מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמות התנאים והאמוראים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' פברואר 27, 2019 5:42 am

מיללער כתב:בקידושין פא. אמר ליה רב נחמן מפרהטיא לרב אשי וכו'
בסדר הדורות יש ערך על רב נחמן בן פרטא, וכותב: בזמן רב אשי, רב נחמן מפרפטיא לרב אשי (קידושין פא.)
מאי האי? האם הסדה"ד מחדש כאן ששמו היה בן פרטא?
מפרהטיא > מפרפטיא > בן פרטא?

ביוחסין הגירסא רב נחמן ספרטא וכ״ה בדפוס ואדי אלחגארה
ועיין אור ישראל מונסי סיון תשסח
13F11D4E-71CB-4EEF-B43B-E2FE0C99BBFC.jpeg
13F11D4E-71CB-4EEF-B43B-E2FE0C99BBFC.jpeg (47.72 KiB) נצפה 6556 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי מיללער » ד' פברואר 27, 2019 5:52 am

קאצ'קלה כתב:
מיללער כתב:בקידושין פא. אמר ליה רב נחמן מפרהטיא לרב אשי וכו'
בסדר הדורות יש ערך על רב נחמן בן פרטא, וכותב: בזמן רב אשי, רב נחמן מפרפטיא לרב אשי (קידושין פא.)
מאי האי? האם הסדה"ד מחדש כאן ששמו היה בן פרטא?
מפרהטיא > מפרפטיא > בן פרטא?

בספר יוחסין, אמוראים (דפוס קראקא שמ"א דף צט ע"ב) מובא ערך קצר: "רב נחמן ספרטא בזמן רב אשי". [ביוחסין נוסח כת"י: "רב נחמן ספרטא א"ל לרב אשי"].
בעל ספר יוחסין העתיק כן מקידושין הנ"ל, דפוס ספרדי, שם הנוסח "רב נחמן ספרטא".

ואד אלחגארה.JPG

בעל סדר הדורות העתיק את דברי ספר יוחסין, והעיר עליו בקצרה וברמיזה (כדרכו) שלא מצא בשום מקום "רב נחמן ספרטא", אלא רב נחמן "מפרהטיא לרב אשי", והוא מציין "פרק עשרה יוחסין דף פ"א א'".
אלא שבערך קצר זה שבסדר הדורות, יש עוד מה להעיר.
בעוד שביוחסין נדפס "רב נחמן ספרטא" (וכן ביוחסין כת"י), נדפס בסדר הדורות "רב נחמן בן פרטא". מה שמעורר תמיהה לכאורה.
כיון שסתם בעל סדר הדורות ולא גילה את מקורו של הערך, פשוט שהעתיק אותו מספר יוחסין. וכאן יכולים אנחנו לשער בשתי דרכים:
א. בעל סדר הדורות 'תיקן' מסברא "בן פרטא" במקום "ספרטא".
ב. בעל סדר הדורות העתיק מיוחסין כהוגן "ספרטא", אלא שבטעות נדפס בסדר הדורות דפו"ר "בן פרטא".
יש לצדד שיש כאן טעות דפוס (או לכל היותר טעות בהעתקתו של בעל סדה"ד) ולא תיקון מכוון, מאחר ולא רשם בעל סדר הדורות כלום בגליון ספר יוחסין (בעותק הפרטי שהיה ברשותו ושרד). גם, שלפי דרכו בכל מקום, כמעט ברור שהיה כותב "ספרטא, נראה שצ"ל בן פרטא", ולא היה סותם את דבריו כל כך (או לפחות "בן פרטא כצ"ל", בלי להזכיר "ספרטא"). אלא על כרחינו לקבל שיש כאן טעות בהעתקה או בדפו"ר.

שוב נוספה טעות על גבי טעות, במהדורת ר"נ משכיל לאיתן, שם נדפס "מפרפטיא" במקום "מפרהטיא" שבסדר הדורות דפו"ר, ושלפנינו בגמרא.

תודה רבה!

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שבע » ג' מרץ 26, 2019 12:54 pm

במסכת שבת, דף ד, א:
בעי רב ביבי בר אביי:
הדביק פת בתנור
התירו לו לרדותה [..]

אמר ליה רב אחא בר אביי לרבינא:
היכי דמי [..]

אמר רב שילא (בכ"י אוקספורד ופרידברג: רב ששת. בכי"ו 127: רבא. ובכ"י מינכן ללא שם של אמורא: אלא לעולם..)
לעולם בשוגג [..]

מתקיף לה רב ששת (בכל כתה"י: רב אשי):
וכי אומרים [..]

אלא אמר רב אשי:
לעולם במזיד [..]

רב אחא בריה דרבא
מתני לה בהדיא [..]


נחזי אנן, הדיון בבעיא דרב ביבי בר אביי (אמורא בדור החמישי, בנו של אביי), נידון על ידי כמה אמוראים בני הדור הבא, ואלו הן: רב אחא בר אביי, רבינא, רב אשי. וגם שמו של רב אחא בריה דרבא (בן הדור ההוא) מוזכר כאן.

אולם מה יפלא למצוא את שמו של רב שילא (בן הדור הראשון)
של רב ששת (בן הדור השני - השלישי)
או של רבא (בן הדור הרביעי)

המתעקש יוכל תמיד ליישב בדוחק, כי מדובר ברב שילא משלניא (המוזכר במועד קטן יב, ב), או ברב ששת מקטרזיא (במגילה כא, ב) - בני דורו של רב אשי.

אך מה טוב ומה נעים
לגלות חמדה גנוזה בקטע גניזה
(CUL: T-S NS 329.192):
אמ'ר רב שאיא:
לעולם בשוגג [..]


שם נדיר זה, מופיע גם כן במסכת זבחים, דף לד, ב:
אמר רב שייא כוותיה דרב אשי מסתברא [..]

ובכ"י תימני (קולומביה 294-295) מופיע שמו לנכון:
רב שאיא.


ברוך שמסר עולמו לשומרים!
קבצים מצורפים
רב שאיא.jpg
רב שאיא.jpg (98.44 KiB) נצפה 6493 פעמים
קולומביה.jpg
קולומביה.jpg (75.83 KiB) נצפה 6493 פעמים

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שבע » ג' מרץ 26, 2019 1:04 pm

לענין הגירסא במסכת זבחים,
ראה בספר יוחסין (מאמר שני, סדר האמוראים, אות השי"ן, ערך "שאיה"):

אמר רב שאיה כוותיה דרב אשי מסתברא - בפ"ג דזבחים.


מעניין למצוא, כי רק במסכת זבחים שרד שם האמורא כיאה,
אולם במקבילה של אותה סוגיה עצמה - במסכת מנחות, דף נט, ב:
אמר רב אדא כוותיה דרב אשי מסתברא [..]

ואילו בכ"י מינכן ועוד: רב ששת!


וראה בפסקי רי"ד (שבת קיז, ב):
בעי רב ביבי בר אביי [..]
ואוקמה רב שייא

על כך העיר המהדיר (שלא בצדק!):
צ"ל: שילא.


גם במסכת יבמות, דף מה, ב:
אמר רבינא, אמר לי רב גזא:
איקלע ר' יוסי בר אבין לאתרין [..]
אמר רב ששת, לדידי אמר לי רב גזא:
לא ר' יוסי בר אבין הוה, אלא ר' יוסי ברבי זבידא הוה [..]

לא ייתכן, כי מדובר ברב ששת, והנכון כבדפוס פיזרו ועוד כ"י: רב שייא.


עוד שם, דף מו, א:
אמר רב אויא [..]

אך ברוב ככל עדי הנוסח, כולל דפוסי פיזרו וונציה: רב שייא (למעט כ"י אחד שגורס רב מנשיא).
ובילקוט תלמוד-תורה (לר' יעקב הסקילי, פ' בהר): רב שאיא.


וכן במסכת חולין, דף נח, ב:
סבר מר בר רב אשי לאכשורה
אמר ליה רב אושעיא [..]

ראה בכ"י מינכן ועוד שגורסים: רב שייא.
וכן הוא בהלכות גדולות הל' טריפות, ולא אאריך.

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שבע » ג' מרץ 26, 2019 4:42 pm

הא קמן - חמש מימרות של האמורא רב שאיא
(אחת במסכת שבת, פעמיים במסכת יבמות, ובמסכתות זבחים וחולין)

אך רק על אחת מהן (במס' זבחים) - נזכר שמו כנאה וכיאה
ואילו האחרות (וסימנך: שבת, חולין - בפרק אלו טרפות, יבמות - ב' בפרק החולץ ליבמתו) - יוחסו בטעות לרב ששת, רב אויא, רב אושעיא, ועוד.


ויהיו נא מעתה שפתותיו הק' דובבות בקבר,
ומה שאיא - הוא שיהיה!

הַעִירוֹתִי מִצָּפוֹן וַיַּאת מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ יִקְרָא בִשְׁמִי וְיָבֹא
גאולה במהרה בימינו
וזכותו הק' תעמד לנו!

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שבע » ג' מרץ 26, 2019 6:02 pm

עוד מצאנו במסכת שבת - בפרק "במה אשה" (סו, א) - בנוסחת הדפוסים:
אמר רב יוסף [..]
מתקיף לה רבא בר שירא [..]

ואילו בכי"ו 108: רבה בר שילא; בכ"י מינכן: רבה בר שיאה.

אך בקטעי גניזה:
רבא בר שאיא / רבא בר שיא
קבצים מצורפים
רבא בר שאיא.jpg
רבא בר שאיא.jpg (25.44 KiB) נצפה 6437 פעמים
רבא בר שיא.jpg
רבא בר שיא.jpg (49.31 KiB) נצפה 6437 פעמים

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שבע » ג' מרץ 26, 2019 6:34 pm

וכבר העיר על כך בספר יוחסין (מאמר שני, סדר האמוראים, אות הרי"ש, ערך "רבא בר שירא"):
רבא בר שירא - בפ'רק "במה אשה", ומתקיף על דברי רב יוסף.
זה גרסי'נן בגמ'רות של דפוס,
אבל בגמרו'ת אחרות: רבא בר שאייה.


וראה עוד בדבריו (שלע"ע מצאתים רק בכ"י YU 1369, עמ' 167, והם צריכים תיקון קל, והגהתים לענ"ד, והבוחר יבחר):
אמ'ר רב שאיא כותיה דרב אשי מסתברא - בפ'רק ג' דזבחים.
ו[ב]פ'רק "במה אשה" בשבת - (ואולי) רבה בר שאיא.
ואולי הם שנים.
ובפ'רק "החולץ" - בזמן רב גזא ור' יוסי בר אבין.

ביאור דבריו ("ואולי הם שנים"):
כי ייתכן שה"אתקפתא" של רבא בר שאיא על דברי רב יוסף - מורה על כך שהוא (ואביו) חיו בדור קדום יותר.
קבצים מצורפים
YU 1.jpg
YU 1.jpg (5.85 KiB) נצפה 6436 פעמים
YU 2.jpg
YU 2.jpg (16.27 KiB) נצפה 6436 פעמים

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' מרץ 26, 2019 7:00 pm

יפה כתבת, ר' שבע. דבריך הם קילורין לעינים.
ועדיין יש להעיר, ממה שרב האי גאון אינו מביא את רבה/רבא בר שאיה, ברשימת החכמים ששמם רבא/רבה. והעיר ש' אברמסון, שיתכן שהגאון גרס "ר' אבא" בר שאיה.

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' מרץ 26, 2019 7:04 pm

כהשלמה למה שהבאת מיוחסין, יש להעיר, שלחינם תפסו ר' אהרן ווירמש במאורי אור כת"י פאריז כי"ח 287 דף 21 ע"א (חידושי זבחים לד ע"ב): "רב שייא. אמורא זה אשתמט ליוחסין".
וכבר ראינו שלא השמיטו (גם לא ביוחסין נוסח הדפוס), אלא שגרס 'רב שהיה' או 'רב שאיא'.

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שבע » ג' מרץ 26, 2019 7:44 pm

והנה דברי רש"א בהערתו:
קבצים מצורפים
הערת אברמסון.jpg
הערת אברמסון.jpg (46.19 KiB) נצפה 6422 פעמים

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שבע » ג' מרץ 26, 2019 7:45 pm

הרואה "אווז" בחלום - יצפה לחכמה (ברכות נז, א)
ומי כהחכם ידידנו המכונה "קאצ'קלה", ומי כמוהו יודע פשר דבר!

העיר והרנין את לבבי, להעלות הנה את דברי הגאון, המועתקים ברוב הידור בכ"י JTS Rab. 15, ויהיו נא בבחינת "חכמות בחוץ תרונה" (כמבואר בגמ' שם)
קבצים מצורפים
64ב.jpg
64ב.jpg (442.41 KiB) נצפה 6421 פעמים
65א.jpg
65א.jpg (389.46 KiB) נצפה 6421 פעמים
65א דברי הערוך.jpg
65א דברי הערוך.jpg (174.45 KiB) נצפה 6421 פעמים

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שבע » ג' מרץ 26, 2019 7:48 pm

ולמען לא יחסר המזג, אצ"ב את דברי רש"א המבארים בטוטו"ד את תשובת הגאון.
קבצים מצורפים
תשובת הגאון_כ''י בהמ''ל_אברמסון.PDF
(2.3 MiB) הורד 241 פעמים

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שבע » ד' מרץ 27, 2019 3:53 pm

תשובת הגאון -
בכ"י פרמה 2785, כתיבה ספרדית, שנת ה' אלפים ן'
קבצים מצורפים
Parma - Biblioteca Palatina Cod. Parm. 2785_94ב.jpg
Parma - Biblioteca Palatina Cod. Parm. 2785_94ב.jpg (471.83 KiB) נצפה 6390 פעמים

שבע
הודעות: 1704
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שבע » ד' מרץ 27, 2019 3:57 pm

העתקה חלקית
בקטע גניזה

Oxford - Bodleian Library Heb.d.63
דף 107
קבצים מצורפים
OX MS heb. d. 63_107.jpg
OX MS heb. d. 63_107.jpg (253.05 KiB) נצפה 6389 פעמים
OX MS heb. d. 63_107b.jpg
OX MS heb. d. 63_107b.jpg (157.49 KiB) נצפה 6389 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי מיללער » ה' אפריל 11, 2019 3:45 pm

רב נחומי בר זכריה

בב"ק כה: א"ל כבר רמא נהליה ר"נ בר זכריה לאביי וכו'

ובסדר הדורות בערכו של רב נחומי בר זכריה כותב שמה שמצינו בב"ק כה: רב נחמן בר זכריה נ"ל שצ"ל רב נחומי

משמע שבגירסתו היה כתוב רב נחמן מפורש ולא בר"ת כמו שנמצא לפנינו בש"ס וילנא

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' אפריל 11, 2019 5:35 pm

מיללער כתב:רב נחומי בר זכריה
בב"ק כה: א"ל כבר רמא נהליה ר"נ בר זכריה לאביי וכו'
ובסדר הדורות בערכו של רב נחומי בר זכריה כותב שמה שמצינו בב"ק כה: רב נחמן בר זכריה נ"ל שצ"ל רב נחומי
משמע שבגירסתו היה כתוב רב נחמן מפורש ולא בר"ת כמו שנמצא לפנינו בש"ס וילנא

בדפוסי שונצינו, ויניציאה (גם יושטיניאן) ובסיליאה, נדפס: רב נחמ'. ברוב הדפוסים הבאים פוענח: רב נחמן (כן הוא בדפוסי קראקא, לובלין, אמשטרדם, פפד"א וכו').
בגמרא שהיתה לעיני בעל סדה"ד נדפס כמובן 'רב נחמן'.

ראוי לדעת, כי לעתים ראו מדפיסי (מגיהי?) דפוס ווילנא שיש ספק בנוגע לשמו המדויק של אמורא, על כן בחרו לסתום את השם בראשי תיבות! יתכן שכאן ראו (אולי אולי בדק"ס שיצא לאור בעת ההיא) שיש ספק בענין נחמן-נחומי, לכן בחרו לקבוע את שמו בר"ת.

כיוצא בזה נמצא בעירובין סה ע"א, על המאמר "הבא מן הדרך אל יתפלל שלשה ימים". גירסת כתבי היד והראשונים: "אמר ר' אלעזר" (ראה דקדוקי סופרים אות ד). וברוב הדפוסים נדפס בטעות: "אמר ר' אליעזר". שוב בדפוס ווילנא קיצרו: "אמר ר"א".
ובא חכם אחד שהשתמש בדפוס ווילנא, ובנה בנין שלם שיש לפענח "אמר רבי אבא", ו'מוכיח' שהכוונה היא לאבא אבוה דאבוה (כלומר זקנו) דשמואל. ואין לדברים האלה שחר.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי מיללער » ג' אפריל 16, 2019 6:07 pm

תודה רבה, מעניין מאוד.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי מיללער » ג' דצמבר 01, 2020 3:03 pm

האם נכתב משהו על התופעה שדוקא תנאים בהשם 'שמעון' יש כמות גדולה יחסית שצירפה אל שמותם שם לואי ע"ש מקומם או שם עסקם הנה הרשימה שלקטתי

שמעון הצדיק
שמעון איש המצפה
שמעון הצנוע
רבי שמעון שזורי
שמעון העמסוני
רבי שמעון הפקולי
רבי שמעון התימני
רבי שמעון השקמוני
שמעון אפרתי
רבי שמעון המחוזי
רבי שמעון נזירא
רבי שמעון השילוני (וי"ג הצידוני)
רבי שמעון חסידא


ויש עוד שבא זכרם בתלמוד ירושלמי
שמעון קמטריא
רבי שמעון דיינא
רבי שמעון ספרא דטורבנא
רבי שמעון בלוטה


-

אולי היתה השם שמעון נפוצה ביותר בזמן התנאים ולכן הצריכו להוסיף שם לואי לסימן?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי מיללער » ג' יוני 01, 2021 4:31 pm

סנהדרין עו. מתקיף לה רבי יעקב אחוה דרב אחא בר יעקב.

האם שמו היה יעקב בר יעקב או שהיה אחיו של ראחב"י רק מאמו?

בסדר הדורות/ספר יוחסין משמע שנזכר רק פעם אחת בש"ס, ולא העיר על זה, ואולי יש כאן ט"ס וצ"ל בריה דרב אחא בר יעקב שנזכר יותר או בר ברתיה דרב אחא בר יעקב

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יוני 01, 2021 5:52 pm

בספר היוחסין ״אבוה״
אבוה.PNG
אבוה.PNG (7.68 KiB) נצפה 4014 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי מיללער » ג' יוני 01, 2021 11:41 pm

שמואל דוד כתב:בספר היוחסין ״אבוה״
F27E943B-18A3-4D7D-8940-815DD758A743.png


תודה רבה מאוד

מעניין שבמהדורת עוז והדר לא ציינו לזה.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' יוני 02, 2021 12:27 am

על ספר היוחסין מהד' הנ"ל עי' כאן
כדאי לעיין במהד' אחרות של היוחסין ובס' בערכי תנאים ואמוראים (לא' מן הראשונים)

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי מיללער » ד' יוני 16, 2021 1:49 pm

יומא סג. כי אתא רב דימי אמר ר' ירמיה אמר ר' יוחנן פסח ששחטו וכו' כי אתא רבין אמר ר' ירמיה אמר ר' יוחנן וכו'

בכולא תלמודא כה"ג אמרו רב דימי ורבין בשם ר' יוחנן רבן ישר, האם נמצא עוד כזו שיאמרו בשם ר' ירמיה בשם ר' יוחנן, או שזו הוספה בטעות?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יוני 16, 2021 2:28 pm

זבחים כ, א. שבועות כא, א (ושם כ, ב מוסר ג"כ בשם ר"י עצמו).

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי מיללער » ד' יוני 16, 2021 4:12 pm

לבי במערב כתב:זבחים כ, א. שבועות כא, א (ושם כ, ב מוסר ג"כ בשם ר"י עצמו).

תודה רבה

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי רציני » ד' יוני 16, 2021 10:39 pm

מיללער כתב:יומא סג. כי אתא רב דימי אמר ר' ירמיה אמר ר' יוחנן פסח ששחטו וכו' כי אתא רבין אמר ר' ירמיה אמר ר' יוחנן וכו'

בכולא תלמודא כה"ג אמרו רב דימי ורבין בשם ר' יוחנן רבן ישר, האם נמצא עוד כזו שיאמרו בשם ר' ירמיה בשם ר' יוחנן, או שזו הוספה בטעות?

עיין בדקדוקי סופרים ברב דימי שיש שלא גורסים ר' ירמיה. וברבין הביא הרבה סוגי גירסאות.
ואם לא גורסים ר' ירמיה מרויחים את קושיית הכסא רחמים שאיך אחר כך כתוב שרב דימי אמר לשמעתה קמי ר' ירמיה הרי הוא אמר לו אותה, עיי"ש.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6520
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי מיללער » ו' נובמבר 22, 2024 5:16 am

בספר יוחסין ואחריו בסדר הדורות, יש ערך על:
רבה בר אחיתא - בשם ריש לקיש, סוף בכורות. ועי' לעיל ערך רב בר איהי אולי אחד הוא.

ובערך רבא בר איהי - לרב אידי בר אבין וכו' אכן בכריתות (כ"ד א') רבה בר איתי אמר ריש לקיש, ע"ל רבה בר אחיתא לריש לקיש סוף בכורות, כן הביא היוחסין, ואולי אחד הוא. ע"כ

בשני המקומות לא צוין הדף בבכורות שם נזכר אמורא בשם זה בשם ריש לקיש, ובחיפוש לא מצאתי - למה הכוונה? אולי היה לו לספר היוחסין גירסא אחרת בבכורות?

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שמות התנאים והאמוראים

הודעהעל ידי יבנה » ו' נובמבר 22, 2024 10:56 am

מיללער כתב:בספר יוחסין ואחריו בסדר הדורות, יש ערך על:
רבה בר אחיתא - בשם ריש לקיש, סוף בכורות. ועי' לעיל ערך רב בר איהי אולי אחד הוא.

ובערך רבא בר איהי - לרב אידי בר אבין וכו' אכן בכריתות (כ"ד א') רבה בר איתי אמר ריש לקיש, ע"ל רבה בר אחיתא לריש לקיש סוף בכורות, כן הביא היוחסין, ואולי אחד הוא. ע"כ

בשני המקומות לא צוין הדף בבכורות שם נזכר אמורא בשם זה בשם ריש לקיש, ובחיפוש לא מצאתי - למה הכוונה? אולי היה לו לספר היוחסין גירסא אחרת בבכורות?

כנראה שנתחלף בין כריתות לבכורות, ובכריתות גרס היוחסין רבה בר אחיתא. ואכן בכ״י מינכן שם גרס ״ומאי שנא מהא דא' רבה בר אחיתו א' ריש לקיש״.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 546 אורחים