מתון כתב:
ג) מאן יימר ש'קושקע קוגל' הוא בלילה עבה? לפענ"ד יש לומר שחשוב כבלילה רכה, והא ראיה שאין מבשלין או אופין אותו בלי מעטפת, כדי שלא תתאבד צורתה העגולה, ע"י הלחלוחית שיש בה. וכל שאין לו קיום מעצמו כמו עיסת פת, אינו נחשב כבלילה עבה.
בראנסוויל כתב:מתון כתב:
ג) מאן יימר ש'קושקע קוגל' הוא בלילה עבה? לפענ"ד יש לומר שחשוב כבלילה רכה, והא ראיה שאין מבשלין או אופין אותו בלי מעטפת, כדי שלא תתאבד צורתה העגולה, ע"י הלחלוחית שיש בה. וכל שאין לו קיום מעצמו כמו עיסת פת, אינו נחשב כבלילה עבה.
קושקע היא בלולה עבה, ואם תהי' רכה מדאי תאבד צורתה גם עם מעטפה, וטעם עטיפתה היא כדי שלא תתקלקל ממרק הטשולענט.
מתון כתב:בראנסוויל כתב:מתון כתב:
ג) מאן יימר ש'קושקע קוגל' הוא בלילה עבה? לפענ"ד יש לומר שחשוב כבלילה רכה, והא ראיה שאין מבשלין או אופין אותו בלי מעטפת, כדי שלא תתאבד צורתה העגולה, ע"י הלחלוחית שיש בה. וכל שאין לו קיום מעצמו כמו עיסת פת, אינו נחשב כבלילה עבה.
קושקע היא בלולה עבה, ואם תהי' רכה מדאי תאבד צורתה גם עם מעטפה, וטעם עטיפתה היא כדי שלא תתקלקל ממרק הטשולענט.
המציאות היא, שגם כשאופין אותה בתחלה, מעטפין אותה, שאל"כ תפול צורתה ותהיה מרודדת כמו לעק"ך דק. וזהו מחמת ריבוי השמן שבתוכה.
בנוסף להנ"ל יש עוד סימן, שבקושקע א"א להחזיק כל העיסה ביד בלי מעטפת או שאר כלי קיבול, שאם תחזיק במקצת השאר מה שאינה מוחזק ביד תתחלק ותפול, משא"כ עיסת חלה, כל העיסה אחיד, וכשמחזיקין מקצתה ביד השאר נמשך עמה. וזהו משום שזו בלילתה עבה, וזו בלילתה רכה.
מתון כתב:בראנסוויל כתב:מתון כתב:
ג) מאן יימר ש'קושקע קוגל' הוא בלילה עבה? לפענ"ד יש לומר שחשוב כבלילה רכה, והא ראיה שאין מבשלין או אופין אותו בלי מעטפת, כדי שלא תתאבד צורתה העגולה, ע"י הלחלוחית שיש בה. וכל שאין לו קיום מעצמו כמו עיסת פת, אינו נחשב כבלילה עבה.
קושקע היא בלולה עבה, ואם תהי' רכה מדאי תאבד צורתה גם עם מעטפה, וטעם עטיפתה היא כדי שלא תתקלקל ממרק הטשולענט.
המציאות היא, שגם כשאופין אותה בתחלה, מעטפין אותה, שאל"כ תפול צורתה ותהיה מרודדת כמו לעק"ך דק. וזהו מחמת ריבוי השמן שבתוכה.
בנוסף להנ"ל יש עוד סימן, שבקושקע א"א להחזיק כל העיסה ביד בלי מעטפת או שאר כלי קיבול, שאם תחזיק במקצת השאר מה שאינה מוחזק ביד תתחלק ותפול, משא"כ עיסת חלה, כל העיסה אחיד, וכשמחזיקין מקצתה ביד השאר נמשך עמה. וזהו משום שזו בלילתה עבה, וזו בלילתה רכה.
אראל כתב:ייש"כ הרב 'מתון' על ציון דברי המאירי!
בענין אם עושין הקישקע בלילה עבה או רכה, יש לברר זאת, כי בסתמא יש כמה אופנים איך לעשות זאת,
כי יש קוגלען שמגישים בקידושים וכדומה, שעושים אותה מעשה קדירה, בלי שישימו אותה תוך טשולנט או מעטפה, וצורתם יותר עב וקשה
ובכל אופן, אה"נ שיש לברר המציאות.
אבל מה שכתבת שיש שאופים תחילה הקישקע, ע"ז לא יועיל באמת 'בלילה רכה' שהרי אף עיסה שנילוש בלילה רכה אם לבסוף נאפה בתנור חייב בחלה, כדנפסק בשו"ע שם סעי' ב'
ואגב, אעיר עוד בענין קוגל הנעשה מלאקשן [איטריות] [נקרא גם 'ירושלימער קוגל'], שצריך לברר אם מפרישין חלה במאפייה שעושים שמה הלאקשן, שאם לא הפרישו ממנה חלה, לכאורה צריכים להפריש מן הקוגל, שעושים הלאקשן בלילה עבה, ובסוף אופין אותה, ואולי יש לחייב כל הלאקשן שנעשו באותה ייצור בחלה, לפימש"כ במנחת יצחק (ח"ח סי' ק"ח), שיוצא מדבריו שם, שאם מוכרים מקצת מן עיסת הלאקשין גם לקוגל [היינו לאפיה], אזי יש מקום לחייב גם את הלאקשין שנמכרים לבישול, כמ"ש המהר"ם מרוטנבורג, הובא בטוש"ע שכ"ט סעי' ד', שעיסה בלילה עבה ע"ד לבשלה, ומקצת מן העיסה [אפי' פחות משיעור חלה] אופין אותה, מתחייב כל העיסה בחלה [מדרבנן] אפי' לשיטת ר"ת, וא"כ אם הקאמפאני העושה עיסת הלאקשן, מוכרים מן העיסה גם לעשות ממנה קוגל, הו"ל כאפה מקצת מן העיסה שמתחייב גם החלק שהי' דעתו לבשלה.
וכאן בניו יארק ביררתי אצל אחד מן המשווקים הגדולים, המוכרים לאקשן להציבור [לא העיתונות...], ואמרו שבאמת בעת ייצור העיסה, עדיין כל העיסה בבעלות נכרים, והם קונים מהם אחר שכבר נעשה עיסה ונתייבש ללאקשן, ולפי"ז שפיר נפטרים מחיוב חלה לגמרי, אבל אם כל הייצור בבעלות ישראל, לכאורה שצריכים לברר אם הופרש חלה [כמדומני שבההכשרים בארץ ישראל (בד"ץ העדה"ח ועוד), מחמירים הרבה יותר, ומפרישים חלה, ואפילו יותר מפע"א, כדי לצאת מכל צד ספק לכל הדיעות, ומסתמא משום שחלת ארץ ישראל חמיר טפי מחלת חו"ל]
יתן חן כתב:הייתי פעם במטבח של קייטרינג בהשגחת העדה"ח וראיתי בעיניי שמפרישים מעיסת הקישקע חלה ללא ברכה
כדכד כתב:אראל כתב:ייש"כ הרב 'מתון' על ציון דברי המאירי!
בענין אם עושין הקישקע בלילה עבה או רכה, יש לברר זאת, כי בסתמא יש כמה אופנים איך לעשות זאת,
כי יש קוגלען שמגישים בקידושים וכדומה, שעושים אותה מעשה קדירה, בלי שישימו אותה תוך טשולנט או מעטפה, וצורתם יותר עב וקשה
ובכל אופן, אה"נ שיש לברר המציאות.
אבל מה שכתבת שיש שאופים תחילה הקישקע, ע"ז לא יועיל באמת 'בלילה רכה' שהרי אף עיסה שנילוש בלילה רכה אם לבסוף נאפה בתנור חייב בחלה, כדנפסק בשו"ע שם סעי' ב'
ואגב, אעיר עוד בענין קוגל הנעשה מלאקשן [איטריות] [נקרא גם 'ירושלימער קוגל'], שצריך לברר אם מפרישין חלה במאפייה שעושים שמה הלאקשן, שאם לא הפרישו ממנה חלה, לכאורה צריכים להפריש מן הקוגל, שעושים הלאקשן בלילה עבה, ובסוף אופין אותה, ואולי יש לחייב כל הלאקשן שנעשו באותה ייצור בחלה, לפימש"כ במנחת יצחק (ח"ח סי' ק"ח), שיוצא מדבריו שם, שאם מוכרים מקצת מן עיסת הלאקשין גם לקוגל [היינו לאפיה], אזי יש מקום לחייב גם את הלאקשין שנמכרים לבישול, כמ"ש המהר"ם מרוטנבורג, הובא בטוש"ע שכ"ט סעי' ד', שעיסה בלילה עבה ע"ד לבשלה, ומקצת מן העיסה [אפי' פחות משיעור חלה] אופין אותה, מתחייב כל העיסה בחלה [מדרבנן] אפי' לשיטת ר"ת, וא"כ אם הקאמפאני העושה עיסת הלאקשן, מוכרים מן העיסה גם לעשות ממנה קוגל, הו"ל כאפה מקצת מן העיסה שמתחייב גם החלק שהי' דעתו לבשלה.
וכאן בניו יארק ביררתי אצל אחד מן המשווקים הגדולים, המוכרים לאקשן להציבור [לא העיתונות...], ואמרו שבאמת בעת ייצור העיסה, עדיין כל העיסה בבעלות נכרים, והם קונים מהם אחר שכבר נעשה עיסה ונתייבש ללאקשן, ולפי"ז שפיר נפטרים מחיוב חלה לגמרי, אבל אם כל הייצור בבעלות ישראל, לכאורה שצריכים לברר אם הופרש חלה [כמדומני שבההכשרים בארץ ישראל (בד"ץ העדה"ח ועוד), מחמירים הרבה יותר, ומפרישים חלה, ואפילו יותר מפע"א, כדי לצאת מכל צד ספק לכל הדיעות, ומסתמא משום שחלת ארץ ישראל חמיר טפי מחלת חו"ל]
כמ'דומני שנחלקו הפוסקים בענין קוגל לאקשן שמבשלים האטריות ואח"כ אופים אם זה חייב בחלה ועד כמה שזכור לי המננהג להקל בזה
כדכד כתב:מענין
אולי התבלבלתי עם מחלוקת הפוסקים בדין ברכהמ"ז על קוגל שקבע עליו סעודה שהשאלה אם האפיה מפקיעתו מתורת המבושל שהיתה לו והופכת אותו לפהב"כ או שאין זה יכול להשתנות שסוף סוף הוא מבושל וסברתי שכך גם לענין חלה וצ"ע לע"ע
פשטידה (קוגל).. דעת שו"ת מנח"י ח, קח... מן הדין יש להפריש חלה... מאידך בחדושים ובאורים חלה, ב ס"ק י, שקוגל בכל אופן נשאר כמבושל. ואף אם לאחר הבישול מכניסים את הפשטידה לתנור, לדעת מרן הגרש"ז אוייערבך זצ"ל אינו מייב בהפרשה, כיוון שכבר נגמר בישולם ע"י המשקים, וכן דעת הגרי"י פישר... בשו"ת אבן ישראל ז, מב. אכן, הגרי"ש אלישיב... מחייב בהפרשה - ראה דרך אמונה ח"ד 84".
כדכד כתב:בדקתי עכשיו ומצאתי בספר הכשרות עמ' שעא פרק יד סעיף ח ובהערה ל"א והנני מעתיק מדבריו בהערה החלק הנוגע לעניננו:
"פשטידה (קוגל).. דעת שו"ת מנח"י ח, קח... מן הדין יש להפריש חלה... מאידך בחדושים ובאורים חלה, ב ס"ק י, שקוגל בכל אופן נשאר כמבושל. ואף אם לאחר הבישול מכניסים את הפשטידה לתנור, לדעת מרן הגרש"ז אוייערבך זצ"ל אינו מייב בהפרשה, כיוון שכבר נגמר בישולם ע"י המשקים, וכן דעת הגרי"י פישר... בשו"ת אבן ישראל ז, מב. אכן, הגרי"ש אלישיב... מחייב בהפרשה - ראה דרך אמונה ח"ד 84".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 180 אורחים