם התחייב בליבו (כלומר חשב בליבו לתרום), ורוצה לחזור בליבו מההתחייבות שלו בתוך כדי דיבור? האם יכול?
אמנם ראיתי שבשו"ת ושב הכהן סי' כ"א דן בזה (צוין בפתחי תשובה סי' רנ"ח) ומכריע שיכול, גם לדעת הרמב"ם ותוס' שאי אפשר לחזור מנדרי צדקה בפה כי "אמירה לגבוה כמסירה להדיוט", אבל ליבי מהסס בדבר, להחמיר, בגלל יסוד החיוב ב"צדקה בלב" ועפ"י דברי הר"ן בנדרים פ"ז גבי הלכתא דתוכ"ד כדיבור.
ב. אם התחייב בליבו, ואמר בליבו תוכ"ד "בלי נדר" (על פי המלצת הרא"ש בנדרים, כפי שהובא להלכה בשו"ע יו"ד סי' ר"ג, גבי נדרי צדקה בפה, ועיי"ש בש"ך) - האם תועיל מחשבת ה"בלי נדר" להפקיע חיוב נדר מהתחייבותו בלב?
רציני כתב:המיוחס לרש"י בתענית (דף ח, עמוד ב, ד"ה פוסקי צדקה ברבים) וזו לשונו: ואורחא דמילתא נקט שאין אדם עשוי לפסוק צדקה בינו לבין עצמו ואינו נותן. עכ"ל.
אליהו בן עמרם כתב:רציני כתב:המיוחס לרש"י בתענית (דף ח, עמוד ב, ד"ה פוסקי צדקה ברבים) וזו לשונו: ואורחא דמילתא נקט שאין אדם עשוי לפסוק צדקה בינו לבין עצמו ואינו נותן. עכ"ל.
לא הבנתי.
מה רצה מר להביא מדברים אלה לנידון דידן?
רציני כתב:איך השתנו הדורות.
אמר רבי זירא, אמר רבא בר זימונא: אם ראשונים בני מלאכים - אנחנו בני אנשים; ואם ראשונים בני אנשים - אנו כחמורים, ולא כחמורו של רבי חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר אלא כשאר חמורים.
אמר רבי יוחנן: לִבן של ראשונים כפתחו של אולם, ושל אחרונים כפתחו של היכל, ואנו - כמלוא נקב מחט סידקית.
לבי במערב כתב:רציני כתב:איך השתנו הדורות.אמר רבי זירא, אמר רבא בר זימונא: אם ראשונים בני מלאכים - אנחנו בני אנשים; ואם ראשונים בני אנשים - אנו כחמורים, ולא כחמורו של רבי חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר אלא כשאר חמורים.אמר רבי יוחנן: לִבן של ראשונים כפתחו של אולם, ושל אחרונים כפתחו של היכל, ואנו - כמלוא נקב מחט סידקית.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 223 אורחים