נוטר הכרמים כתב:לה, ב
יוסף הצדיק מחייב את הרשעים וכו'.
הטענה על הרשע היא למה לא עסק בתורה,
שיש לו תירוץ 'טרוד ביצרי',
וע"ז מביאים לו מיוסף הצדיק.
ולכאורה אין בעובדה של יוסף הצדיק מאומה על לימוד התורה,
אלא על עמידה בנסיון קשה והתגברות על היצר.
אני מחפש ביאור כמה שיותר קרוב לפשט.
עיין לעיל בדברי הרב אליהו חיים.
לענ"ד, כמדומני המציאות, אשר מי שמתגבר על יצרו - ודאי אינו טרוד בו, ומי שטרוד בו - ודאי אינו מתגבר עליו. יוצא ש"טרוד ביצר" ר"ל "טרוד בעבירה". הרי ממילא, יוסף מפריך תירוץ של הרשע על ביטול תורתו.
רק שתלוי הוא בנוסח הגמרא. לפנינו הנוסח: אומרים לו: כלום נאה היית מיוסף? מאידך, בספרים אחרים ראינו נוסח אחר: כלום היית טרוד ביצרך יותר מיוסף.
בכל התורה (לפי החיפוש במאגר) מצאנו פעם נוספת אחת "טרדה" המפורשת לגבי "יצר", בנדרים ט, ב: דתניא, אמר שמעון הצדיק: מימי לא אכלתי אשם נזיר טמא אלא אחד; פעם אחת בא אדם אחד נזיר מן הדרום, וראיתיו שהוא יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים, אמרתי לו: בני, מה ראית להשחית את שערך זה הנאה? אמר לי: רועה הייתי לאבא בעירי, הלכתי למלאות מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי, ופחז עלי יצרי - ובקש לטורדני מן העולם, אמרתי לו: רשע! למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך, במי שהוא עתיד להיות רמה ותולעה? העבודה, שאגלחך לשמים! מיד עמדתי ונשקתיו על ראשו, אמרתי לו: בני, כמוך ירבו נוזרי נזירות בישראל, עליך הכתוב אומר: איש... כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה'. נזיר ד, ב. (בתוספתא נזיר ד, ז: וביקש "להעבירני" מן העולם, וכן ספרי פרשת נשא פיסקא כב. בירושלמי: וביקש "להאבדיני" מן העולם).
א"כ, גם אצלנו נוכל לפרש ש"טרוד ביצר", ר"ל, שהיצר מטרידו מן העולם בעבירה.
נציין עוד, כי כבר רבינו יונה החסיד ז"ל בשערי העבודה, הבין הגמרא בע"א, מצ"ב.