ביקורת תהיה כתב:פולסברג כתב:תוספות ישנים: ומה שכתוב 'וישא לו יהוידע נשים שתים ויולד בנים ובנות', שמא ביוהכ"פ היה מגרש אחת מהן, וצ"ע.
אגב אורחא, רבי זלמלה מוולוז'ין טוען
(מביאו בעל 'מנחת חינוך' במצוה רעב), כי המקרא מתפרש בפשטות כי יהוידע (פטרונו וממליכו של המלך יואש) לקח למלך הצעיר שתי נשים:
בֶּן־שֶׁבַע שָׁנִים יֹאָשׁ בְּמָלְכוֹ וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע:
וַיַּעַשׂ יוֹאָשׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְיָ כָּל־יְמֵי יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן:
וַיִּשָּׂא־לוֹ יְהוֹיָדָע נָשִׁים שְׁתָּיִם וַיּוֹלֶד בָּנִים וּבָנוֹת:
ומיישב בכך השגת הראב"ד על הרמב"ם שכתב: וְאֵינוֹ נוֹשֵׂא שְׁתֵּי נָשִׁים לְעוֹלָם כְּאַחַת, שֶׁנֶּאֱמַר 'אִשָּׁה' - אַחַת וְלֹא שְׁתַּיִם.
מסתבר שהדברים מיוחסים בטעות אל ר"ז זצ"ל, עיין המקור בספר תולדות אדם בפנים, שהמחבר ריח"פ ציין הדברים בשם "חכם אחד רב מובהק וגדול הדור", ולא בשם ר"ז זצ"ל.
כוונתו היא לפי הנראה, הנזכר בחומת אנך דברי הימים ב פרק כד
וישא לו יהוידע נשים שתים. הרמב"ם ז"ל פי"ז דאסורי ביאה ופ"ה דכלי המקדש פסק דכהן גדול לא ישא שתי נשים והשיג עליו הראב"ד ז"ל מהך קרא דכתיב וישא לו יהוידע נשים שתים
ושמעתי שהרב הגדול שארינו כמהר"ר אברהם יצחקי ז"ל היה תמיה על הראב"ד ז"ל דקרא לפניו ואחריו מדבר ביואש וא"כ מאי דכתיב וישא לו היינו שיהוידע לקח ליואש נשים שתים בכלל מה שעשה לו ואין כוונת הכתוב דיהוידע נשא נשים שתים כאשר חשב הראב"ד
והרב ז"ל היה תמיה ומתחזק בקושיא זו.
ואני בעניי אומר דאין כאן תימה כלל דודאי כוונת הכתוב כמו שפירש הראב"ד גם הרב המגיד ז"ל עינו ראה כי טוב פתר
וכן כתבו תוספות ישנים ביומא דף י"ג והדבר ברור דכונת הכתוב על יהוידע דאי כונת הכתוב כמו שפירש הרב הנזכר דיהוידע השיא ליואש נשים שתים מאי רבותיה ותו דהמלך נושא י"ח נשים ומאי איריא שתים ותו דהכתוב הול"ל וישיא לו יהוידע. וכן המפרש פירש כונת הכתוב כהתוס' והראב"ד.
ואפשר דשמע השומע ממורינו הרב הנזכר ולא כיוין שמועתו דכוונת מורינו הרב ז"ל לא היתה להקשות על הראב"ד ז"ל רק דהיה אומר דהרמב"ם ז"ל פירש דיואש נשא שתי נשים ובא הכתוב לומר דיואש גם זה לא רצה לעשות מעצמו רק שיהוידע הוא יבחר לו נשים צדקניות שתים כהלכתן וז"ש וישא לו יהוידע והינו רבותא דיואש בתחילה היה עושה הכל ע"פ יהוידע ולא רצה לישא כי אם ע"פ יהוידע והו"ל כאלו כתיב וישיא לו יהוידע
זה אפשר שהיה כוונת מורינו הרב לישב להרמב"ם ז"ל:
ברכי יוסף אבן העזר סימן לא ס"ק ז
ומורי הרב הגדול קרו'ב אחד המיוחד כמהרר"א יצחקי זלה"ה, היה תמיה עליהם, דקרא הכי כתיב ויעש יואש הישר בעיני ה' כל ימי יהוידע הכהן וישא לו יהוידע שתי נשים ויולד בנים ובנות ויהי אחרי היה עם לב יואש לחדש את בית ה' וכו'. הרי דקרא לפניו ואחריו איירי ביואש. וא"כ מאי דכתיב וישא לו, היינו שיהוידע לקח ליואש נשים שתים, בכלל חסדיו אשר עשה לו, ואין כונת הכתוב דיהוידע נשא נשים שתים, כאשר חשב הראב"ד.
והרב הנזכר היה תמיה הרבה ומתחזק בקושיא זו.
והבן יקיר לי בני בכורי יוסף ה' ימיו ושנותיו [בהערה: הוא רבינו], כתב על קושית מורינו הרב הזו וז"ל, ואני אומר דאין כאן תימה כלל, דודאי כונת הכתוב כאשר פתר הראב"ד, וגם הה"מ עינו ראה כי טוב פתר, וכן כתבו תוספות ישנים ביומא דף י"ג, וחלילה לרבוותא קמאי רבנן סבוראי שנעלם מהם פירוש הכתוב, אבל הדבר ברור שכוונת הכתוב על יהוידע, דאי פירוש הכתוב כדמפרש לה הרב הנז', דיהוידע השיא ליואש נשים שתים, מאי רבותיה ומאי אהדרי'ה קרא השב'ח השבי'ח ליהוידע שלקח ליואש נשים שתים, ומי בכל גדולי ישראל אשר לא יחפוץ ונפשו אוותה לתת בתו למלך שתהיה מלכה והוא חותן המלך, ומה שבח זה שלקח לו שתי נשים (ו)אי אתא קרא להודיענו שעשה לו טובה זו יהוידע ליואש. ותו דהמלך לוקח י"ח נשים, ומדוע ככה עשה לקחת למלך שתים זו ותו לא. ועוד שאם הוא פועל יוצא שיהוידע לקח נשים למלך, הול"ל וישיא לו ליהוידע נשים שתים. ועוד יש הרי כתיב שם ויתחזק אביהו וישא נשים י"ד, והתם ודאי פירושו שאביה נשא נשים י"ד, והכא נמי פירושו הוא שיהוידע נשא ב' נשים, וכן המפרש בד"ה פירש הכתוב כהתוספות והראב"ד, כאשר יראה הרואה.
עד כה דברי זה בני הי"ו. ונראין דבריו.
דבר זה העיר כבר ר"מ מזוז שליט"א, שמאריך בעניין.
גם בדעת מקרא מציין ליוסף בן מתתיהו = הוא יוסיפון, הכותב מפורשות כדעת ר"א יצחקי, קדמוניות ט' ז' ה':
And all the time that Jehoiada lived Jehoash was careful that the laws should be kept, and very zealous in the worship of God;
and when he was of age, he married two wives, who were given to him by the high priest, by whom were born to him both sons and daughters
ועיין המצורף בזה, עמ' 130-131
באמת, כבר ראינו באחד הראשונים, אשר כ"כ בפירוש. ר' יוסף כספי: וישא לו יהוידע נשים שתים -
כענין 'וישיא', והכל נכון [ר"ל שאף צורת "וישא" יכולה להתפרש באופן הזה]. והטעם,
כי יהוידע הרים מכלל הבנות שתים, ונתנם ליואש לאשה...