מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
יהודי טבעי
הודעות: 386
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' מאי 11, 2017 5:56 pm

המתפלל מנחה סמוך לשקיעת החמה, ועתיד לסיים התפילה אחר השקיעה, ובאמצע תפילתו נזכר שלא ספר ספירת העומר, מה דינו.
האם יפסיק ויספור כדי לא להפסיד המצוה,
האם מועיל ספירת העומר במחשבה בדיעבד, לכה"פ לאחת השיטות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 11, 2017 6:06 pm

איסור הפסק בשמו"ע הוא ודאי, וספירה ביום היא ספק, ואין ספק מוציא מידי ודאי.
ספירה במחשבה - א. לא מכיר מ"ד שמכשיר. ב. לא מכיר מי שמתיר לכתחילה להכניס מחשבה זרה בשמו"ע.

שיספור בין השמשות, וייכנס לדיון אם לספור בימים הבאים בברכה...

יהודי טבעי
הודעות: 386
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' מאי 11, 2017 6:23 pm

לגבי החלק השני אישתמיטתיה למר

רש"י סוכה דף לח/ב
וכן למתפללין בצבור ושליח צבור אומר קדיש או יהא שמיה רבא ישתקו בתפלתן וישמעו בכוונה, והרי הן כעונין, וכשיגמור הקדושה יחזרו לתפלתן, וכן יסד רב יהודאי גאון בעל הלכות גדולות:

תוספות סוכה דף לח/ב
וכן למתפללין בצבור ושליח צבור אומר קדושה או יהא שמיה רבא מברך ישתקו מתפלתן וישמעו והרי הן כעונין ולכשיגמור קדושה יחזרו לתפלתן וכן יסד רב יהודאי גאון בה"ג כדפירש בקונטרס וקשה מהא דאמרינן פרק מי שמתו (ברכות דף כא:) אם יכול להתחיל ולגמור עד שלא יגיע שליח צבור לקדושה יתפלל ואם לאו לא יתפלל וי"א שם כן במודים ולמה לן כולי האי יתפלל כדרכו ולכשיגיע שם ישתוק אלא ודאי אם היה שותק היתה שמיעתו הפסקת תפלתו ומיהו שמא אע"ג דשומע כעונה מ"מ עונה עדיף ומצוה מן המובחר:

תוספות ברכות דף כא/ב
כתב רש"י בסוכה פרק לולב הגזול (דף לח:) דאדם המתפלל ושמע מפי החזן קדיש או קדושה אינו יכול להפסיק ולענות עם הצבור אלא ישתוק וימתין מעט דשומע כעונה וי"ל דלכתחלה אין לעשות כן דענייה חשיבא טפי הדור מצוה. ור"ת ור"י היו אומרים דאדרבה אי שומע כעונה הוי הפסקה אם שותק. ומכל מקום נהגו העם לשתוק ולשמוע וגדול המנהג.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 11, 2017 6:37 pm

צודק.
כשכתבתי היה נראה לי לחלק ביניהם ושכחתי לכתוב, ועכשיו אינני מוצא חילוק ממשי ביניהם, מלבד זאת שקדיש וקדושה הם מעין תפילה משא"כ ספה"ע הוא ענין זר לחלוטין, ועדיין נראה לי שאתה צודק.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מאי 11, 2017 7:31 pm

אולי יש עצה שיספור דרך תפילה, שיאמר שמע תפילתי ביום העשרים לעומר הזה...
מה דעתכם

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מאי 11, 2017 7:51 pm

משום מה זכור לי שיש דיונים על ספיה"ע בשמע קולנו בקבצים תורניים באחרונה. אולי טעיתי ומדובר על ברכה אחרת.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 11, 2017 8:13 pm

ביקורת תהיה כתב:אולי יש עצה שיספור דרך תפילה, שיאמר שמע תפילתי ביום העשרים לעומר הזה...
מה דעתכם

הרבי מליובאוויטש התייחס לשאלת אמירת קדושה בשומע-תפילה, ושלל אותה מצד שלא אישתמיט שום פוסק קדמון להביא חידוש זה.

ולא ידעתי למה לא הביא ראיה נגדית ממה שנחלקו הפוסקים אם אפשר להשלים הבדלה בשומע תפילה.

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי אמיר כרמי » א' מאי 14, 2017 1:32 am

הרב זילברשטיין בשיעורו האחרון הביא מקרה כזה ואמר שאותו יהודי התחכם להזכיר באתה חונן שהיום מ' לעומר והוא עומד ביבמות דף ו וכו' ואמר שלא מהני. אך כמדומני ששאלוהו על שמע קולנו וענה שלשמע קולנו הוא היה מגיע רק אחרי השקיעה.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי מיכאל1 » א' מאי 14, 2017 1:07 pm

בס' בר אלמוגים לגאון המופלא לשמו וזכרו תאוות נפש הגר"א גניחובסקי דן להתיר למי שעומד בשמו"ע ויעבור שיעור עיכול עד שיסיים תפילתו להמשיך לאכול בתוך התפילה, יעו"ש.

ובהסכמתו (הנדירה) של בעל הדרך אמונה כ' שבאופ זה יש לו לומר בהמ"ז דרך תפילה בשמע קולנו, ויוסיף שבזכות בהמ"ז יקבל ה' וישמע תפילתו.

ולכאורה למיעוט ערכי ה"ה שיוכל לספור ספירת העומר בשומע תפילה, ויסיים שבזכות זה ישמע הקב"ה תפילתו.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 16, 2017 5:47 pm

[quote="אמיר כרמי"]הרב זילברשטיין בשיעורו האחרון הביא מקרה כזה ואמר שאותו יהודי התחכם להזכיר באתה חונן שהיום מ' לעומר והוא עומד ביבמות דף ו וכו'
לא הבנתי מה קשור הגמרא ביבמות?

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ג' מאי 16, 2017 6:29 pm

כדכד כתב:
אמיר כרמי כתב:הרב זילברשטיין בשיעורו האחרון הביא מקרה כזה ואמר שאותו יהודי התחכם להזכיר באתה חונן שהיום מ' לעומר והוא עומד ביבמות דף ו וכו'
לא הבנתי מה קשור הגמרא ביבמות?

לא קשור זה המעשה שהיה
היהודי ציין את היום לעומר בבקשת אתה חונןוהזכיר כמה מצבו גרוע שבכל ימי הספירה לא הגיע אלא לדף ו

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' אפריל 16, 2018 6:23 pm

ראיתי היום בקובץ עץ חיים ד'באבוב שי"ל עתה בחודש ניסן שהביאו מאמר ע"כ, אך רובו ככולו של המאמר כלל לא עסוק בזה,
ואין שום משמעות לגבי זה מהו הדין.
כפי זכרוני בשנה שעברה היה פולמוס גדול ע"ז מהרבנים, אך איני זוכר עתה את הצדדים להיתר ולאיסור,
מה טוב ומה נעים דבר בעתו מה טוב, לברר וללבן ענין זה, להגדיל תורה ולהאדירה.
יתברכו כל הלומדים.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי איתן נוי » א' אפריל 04, 2021 6:18 pm

אמיר כרמי כתב:הרב זילברשטיין בשיעורו האחרון הביא מקרה כזה ואמר שאותו יהודי התחכם להזכיר באתה חונן שהיום מ' לעומר והוא עומד ביבמות דף ו וכו' ואמר שלא מהני. אך כמדומני ששאלוהו על שמע קולנו וענה שלשמע קולנו הוא היה מגיע רק אחרי השקיעה.

והשיב לו שלא יצא יד"ח והביא ראיה מהחינוך מאחר ועיקר דין הספירה הוא כדי להראות ציפיה למשהו- "מתן תורה". וכאן אינו אלא תפילה עלמא.

סתם שמרל'
הודעות: 8
הצטרף: ה' מרץ 25, 2021 12:00 pm

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי סתם שמרל' » ו' אפריל 09, 2021 3:02 pm

אולי כדי לצאת את מש"כ החינוך שעיקר המצוה היא לצפות, שיאמר שנמצא ביום מ' לעומר ומבקש לזכות לצפות באמת ל"מתן תורה"...

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' אפריל 10, 2021 9:28 pm

בכלל אינו מובן פסקו של הגרי"ז, אטו דרשינן טעמא דקרא?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אפריל 20, 2021 2:05 pm

סתם שמרל' כתב:אולי כדי לצאת את מש"כ החינוך שעיקר המצוה היא לצפות, שיאמר שנמצא ביום מ' לעומר ומבקש לזכות לצפות באמת ל"מתן תורה"...

תקרא מה כתבתי.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי כדכד » ג' אפריל 20, 2021 6:47 pm

אילו הוא לא היה בתוך תפילת עמיד וסתם היה אומר בנוסח כזה שהיום כך וכך לעומר ועדיין מצבו קשה ומתפלל לה' שיעזור לו - גם אז היה פוסק שלא יצא?

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' אפריל 20, 2021 8:44 pm

יהודי טבעי כתב:המתפלל מנחה סמוך לשקיעת החמה, ועתיד לסיים התפילה אחר השקיעה, ובאמצע תפילתו נזכר שלא ספר ספירת העומר, מה דינו.
האם יפסיק ויספור כדי לא להפסיד המצוה,
האם מועיל ספירת העומר במחשבה בדיעבד, לכה"פ לאחת השיטות.

אי נימא שבדיעבד מהני ספירה גם במחשבה בלבד, א''כ בכל פעם כשאנו סופרים ולפני הברכה אנו מתבוננים בספירה של אותו יום (כדי שנדע על מה קאי הברכה וכדי למנוע הפסק בין הברכה לספירה) יש לחוש שכבר א''א לברך כיוון שהרהרנו את הספירה לפנ''כ ודלמא כבר יצאנו יד''ח בדיעבד.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' אפריל 20, 2021 11:46 pm

פרנקל תאומים כתב:אי נימא שבדיעבד מהני ספירה גם במחשבה בלבד, א''כ בכל פעם כשאנו סופרים ולפני הברכה אנו מתבוננים בספירה של אותו יום (כדי שנדע על מה קאי הברכה וכדי למנוע הפסק בין הברכה לספירה) יש לחוש שכבר א''א לברך כיוון שהרהרנו את הספירה לפנ''כ ודלמא כבר יצאנו יד''ח בדיעבד.

שאלת מרן הקה"י בקה"י החדשים, והארכתי בזה בקובץ יתד המאיר, אודה למי שיעלה הדברים.

יהודי טבעי
הודעות: 386
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' מאי 18, 2021 1:07 pm

ראיתי מובא בשם אחרונים שספירת העומר אין גדרה שהיום הוא יום מסויים בספירה, כגון שני, שלישי, רביעי, היום העשרים וחמש בספירה. אלא שהיא ספירה צוברת, היום יום אחד, היום שני ימים, היום שלשה ימים, היום חמשה ועשרים יום.
ולפי זה לא יועיל גם בדרך תפילה כגון 'שמע תפילתי ביום העשרים לעומר הזה', כי אין כל קיום בהזכרת מניין היום, אלא באמירה דרך ספירה דווקא.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2171
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: המתפלל סמוך לשקיעה ונזכר שלא ספר ספירת העומר

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' מאי 18, 2021 2:45 pm

לא ראיתי כל מה שכתבו, אבל לכאו' (אם מוסיף בקשה על הספירה) זה שייך לנידון קבלת תענית בשומע תפילה שנחלקו בזה הראשונים.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים