מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
yankev
הודעות: 630
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי yankev » א' יוני 06, 2021 3:00 am

בהלכות שחיטה בדיני שהייה בה"ג מביא כמה דוגמאות לשהייה ואחת מהן "אי נמי קמא סכינא ושהה", מה הפשט?
תודה מראש

יהודה בן יעקב
הודעות: 3174
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' יוני 06, 2021 8:48 am

במהדו' מ"י איתא 'קם' סכינא.
לא בדקתי מקורותיהם.

נוריאל עזרא
הודעות: 1909
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' יוני 06, 2021 9:11 am

yankev כתב:בהלכות שחיטה בדיני שהייה בה"ג מביא כמה דוגמאות לשהייה ואחת מהן "אי נמי קמא סכינא ושהה", מה הפשט?
תודה מראש

אולי הכוונה שהסכין יצא מהידית לכיוון למעלה.

יהודה בן יעקב כתב:במהדו' מ"י איתא 'קם' סכינא.
לא בדקתי מקורותיהם.

בחיפוש בה"ב נמצא כן בה"ג ווארשא תרלה וכן בוינציה שח.

yankev
הודעות: 630
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי yankev » א' יוני 06, 2021 2:25 pm

נוריאל עזרא כתב:
yankev כתב:בהלכות שחיטה בדיני שהייה בה"ג מביא כמה דוגמאות לשהייה ואחת מהן "אי נמי קמא סכינא ושהה", מה הפשט?
תודה מראש

אולי הכוונה שהסכין יצא מהידית לכיוון למעלה.

לצערי לא מובן לי על מה ההסבר מסתמך.

נוריאל עזרא
הודעות: 1909
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' יוני 06, 2021 3:02 pm

yankev כתב:
נוריאל עזרא כתב:
yankev כתב:בהלכות שחיטה בדיני שהייה בה"ג מביא כמה דוגמאות לשהייה ואחת מהן "אי נמי קמא סכינא ושהה", מה הפשט?
תודה מראש

אולי הכוונה שהסכין יצא מהידית לכיוון למעלה.

לצערי לא מובן לי על מה ההסבר מסתמך.

לפני כן כתוב דוגמא שהסכין נופל למטה על הרצפה ואולי הדוגמא אחר כך היא שהסכין עולה למעלה, לשון "קם" אולי מורה שהסכין התרומם למעלה, ומצוי בסכינים שהם משתחררים מהידית(בעקבות סדק בחלק העליון של הידית) ועולים למעלה. כ"ש שהיו סכינים בעבר שהיו קשורים לידית ברצועה או חבל.
לא מוכרח רק הצעה.

גבול ים
הודעות: 831
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי גבול ים » א' יוני 06, 2021 3:25 pm

האם אי אפשר לפרש כפשוטו שעמד מלשחוט ושהה ?

yankev
הודעות: 630
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי yankev » א' יוני 06, 2021 3:29 pm

נוריאל עזרא כתב:
yankev כתב:
נוריאל עזרא כתב:
yankev כתב:בהלכות שחיטה בדיני שהייה בה"ג מביא כמה דוגמאות לשהייה ואחת מהן "אי נמי קמא סכינא ושהה", מה הפשט?
תודה מראש

אולי הכוונה שהסכין יצא מהידית לכיוון למעלה.

לצערי לא מובן לי על מה ההסבר מסתמך.

לפני כן כתוב דוגמא שהסכין נופל למטה על הרצפה ואולי הדוגמא אחר כך היא שהסכין עולה למעלה, לשון "קם" אולי מורה שהסכין התרומם למעלה, ומצוי בסכינים שהם משתחררים מהידית(בעקבות סדק בחלק העליון של הידית) ועולים למעלה. כ"ש שהיו סכינים בעבר שהיו קשורים לידית ברצועה או חבל.
לא מוכרח רק הצעה.

תודה רבה, זו הצעה אפשרית אחת המשוערת בעיקר על פי הקשר ופחות בפני עצמה. התקשיתי גם להבין את המציאות שתיארת שמצוי בסכינים שהם משתחררים מהידית(בעקבות סדק בחלק העליון של הידית) ועולים למעלה. לצערי לא מכיר את המציאות הזאת ולכן אולי קשה לי להבין.
בחיפוש בתכנת אוצר החכמה לא ראיתי מי שעסקו בזה.

yankev
הודעות: 630
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי yankev » א' יוני 06, 2021 3:31 pm

גבול ים כתב:האם אי אפשר לפרש כפשוטו שעמד מלשחוט ושהה ?

מי עמד מלשחוט? השוחט או הסכין?

גבול ים
הודעות: 831
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי גבול ים » א' יוני 06, 2021 3:36 pm

מי ששהה

yankev
הודעות: 630
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי yankev » א' יוני 06, 2021 4:45 pm

גבול ים כתב:מי ששהה

אי נמי קמא סכינא ושהה", משמע שקם או קמא סכינא.

גבול ים
הודעות: 831
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: פשט בה"ג "אי נמי קמא סכינא ושהה"

הודעהעל ידי גבול ים » א' יוני 06, 2021 4:55 pm

yankev כתב:
גבול ים כתב:מי ששהה

אי נמי קמא סכינא ושהה", משמע שקם או קמא סכינא.

כמו שהמושג שהיה יכול להתפרש בדרך ההשאלה על הסכין, כמו"כ כל מעשה השחיטה והעמידה יכול להתפרש על הסכין.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים