ברזילי כתב:כך כתב במנחת-יצחק כמדומני (מלבד מה שכמה פוסקים התירו כוס חד"פ גם בלי סברה זו)
יגעת ומצאת תאמין (ח"י, סכ"ג)כי טוב כתב:ברזילי כתב:כך כתב במנחת-יצחק כמדומני (מלבד מה שכמה פוסקים התירו כוס חד"פ גם בלי סברה זו)
ראיתי עכשיו תשובה שלו המודפסת בקובץ אוהל משה ע' לא ואסר בתכלית האיסור לקדש על כוס כזו ולא הזכיר היתר זה, לכן קשה להאמין שהוא כותב כך.
כי טוב כתב:מה דעתכם לפי מה שכתבו הפוסקים דמי שמייחד כלי חד פעמי לשימוש קבוע חשיב כלי לענין וטבילה (אלא שיש מקילים משום שנעשה כלי ברשות הישראל) האם מי שאין לו רק כוס חד פעמי לקידוש אם יועיל מה שיקדש על כוס חד פעמי שייחדו לשימוש קבוע לכמה ימים וכיו"ב.
אוצר החכמה כתב:לא כוס, אבל יש חד פעמי ממתכת, תבניות.
אוצר החכמה כתב:לא כוס, אבל יש חד פעמי ממתכת, תבניות.
ברזילי כתב:יגעת ומצאת תאמין (ח"י, סכ"ג)כי טוב כתב:ברזילי כתב:כך כתב במנחת-יצחק כמדומני (מלבד מה שכמה פוסקים התירו כוס חד"פ גם בלי סברה זו)
ראיתי עכשיו תשובה שלו המודפסת בקובץ אוהל משה ע' לא ואסר בתכלית האיסור לקדש על כוס כזו ולא הזכיר היתר זה, לכן קשה להאמין שהוא כותב כך.
כדכד כתב:מהנסיון שלי בכוס פלסטיק חד פעמית אפשר להשתמש יותר פעמים מהכוסות לשתיה חמה (אולי כי המים החמים פוגעים באיכות הכוס) ומה שהיא נקראת חד פעמית זה משום שהיא זולה ונ ועדה להיות חד פעמית
שערי חכמה כתב:כדכד כתב:מהנסיון שלי בכוס פלסטיק חד פעמית אפשר להשתמש יותר פעמים מהכוסות לשתיה חמה (אולי כי המים החמים פוגעים באיכות הכוס) ומה שהיא נקראת חד פעמית זה משום שהיא זולה ונ ועדה להיות חד פעמית
גם כוסות פלסטיק אינן עמידות בשתיה חמה, ומ"מ יש להם שם כלי כיון שהן עמידות בשתיה קרה, ואפשר דה"ה בכוס קרטון.
כדכד כתב:שערי חכמה כתב:כדכד כתב:מהנסיון שלי בכוס פלסטיק חד פעמית אפשר להשתמש יותר פעמים מהכוסות לשתיה חמה (אולי כי המים החמים פוגעים באיכות הכוס) ומה שהיא נקראת חד פעמית זה משום שהיא זולה ונ ועדה להיות חד פעמית
גם כוסות פלסטיק אינן עמידות בשתיה חמה, ומ"מ יש להם שם כלי כיון שהן עמידות בשתיה קרה, ואפשר דה"ה בכוס קרטון.
איני בטוח שכוסות פלסטיק עמידות פחות. פשוט יותר קשה לקחת שתיה חמה בכוסות פלסטיק כי זה מחמם את הידים אבל העמידות של הכוס עצמה יתכן שהיא גבוהה יותר
שערי חכמה כתב:אוצר החכמה כתב:לא כוס, אבל יש חד פעמי ממתכת, תבניות.
ואכן יש אומרים שתבנית חד פעמית צריכה טבילה, ומצ"ב תשובה ממה שכתוב אצלי בענין זה.
שערי חכמה כתב:מה המציאות היום, התבניות חד פעמיות המצויות מיוצרות ע"י גויים או יהודים?
כי טוב כתב:עוד שאלה בענין זה -
האם יש פשר לאלו שנוהגים לעשות קידוש בשני כלי חד פעמי זה בתוך זה?
אני הקטן חשבתי רעיון כזה: הכלי שמשתמשים בו באותה שעה, הוא כלי חד פעמי משומש, שעומד ליזרק ולישרף וכלי כזה גרע מסתם כלי חד פעמי שלכל הפחות עומד לשימוש חד פעמי. ונמצא שבשעה שהאדם מוזג את היין לכוס הוא צריך לשים עוד כוס בלתי משומשת מתחתיה...
יבנה כתב:כי טוב כתב:עוד שאלה בענין זה -
האם יש פשר לאלו שנוהגים לעשות קידוש בשני כלי חד פעמי זה בתוך זה?
אני הקטן חשבתי רעיון כזה: הכלי שמשתמשים בו באותה שעה, הוא כלי חד פעמי משומש, שעומד ליזרק ולישרף וכלי כזה גרע מסתם כלי חד פעמי שלכל הפחות עומד לשימוש חד פעמי. ונמצא שבשעה שהאדם מוזג את היין לכוס הוא צריך לשים עוד כוס בלתי משומשת מתחתיה...
מנהג בורות, כנראה בגלל דימוי מילתא משובשת לשתיה חמה שיש מנהג להשתמש בשתי כוסות חד פעמיים של פלסטיק במקום כוס א' של קרטון.
מעיין כתב:במנהגי הרה"ק מסאטמאר נדפס שהקפיד שלא לקדש עליו מצד ההלכה
ובשו"ת וישב משה להגאון ר' משה זאב זארגער מזים השמועה
כי טוב כתב:האם יש פשר לאלו שנוהגים לעשות קידוש בשני כלי חד פעמי זה בתוך זה?
כי טוב כתב:עוד שאלה בענין זה -
האם יש פשר לאלו שנוהגים לעשות קידוש בשני כלי חד פעמי זה בתוך זה?
אני הקטן חשבתי רעיון כזה: הכלי שמשתמשים בו באותה שעה, הוא כלי חד פעמי משומש, שעומד ליזרק ולישרף וכלי כזה גרע מסתם כלי חד פעמי שלכל הפחות עומד לשימוש חד פעמי. ונמצא שבשעה שהאדם מוזג את היין לכוס הוא צריך לשים עוד כוס בלתי משומשת מתחתיה...
אוצר החכמה כתב:לא כוס, אבל יש חד פעמי ממתכת, תבניות.
לבי במערב כתב: הליכות אבן ישראל...
שערי חכמה כתב:בתשובה המצורפת בהודעה הקודמת (הערה 12) הבאתי את תשובת האג"מ שאוסר לקדש על כלי חד פעמי, ומה שקשה עליו מדברי עצמו, עי"ש.
ולאחרונה שמעתי עדות בשם אחיינו של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל שראה אותו מקדש על כוס חד פעמית, ושאל אותו איך עושה דלא כמ"ש באג"מ, השיב לו הגר"מ: עיין באג"מ ותראה ששם כתבתי על כוס נייר, אבל כוס פלסטיק נחשבת כלי ואפשר לקדש בה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 143 אורחים