מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"יום העצמות היבשות". "התחיינה העצמות האלה"?

דרישה במצות ישוב ארץ ישראל ומשמעותה המעשית, וחקירה בסוגיית מדינת ישראל, סמליה וחגיה במשנת חכמים
נחומצ'ה
הודעות: 1091
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: "יום העצמות היבשות". "התחיינה העצמות האלה"?

הודעהעל ידי נחומצ'ה » א' אפריל 18, 2021 2:33 pm

נחומצ'ה כתב:לשוטט אתמול ברחובות ירושלים החרדית, ולהריח את ריח הבשר החרוך, פשוט נגעלתי..
[/quote][/quote]
ויש לדון, אי הגועל הוא מהריח או מהרוח, דאי מהריח - מה יעשה כבודו בערבי פסחים?


תא חזי. מה ביני לבין ידידי.
אל תשווה ריח בשר הקודש, שמעולם לא הפילה אשה
גם אנו תפילה, בקשה וציפייה לותחזינה עיננו, ושם נעבדך וכו'
זה גועל, במובן ההזדהות שלנו ב'חוקותיהם'
מבלי הבט לעצם ה'שמייכל' שקיבלנו.
זה כמו להשתתף בטקסי צבא והשבעותיהם.
ועל זה בדקו אנשי ירושלים, עם מי היו יושבים.

גאוות חינוך ילדינו, הוא בבידולנו מן הישראליות
[דקדק היטב בתגובת הרב הנוטר והתאומים]

הקישון33
הודעות: 207
הצטרף: א' ינואר 24, 2021 7:07 pm

Re: "יום העצמות היבשות". "התחיינה העצמות האלה"?

הודעהעל ידי הקישון33 » א' אפריל 18, 2021 4:48 pm

אחרון התלמידים כתב:ב"ה
הקישון33 כתב:
אחרון התלמידים כתב:
פרנקל תאומים כתב:"יום עצמות יבשות" שמח לכולכם!

הערה נוספת: גם אם כל טעונת המזרחי צודקות ביחס למדינה (שכמובן אסור לומר כך), יום העצמאות אינו עומד בפני שום מבחן הלכתי מג' סיבות:
א. יום שכזה גדולי ישראל צריכים לקבוע ועם כל הכבוד לרבנות הראשית, לומר שבדור האחרון עם ישראל לא קיבל מרות הפסיקה של רבינו החזו"א וחבריו אלא של הרב הרצוג זו סילוף המציאות שגם מזרחי לא יאמר כן לגבי שאר דיני תורה.
ב. גם אם נקבע על ידי חכמי הדור, חובה שהיראים שומרי מצוות יקבלו זאת בפועל ועם רוב רובם של הת"ח ובני התורה לא קיבלו זאת אין לזה שום תוקף, ומקוה אני שגם מזרחי לא יכחיש היכן רוב רובם של שומרי המצוות היראים נמצאים כיום.
ג. גם אם שומרי התורה כולם היו מקבלים זאת, הרי ר' בון בירושלמי רצה לבטל את חול המועד משום שאוכלים ושותים ופוחזים, במחילה ביום העצמאות קצת יותר פוחזים מאשר חול המועד... ר"ל.




לגבי הטענה הראשונה כמדומני שרוב החידושים בהלכה של החזון איש לא התקבלו אצל רוב החרדים. (החסידים והספרדים גם נחשבים ליראים..)


א. אלו דברי הבל, האם בציבור החסידי והספרדי לא לומדים את המ"ב והחזו"א? על מה אתה מדבר? האם אין הוא נחשב פוסק הגדול של הדור האחרון? נכון שפחות קיבלו דבריו כמילה האחרונה אבל ברור שפסיקותיו מהדהדות בחלל כל בית מדרש. ובכלל הנושא הוא לאו דוקא רבינו החזו"א שהוא הגדול מכולם אלא חכמי ישראל באופן כללי: מרנן ר' משה פיינשטיין, הסטייפלער, הרב שך, חכם בן ציון אבא שאול, הרב אלישיב הרש"ז אועירבך וכו' וכו'. גם מרן הגרע"י יוסף זצ"ל שהוא נחשב יחסית הכי מתון בענין כתב למעשה רק לומר פרקי תהלים אחרי התפילה... (ואל תספר לי 'באבע מיישעס' שהם סברו לחגוג את יום העצמאות, אבל הם פחדו והתרגשו).
וגם אתם תמצא פוסק שכן הורה כך הוא מיעוט ולא רוב וכפי שכתבתי לקבוע חג לעם ישראל צריך הסכמה רחבה של חכמי ישראל.
התגובה היתה רק כלפי זה שכתבת שכולם סרו לפסקי החזון איש ותלו"מ.
ומה כוונתך שהרבנות הראשית היא מקור החכמה והפסיקה? אולי הרבנות הצבאית?... אלי תספר לי על על פסק אחד או הוראה אחת של הרבנות הראשית שהיראים מתייחסים לכך ברצינות?
בקיצור, נא לא להתחמק: חכמי ישראל של הדור האחרון שהתקבלו אצל רוב רובם של היראים והת"ח לא קיבלו את יום העצמאות באופן הכי ברור של הענין.

עוד לא שמענו מישהו שאוחז שמי שלא חוגג פסול להצטרף למנין וממילא הטענה השנייה לא רלוונטי.

ב. לא הבנתי. מה הקשר לפסול או כשר מי שלא חוגג , למעשה רובם של שומרי המצוות היותר מדקדקים בהם לא חוגגים זאת, ממילא החג הזה לא התקבל! מה לא רלוונטי כאן?
כתבת חידוש נורא ועצום שמבחינה הלכתית הפסק של הרבנות לא מחייב כאילו מישהו באמת חשב לרגע שמי שאינו אומר הוא עבריין...
הטענה השלישית נכונה אבל אפשר להגיד את זה על עוד ימים בשנה כמו ל"ג בעומר שהפך לקרניבל אחד גדול.

קצת נעשה סדר: ראשית ל"ג בעומר גם אם קוראים לו יו"ט אינו חג במובן הפשוט של המילה; לא אומרים בו הלל, לא עורכים סעודות חג וכדומה, זה נחשב ליום גדול כיום מסוגל, רבים נוהגים ליסוע למירון או לשיר בר יוחאי ולומר דברי תורה, וסגולתו של היום היא קיימת גם אם אי מי לוקח זאת למקום לא נכון.

ומלבד זאת אתה משוה את מה שקורה ביום העצמאות לל"ג בעומר? היכון אתה חי? אני לא מכיר מסיבות של פריצות בל"ג בעומר ר"ל, ואם יש אי מי שעושים כמה שטויות - שכמובן זה לא בסדר זה עדיין לא עיצומו של הנושא, והיש מקום להשוות ליום העצמאות? הרי לצערי ראיתי בעיניי מה קורה ברחובות ביום העצמאות יום שכל כולו פריצות ועבירות נוראות, איך נראה כל האירועים הרשמיים שהדלי"ם משתתפים שם למרבה החרפה, הרי גם אם היו את כל הסיבות לעשותו חג, חובה גדולה היתה מוטלת עלינו לבטל יום זה שכל כולו עבירה.

ולא הבנתי מה הקשר בין יום העצמאות לבנו של החפץ חיים.
אין קשר בגלל זה הוספתי הצד נ.ב. ועוד באותיות קטנות

לגבי עצם הויכוח כאן דומני שכבר לעסו שוב ושוב כל טענה שנאמרה כאן. רק אני כתבתי את שורתי הצנועה שחובה עלינו להודות להי"ת ללא קשר ליום העצמאות, שקיים בנו חלק גדול מדבריו ביד עבדיו הנביאים ואלו ממש לא פרוטות, ומי שמבין את גודל ערכה של ארץ ישראל וגודל הענין שעם ישראל ותורתו חזרו לארצם לא מתבטא כך.
ושאלתי האם חפיצי חיי תורה אנו בארץ ישראל, זו קושיא שככל הנראה אין לה מענה.

תא חזי
הודעות: 936
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: "יום העצמות היבשות". "התחיינה העצמות האלה"?

הודעהעל ידי תא חזי » א' אפריל 18, 2021 4:57 pm

נחומצ'ה כתב:
נחומצ'ה כתב:לשוטט אתמול ברחובות ירושלים החרדית, ולהריח את ריח הבשר החרוך, פשוט נגעלתי..
[/quote]
ויש לדון, אי הגועל הוא מהריח או מהרוח, דאי מהריח - מה יעשה כבודו בערבי פסחים?

תא חזי. מה ביני לבין ידידי.
אל תשווה ריח בשר הקודש, שמעולם לא הפילה אשה
גם אנו תפילה, בקשה וציפייה לותחזינה עיננו, ושם נעבדך וכו'
זה גועל, במובן ההזדהות שלנו ב'חוקותיהם'
מבלי הבט לעצם ה'שמייכל' שקיבלנו.
זה כמו להשתתף בטקסי צבא והשבעותיהם.
ועל זה בדקו אנשי ירושלים, עם מי היו יושבים.

גאוות חינוך ילדינו, הוא בבידולנו מן הישראליות
[דקדק היטב בתגובת הרב הנוטר והתאומים][/quote]
אני לא משווה (ואגב, לא אוחז מה'שמייכל' של יוהע"צ, אלא בעיקר מיום ירושלים שם היתה השלמה גדולה יותר לענ"ד ובניסים גלויים יותר, ובפרט למי שחקר את ענייני אותה מלחמה. ואכמ"ל)
אלא ניסיתי להיות כמחוי במחוג על כך שהעיסוק בכן על-האש או לא, או שאר אירועים ודגלים ומצעדים, הוא רק כסות עיניים, והעניין בעיני גדולי ישראל (הן אלה שבעד, הן אלה שלא נקטו דעה, והן אלה המתנגדים ומתבדלים ובפרט הרה"ק הויואל משה זיע"א) היתה על שורש הרבה יותר עמוק ונורא. והעיסוק רק בהתבדלות ממנפנפי-מנגלים למיניהם הוא זוטי-זוטות, שמשום מה כל הזמן נתפסים אליהם כאילו זו הבעיה העיקרית. עניין ההתבדלות הוא יותר שורשי ופנימי, וההתבדלות מכל ""מנהגי החג"" (ואפילו היותר-תורניים, כגון ההלל, והסעודה הנ"ל שתיארתי לעיל מישיבת בית אל, או עמידה בצפירה עם אמירת תהלים, וכו' וכו') מגיעה בדרך ממילא.

אגב, מהמשנה הנ"ל ב' הוכחות להיפך - מוכח שריח הקודש במקדש אכן היה בו כדי לזעזע אשה הרה, ולכן מוחש גודל הנס שנעה ההפך, וגם (אם ניתפס לדקדוקי עניות) זה נעשה במקדש, לא בהכרח בירושלים (פסחים).

אחרון התלמידים
הודעות: 481
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: "יום העצמות היבשות". "התחיינה העצמות האלה"?

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ב' אפריל 19, 2021 12:54 pm

ב"ה
כתבת חידוש נורא ועצום שמבחינה הלכתית הפסק של הרבנות לא מחייב כאילו מישהו באמת חשב לרגע שמי שאינו אומר הוא עבריין...

שוב, כבודו סוטה מהענין, לא הבאנו טענה ממי שחוגג או לאו, אלא האם יש כזה חג במועדי ישראל או לאו, והתשובה היא: לא! אין כזה חג! אין! כי רוב חכמי ישראל לא הסכימו עם התקנה הזו.

לגבי תיבת "כל": האמת היא שראיתי לאחרונה וידאו משמחת י"א בישיבת "בית אל" (של הגר"ז מלמד שליט"א), ומלבד המחיצה שהיתה מניילון חצי-שקוף (ועדיין זה טוב יותר מכמה שבתות-חתן ""חרדיות"" ששהיתי בהם מחמת הכרח תפקידי, לצערי ולבושתי ולכלימתי) סוף דבר - האירוע היה נפרד לחלוטין, כל שאר המהלך של האירוע היה ממש כיום חג וכיום קדוש, בתפילה בנגינה*, ובסעודת מצווה (שלא באופן של "בשר חרוך"), ובריקודים עם שירים וניגוני קודש (ולציין שהניגונים והריקודים, מהקיצור שראיתי, אינם באופן של הפקרות כמו חלק מהזמרים במחנינו שלנו, אף בימים שאינם "מסוגלים"...), ובדרשות ודברי תורה. מבלי להתייחס להשקפה על היום ועל המדינה (ונראה לי שכבר כתבתי בזה בכמה מקומות כאן בין השיטין את סברתי הדלה והעניה) - ישנם בני תורה החוגגים יום (החשוב לדעתם) באופן תורני, מכובד והולם בכל קנה מדה, ומוכרחים להודות בזה, גם אם אנחנו חולקים בתוקף על הגישה וכו'**.
לכן דל מהכא לשונות כמו "כל כולו" או "כל האירועים".


סלח לי, כמובן שלא התכוונתי שכל אלו שחוגגים יום זה עד האחרון שבהם, עושים באותו היום עבירות, אם כך הובנתי אבקש מחילה.
אבל שוב, נראה שלא כ"כ מוכנים לדבר לגופו של ענין במחילה: כאשר ר' בון רצה לבטל את חול המועד (שי"א שזה מדאורייתא, וייתכן שלכן לא הי' בכוחו לבטל ואכ"מ), משום 'שלא ניתנו מועדות לישראל אלא שיאכלו ישתו ויעסקו בתורה, ועתה אוכלים ושותים ופוחזים' - כוונתו שכולם פוחזים ח"ו? לא היו יושבי בית המדרש? הרי היו אז רבותינו חכמי התלמוד בחיים חיותם, אלא שס"ה זה מה שקורה.
ואני שואל היכן יותר פוחזים בחוה"מ או ביום העצמאות? היש להשוות בכלל? וביותר שבירושלמי לא כתוב שעוברים עברות אלא שפוחזים, כלומר נוהגים בקלות ראש, לעמות יום העצמאות שה"י מה קורה. הרי כל כולו של אותו היום הוא מופעי פריצות, ואין לזה שום סתירה שיש יהודים טובים שעושים זאת באופן הגון - אבל הצבנו כאן שאלה עקרונית לו היינו מסכימים שיש סיבות נכונות לתקן כזה חג, האם היינו משאירים חג זה על מקומו? התשובה היא: לא! חד משמעית! משום שהקלקולים מהחג הזה הם נוראים.


נ.ב. מה זה קשור שיש חרדים שעושים דברים לא בסדר, האם באנו כאן לספר על חסרונות של כל אחד, זה הנושא כאן? באנו להציב שאלה עקרונית לגבי יום זה מהו ומה ענינו)

נחומצ'ה
הודעות: 1091
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: "יום העצמות היבשות". "התחיינה העצמות האלה"?

הודעהעל ידי נחומצ'ה » א' מאי 09, 2021 7:52 pm

קראתי מאמר של הרב טוביה בלוי שליט"א מרבני חב"ד -ירושלים.
שם בעיקר מה שמפריע ביום ה' באייר, שביום זה ויתרו על חלקי מולדת וביחוד כל המקומות הקדושים.
אז איך אפשר לחגוג את יום זה?


חזור אל “דרישת ציון”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים