"... אבל האמת לאמיתו... לי לכשעצמי אין מקום להסתפק בשאלה... אבל הנתון העובדתי שהחלזון הזה הנקרא בעברית ארגמן כהה קוצים או בלע"ז המורקס הוא החלזון שממנו הפיקו את התכלת היהודים בזמן המקרא, זה דבר שקל להבין אותו, אני חושב שלא שייך להטיל בו ספק... על סמך בירור הזה כבר מזמן היינו מתירים לאכול ביום כיפור, וגם היינו מתירים להרוג בן אדם על סמך העובדה הזו, זה די פשוט, אני לא חושב שזהו הנושא. אני חושב שיש סיבה טובה לאנשים וגם לגדולי ישראל לחשוש מהדבר הזה, ואני באמת חושב שאם שואלין אותי מבחינה הלכתי, למרות שאין לי ספק בזיהו של החלזון, אני חושב שעניני הלכה נפסקים על ידי כלל חכמי ישראל, וכיון שחלק גדול מחכמי ישראל ואפי' עדיין הרוב לא אוחזים במקום לפסוק בדבר, עדיין אי אפשר לחייב ללבוש תכלת. וזה הסיבה שעל טלית גדול שלי לא לובש תכלת, שאני מתפלל בביה"כ שאף אחד אינו לא הולך שם, לא נראה לי נכון, ואני חושב שלטעמי יש אפי' בזה חוצפה ללבוש תכלת בפרהסיא. אני לא מסתיר את זה שזו דעתי, אני הולך למקוה ואני תולה את הציצית טלית קטן עם התכלת... יש דברים כאלו שמטבע הדברים ילכו מלמטה למעלה, כך זה נראה, היו דברים כאלה בעבר ויהיו דברים כאלה בעתיד. אני מבין את כובד האחריות שרובץ על אנשים שצריכים לקבל החלטות בעבור העם כולו, זה לא קל, לא בטוח שאם אני במקומם... הייתי עושה את זה. אני מבין שציבור גדול מאוד ורחב של אנשים יכולים לטעות, אנשים יכולים להתבלבל... במילים שאומרים שהרב אלישיב אמר אותם, תנו לדבר להתגלגל כמה עשרות שנים, כל מי שיש לו קושיא ישאל את הקושיא שלו, כל מי שיש ראיה יגיד את הראיה שלו, לאט לאט יתברר זה מה שנכון לעשות וזה מה שצריך לעשות...".
יוצא פוניבז' כתב:דברי רא"מ פייבלזון:"... אבל האמת לאמיתו... לי לכשעצמי אין מקום להסתפק בשאלה... אבל הנתון העובדתי שהחלזון הזה הנקרא בעברית ארגמן כהה קוצים או בלע"ז המורקס הוא החלזון שממנו הפיקו את התכלת היהודים בזמן המקרא, זה דבר שקל להבין אותו, אני חושב שלא שייך להטיל בו ספק... על סמך בירור הזה כבר מזמן היינו מתירים לאכול ביום כיפור, וגם היינו מתירים להרוג בן אדם על סמך העובדה הזו, זה די פשוט, אני לא חושב שזהו הנושא. אני חושב שיש סיבה טובה לאנשים וגם לגדולי ישראל לחשוש מהדבר הזה, ואני באמת חושב שאם שואלין אותי מבחינה הלכתי, למרות שאין לי ספק בזיהו של החלזון, אני חושב שעניני הלכה נפסקים על ידי כלל חכמי ישראל, וכיון שחלק גדול מחכמי ישראל ואפי' עדיין הרוב לא אוחזים במקום לפסוק בדבר, עדיין אי אפשר לחייב ללבוש תכלת. וזה הסיבה שעל טלית גדול שלי לא לובש תכלת, שאני מתפלל בביה"כ שאף אחד אינו לא הולך שם, לא נראה לי נכון, ואני חושב שלטעמי יש אפי' בזה חוצפה ללבוש תכלת בפרהסיא. אני לא מסתיר את זה שזו דעתי, אני הולך למקוה ואני תולה את הציצית טלית קטן עם התכלת... יש דברים כאלו שמטבע הדברים ילכו מלמטה למעלה, כך זה נראה, היו דברים כאלה בעבר ויהיו דברים כאלה בעתיד. אני מבין את כובד האחריות שרובץ על אנשים שצריכים לקבל החלטות בעבור העם כולו, זה לא קל, לא בטוח שאם אני במקומם... הייתי עושה את זה. אני מבין שציבור גדול מאוד ורחב של אנשים יכולים לטעות, אנשים יכולים להתבלבל... במילים שאומרים שהרב אלישיב אמר אותם, תנו לדבר להתגלגל כמה עשרות שנים, כל מי שיש לו קושיא ישאל את הקושיא שלו, כל מי שיש ראיה יגיד את הראיה שלו, לאט לאט יתברר זה מה שנכון לעשות וזה מה שצריך לעשות...".
(מהקונטרס עמ' סג)
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים