מור כתב:מאז היינו ילדים בגן והולעטנו בשכפולים לצביעה, זכורה לנו תמונת ברירת המחדל של לוחות הברית כשני לוחות עגולים בראשיהם. כך גם ראינו בבית כנסת של אבא וסבא מעל הארון קודש.
בדור האחרון קמו עוררין על כך, וטענתם כי מקור צורת הלוחות העגולים הוא בנצרות או משהו כזה, ואילו הלוחות באמת הופיעו כמרובעים - מלבנים. ואכן, כנהוג בדורנו, בחלקים גדולים מה'יוצאי' ו'חניכי' ניתן לראות מעל ארון הקודש שני מרובעים.
איש_ספר כתב:מעניין שהתעוררות לשינוי ציור הלוחות הגיעה בדורות האחרונים משני עברים שאין בינהם זיקה (ולהיפך...): הקהילות יעקב מחד (את דבריו תוכל למצוא בארחות רבינו הנמצא באוצר) והרבי מחב"ד מאידך גיסא].
.
מגיב ומניב כתב: מעניין עוד לציין, שדעתו של בעל ה'אבי עזרי' היתה שאין לשנות מן המקובל לעשות ראשיהן חצאי עיגול.
אליעזר כתב:כמה אופיני שהגרי"י פישר זצ"ל (אבן ישראל ח"ח סי' נז) חולק וסובר שהלוחות דוקא עגולות. עי"ש
(מעניינת ראיתו שהלוחות נבראו עם בריאת העולם והרי אין דבר מרובע מששת ימי בראשית...)
חכם באשי כתב:מור כתב:מאז היינו ילדים בגן והולעטנו בשכפולים לצביעה, זכורה לנו תמונת ברירת המחדל של לוחות הברית כשני לוחות עגולים בראשיהם. כך גם ראינו בבית כנסת של אבא וסבא מעל הארון קודש.
בדור האחרון קמו עוררין על כך, וטענתם כי מקור צורת הלוחות העגולים הוא בנצרות או משהו כזה, ואילו הלוחות באמת הופיעו כמרובעים - מלבנים. ואכן, כנהוג בדורנו, בחלקים גדולים מה'יוצאי' ו'חניכי' ניתן לראות מעל ארון הקודש שני מרובעים.
מצאתי עכשיו ציור מתוך מחזור כת"י, שנכתב בראשית האלף השישי, ובו שני הלוחות מצויירות כמרובעים. מצורף בזה:
מור כתב:מורנו ר' באשי, נא החכימנו בהבנת הציור: אני משום מה רואה לוחות מעוגלים בראשיהם, רק שהצייר הנכבד, משיקוליו הוא, העדיף 'למסגר' אותן בתוך ריבוע, (אולי להקל על הדמות המגלמת את 'משה רבנו' שנושאת אותם...).
ובכלל, מה הולך שם, בציור? כמה מעמדי מתן תורה תועדו שם?
מור כתב:ובכלל, מה הולך שם, בציור? כמה מעמדי מתן תורה תועדו שם?
חכם באשי כתב:בצד השמאלי של התמונה, 'תיעד' הצייר את קבלת הלוחות מהשמים,
ובצד הימני, את מסירת הלוחות מידי משה רבינו ליהושע, כנראה.
חכם באשי כתב:אבל מדוע אתה חושב כי הצייר 'מִסגר' את הלוחות, היכן שמענו כזאת שהלוחות היו 'ממוסגרות'?
בן_מנחם כתב:חכם באשי כתב:בצד השמאלי של התמונה, 'תיעד' הצייר את קבלת הלוחות מהשמים,
ובצד הימני, את מסירת הלוחות מידי משה רבינו ליהושע, כנראה.
וכולם נראים כמו גויים גמורים מתקופת הביניים.
גלילי כתב:באמת, מוזר שהרבה מאוד בראשי ספרים, וספרים שמשתמשים בהם בתדירות מופיעים איורים שיותר מזכירים גויים מיהודים.
לדוגמא מספר אור החיים הק':
משרע"ה 'כי קרן עור פניו'?!
דוד המלך ע"ה?!
החץ הצהוב מורה על הלוחות העגולות.
זקן ששכח כתב:גלילי כתב:באמת, מוזר שהרבה מאוד בראשי ספרים, וספרים שמשתמשים בהם בתדירות מופיעים איורים שיותר מזכירים גויים מיהודים.
לדוגמא מספר אור החיים הק':
משרע"ה 'כי קרן עור פניו'?!
דוד המלך ע"ה?!
החץ הצהוב מורה על הלוחות העגולות.
ובעיני מוזר שמפלפלים פלפולים של הבל בציוריהם של גויים ועמי ארצות. וכי 'מר בר אשי נינהו' למיסמך עלייהו?!
ולא זו אף זו, גם הרבה מן הציורים המופיעים כיום בסופי החומשים אינם מדוייקים, על אף שמציירים אותם, כנראה, יהודים בעלי זקן וכו'.
גלילי כתב:מוזר שמפלפלים, אך יותר מוזר שציורים אלו נמצאים בתוכינו ובמקומות המקודשים לנו, ולא מצינו פוצה פה ומצפצף נגד זה.
גלילי כתב:התוכל להסביר לי, מה פיאור הספר יש בהוספת תמונה עם משרע"ה וקרן במצחו, חוץ מהעיוות של הפסוק?
חכם באשי כתב:איני אומר, שדעתם של המאיירים היהודים בכתבי היד הקדומים - תורה היא.
אך הנידון היה כאן "מה מקובל?", ראשי הלוחות עגולים או מרובעים?
ולפרט זה בלבד הבאתי את התמונות, ומכך עולה שאף באותם זמנים היו "מקובלות" שתי הגישות.
על פרט נוסף ברצוני לעמוד:
המאיירים שבכתבי היד היהודיים, היו, כמובן, יהודים, וכמעט לא הושפעו מאיורי הגויים שסביבותיהם.
זאת בניגוד לתקופת הדפוס, שהמדפיסים היהודים רצו לחסוך ממון והשתמשו בגלופות עץ מהמדפיסים הנוכריים וממילא נכנסו תמונות מוזרות לשערי ספרים יהודייים, ואף תמונות תועבה!
והדברים ידועים ומתועדים במחקר.
ובנוגע ל"קרניים" שבראש משה רבינו, אכן, כן פירשו הנוצרים, כבר בתקופה הקדומה (כדומני, שכן כבר פירש הירונימוס), את הפסוק "כי קרן" וגו', שהכוונה למעין קרניים גשמיות(!), וכך גם ציירו בגלופות עץ שלהם שהיהודים השאילו מהם.
חכם באשי כתב:לא יודע אולי.
אגלה לך סוד מופלא: הרבה מאוד ספרים לא מצויים באוצר, במיוחד ספרי מחקר.
והדנים בסוגיות אלו, הם בעיקר הספרים הללו.
מה לעשות, עדיין לא כותבים 'חבורות' בענינים אלו... (איני מתכוון לזלזל ב'חבורות' ושאר ספרים, רק ציינתי עובדה.)
חכם באשי כתב:גלילי הצדיק,
לא עסקתי כעת בנושא העיגול/מרובע של הלוחות. עסקתי בענינן של עשרת הדברות, ובדיוק קראתי מאמר בענין ושם הופיעו התמונות - והעלתים לכאן.
לא עשיתי חיפוש באוצר. ואיני יודע אם מצוי שם חומר בענין, אם כי אני מאמין שיש שם (אך השאלה היא, מהי רמתו ודייקנותו. הנה בצילום האחרון שהבאת, הוא כותב שהשיבוש בנוגע "כי קרן עור פניו" הוא משנת שעב(!), בעוד שבאמת השיבוש קדום בכאלף שנה לפניו!)
מור כתב:מאז היינו ילדים בגן והולעטנו בשכפולים לצביעה, זכורה לנו תמונת ברירת המחדל של לוחות הברית כשני לוחות עגולים בראשיהם. כך גם ראינו בבית כנסת של אבא וסבא מעל הארון קודש.
בדור האחרון קמו עוררין על כך, וטענתם כי מקור צורת הלוחות העגולים הוא בנצרות או משהו כזה, ואילו הלוחות באמת הופיעו כמרובעים - מלבנים. ואכן, כנהוג בדורנו, בחלקים גדולים מה'יוצאי' ו'חניכי' ניתן לראות מעל ארון הקודש שני מרובעים.
יחכימוני ישובי הפורום בענין: מה המקורות לכאן או לכאן? האם יש נפק"מ כזו או אחרת, או שהנושא הוא אמיתות היסטורית גרידא? ובכלל, איך בודקים כזה דבר?
זקן ששכח כתב:ובעיני מוזר שמפלפלים פלפולים של הבל בציוריהם של גויים ועמי ארצות. הניחא אילו היה מדובר בדבר שראו בעיניהם, או אז יש על מה לסמוך בציוריהם. אבל אף אחד מאתנו לא יחשוב שראו הם את הלוחות, את משה רבינו ודוד המלך. אם כן נשאלת השאלה: וכי 'מר בר אשי נינהו' למיסמך עלייהו?!
ולא זו אף זו, גם הרבה מן הציורים המופיעים כיום בסופי החומשים אינם מדוייקים, על אף שמציירים אותם, כנראה, יהודים בעלי זקן וכו'.
חכם באשי כתב:מור כתב:מאז היינו ילדים בגן והולעטנו בשכפולים לצביעה, זכורה לנו תמונת ברירת המחדל של לוחות הברית כשני לוחות עגולים בראשיהם. כך גם ראינו בבית כנסת של אבא וסבא מעל הארון קודש.
בדור האחרון קמו עוררין על כך, וטענתם כי מקור צורת הלוחות העגולים הוא בנצרות או משהו כזה, ואילו הלוחות באמת הופיעו כמרובעים - מלבנים. ואכן, כנהוג בדורנו, בחלקים גדולים מה'יוצאי' ו'חניכי' ניתן לראות מעל ארון הקודש שני מרובעים.
יחכימוני ישובי הפורום בענין: מה המקורות לכאן או לכאן? האם יש נפק"מ כזו או אחרת, או שהנושא הוא אמיתות היסטורית גרידא? ובכלל, איך בודקים כזה דבר?
דרך אגב, מור, למאי נפקא-מינה אם הם היו עגולים או מרובעים?
השווה: viewtopic.php?f=7&t=1541&p=10353&hilit=%D7%9B%D7%A1%D7%90+%D7%94%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%93#p10353
(זה בהומור, מור [מתחרז!], אל תקח את זה כבד מידי)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 677 אורחים