מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
פלפלת בחכמה
הודעות: 175
הצטרף: ד' נובמבר 15, 2017 12:03 am

אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי פלפלת בחכמה » ו' מרץ 19, 2021 5:11 am

ידוע שהיה בזה פולמוס ומחלוקת גדול אי מותר לאכול מצות שנאפו שלא לשמה בערב פסח כיון שאינו יוצא בהם, והיה בזה עצה פשוטה לשבת ערב פסח כבשנה הזאת.

מישהוא יודע הפרטים, האוסרים והמתירים?

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מרץ 19, 2021 6:01 am

נכב"ב קצת (וראה כאן שציין דברי הראשונים בנדון).

בית צדיקים
הודעות: 151
הצטרף: ד' ספטמבר 23, 2020 3:56 pm
שם מלא: אבד"ק

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי בית צדיקים » א' מרץ 21, 2021 4:57 pm

פלפלת בחכמה כתב:ידוע שהיה בזה פולמוס ומחלוקת גדול אי מותר לאכול מצות שנאפו שלא לשמה בערב פסח כיון שאינו יוצא בהם, והיה בזה עצה פשוטה לשבת ערב פסח כבשנה הזאת.

מישהוא יודע הפרטים, האוסרים והמתירים?

לכאו' לתיאבון אינו שייך דגם שלא לשמה אסור לאכול מצות שיאכל לתיאבון

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' מרץ 21, 2021 6:01 pm

יעויין בהפסח במועדו סימן ו'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 22, 2021 12:06 am

לפני 13 שנה, בתשס"ח, הייתי בצבא (בשירות חובה), והרבנות הראשית סיפקה לכל חיילי צה"ל מצות שנאפו "שלא לשמה" כדי לאכול אותן בשבת זו בכל סעודות השבת.
זאת ע"פ מה שמקובל בצה"ל, שהחל מזמן ביעור חמץ (וכמדומני שעוד לפניו) - בל ייראה ובל יימצא חמץ כלל במחנות צה"ל.
ב"ה שלא הייתי צריך להיות באותה שבת בבסיס, ולא נאלצתי להתמודד בעצמי עם השאלה הזאת למעשה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 19, 2021 5:54 pm

תניא (ביצה יט,ב) אין מביאין תודה בחג המצות מפני חמץ שבה.
ופירשו בגמרא (שם) אמר רב אדא בריה דרב יצחק ואמרי לה רב שמואל בר אבא הכא בארבעה עשר עסקינן וקסבר אין מביאין קדשים לבית הפסול.
ופירש"י: לבית הפסול - שממעט זמן אכילתן שאינו יכול לאכול חמץ אלא עד ארבע שעות ומתוך כך חמץ שבה בא לידי נותר:

ואי תימא שאסור לאכול בערב פסח מצות שהן כטעמן של מצות הראויות לצאת בהן ידי חובה, אף שנאפו שלא לשמן - הול"ל שאף המצות שבתודה (עכ"פ חלות ורקיקין) אסורות באכילה במשך כל היום, ונמצא ממעט אף בזמן אכילתן!
ועוד, היה מקום לומר עפ"ז שאף נזיר לא יביא קרבנו בערב פסח, משום "אין מביאין קדשים לבית הפסול", שהרי רקיקי נזיר הם מצות הראויות לצאת בהן ידי חובה!

ולכן מכאן היה נראה לי להביא ראיה שמותר לאכול בע"פ מצות שנאפו במפורש "שלא לשמן", וכדתנן (פסחים לה,א) "חלות התודה ורקיקי נזיר עשאן לעצמו אין יוצא בהן".

אלא שיש לדחות שכאן מותר לאכול את המצות האלו אפילו בערב פסח מפני שיש חיוב באכילתן, וכעין "עשה דוחה לא תעשה", ובמקום מצווה - לא גזרו חכמים (ובפרט בנזיר, שלא להשהות קרבנותיו ביומיים, ולא למנוע ממנו את שתיית ה4 כוסות בליל הסדר!).
וכך משמע לכאורה מדברי הצ"צ המצו"ב (שער המילואים חידושים למסכת פסחים דף טז), שבדיעבד שהקריב תודה בערב פסח - מותר לאכול את מצותיה, ולא סייג את דבריו שאסור לאכלן מבעוד יום.
צמח צדק שער המילואים חידושים למסכת פסחים דף טז.png
צמח צדק שער המילואים חידושים למסכת פסחים דף טז.png (48.23 KiB) נצפה 4752 פעמים

ולולא דבריו וכו' - היה אפשר לומר שהמשנה על "חלות תודה ורקיקי נזיר" מדברת בפסח שני.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' אפריל 19, 2021 8:31 pm

לגבי הגמ' בביצה - יעויין בצל"ח שם

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 19, 2021 11:15 pm

שש ושמח כתב:לגבי הגמ' בביצה - יעויין בצל"ח שם

יישר כח גדול. אלו הם דבריו:
צלח_ביצה_יט_ב.png
צלח_ביצה_יט_ב.png (50.21 KiB) נצפה 4732 פעמים

(ובפסחים - הוא מדבר על ענין אחר שקשור לסוגיית תודה בע"פ ואינו שייך לנדו"ד)

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' אפריל 19, 2021 11:31 pm

הצל"ח בפסחים גם קשור [במהדורה שבפרוייקט השו"ת זה בד"ה אלא דקשיא]

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 20, 2021 2:58 pm

שש ושמח כתב:הצל"ח בפסחים גם קשור [במהדורה שבפרוייקט השו"ת זה בד"ה אלא דקשיא]

הבאתי עכשיו את דבריו בשלמותם, וברוך שכיוונתי לסברתו (שלא גזרו חכמים במקום מצווה דאכילת קדשים).
קבצים מצורפים
צלח_פסחים_תודה_בערב_פסח.pdf
(988.25 KiB) הורד 192 פעמים

הוה אמינא
הודעות: 1651
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' אפריל 22, 2021 3:52 pm

לכאו' עוד ישוב היה אפ"ל, דמה שאסור לאכול מדין לתיאבון או כאילו בא על כלתו בבית חמיו זה דין על הגברא. ולא על המצה.
לכן גם אם היא שלא לשמה אסור לאוכלה בער"פ אבל לא נחשב שמיעט זמן אכילת הלחמי תודה.
ומה שנחשב מיעוט זמן זה כאשר הלחמי תודה עצמם נאסרים קודם סוף זמנם.
דהרי אם יארע עוד סיבה שלא יכול לאכול שתלויה באדם האוכל, אין איסור להביא מצד מיעוט זמן אכילה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אכילת מצה שנאפו שלא לשמה בערב פסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 22, 2021 3:56 pm

הוה אמינא כתב:לכאו' עוד ישוב היה אפ"ל, דמה שאסור לאכול מדין לתיאבון או כאילו בא על כלתו בבית חמיו זה דין על הגברא. ולא על המצה.
לכן גם אם היא שלא לשמה אסור לאוכלה בער"פ אבל לא נחשב שמיעט זמן אכילת הלחמי תודה.
ומה שנחשב מיעוט זמן זה כאשר הלחמי תודה עצמם נאסרים קודם סוף זמנם.
דהרי אם יארע עוד סיבה שלא יכול לאכול שתלויה באדם האוכל, אין איסור להביא מצד מיעוט זמן אכילה.

קיי"ל שכשם שאין ממעטין בזמן אכילתן כך אין ממעטין באוכליהן.
ועדיין אפשר לחלק ולומר שגם המיעוט באוכליהן הוא רק מיעוט ב"חפצא" (כגון לבשל בכור עם מעשר) ולא בגברא, וצ"ע.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים