א מבקש כתב:ואגב הפתגם, שמובא על ידי הראשונים עיין רמב"ן שמות יט, ט, שאין אבות מנחילים שקר לבניהם צע"ג, דהרי בפסוק המקורי [ירמיהו טז, יט] נאמר בזה"ל "ד' עזי ומעזי ומנוסי ביום צרה אליך גוים יבאו מאפסי ארץ ויאמרו אך שקר נחלו אבותינו הבל ואין בם מועיל" וציטט פסוק זה הרמב"ם פי"א ממלכים.
עקביה כתב:א מבקש כתב:ואגב הפתגם, שמובא על ידי הראשונים עיין רמב"ן שמות יט, ט, שאין אבות מנחילים שקר לבניהם צע"ג, דהרי בפסוק המקורי [ירמיהו טז, יט] נאמר בזה"ל "ד' עזי ומעזי ומנוסי ביום צרה אליך גוים יבאו מאפסי ארץ ויאמרו אך שקר נחלו אבותינו הבל ואין בם מועיל" וציטט פסוק זה הרמב"ם פי"א ממלכים.
דברי הרמב"ן נכוחים וקיימים, וכוונת הכתוב בירמיה לומר רק שיכירו בכך שהאמונות שהחזיקו בהם אבותיהם היו אמונות של הבל. לא שאבותיהם שיקרו להם.
עקביה כתב:לנושא האשכול, אני ממליץ על הספר "מסע אל פסגת הר סיני", של הרב מרדכי נויגרשל.
א מבקש כתב:ספריו בכללית די הצחיקו אותי, מצד אחד בספר שהזכרת הוא אומר שאין בכלל סתירות בפסוקים, אך מצד שני בספר אחר [עם כריכה, חומה שאיני זוכר את שמו כעת] הוא תוקף את הנצרות על סתירות ביוחסין של יש"ו, כאילו שבעזרא ודברי הימים אין סתירות, זה לא שאני טוען שהברית החדשה היא אמיתית, אני רק טוען שאי אפשר לתקוף את הברית החדשה כאשר אתה טוען שעל התנ"ך כאשר יש סתירה כזאת אתה מאמין שיש תירוץ גם הוא לא ידוע לך.
א מבקש כתב:ואני אישית, גם כמי שיש לו תואר במדעים מדויקים [למי שמתעניין - פיזיקה], איני חושב שהתורה צריכה אישור והוכחה, ופשוט צריך להאמין בזה, וזה בדיוק הניסיון שלא מדובר על מדע שניתן להפריך אותו כל הזמן, כגישתו של קרל פופר, אלא על אמונה דתית.
אוהב עמו כתב:האמונה במעמד הר סיני מבוססת בדברי הראשונים על ההנחה ש"אבותינו לא שיקרו לנו", ובאמת מכתיבת המשנה או בעלי המסור בן אשר ישנו רצף היסטורי שבו לא נגרע ולא נוסף על התורה מאומה (אם כי ייתכן שאין אנו בקיאים בחסירות ויתירות אך ללא שינויים משמעותיים)
לעומת זאת מתקופת יהושע בן נון והלאה כ1300 שנה אין לנו שום רצף היסטורי של מסירת התורה, הכתב לא היה נפוץ אז, אין שרידים של ס"ת מאז, ואם כן מנין לנו ההוכחה שלא היו כמה מסורות שנקראות תורה, לא היו כמה סיפורים סביב יציאת מצרים, ואחת הגירסאות (לא אותה ההיא שנכתבה בבפירוס שנמצא במצרים) היא זו שנכנסה לכותר הנקרא "תורה". העם היה מחולק ונפרד רובו הגדול היה עובד אלילים ומיעוטו היה מה שנקר בלשוננו חרדים/פרושים וייתכן שבמשפחתם או בקבוצתם היו מצויים סיפורי עם שהיו פולקלור ונכנסו לתורה.
אוהב עמו כתב:יישר כח לעונים תבורכו מאת ה'!
אמונה היא דבר סובייקטיבי, ומה נענה לבחור חרדי יר"ש שטוען שהוא אינו מתחבר. כמו"כ ברמב"ם כתוב לידע שיש שם מצוי ראשון. (אמנם כבר הגעתי איתו למסקנה באמונה בא-ל אחד שזה הנושא של הרמב"ם שם.
א מבקש כתב:לגבי התורה והמסורה זה משהו אחר, וכפי שהבאתי בתגובתי לפי הרבה ראשונים אכן לא היה מסורת רציפה בזה.
עקביה כתב:א מבקש כתב:לגבי התורה והמסורה זה משהו אחר, וכפי שהבאתי בתגובתי לפי הרבה ראשונים אכן לא היה מסורת רציפה בזה.
מי אומר כך? עיינתי ברד"ק ירמיהו א א, ולא מצאתי דבר כזה.
כוונתך לומר שיש סוברים שספר התורה שנמצא אצל יאשיהו מלמד על כך שהם לא הכירו ספרי תורה?
לענ"ד זו הבנה מופרכת של הסיפור.
אוהב עמו כתב:הכתב לא היה נפוץ אז, אין שרידים של ס"ת מאז
אוהב עמו כתב:(לא אותה ההיא שנכתבה בבפירוס שנמצא במצרים)
אוהב עמו כתב:העם היה מחולק ונפרד רובו הגדול היה עובד אלילים ומיעוטו היה מה שנקר בלשוננו חרדים/פרושים וייתכן שבמשפחתם או בקבוצתם היו מצויים סיפורי עם שהיו פולקלור ונכנסו לתורה.
אוהב עמו כתב:אני השבתי שמבחינת התורה עצמה, אין סיבה הגיונית לוגית לכך שמישהו שרוצה לייצר ספר מזוייף ייצור ספר שמכיל הרבה עובדות היסטוריות כמו ספר בראשית ופרשת מסעי שיוכלו להיות מופרכות בקלות, אך הוא טוען שפירכא לא תתכן בכזו קלות, כי אנחנו מדברים בתקופה בה לא היה כ"כ תנועה בין מדינות, וגם אם כן ייתכן והדברים נכתבו כאלף שנה אחרי שהם אמורים להיות וא"כ לא ניתנים לפירכה וגם לא להוכחה.
א מבקש כתב:עקביה כתב:לנושא האשכול, אני ממליץ על הספר "מסע אל פסגת הר סיני", של הרב מרדכי נויגרשל.
ספריו בכללית די הצחיקו אותי, מצד אחד בספר שהזכרת הוא אומר שאין בכלל סתירות בפסוקים, אך מצד שני בספר אחר [עם כריכה, חומה שאיני זוכר את שמו כעת] הוא תוקף את הנצרות על סתירות ביוחסין של יש"ו, כאילו שבעזרא ודברי הימים אין סתירות, זה לא שאני טוען שהברית החדשה היא אמיתית, אני רק טוען שאי אפשר לתקוף את הברית החדשה כאשר אתה טוען שעל התנ"ך כאשר יש סתירה כזאת אתה מאמין שיש תירוץ גם הוא לא ידוע לך.
ישנם הרבה בעיות בברית החדשה חוץ מהבעיה הזאת!
לעולם יהיה אדם כתב:4. אבל באמת, האמונה איננה מושתתת על טיעונים מסוג זה. אמונה מתרחשת כאשר אדם נפגש עם התורה ומרגיש שהיא נכונה, שהיא עונה לחוויות שבנפשו.
יש משהו מוזר ברצון של אנשים לבסס את היהדות על טיעוני עובדה, האם מישהו פעם חשב לבסס את הליברליזם או את המרקסיזם או כל אידאולוגיה אחרת, על טיעונים עובדתיים? אנשים קראו את קרל מרקס ודבריו כבשו את ליבם. זה הכל. אדם לומד תורה והיא נותנת חיים לעושיה בעולם הזה.
יש אנשים שגם אחרי החיבור הזה מרגישים צורך לבסס את אמונתם מבחינה רציונלית ולהם מועילים הטיעונים הנ"ל, אבל אמונה לעולם אינה מתחילה משם.
זו הסיבה שבתורה איננו מוצאים שום עיסוק בטיעונים הנ"ל, רק בימי הביניים בעקבות ההשפעה של הפילוסופיה עסקו הראשונים בטיעונים רציונליים.
אוהב עמו כתב:2. אמונה היא דבר סובייקטיבי, ומה נענה לבחור חרדי יר"ש שטוען שהוא אינו מתחבר. כמו"כ ברמב"ם כתוב לידע שיש שם מצוי ראשון. (אמנם כבר הגעתי איתו למסקנה באמונה בא-ל אחד שזה הנושא של הרמב"ם שם.
אוהב עמו כתב:3. שורה תחתונה, לא ראיתי תשובה ממוקדת ועניינית.....
א מבקש כתב:זה שיש א-ל אחד ניתן להוכחה, כיום הפיזיקה בנויה על בריאת העולם, ולא עולם קדמון, ורוב הפיזיקאים מאמינים במה שהם מכנים 'מכוונן עליון', זה ניתן לידיעה ברורה מתוך הבנת חוקי הפיזיקה, כימיה, ביולוגיה וכו' שלא ייתכן שאין מצוי ראשון.
תא חזי כתב:מחילה, אבל לא הרי התורה, כהרי - להבדיל לאין ערוך - המרקסיזם או הליברליזם. שם מדובר באידאות וב"מה צריך להיות"
א מבקש כתב:כמה הערות, ואני מקווה שיעזרו לך:
א. התורה לא מבוססת על כך שלא שיקרו לנו אבותינו, זה פשוט לא נכון, התורה מבוססת על אמונה, ועיין באר שבע סנהדרין צ ע"א מה שהאריך בענין זה.
ואגב הפתגם, שמובא על ידי הראשונים עיין רמב"ן שמות יט, ט, שאין אבות מנחילים שקר לבניהם צע"ג
לעולם יהיה אדם כתב:תא חזי כתב:מחילה, אבל לא הרי התורה, כהרי - להבדיל לאין ערוך - המרקסיזם או הליברליזם. שם מדובר באידאות וב"מה צריך להיות"
1. גם תורה עוסקת "במה צריך להיות".
התורה ירדה לעולם כדי ללמדנו אייך לחיות, לא כדי לספר היסטוריה.
כמובן, אנו מאמינים גם בניסים הכתובים בתורה, אבל האמונה אינה מכוח הניסים, אפילו יוצאי מצרים שראו בעיניהם את הניסים לא האמינו בגלל הניסים.
בתבונה כתב:ההגדרה של עדות מסורת התורה היא עדות רקורסיבית (מתמטיקה...)
תא חזי כתב:בתבונה כתב:ההגדרה של עדות מסורת התורה היא עדות רקורסיבית (מתמטיקה...)
אז איפה תנאי העצירה כאן?...
תא חזי כתב:שים לב למלה "גם". גם וגם.
תא חזי כתב:ועוד, התפיסה המשתקפת מההתנסחות שלך (לא בהכרח שזה מה שאתה חושב, זה מה שאני מבין מדבריך), של לברוח שוב ושוב למקום שבו התורה היא "מה צריך להיות" (קרי - אידאה), ושהאמונה בה היא לא מכוח הניסים (מה שנכון לכשעצמו, לדעת הרבה מהראשונים, אך לא כולם) היא, לדעתי, תוצאה של כמעין-כניעה, או הפנמה כאילו יש ממש ח"ו בדברי החוקרים למיניהם. כאילו נאמר, שבכך שאנו ממצבים את התורה כאידאולוגיה, ולא כמסורת (הכוללת גם היסטוריה, אך לא רק (ולמעשה המסורת היא היא בשר מבשרה של ההיסטוריה בהתהוות)) - הרי שפטרנו את עצמנו מכל קושיותיהם של החוקרים, שלכאורה מקשים מצד הריאליה והמקורות החוץ-מקראיים וכו' קושיות אלָּמות, 'וכשל עוזר ונפל עזור', ואין לקושיא מהיכן להתחיל (או שזו השלמה עם תפיסה הגורסת כי לו יצוייר שאפילו יחזירו אותנו בזמן ויראו לנו שלא היה דבר וחצי דבר, גם אז נאמין...).
ולא היא. בכוונה סטיתי מהתמה העיקרית של האשכול, להורות ש(לדעתי) תורף שאלתו של הנער נובעת מהפנמה (במדת-מה, בשוגג או במזיד) של ספקולציות מחקריות הנובעות מ"בית מדרשם" של הארכיאולוגים ומבקרי המקרא למיניהם. (וכדי לראות מקצת מן המקצת באופיה של העבודה הארכיאולוגית מבחי' סגנון, יכולת, מגבלות, והשפעות פוליטיות וחברתיות, שוט נא בספר "מבוא לארכיאולוגיה של ארץ ישראל" פאוסט/כץ, בריש ח"א, יעו"ש. ובקצרה לגבי אופיה ושורשיה וראשיתה של בקורת המקרא המיינסטרימית, יעויין בספר "מלחמת הלוחות: ההגנה על המקרא במאה התשע-עשרה ופולמוס בבל והתנ"ך" וראה מאיזו מדמנה של אנטישמיות צמחה ביקורת המקרא, מאותה ערוגה של וכו')
בתבונה כתב:א מבקש כתב:כמה הערות, ואני מקווה שיעזרו לך:
א. התורה לא מבוססת על כך שלא שיקרו לנו אבותינו, זה פשוט לא נכון, התורה מבוססת על אמונה, ועיין באר שבע סנהדרין צ ע"א מה שהאריך בענין זה.
ואגב הפתגם, שמובא על ידי הראשונים עיין רמב"ן שמות יט, ט, שאין אבות מנחילים שקר לבניהם צע"ג
1. אין באר שבע כזה
כאן הבאר שבע על סנהדרין צ ע"א ולא מיניה ולא מקצתיה ח"ו
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=169
2. התבלבלת פה ובהמשך לא יתכן שדור מחליט לרמות את הדור הבא, אבל בהחלט דור האבות מעביר הלאה את אמונותיו מוטעות, כמו כל הדתות השקריות (או אמונה בצדיקים מזויפים), וזה ממש לא שייך לנידון.
3. לא הרד"ק ולא הפרישה לא מיניה ולא מקצתיה.
גם בערוך לנר מדובר בהוצאת הדברים מהקשרם,
(הוא מביא תוס' במגילה על מצפ"ך צופים אמרום שזה אחרי שריפת התורה בזמן אמון, ומבאר שמדבר בשכחת פרטים בדיני כתיבת אותיות שהצופים שהם הת"ח היו צריכים ללמד זאת את הציבור.ומביא שהיה ניתוק גדול מהתורה עד מעשה מציאת הספר בזמן יאשיהו, ובזה אין חדש שהרי ידוע שזה היה דומה למצב בימינו שרוב הציבור היה מנותק מהתורה
ובכן 4 מקורות אלו ולא מיניה ולא מקצתיה
וחזקה שגם אין שום מקור יהודי שכותב ההיפך מיסודות האמונה
א מבקש כתב:בתבונה כתב:א מבקש כתב:כמה הערות, ואני מקווה שיעזרו לך:
א. התורה לא מבוססת על כך שלא שיקרו לנו אבותינו, זה פשוט לא נכון, התורה מבוססת על אמונה, ועיין באר שבע סנהדרין צ ע"א מה שהאריך בענין זה.
ואגב הפתגם, שמובא על ידי הראשונים עיין רמב"ן שמות יט, ט, שאין אבות מנחילים שקר לבניהם צע"ג
1. אין באר שבע כזה
כאן הבאר שבע על סנהדרין צ ע"א ולא מיניה ולא מקצתיה ח"ו
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=169
2. התבלבלת פה ובהמשך לא יתכן שדור מחליט לרמות את הדור הבא, אבל בהחלט דור האבות מעביר הלאה את אמונותיו מוטעות, כמו כל הדתות השקריות (או אמונה בצדיקים מזויפים), וזה ממש לא שייך לנידון.
3. לא הרד"ק ולא הפרישה לא מיניה ולא מקצתיה.
גם בערוך לנר מדובר בהוצאת הדברים מהקשרם,
(הוא מביא תוס' במגילה על מצפ"ך צופים אמרום שזה אחרי שריפת התורה בזמן אמון, ומבאר שמדבר בשכחת פרטים בדיני כתיבת אותיות שהצופים שהם הת"ח היו צריכים ללמד זאת את הציבור.ומביא שהיה ניתוק גדול מהתורה עד מעשה מציאת הספר בזמן יאשיהו, ובזה אין חדש שהרי ידוע שזה היה דומה למצב בימינו שרוב הציבור היה מנותק מהתורה
ובכן 4 מקורות אלו ולא מיניה ולא מקצתיה
וחזקה שגם אין שום מקור יהודי שכותב ההיפך מיסודות האמונה
אני לא יודע מה הבנת מדבריי, בבאר שבע התכוונתי לציין שמדבר על אמונה, הוא עולה רש"י סנהדרין שכותב שצריך להאמין בתחיית המתים שמרומז בתורה, ועל זה הוא כותב שתלמיד טועה כתבו!
לגבי דור שמחליט לרמות דור לא הבנתי את כוונתך.
הפרישה כותב להדיא [הוא ארוך מאוד ולכן לא מצאת] שלפי הרד"ק יאשיה חטא וחטא עד שמצא את הס"ת, כבר ציטטתי באחד התגובות שלי את הפרישה.
והערול"נ לא הוצא מהקשרו אלא זה בדיוק טענתי שהיה ניתוק מהתורה, לא צריך יותר מזה כדי לענות לאותו בחור שאכן היו זמנים שהמסורת קרטעה.
בתבונה כתב:א מבקש כתב:בתבונה כתב:א מבקש כתב:כמה הערות, ואני מקווה שיעזרו לך:
א. התורה לא מבוססת על כך שלא שיקרו לנו אבותינו, זה פשוט לא נכון, התורה מבוססת על אמונה, ועיין באר שבע סנהדרין צ ע"א מה שהאריך בענין זה.
ואגב הפתגם, שמובא על ידי הראשונים עיין רמב"ן שמות יט, ט, שאין אבות מנחילים שקר לבניהם צע"ג
1. אין באר שבע כזה
כאן הבאר שבע על סנהדרין צ ע"א ולא מיניה ולא מקצתיה ח"ו
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=169
2. התבלבלת פה ובהמשך לא יתכן שדור מחליט לרמות את הדור הבא, אבל בהחלט דור האבות מעביר הלאה את אמונותיו מוטעות, כמו כל הדתות השקריות (או אמונה בצדיקים מזויפים), וזה ממש לא שייך לנידון.
3. לא הרד"ק ולא הפרישה לא מיניה ולא מקצתיה.
גם בערוך לנר מדובר בהוצאת הדברים מהקשרם,
(הוא מביא תוס' במגילה על מצפ"ך צופים אמרום שזה אחרי שריפת התורה בזמן אמון, ומבאר שמדבר בשכחת פרטים בדיני כתיבת אותיות שהצופים שהם הת"ח היו צריכים ללמד זאת את הציבור.ומביא שהיה ניתוק גדול מהתורה עד מעשה מציאת הספר בזמן יאשיהו, ובזה אין חדש שהרי ידוע שזה היה דומה למצב בימינו שרוב הציבור היה מנותק מהתורה
ובכן 4 מקורות אלו ולא מיניה ולא מקצתיה
וחזקה שגם אין שום מקור יהודי שכותב ההיפך מיסודות האמונה
אני לא יודע מה הבנת מדבריי, בבאר שבע התכוונתי לציין שמדבר על אמונה, הוא עולה רש"י סנהדרין שכותב שצריך להאמין בתחיית המתים שמרומז בתורה, ועל זה הוא כותב שתלמיד טועה כתבו!
לגבי דור שמחליט לרמות דור לא הבנתי את כוונתך.
הפרישה כותב להדיא [הוא ארוך מאוד ולכן לא מצאת] שלפי הרד"ק יאשיה חטא וחטא עד שמצא את הס"ת, כבר ציטטתי באחד התגובות שלי את הפרישה.
והערול"נ לא הוצא מהקשרו אלא זה בדיוק טענתי שהיה ניתוק מהתורה, לא צריך יותר מזה כדי לענות לאותו בחור שאכן היו זמנים שהמסורת קרטעה.
הבאר שבע כותב שצריך להאמין בתחיית המתים בגלל שכך קבלנו הקבלה דהיינו על סמך עדות המסורת- בדיוק ההיפך ממה שאמרת.
ההבדל בין מצב בו אדם מלמד את טעותו לבנו לבין מצב בו האדם משקר לבנו - הוא מאוד פשוט ומובן לכל בר דעת
לא מצאת ברד"ק ירמיה א.א. ולא בפרישה חושן משפט ז ג פשוט כי זה לא קיים.
הוא כותב על מצב דומה לדורינו שאחרי שריפת אמון את התורה חלק גדול מהעם היה מסורתי וכדו' ששמרו חלקים מהתורה. ובני התורה התמעטו, והם כמו בימינו החזיקו בהכל.
וכל הדקדוקים וההלכות למשה מסיני נותרו ידועים בציבור התורני.
א מבקש כתב:בתבונה כתב:א מבקש כתב:בתבונה כתב:א מבקש כתב:כמה הערות, ואני מקווה שיעזרו לך:
א. התורה לא מבוססת על כך שלא שיקרו לנו אבותינו, זה פשוט לא נכון, התורה מבוססת על אמונה, ועיין באר שבע סנהדרין צ ע"א מה שהאריך בענין זה.
ואגב הפתגם, שמובא על ידי הראשונים עיין רמב"ן שמות יט, ט, שאין אבות מנחילים שקר לבניהם צע"ג
1. אין באר שבע כזה
כאן הבאר שבע על סנהדרין צ ע"א ולא מיניה ולא מקצתיה ח"ו
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=169
2. התבלבלת פה ובהמשך לא יתכן שדור מחליט לרמות את הדור הבא, אבל בהחלט דור האבות מעביר הלאה את אמונותיו מוטעות, כמו כל הדתות השקריות (או אמונה בצדיקים מזויפים), וזה ממש לא שייך לנידון.
3. לא הרד"ק ולא הפרישה לא מיניה ולא מקצתיה.
גם בערוך לנר מדובר בהוצאת הדברים מהקשרם,
(הוא מביא תוס' במגילה על מצפ"ך צופים אמרום שזה אחרי שריפת התורה בזמן אמון, ומבאר שמדבר בשכחת פרטים בדיני כתיבת אותיות שהצופים שהם הת"ח היו צריכים ללמד זאת את הציבור.ומביא שהיה ניתוק גדול מהתורה עד מעשה מציאת הספר בזמן יאשיהו, ובזה אין חדש שהרי ידוע שזה היה דומה למצב בימינו שרוב הציבור היה מנותק מהתורה
ובכן 4 מקורות אלו ולא מיניה ולא מקצתיה
וחזקה שגם אין שום מקור יהודי שכותב ההיפך מיסודות האמונה
אני לא יודע מה הבנת מדבריי, בבאר שבע התכוונתי לציין שמדבר על אמונה, הוא עולה רש"י סנהדרין שכותב שצריך להאמין בתחיית המתים שמרומז בתורה, ועל זה הוא כותב שתלמיד טועה כתבו!
לגבי דור שמחליט לרמות דור לא הבנתי את כוונתך.
הפרישה כותב להדיא [הוא ארוך מאוד ולכן לא מצאת] שלפי הרד"ק יאשיה חטא וחטא עד שמצא את הס"ת, כבר ציטטתי באחד התגובות שלי את הפרישה.
והערול"נ לא הוצא מהקשרו אלא זה בדיוק טענתי שהיה ניתוק מהתורה, לא צריך יותר מזה כדי לענות לאותו בחור שאכן היו זמנים שהמסורת קרטעה.
הבאר שבע כותב שצריך להאמין בתחיית המתים בגלל שכך קבלנו הקבלה דהיינו על סמך עדות המסורת- בדיוק ההיפך ממה שאמרת.
ההבדל בין מצב בו אדם מלמד את טעותו לבנו לבין מצב בו האדם משקר לבנו - הוא מאוד פשוט ומובן לכל בר דעת
לא מצאת ברד"ק ירמיה א.א. ולא בפרישה חושן משפט ז ג פשוט כי זה לא קיים.
הוא כותב על מצב דומה לדורינו שאחרי שריפת אמון את התורה חלק גדול מהעם היה מסורתי וכדו' ששמרו חלקים מהתורה. ובני התורה התמעטו, והם כמו בימינו החזיקו בהכל.
וכל הדקדוקים וההלכות למשה מסיני נותרו ידועים בציבור התורני.
אם רצונך בטענות של הבל, אנא כתוב זאת!!!
הבאר שבע כותב שהאמונה הוא על בסיס מה שאמרו לנו אבותינו, ושצריך להאמין בזה ולא לדעת את זה, וזה בדיוק מה שטענתי בהודעה הראשונה!
זה לשון הפרישה "הירושלמי שחולק וס"ל דבן שלש עשרה שנה כשר ס"ל נמי דיאשיה חטא וחטא עד שמנה עשרה שנה שמצא ספר תורה ואז שב אל השם וכמ"ש רד"ק בריש ירמיה (א א) אין אנו צריכים לטעם חומרא" עכ"ל, ועכשיו בדקתי ברד"ק שכתב "כתב אדוני אבי ז"ל כי חלקיהו זהו חלקיהו בן שפן הכהן שמצא ספר התורה בבית ה' בימי יאשיהו" והפרישה הבין שמצא ס"ת כפשוטו.
וכן הבין האברבנאל מדברי הרד"ק בפירושו למלכים שם אך חלק עליו.
אני מודע לכך שיש שפירשו אחרת, ואף ציינתי אליהם, אך לטעון שאף אחד לא אמר זאת זו טענה שלא עלתה בתבונה וד"ל.
לא כתוב שהיה ציבור מסורתי זה כבר פרשנות שלך לאירועים!
אוהב עמו כתב:
דבר נוסף שאני מסתפק בו, האם הידיעה אמורה להיות ידיעה מוחלטת שזאת התורה לא תהיה מוחלפת, או שמספיק בהסתברות של 50 אחוז +1 כדי שיהיה כדאי ורצוי לשמור את התורה? או שבאופן זה אדם ייחשב ככופר ויינו יין נסך
אוהב עמו כתב:אם מקבלים את ההנחה שיש בורא לעולם, אז מתבקש שהיוצר ישאיר ספר הוראות ליצירתו, ומתבקש שאם חלו תמורות ושינויים ברצונו ובתורתו שהשאיר לפקודיו הוא אמור לעשות reset וליישר אורחות המאמינים בו.
האם זו לא הוכחה?
מצד שני, אילו ידעתיו הייתיו, ומי ערב לנו ששיקולי הבורא הם כשיקולנו?
אוהב עמו כתב:דבר נוסף שאני מסתפק בו, האם הידיעה אמורה להיות ידיעהמוחלטת שזאת התורה לא תהיה מוחלפת, או שמספיק בהסתברות של 50 אחוז +1 כדי שיהיה כדאי ורצוי לשמור את התורה? או שבאופן זה אדם ייחשב ככופר ויינו יין נסך
אוהב עמו כתב:נשאלתי על ידי בחור ליטאי מאחד הישיבות החשובות, והואיל ואיני מכיר את הנקודה הזו לפרטיה אציג אותה כאן:
האמונה במעמד הר סיני מבוססת בדברי הראשונים על ההנחה ש"אבותינו לא שיקרו לנו", ובאמת מכתיבת המשנה או בעלי המסור בן אשר ישנו רצף היסטורי שבו לא נגרע ולא נוסף על התורה מאומה (אם כי ייתכן שאין אנו בקיאים בחסירות ויתירות אך ללא שינויים משמעותיים)
[א]לעומת זאת מתקופת יהושע בן נון והלאה כ1300 שנה אין לנו שום רצף היסטורי של מסירת התורה, הכתב לא היה נפוץ אז, אין שרידים של ס"ת מאז, ואם כן מנין לנו ההוכחה שלא היו כמה מסורות שנקראות תורה, לא היו כמה סיפורים סביב יציאת מצרים, ואחת הגירסאות (לא אותה ההיא שנכתבה בבפירוס שנמצא במצרים) היא זו שנכנסה לכותר הנקרא "תורה". העם היה מחולק ונפרד רובו הגדול היה עובד אלילים ומיעוטו היה מה שנקר בלשוננו חרדים/פרושים וייתכן שבמשפחתם או בקבוצתם היו מצויים סיפורי עם שהיו פולקלור ונכנסו לתורה.
אני השבתי שמבחינת התורה עצמה, אין סיבה הגיונית לוגית לכך שמישהו שרוצה לייצר ספר מזוייף ייצור ספר שמכיל הרבה עובדות היסטוריות כמו ספר בראשית ופרשת מסעי שיוכלו להיות מופרכות בקלות, אך הוא טוען שפירכא לא תתכן בכזו קלות, כי אנחנו מדברים בתקופה בה לא היה כ"כ תנועה בין מדינות, וגם אם כן ייתכן והדברים נכתבו כאלף שנה אחרי שהם אמורים להיות וא"כ לא ניתנים לפירכה וגם לא להוכחה.
הוגה כתב:אוהב עמו כתב:תורה שבעל פה התקיימה ברציפות מימות יהושע בן נון עד התנאים בזמן בית שני, והיא העידה בשמרנות ואדיקות על נוסח הספר הנכתב על ידי משה.
לפי חישוב שעשיתי ברשימות יוחסין, ממוצע של 'דור' הוא 40 שנה, וכן הוא 'דור המדבר', 'ארבעים שנה אקוט בדור'. לפי החישוב יוצא שמאז מתן תורה לפני 3333 שנה עד היום, חלפו בממוצע 83 דורות, אב לבן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים