ליטוואק פון בודאפעסט כתב: בבית יש לי עצות, אני שם לחם בשק, ואינו זורק אותם עד שיתעפשו. אבל בחדר שמחות זה בלתי אפשרי.
בברכה המשולשת כתב:שאלה מצויינת.
אני יודע שבעבר היו אולמות שהיו אוספים את כל הלחמניות השלמות ומשתמשים בהם בשמחה הבאה (אולי גם היום יש)
שמש כתב:בברכה המשולשת כתב:שאלה מצויינת.
אני יודע שבעבר היו אולמות שהיו אוספים את כל הלחמניות השלמות ומשתמשים בהם בשמחה הבאה (אולי גם היום יש)
זה מסביר כמה דברים...
אגב לגוף השאלה לכאורה האיסור הוא לאבד בידיים כלומר להפסיד או להמאיס את הלחם שלא יהיה ראוי למאכל וזה נמנע כשקושרים אותו בשקית נפרדת גם אם אח"כ מניחים אותו בפח (וכפי שכתבו לעיל מאי נפק"מ אם מניחים את השקית במדף עד שיתעפש או שיתעפש בפח העיקר שלא הפסידוהו בידיים).
בברכה המשולשת כתב:אגב, ביררתי עוד, והתברר לי שבעבר (אולי גם היום) היו ממחזרים את כל מה שאשר, לא רק לחמניות.
זורקים רק מה שהיה בצלחת או מה שכבר נגסו ממנו.
בברכה המשולשת כתב:אגב, ביררתי עוד, והתברר לי שבעבר (אולי גם היום) היו ממחזרים את כל מה שאשר, לא רק לחמניות.
זורקים רק מה שהיה בצלחת או מה שכבר נגסו ממנו.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בשו"ע ופוסקים או"ח סי' ק"פ מבואר שאסור מעיקר הדין לאבד כזית לחם, ואפילו פחות מכזית קשה לעניות.
כהיום כאשר יש לנו ריבוי שפע, מקובל להתעלם מהלכה זו לגמרי. כל מי שעושה שמחה, שוכר לו כמה גוים, משלם לו לנקות את החדר אחרי השמחה, והלה לוקח ככרים שלמים וזורק אותם לפח. והוא אינו עושה על דעת עצמו, אלא אם לא היה עושה כן לא היו משלמים לו. כך שהגוי עושה בשליחות ובתשלומי הישראל.
על מה סמכו לזלזל בזה? איזה עצות יש לזה?
אני יודע שלאוכל נקי לגמרי יש ארגונים המביאים את השיריים למוסדות וכדו', אבל חלה הנשארת על השלחן, אינו מוצא את מקומו אלא בפח, וברור שכן הוא בחצי חלה. בבית יש לי עצות, אני שם לחם בשק, ואינו זורק אותם עד שיתעפשו. אבל בחדר שמחות זה בלתי אפשרי.
פולסברג כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בשו"ע ופוסקים או"ח סי' ק"פ מבואר שאסור מעיקר הדין לאבד כזית לחם, ואפילו פחות מכזית קשה לעניות.
כהיום כאשר יש לנו ריבוי שפע, מקובל להתעלם מהלכה זו לגמרי. כל מי שעושה שמחה, שוכר לו כמה גוים, משלם לו לנקות את החדר אחרי השמחה, והלה לוקח ככרים שלמים וזורק אותם לפח. והוא אינו עושה על דעת עצמו, אלא אם לא היה עושה כן לא היו משלמים לו. כך שהגוי עושה בשליחות ובתשלומי הישראל.
על מה סמכו לזלזל בזה? איזה עצות יש לזה?
אני יודע שלאוכל נקי לגמרי יש ארגונים המביאים את השיריים למוסדות וכדו', אבל חלה הנשארת על השלחן, אינו מוצא את מקומו אלא בפח, וברור שכן הוא בחצי חלה. בבית יש לי עצות, אני שם לחם בשק, ואינו זורק אותם עד שיתעפשו. אבל בחדר שמחות זה בלתי אפשרי.
כבודו מתגורר בליקוואוד, נכון? א''כ למה רצת לאולמי השמחות? מאז התחלת הקורונה ראתה עירנו זריקת וביזוי אוכלין - מהסוגים שבעבר היו נחשבים להמשובחים הטובים והטריים ביותר - בכמות שלא נראתה מאז היות ישראל לגוי... [להמחשה: משפחה בינונית ברוכות ילדים, מאז תחילת הקרונה לא שילמו אף פרוטה על אוכל, וארגוזים מלאים שפע נתקיים בהם 'וחם השמש ונמס'...]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים