מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 10, 2021 8:05 pm

מקדש מלך כתב:ראיתי שהמפרשים אומרים שהוא לשון עתיד.

כך כותב ראב"ע, אבל האוה"ח מפרש שהוא לשון עבר, ולפי דבריו - חלוקת הפרקים נכונה!

באר בשדה
הודעות: 505
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי באר בשדה » ד' מרץ 10, 2021 8:48 pm

דרומי כתב:היה אשכול גדול בנושא הזה, למיטב זכרוני

viewtopic.php?f=46&t=31471&p=333894#p333894

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 10, 2021 9:24 pm

באר בשדה כתב:
דרומי כתב:היה אשכול גדול בנושא הזה, למיטב זכרוני

viewtopic.php?f=46&t=31471&p=333894#p333894

יישר כח. ואפשר להמשיך את הדיון באשכול המאוחד viewtopic.php?f=7&t=8863&p=79172

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 10, 2021 9:37 pm

עזריאל ברגר כתב:שאלה (שאם מניחים שהתשובה לה היא שזוהי טעות - אז מדובר בטעות מאד מצחיקה/מרגיזה):
בפרק לו בפרשתנו
פסוק א ("ועשה בצלאל ואהליאב ... את כל מלאכת עבודת הקדש...")
נמצא לפני פסוק ב ("ויקרא משה אל בצלאל ואל אהליאב...")
הייתכן?!

תגובתי הראשונה בקבוצה שבה נשאלה השאלה (יש לקרוא בהברה אשכנזית, בשביל החרוז):
אוי! איזה גוי, ימח שמו!

אך יותר מאוחר התברר שנחלקו בזה מפרשי המקרא, כנראה ע"פ גירסאות שונות בתרגום הפסוק!

איני בטוח שמחלוקת המפרשים נבעה ממחלוקת הגירסאות ולא להיפך

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 10, 2021 11:01 pm

כדכד כתב:איני בטוח שמחלוקת המפרשים נבעה ממחלוקת הגירסאות ולא להיפך

ייתכן, אבל אכ"מ.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מרץ 11, 2021 1:29 am

עזריאל ברגר כתב:כך כותב ראב"ע, אבל האוה"ח מפרש שהוא לשון עבר, ולפי דבריו - חלוקת הפרקים נכונה!
כמדומה שגם החת"ס כתב כן.

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מבני עליה » ה' מרץ 11, 2021 1:17 pm

גימפעל כתב:מצוה לשבור,
עריפת פטר חמור,
ועגלה ערופה,

אין שם שבירה אלא חיתוך
והנראה עצמות שיש בהם מוח בכל הקדשים חוץ מפסח שוברם לאכול המח שלא יבא לידי נותר.
ויל"ע קצת פסחים פג: דמשמע קצת שאין חיוב בדבר וצ"ע.

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 11, 2021 4:58 pm

לעיל בסוף עמוד 89 חידת הגר"ש אלתר על עצמות שמצוה לשבור,

ראיתי כעת בגיליון 'מנחת דבר' -

בפסחים פ"ג א' דרשינן בו בכשר ולא בפסול, דאין איסור שבירת עצם בקרבן פסול, וכתב המנ"ח מצוה ט"ז דנראה
דאין איסור לשבור עצם בפסח הבא בטומאה, ע"ש. וי"ל דכיון דאין בזה שום איסור ממילא איכא מצוה וחיוב לשבור עצם שיש
בו מח כדי לקיים מצות אכילה במח.
ומשכחת לה עוד גוונא דיהי' צריך לשבור עצם בפסח, בכה"ג דליכא בשר כדי הצורך לכל הנמנים על הפסח וצריך
להימנות אחד מבני החבורה על מח שבעצם ונימא עשה דוחה לא תעשה, ואע"פ דהוי עשה שבמקדש (כלומר בדבר השייך
בקדשים ואינו בשאר מקום) מ"מ כיון דהוי עשה שיש בו כרת אם לא יעשה פסח מש"ה דחי. ואע"פ דאי"ז בעידני' דהא בשעה
ששובר אינו מקיים העשה עד שיאכל מ"מ איתא בפסקי תוס' זבחים סוף פרק דם חטאת דאם א"א לקיים העשה בע"א לא בעינן
בעידני' דמעקר לאו לקיים העשה. ועי' בטורי אבן שהוכיח דעשה דוחה ל"ת אף שלא בעידנא היכא דא"א לקיים העשה בלא
לעבור על הלאו קודם דכן הוא בציצית דדחי ללאו דכלאים ואע"פ דכלאים עובר מיד בהעלאה וציצית אינו מקיים עד שמתעטף
ולובש, ובהגהות הגר"ב פרנקל שם דחה הראי' דכיון שהתחיל במעשה המצוה כבר ע"י העלאה ממילא חשיב בעידני', וכמו
באבידה והיא בבית הקברות ע"ש.
ומיהו יש לחלק דגבי ציצית לא מיקרי בעידני' כיון דאין מצוה כלל בלבישה אלא מצב הלבישה מחייב שאם הלביש מחויב
להטיל בה ציצית, ועוד יש לחלק דבהשבת אבידה החיוב לגרום לקירוב החפץ לבעלים וממילא י"ל טפי דכל התעסקות לקירוב
החפץ לבעלים הוי חלק מהמצוה משא"כ בציצית דהמצוה היא רק בלבישת הציצית.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 11, 2021 8:48 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:כך כותב ראב"ע, אבל האוה"ח מפרש שהוא לשון עבר, ולפי דבריו - חלוקת הפרקים נכונה!
כמדומה שגם החת"ס כתב כן.

החת"ס היה כמה דורות אחרי האוה"ח...
אבל כנ"ל - אכ"מ.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מרץ 11, 2021 9:12 pm

עזריאל ברגר כתב:החת"ס היה כמה דורות אחרי האוה"ח...
דור אחד. ומלבד הא דודאי חשיב עכ"פ לתנא דמסייע, פירושיהם שונים הם.

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' מרץ 16, 2021 10:34 am

כידוע פועל בעבר שמוספת לו ו' והוא נהגה במלרע, אות היא כי זוהי ו' ההיפוך והמשמעות היא עתיד.
היכן בתורה בפסוק אחד יש את אותה מילה פעמיים, פעם אחת בעבר ופעם אחת בעתיד כנ"ל?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 18, 2021 7:53 pm

איזו הלכה בהלכות תפילה משתלבת יפה עם מה שרבים נוהגים לאכול בחצר את סעודות ערב-פסח-שחל-בשבת?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 18, 2021 7:54 pm

חגי פאהן כתב:כידוע פועל בעבר שמוספת לו ו' והוא נהגה במלרע, אות היא כי זוהי ו' ההיפוך והמשמעות היא עתיד.
היכן בתורה בפסוק אחד יש את אותה מילה פעמיים, פעם אחת בעבר ופעם אחת בעתיד כנ"ל?

ילמדנו רבינו?

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 18, 2021 10:23 pm

בדיני גנב וגזלן יש פעמים שמשלמים יותר: קרן וחומש, תשלומי כפל, תשלומי ארבעה וחמשה.

היכי תימצי שאדם גנב או גזל מחבירו ויתחייב לשלם פי עשרים ויותר?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מרץ 19, 2021 3:18 pm

חגי פאהן כתב:כידוע פועל בעבר שמוספת לו ו' והוא נהגה במלרע, אות היא כי זוהי ו' ההיפוך והמשמעות היא עתיד.
היכן בתורה בפסוק אחד יש את אותה מילה פעמיים, פעם אחת בעבר ופעם אחת בעתיד כנ"ל?

שאלתי בקבוצה אחת, והציעו 4 פתרונים:
ועשה לפר כאשר עשה (ויקרא ד,כ)
ושרף אתו כאשר שרף (ויקרא ד,כא)
ועשה את דמו כאשר עשה לדם הפר (ויקרא טז,טו)
ושכב עמה ומת האיש אשר שכב עמה לבדו (דברים כב,כה)

אבל יש לי הרגשה שלא לזה כוונתכם.

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » א' מרץ 21, 2021 11:14 am

עזריאל ברגר כתב:
חגי פאהן כתב:כידוע פועל בעבר שמוספת לו ו' והוא נהגה במלרע, אות היא כי זוהי ו' ההיפוך והמשמעות היא עתיד.
היכן בתורה בפסוק אחד יש את אותה מילה פעמיים, פעם אחת בעבר ופעם אחת בעתיד כנ"ל?

שאלתי בקבוצה אחת, והציעו 4 פתרונים:
ועשה לפר כאשר עשה (ויקרא ד,כ)
ושרף אתו כאשר שרף (ויקרא ד,כא)
ועשה את דמו כאשר עשה לדם הפר (ויקרא טז,טו)
ושכב עמה ומת האיש אשר שכב עמה לבדו (דברים כב,כה)

אבל יש לי הרגשה שלא לזה כוונתכם.

תשובות יפות! מ"מ, נכון הרגשת כיון שהזכרתי בשאלה גם הגייה במלרע, ובדוגמאות האלו ההטעמה שווה. את הפסוק המדובר ראיתי בפרשת פקודי: וּמָשַׁחְתָּ֣ אֹתָ֗ם כַּאֲשֶׁ֤ר מָשַׁ֙חְתָּ֙ אֶת־אֲבִיהֶ֔ם וְכִהֲנ֖וּ לִ֑י (שמות מ טו) ואולי יש עוד תשובות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 21, 2021 1:50 pm

עזריאל ברגר כתב:איזו הלכה בהלכות תפילה משתלבת יפה עם מה שרבים נוהגים לאכול בחצר את סעודות ערב-פסח-שחל-בשבת?

מפסיקים לומר טל-ומטר לפני כניסת השבת הזאת (וצ"ע לגבי מי שטעה והתחיל תפילת חול בשבת זו, אם יאמר "טל ומטר" כדין י"ד בניסן, או שכבר יאמר "ותן ברכה" כיוון שהציבור חדלו מלבקש מטר).
עכ"פ שנזכה בשבת זו להפיכת הייעוד לברכה: "ולא עליהם יהיה הגשם".

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 21, 2021 1:51 pm

דרומי כתב:בדיני גנב וגזלן יש פעמים שמשלמים יותר: קרן וחומש, תשלומי כפל, תשלומי ארבעה וחמשה.

היכי תימצי שאדם גנב או גזל מחבירו ויתחייב לשלם פי עשרים ויותר?

ילמדנו רבינו?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 21, 2021 1:51 pm

איזו דמות תנ"כית עשתה שני מעשים שונים "בעד החלון" בתקופות שונות?

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חרסון » א' מרץ 21, 2021 2:51 pm

עזריאל ברגר כתב:איזו דמות תנ"כית עשתה שני מעשים שונים "בעד החלון" בתקופות שונות?


באחד הרחיקה את בעלה מחמיו ובשני (לפי המשמעות) בזה לו בליבה על ריחוק ערכו מחמיו...

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 21, 2021 9:10 pm

חרסון כתב:
עזריאל ברגר כתב:איזו דמות תנ"כית עשתה שני מעשים שונים "בעד החלון" בתקופות שונות?


באחד הרחיקה את בעלה מחמיו ובשני (לפי המשמעות) בזה לו בליבה על ריחוק ערכו מחמיו...

מדויק!

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יאיר » ב' מרץ 22, 2021 12:42 pm

האם מרע"ה מוזכר בהגש"פ?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' מרץ 22, 2021 1:01 pm

יאיר כתב:האם מרע"ה מוזכר בהגש"פ?

viewtopic.php?f=27&t=39371&p=445080#p445080

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 24, 2021 8:58 pm

כמה חידות בעניני חג הפסח שהופיעו (עם הפתרונות) באחד העלונים המועלה כאן ב'עזר אחים'.

א. היכן מצינו אופן שאפר חמץ, יהא חמור יותר מהחמץ עצמו.
ב. היכן מצינו מצה שמותר לאכלה בליל פסח ראשון, ואסור לאכלה בפסח שני.
ג. היכן מצינו מצה שאסורה בפסח ראשון, ומותרת בפסח שני.
ד. האם עבד כשר לצלית הפסח.
ה. ד' הרמב"ם שקונה חמץ בפסח לוקה משום בל יראה, האם יש סברא לומר שסומא שקונה אף שעובר בלאו מ"מ לא ילקה.
ו. מצינו אופן שע"י ששורף חמץ מבטל תשביתו ועובר על בל יראה.
ז. מצינו אופן שעשה מלאכה בשבת ומותר בשבת ליהנות ממנה ובמוצ"ש יהא אסור. (דוקא בכעין שנה זו).
ח. מצינו דין 'בסיס לדבר האסור' שלא בהל' שבת.

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' מרץ 25, 2021 10:11 am

עושה חדשות כתב:כמה חידות בעניני חג הפסח שהופיעו (עם הפתרונות) באחד העלונים המועלה כאן ב'עזר אחים'.

א. היכן מצינו אופן שאפר חמץ, יהא חמור יותר מהחמץ עצמו.
ב. היכן מצינו מצה שמותר לאכלה בליל פסח ראשון, ואסור לאכלה בפסח שני.
ג. היכן מצינו מצה שאסורה בפסח ראשון, ומותרת בפסח שני.
ד. האם עבד כשר לצלית הפסח.
ה. ד' הרמב"ם שקונה חמץ בפסח לוקה משום בל יראה, האם יש סברא לומר שסומא שקונה אף שעובר בלאו מ"מ לא ילקה.
ו. מצינו אופן שע"י ששורף חמץ מבטל תשביתו ועובר על בל יראה.
ז. מצינו אופן שעשה מלאכה בשבת ומותר בשבת ליהנות ממנה ובמוצ"ש יהא אסור. (דוקא בכעין שנה זו).
ח. מצינו דין 'בסיס לדבר האסור' שלא בהל' שבת.

ב. שנטף עליה משומן החגיגה ונעשתה נותר.
ג. שנאפתה מהתבואה החדשה.
ו. אם ראה חמץ בהפקר, כאשר מרימו קנאו?
ז. מלאכה שהיא אחת ממלאכות שבת? או סתם פעולה?
ח. עצם ששימשה נותר (שהיה בתוכה מוח), בסוף פסחים, העצם טעונה שריפה כמו המוח כיון שנעשתה לו בסיס.

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' אפריל 07, 2021 12:40 am

מהי חלקה השני של קרן בתנ"ך?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 07, 2021 2:41 am

ש. ספראי כתב:מהי חלקה השני של קרן בתנ"ך?

הפוך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 19, 2021 4:41 pm

איזו מ"ע דאורייתא קיימו הכהנים לראשונה בערב פסח, למרות שאין לה קשר לפסח?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 19, 2021 4:43 pm

"במועדו - אפילו בשבת"- מיד ולדורות!
מהו ביאור הדברים?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 20, 2021 9:07 pm

עזריאל ברגר כתב:איזו מ"ע דאורייתא קיימו הכהנים לראשונה בערב פסח, למרות שאין לה קשר לפסח?

אכילת לחם הפנים.
מותם של נדב ואביהוא ביום ראשון א' ניסן (כדברי רז"ל שאותו יום נטל עשר עטרות, שאחת מהן היא שהיה "ראשון למעשה בראשית" דהיינו יום ראשון בשבוע) - טימא את לחם הפנים הראשון שערך משה רבינו, ונפסל הלחם לאכילה.
בשבת ז' ניסן סידרו את לחם הפנים מחדש, והפעם הראשונה שיכלו לאכול את הלחם - היתה בשבת י"ד ניסן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 20, 2021 9:09 pm

עזריאל ברגר כתב:"במועדו - אפילו בשבת"- מיד ולדורות!
מהו ביאור הדברים?

כידוע הלל הזקן דרש מהפסוק "במועדו" הנאמר על קרבן פסח, שמשם לומדים שקרבן פסח דוחה שבת.
והנה, כפי שהזכרתי בהודעה הקודמת, באותה שנה חל ערב פסח בשבת, והאמירה "במועדו - אפילו בשבת" היתה גם "מיד" באותה שנה וגם לדורות.
(אמנם בני בתירא לא ניסו ללמוד הוראה לדורות מהציווי להקריב את הפסח בשנה ההיא - אולי מפני שהיתה זו הוראת שעה)

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 20, 2021 9:14 pm

עזריאל ברגר כתב:אכילת לחם הפנים.
וי"ל שבכ"ז קשור הוא - במדה מסוימת - לפסח, כי הלא מצות נעשה.

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 22, 2021 5:11 pm

ד' פרפראות לפרה"ש, מתוך הגליון של הג"ר יהושע גרינמן -
א] מי נכנס למקדש לכתחילה אף שטומאה יוצאה מגופו.
ב] היאך משכח"ל חיה שאם תמות לא תטמא טומאת נבילה, מכל מקום אם שחטה חייבת בכיסוי הדם.
ג] בגמרא פליגי תנאי אם מולך הוא עבודה זרה ועי' מהרש"ל על הסמ"ג דלמ"ד עבודה זרה הוא נ"מ שנתלה, והנה יש לפחות ט"ו נ"מ נוספות מה הם.
ד] במה יש יתרון ללוי על ישראל ביום הכיפרים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אפריל 24, 2021 10:36 pm

עושה חדשות כתב:ד' פרפראות לפרה"ש, מתוך הגליון של הג"ר יהושע גרינמן -
א] מי נכנס למקדש לכתחילה אף שטומאה יוצאה מגופו.
ב] היאך משכח"ל חיה שאם תמות לא תטמא טומאת נבילה, מכל מקום אם שחטה חייבת בכיסוי הדם.
ג] בגמרא פליגי תנאי אם מולך הוא עבודה זרה ועי' מהרש"ל על הסמ"ג דלמ"ד עבודה זרה הוא נ"מ שנתלה, והנה יש לפחות ט"ו נ"מ נוספות מה הם.
ד] במה יש יתרון ללוי על ישראל ביום הכיפרים.

א. איש עתי שנטמא בו ביום.
ב. בן פקועה?
ג. 1. האם הוא ביהרג ואל יעבור. 2. האם הוא נחשב מומר לע"ז, שיש בזה ריבוי נפק"מ (אם שחיטתו כשרה, ואם סת"ם שלו כשרים, ואם יינו יין נסך, והאם הוא יכול לערב בשבת או דווקא להשכיר רשות וכו').
ד. נוטל ידיו עד הפרק - להנוהגים בכך לפני שנוטלים את ידי הכהנים.

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 28, 2021 9:44 pm

אמר המלמד לתלמידיו: ראו כמה מעניינת הקביעות השנה.

פסח ראשון יוצא ביום ראשון, ואילו פסח שני יוצא ביום שני!

קפץ אחד מהתלמידים החריפים ואמר: זה לא נכון!

מדוע?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 28, 2021 10:10 pm

עיקר שם 'פסח (ראשון)' גבי עיו"ט הוא. וממנ"פ: אם נחשבו בי"ד - הרי הראשון בש"ק, ואם בט"ו - השני בראשון.

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 29, 2021 4:18 pm

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:ד' פרפראות לפרה"ש, מתוך הגליון של הג"ר יהושע גרינמן -
א] מי נכנס למקדש לכתחילה אף שטומאה יוצאה מגופו.
ב] היאך משכח"ל חיה שאם תמות לא תטמא טומאת נבילה, מכל מקום אם שחטה חייבת בכיסוי הדם.
ג] בגמרא פליגי תנאי אם מולך הוא עבודה זרה ועי' מהרש"ל על הסמ"ג דלמ"ד עבודה זרה הוא נ"מ שנתלה, והנה יש לפחות ט"ו נ"מ נוספות מה הם.
ד] במה יש יתרון ללוי על ישראל ביום הכיפרים.

א. איש עתי שנטמא בו ביום.
ב. בן פקועה?
ג. 1. האם הוא ביהרג ואל יעבור. 2. האם הוא נחשב מומר לע"ז, שיש בזה ריבוי נפק"מ (אם שחיטתו כשרה, ואם סת"ם שלו כשרים, ואם יינו יין נסך, והאם הוא יכול לערב בשבת או דווקא להשכיר רשות וכו').
ד. נוטל ידיו עד הפרק - להנוהגים בכך לפני שנוטלים את ידי הכהנים.

התשובות מגליון השבוע.
א} כדבריך.
ב} בן פקועה של טריפה הולד חייב שחיטה להתירו באכילה וחייב בכיסוי הדם עי' חו"ב חולין.
ג} א. קרבן הע"ד וכהן משיח, ב. מסית ומדיח, ג. עיר הנדחת, ד. כהן שעבד אם נפסל לעבודה, ה. האומר אלך ואעבוד, (רמב"ם עבודה זרה ה' ה'), ו. שמור לי בצד עבודה זרה פלונית, לא ישמע, ז. הנודר בשמו וכו', ח. אבד תאבדון, ט. תליה אחר שהומת, י. יהרג ואל יעבור, יא. אם נעשה מומר, יב. בן נח מצווה, (ועי' עזרת כהנים לתורת כהנים דכו"ע מודו בזה כדכתיב בפרשת שופטים כי גם את וגו' ולפ"ז גם עכו"ם מצווה), יג. מברך מקום שנעקר עבודה זרה וכו' (מחשבה מצטרף למעשה), יד. מתפלל לעבודה זרה כתב הרמב"ם שנהרג אם כן הו א הדין למולך, טו. נביא האומר בעבודה זרה לעובדה לא ישמע לו, טז. עי' כתובות מ"ה ב' דבעי' סקילה בשער העיר , יז. מאהבה ומיראה וכן בלבזויה סנהדרין ס"ב.
ד} לכתחילה אין ללבוש בגדי זהב ביום הכיפורים מכל מקום כתב הגרע"א בשם הפמ"ג דלוי כיון דלא פלחו אבותיו לעגל אינו צריך להקפיד על כך.



ולפרשת אמור;
א} היכי משכח"ל ראובן טמא שאכל קדש ופטור מקרבן ושמעון שנגע בו חייב, וראובן יתכן שאחר כך אם יאכל יהא חייב.
ב} סוכה שיש לה מחיצות של לבוד או גוד אסיק אפילו הכי פסולה.
ג} בשבת חול המועד סוכות מתי אין צריך עירוב חצירות.
ד} היכי משכח"ל מומר ששחט ואפילו הכי אסור לשחוט בנה באותו היום.
ה} היכי משכח"ל מנחה טהורה ואסורה מדאורייתא לאוכלה.


כתובת האימייל לקבלת העלון מידי שבוע - coh5479 שטרודל גימייל וכו'.

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 07, 2021 7:51 pm

ראיתי חידה בעלון אחד -
היכן מצאנו גזירה מדרבנן שכבר נהגו בה בימי שמשון.
חשבתי על בתולה נישאת ברביעי או על האיסור לאכול טמא.
יש לכם עוד פיתרון?

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי רציני » ג' יוני 08, 2021 4:32 am

עושה חדשות כתב:ראיתי חידה בעלון אחד -
היכן מצאנו גזירה מדרבנן שכבר נהגו בה בימי שמשון.
חשבתי על בתולה נישאת ברביעי או על האיסור לאכול טמא.
יש לכם עוד פיתרון?

לך לך אמרינן לנזירא וכו'

.השוחט
הודעות: 1017
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי .השוחט » ג' יוני 08, 2021 10:01 am

באיזה נושא כתוב ברש"י על הש"ס על "בהמות שלומדות זו מזו" ?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים