תוכן כתב:למה לא להתחשב עם רגשות אחרים,
בפשטות י"ל בכל הנזכרים,
שהרי תוה"ק נזהרת מאד מעונשי מות ל"ע, ולכן גם ב'רודף' הטילו גבולות.
שאם ניתן תורת כאו"א בידו לקבוע מתי הוי נזק 'נפשי' - יפוק מינה חורבא גדולה (וכנראה גם בחוש בדורנו זה),
והעמידו הדבר רק כשיש 'גדר' עברה ('ממשית') בזה.
תוכן כתב:התורה חידשה שאפילו שאין נזק פיזי, או צער הקשור לנזק פיזי, עדיין יש לשלם על רגשות שנפגעו. אלא שנזק כזה הוא קשה לשער, ועל כן אמרינן שהכל לפי המבייש והמתבייש. השאלה היא, אחרי שהתורה מתחשבת עם רגשות, למה לא להתחשב עם רגשות אחרים, כגון אכזבה, מפח נפש, וכיוצא. ולמשל, מי ששובר למישהו כלי שירש מסבא רבה שלו, למה שלא ישלם על העגמת נפש.
אינו חייב על הבושת עד שיתכוון לביישו והמבייש את חבירו שלא בכוונה פטור לפיכך ישן שבייש פטור:
הגה: וכן מי שקובל על חבירו שמסרו או גנב לו וכיוצא בזה אע"פ שלא יכול לברר עליו מ"מ פטור דהרי לא כוון לביישו (מהרי"ו סי' קס"ח):
עקביה כתב:כתב לי אחד מחכמי הפורום באישי:בפשטות י"ל בכל הנזכרים,
שהרי תוה"ק נזהרת מאד מעונשי מות ל"ע, ולכן גם ב'רודף' הטילו גבולות.
שאם ניתן תורת כאו"א בידו לקבוע מתי הוי נזק 'נפשי' - יפוק מינה חורבא גדולה (וכנראה גם בחוש בדורנו זה),
והעמידו הדבר רק כשיש 'גדר' עברה ('ממשית') בזה.
ותשובתי, שאיני מבין מה עניין עבירה אצל הצלת הנרדף.
וכי אם נאמר שכל רודף אחר אשה או אחר זכר מצילים אותם בנפשו, זו נתינת תורת כאו"א בידו?
שמש כתב:לכאורה ההבדל הוא בין מי שאם ישיג את הנרדף ויעבור יתחייב מיתה שרק אז מותר גם להציל את הנרדף בנפשו, לבין מי שגם אם לא יצליחו להציל לא יתחייב הרודף מיתה שאז אין להצילו בנפשו (פשוט שא''א שפעולת המנע טרם המעשה תהיה חמורה יותר מהעונש במקרה שכבר נעשה).
עקביה כתב:שמש כתב:לכאורה ההבדל הוא בין מי שאם ישיג את הנרדף ויעבור יתחייב מיתה שרק אז מותר גם להציל את הנרדף בנפשו, לבין מי שגם אם לא יצליחו להציל לא יתחייב הרודף מיתה שאז אין להצילו בנפשו (פשוט שא''א שפעולת המנע טרם המעשה תהיה חמורה יותר מהעונש במקרה שכבר נעשה).
אני לא מסכים עם הסברא.
אפשר גם להבין שדי בכך שמה שהרודף מתכוון לעשות יגרום נזק נפשי חמור לנרדף, כדי שמותר יהיה להצילו בנפשו.
ובכל מקרה:
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף עג עמוד א
תנו רבנן: אחד הרודף אחר חבירו להרגו, ואחר הזכר, ואחר נערה המאורסה, ואחר חייבי מיתות בית דין, ואחר חייבי כריתות - מצילין אותן בנפשו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 192 אורחים