הודעהעל ידי איתן נוי » ה' יוני 03, 2021 7:59 pm
נכון מאוד צודק.
ומדוע הנס היה רק בעצי המערכה ולא בקטורת?
נראה לומר מפני מה שאמרה שם הגמ': "נתן בה עיקר מעלה עשן, היה מתמר ועולה כמקל עד שמגיע לשמי קורה. כיון שהגיע לשמי קורה - ממשמש ויורד בכותלים עד שנתמלא הבית עשן, שנאמר והבית ימלא עשן".
כלומר שהקטורת היתה במקום סגור ולא היתה רוח שתנצח, ורק משום להוציא מליבן של צדוקים עשו כן. משא"כ
1. ברבינו יונה רואים: "ולא כבו הגשמים אש מעל עצי המערכה - כי האש תוקד על המזבח החיצון העומד בחצר המשכן".
2. בלשון הרמב"ם (על המשנה שם) רואים משהו מאוד מעניין: "כבר ידעת שהמזבח באמצע העזרה, ואנו עתידים לבאר זה במקומו, והוא גלוי לשמים, ועם זה לא היה הגשם מכבה אשו. ולא פיזרה הרוח עמוד העשן העולה מן הקרבנות, אלא בעת ההקרבה היה האויר נח".
מלשון הרמב"ם רואים שהרוח היתה נחה, בלשון המשנה רואים שהיתה רוח רק שלא היתה מנצחת את העשן.