הודעהעל ידי אברהם » ו' יולי 23, 2010 2:17 pm
א. ראשית, אתנצל על שלא התייחסתי לתגובתך על הפלפול, משום שנעלמה מעיני מחמת השינוי בנושא השרשור לדרך הרשב"ם וכו'.
חלילה לי מלכתוב דברים בעסקי תורתינו הקדושה על דרך הלציי כמוש"כ, אם כי כמובן שהדברים נכתבו כ'ווארט' או פלפול, משום שהם רחוקים מן הפשטות. [גם זוהי דרך מקובלת מאד אצל האחרונים, ובפרט רבותינו מחכמי הונגריה, ואכמ"ל].
לשון 'אייפהו' ברשב"ם הוא הביאור הפשוט של תיבת 'ואנוהו', ולשון זה כולל כל מיני יפויים, אייפה בית מקדשו ובתי כנסיותיו וצורכי שמים וכדו', הכל אעשה בפאר והדר לכבד את אלקי. לא ידעתי למה ברור לך שאין זו כוונת הרשב"ם. [אדרבה, הלא 'סיפור נויו ושבחו' אינו דרך השבח המצוי עד שיהיה זה הביאור הפשוט ל'אנוהו', וגם רש"י הוצרך להוסיף 'כמו דודי צח ואדום' שהוא תיאור 'יופיו' של הקב"ה, אך לבאר שזהו כוונת הרשב"ם נראה רחוק מעט, ובאמת האבן עזרא והספורנו ואונקלוס כולם פירשו מלשון נוה].
אך עכ"פ, בין כך ובין כך, עיקר שאלתי לא היתה מצד דברי הרשב"ם כמובן, אלא על דברי רש"י כאן, שהביא שני פירושים [בנית נוה וסיפור נויו] ולא הביא מה שדרשו חז"ל להלכה שהוא לשון ייפוי, וזה לכאו' שלא כדרכו בכל מקום, שמפרש הפסוק בעיקר על דרך דרשות חז"ל איך הם מתיישבים על לשון המקרא.
ומה שכתבת שדרש דזה קלי ואנוהו בפשטות הוי אסמכתא, באמת כן היא שיטת הריטב"א בסוכה ועוד ראשונים שאין הידור מצוה אלא מדרבנן, אך כבר ציינו לשיטת הראב"ד שכתב להדיא שהוא דאורייתא, וביותר דכן הוא שיטת רש"י בריש לולב הגזול שפירש דמהאי טעמא לולב היבש פסול משום 'דבעינן מצוה מהודרת דכתיב ואנוהו', ובודאי אין כוונתו דפסול יבש בלולב אינו אלא דרבנן, [ועי' במאירי שם מה שתירץ קושיית התוס' דהלא הידור מצוה אינו מעכב, שאם ניטל הדרו לגמרי הרי זה לעיכובא עיי"ש] ואכמ"ל.
הן אמת, ויתכן שלזה נתכוונת, שדעת הרמב"ן בכמה מקומות שישנם דינים שהם דאורייתא אבל מקורם מן הפסוקים אינו אלא אסמכתא, אך אפילו אי נימא דגם רש"י ס"ל כך מ"מ הלא בכל המקומות הללו הביא רש"י בפירושו על התורה את אותם דרשות ['האסמכתאות'], ואילו דרשת התנאה לפניו במצוות שלשיטת רש"י עצמו היא דרשה עיקרית הנוגעת לפעמים גם לעיכובא [כמו גבי ד' מינים] לא הביא רש"י כלל, זוהי תמיהתי.
ובאשר למה שכתבתי שחובת הידור מצוה היא בתורת קבלה שקיבלו על עצמם, לא כתבת איך אתה תפרש דרשה זו, אא"כ נימא דגם שירת הים לא נעתקה במילות המדויקות ששוררו בני ישראל ושוב אפשר לדקדק מלשון התורה שכתבת 'זה קלי ואנוהו', אבל המקובל לנו שאלו המילים בדיוק אמרו בני ישראל על הים, וא"כ איך אפשר לדרוש מלשונם חיובים דאורייתא, אם לא בתורת קבלה שקיבלו על עצמם. וע"ז לכאו' לא יועיל מש"כ שאינו אלא אסמכתא, שהרי מ"מ צריך כאן רמז אמיתי, בפרט אם כוונתך לאסמכתא לדאורייתא (כדרך הרמב"ן). [אכן בזה אני מודה על האמת שהדברים רחוקים מן הפשטות, ואינם אלא ע"ד הפלפול, אך כאמור א"כ צ"ב עיקר הדרשה].
ב. מש"כ שבדרך כלל הדרש אינו סותר את הפשט, לכאו' טעה בזה הרבה, ויחפש כת"ר במנועי החיפוש 'על דרך הפשט' בפירוש האבן עזרא, ויראה שכמעט בכל מקום הוא סותר דברי חז"ל. ואביא דוגמאות ספורות שהפשט סותר, לגבי טמאי מתים שצריכים לשבת 'מחוץ למחנה', וברור שלפי הפשט היינו מחוץ למחנה ישראל, ואילו חז"ל דרשו דהיינו מחוץ למחנה שכינה. וכן לשון הכתוב 'ידיו לא שוטף במים' שלפי הפשט היינו שטיפת הידים ממש או שטיפת מקום הזוב, ואילו חז"ל דרשו שהוא על טבילה. וכן השילוח לעזאזל שלפי הפשט אינו אלא לשלחו לרעות במדבר ולא להורגו כמוש"כ הרשב"ם שם. וכן רבים. [וגם בדוגמא שהבאתי לא הבנתי למה הוצרכה תורה לכתוב ענין זה של הקמת שם המת באופן של 'והיה הבכור אשר תוליד', בזמן שלהלכה אין שום משמעות לאותו בכור אשר תוליד היבמה, הלא אותו תוכן יכל להתברר בלשון מתאימה להלכה (ואתה רמזת שאפשר לפרש לשון 'יקרא על שם' באופן אחר אבל לא כתבת איך יתפרש 'והיה הבכור אשר תוליד')].
וגם מש"כ שחז"ל יכולים לבחור לפרש על דרך הפשט, אבל עכ"פ לאחר שלא בחרו כך, ונמסרה תורה ונדרשו הדרשות, מה נותן לנו את חלק הקרוי 'דרך הפשט'. ואם כוונתך שעלינו להתייחס אליו בתורת עוד שיטה, ואלו ואלו דברי אלקים חיים, הוא חידוש גדול.
וגם יש לציין למש"כ הרשב"ם בתחילת וישב שם שהראשונים [ה"ה האמוראים עיי"ש בלשונו] לא הורגלו בעומק פשוטו של מקרא, עיי"ש שהאריך, ואילו אי נימא שדרך הפשט נחשבת לשיטה נוספת ואלו ואלו דברי אלקים חיים א"כ איך יתכן שהחסירו האמוראים הקדושים חלק הזה.
ולענ"ד נראה, שעלה רצון לפני הקב"ה שהתורה לא תתבאר אלא ע"י דרשות חז"ל והתורה שבע"פ, וכמוש"כ הרשב"ם שם דזהו עיקרה של תורה, ולכן הלביש את דברי התורה בתוך דברי הפשט, כדי שיצטרכו לברר מתוכו ע"י רמיזותיו ומידותיו שדרשו חכמים את כוונתו הנסתרת. אבל באמת לאחר שנתבררו הדרשות שוב אין הפשט אלא מלבוש שבו נסתתרו דברי התורה.
אמנם כמובן כל חלק בתורתינו הוא קדוש לנו עד מאד, שהרי הם דברי הקב"ה עצמו, ולכן התעסקו רבותינו גם לברר חלק זה, לדעת מה היינו סוברים אילולי היינו מבררים האמת ע"י דרך הדרשות. [ולפעמים נרמז גם באלו הדברים כמה עניינים אם אינם סותרים לדרך הדרשות] וכ"ז עדיין צ"ע.
עכ"פ איך שיהיה בודאי אין מקום ללשונך ששבת וכתבת 'משא"כ בפשט, הרי כל פירוש שאינו הגון מסרס את עיקר כונת התורה ויכול בנקל לקצץ בנטיעות', דרך השפט אינה 'עיקר כונת התורה' וגם אין בזה קיצוץ בנטיעות, הטועה בדבר הלכה הוא הוא המקצץ בנטיעות ועוקר עיקר כוונת התורה.
ג. אילו ה"א דאנשי המלחמה קאי על 'אנשי' א"כ לא דקדק כלום, שהרי זהו לשוה"כ 'עד תם כל הדור אנשי המלחמה, וכמו שכתב תיבת 'הדור' בה"א הידיעה כמו"כ המשיך 'אנשי המלחמה', וכמעט א"א להאמר 'כל הדור אנשי מלחמה' בלא ה"א, [וכן בפסוק ביהושע שהביא 'עד תום כל הגוי אנשי המלחמה היוצאים ממצרים', הנה כל הפסוק כתוב בה"א הידיעה, ומה דקדק מלשון אנשי המלחמה].
ד. סלח לי על האריכות היתירה [וכן יסלח לי בעל ספר וסיפור, אם הואיל לקרוא עד כאן], וגם יודע אני שאפשר לשוב ולטעון כנגדי וכו', אבל חשבתי שאין זה מן היושר להשאירו ללא תגובה, בפרט לאחר שלא השבתי עמש"כ על פלפולי. כופל תודתי.