מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: צמח ההינדב"א

הודעהעל ידי איתן נוי » א' מרץ 21, 2021 12:05 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם מישהו מכיר את הצמח הזה שבתמונה?

לפי תיאורו של הגרב"צ מוצפי שליט"א זהו הצמח אלא שלא אוכלים (מחשש תולעים) אלא מניחים בתוך שקית סגורה בקערה בשביל סוד הקערה.
איך ניתן לצרף תמונה באופן שלא תהיה פתוחה אלא בתוך קובץ?[/quote
אכן זה ההינדבא, וכן נוהג הגריח"ס שליט"א ועוד הרבה חכמים.

היו אוכלים אותו מתי שהוא?
האם יש אותו איפשהוא בשוק ללא תולעים?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מרץ 21, 2021 12:07 am

פעם ראיתי בחנות ירקות שמכרו אותו, אבל חושבני שזה מר מאד.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: צמח ההינדב"א

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 12:32 am

איתן נוי כתב:איך ניתן לצרף תמונה באופן שלא תהיה פתוחה אלא בתוך קובץ?
כמדומה שאינו אפשרי.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ברכת המוציא על מצה בסעודה שלישית-ערב פסח שחל בשבת

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 1:28 am

איתן נוי כתב:האם ניתן לברך ברכת המוציא על מצה מטוגנת בסעודה שלישית של שבת זו . .
כנראה הכוונה לזו הבעל"ט.
כמדומני, שהחוששים מלברך בעלמא - הכריעו דבקביעות כה"ג אין חשש. יבואו הבקיאים ויציינו.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 1:34 am

עושה חדשות כתב:האין זו סתירה?
בסי' תלג מיירי גבי חיוב הבדיקה, ובסי' תמב - אודות הביעור.
הבדיקה עד מקום שידו מגעת אינה מועלת ל(מדת חסידות שב)מצות ביעור, כמובן.

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בתבונה » א' מרץ 21, 2021 2:23 am

עושה חדשות כתב:נשאלתי;

שו"ע סי' תלג:
חור שבין יהודי לחבירו - כל אחד בודק עד מקום שידו מגעת, והשאר מבטל בלבו ודיו.
שו"ע סי' תמב:
נהגו לגרד הכתלים והכיסאות שנגע בהם חמץ, ויש להם על מה שיסמוכו. ואם יש חמץ בסדק שאינו יכול לחטט אחריו - יטיח עליו מעט טיט.

האין זו סתירה?

חמץ על הקורה - שיש חשש שיפול חייב להורידו עם סולם. ורק חמץ בבור די בביטול (כשנפל מאליו). (שו"ע סי' תל"ח))
ובחמץ שבחור שבין יהודי לחבירו ביאר הטעם במ"ב שהוא כחמץ שנפל מאליו לבור.
ובסי' תמ"ב על חמץ שבסדק הכתלים או הכסאות הרי הוא יכול לצאת בפסח. ולא הווי כחמץ שבבור.

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בתבונה » א' מרץ 21, 2021 2:39 am

איתן נוי כתב:איך ניתן לצרף תמונה באופן שלא תהיה פתוחה אלא בתוך קובץ?

תעביר לפורמט אחר
למשל להדפיס ל-PDF ואז להעלות

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: ברכת המוציא על מצה בסעודה שלישית-ערב פסח שחל בשבת

הודעהעל ידי בתבונה » א' מרץ 21, 2021 2:57 am

איתן נוי כתב:האם ניתן לברך ברכת המוציא על מצה מטוגנת בסעודה שלישית של שבת זו מחד גיסא הרי עדיין לא פסח ואולי עדיין נמצא בגדר מצה של ימות השנה המוטלת בספק לגרע"י זצ"ל ודעימיה, או שמא מחר וכעת הלחם היחיד הנמצא בעולם הוא המצה ש"ד לברך המוציא?

הטעם שס"ל שיברך מזונות משום שהוא נכסס והוא ספק פת הבא בכיסנין שאף מי שאוכלו בתור פת בטלה דעתו, ואם כן בערב פסח שאין פת אחרת לכאורה לא בטלה דעתו.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי נהר שלום » א' מרץ 21, 2021 5:18 am

עובדיה חן כתב:במ"א פוסק שבזמננו אין חיוב נטילת ידים לפני דבר הטבול במשקה, [מלבד בליל הסדר]ואילו הגאון סופר שחייבים וגם לברך על נטילה זו,נמצא דעות חלוקות באופן קיצוני. וצ"ב

מחלוקת ראשונים כמובן

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי נהר שלום » א' מרץ 21, 2021 5:19 am

עושה חדשות כתב:נשאלתי;

שו"ע סי' תלג:
חור שבין יהודי לחבירו - כל אחד בודק עד מקום שידו מגעת, והשאר מבטל בלבו ודיו.
שו"ע סי' תמב:
נהגו לגרד הכתלים והכיסאות שנגע בהם חמץ, ויש להם על מה שיסמוכו. ואם יש חמץ בסדק שאינו יכול לחטט אחריו - יטיח עליו מעט טיט.

האין זו סתירה?

אחד מעיקר הדין השני ע"פ המנהג

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ברכת המוציא על מצה בסעודה שלישית-ערב פסח שחל בשבת

הודעהעל ידי נהר שלום » א' מרץ 21, 2021 5:22 am

איתן נוי כתב:האם ניתן לברך ברכת המוציא על מצה מטוגנת בסעודה שלישית של שבת זו מחד גיסא הרי עדיין לא פסח ואולי עדיין נמצא בגדר מצה של ימות השנה המוטלת בספק לגרע"י זצ"ל ודעימיה, או שמא מחר וכעת הלחם היחיד הנמצא בעולם הוא המצה ש"ד לברך המוציא?

אם במצה המטוגנת יש כזית ברכתה המוציא כמבואר בחזו"ע
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב א' מרץ 21, 2021 5:23 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: לחם משנה על מזונות?

הודעהעל ידי נהר שלום » א' מרץ 21, 2021 5:22 am

איתן נוי כתב:מי שעושה סעודה שלישית או כל סעודה אחרת על מזונות, האם יש עניין שיעשה על 2 עוגות או שני רוגלך כדין לחם משנה על פת?

הוזכר במק"א שכך נהג הגר"ש דבליצקי זצ"ל בקידוש שחרית של שבת

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכת המוציא על מצה בסעודה שלישית-ערב פסח שחל בשבת

הודעהעל ידי איתן נוי » א' מרץ 21, 2021 10:10 am

נהר שלום כתב:
איתן נוי כתב:האם ניתן לברך ברכת המוציא על מצה מטוגנת בסעודה שלישית של שבת זו מחד גיסא הרי עדיין לא פסח ואולי עדיין נמצא בגדר מצה של ימות השנה המוטלת בספק לגרע"י זצ"ל ודעימיה, או שמא מחר וכעת הלחם היחיד הנמצא בעולם הוא המצה ש"ד לברך המוציא?

אם במצה המטוגנת יש כזית ברכתה המוציא כמבואר בחזו"ע

אחרי הכל זה עדיין לא פסח והגרע"י נסתפק בעניין (חזו"ע ט"ו בשבט ברכות עמ' סא) ובפרט למצות הקשות הנכססות.
היכן מצאת שכשיש כזית במצה היא ודאי המוציא?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכת המוציא על מצה בסעודה שלישית-ערב פסח שחל בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 21, 2021 1:40 pm

איתן נוי כתב:האם ניתן לברך ברכת המוציא על מצה מטוגנת בסעודה שלישית של שבת זו מחד גיסא הרי עדיין לא פסח ואולי עדיין נמצא בגדר מצה של ימות השנה המוטלת בספק לגרע"י זצ"ל ודעימיה, או שמא מחר וכעת הלחם היחיד הנמצא בעולם הוא המצה ש"ד לברך המוציא?

מאי שנא משבת אסרו-חג שנהגו לברך המוציא?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ברכת המוציא על מצה בסעודה שלישית-ערב פסח שחל בשבת

הודעהעל ידי איתן נוי » א' מרץ 21, 2021 4:07 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם ניתן לברך ברכת המוציא על מצה מטוגנת בסעודה שלישית של שבת זו מחד גיסא הרי עדיין לא פסח ואולי עדיין נמצא בגדר מצה של ימות השנה המוטלת בספק לגרע"י זצ"ל ודעימיה, או שמא מחר וכעת הלחם היחיד הנמצא בעולם הוא המצה ש"ד לברך המוציא?

מאי שנא משבת אסרו-חג שנהגו לברך המוציא?

הענין הוא שכשנכנס כבר פסח, לכו"ע המצה היא המוציא וכמובן שלכו"ע מותר ומצוה אף איכא.
אך כל עוד לא נכנס פסח, המצה עדיין לא הותרה.
אך לא קשה. כיון שאצל כל העולם אין חמץ ואסור חמץ, ממילא הלחם היחיד שיש כעת הוא המצה וממילא היא קיבלה כבר מזמן איסור אכילת חמץ, את ברכת המוציא.
וכן האריך בחזו"ע מגינת ורדים ועוד וכן באורל"צ. וכן הוא מסברא.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: צמח ההינדב"א

הודעהעל ידי איתן נוי » א' מרץ 21, 2021 4:52 pm

לבי במערב כתב:
איתן נוי כתב:איך ניתן לצרף תמונה באופן שלא תהיה פתוחה אלא בתוך קובץ?
כמדומה שאינו אפשרי.

כשמוסיפים קובץ שאינו תמונה הוא מתווסף רק בתור קובץ מצורף.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 21, 2021 6:24 pm

עושה חדשות כתב:ז"ל ה'נפש החיים' -
...והגע עצמך כגון אם יטריד אדם עצמו לילה הראשונה של פסח בכונת אכילת כזית מצה. שתהא האכילה בקדושה וטהרה ודביקות. וימשיך ההכנה כל הלילה עד שיומשך זמן האכילה עד לאחר שעלה השחר או לאחר נץ החמה, הרי כל טהרת מחשבתו פיגול הוא לא ירצה. ומי שאכל הכזית מצה בזמנה אף בלא קדושה וטהרה יתירה. הרי קיים מצות עשה הכתובה בתורה ותבא עליו ברכה...

מה הפשט בקטע המודגש?

העירוני לדברי המכילתא - בלילה הזה שומע אני כל הלילה תלמוד לומר ולא תותירו ממנו עד בקר וכו' לא בא הכתוב אלא ליתן תחום לבקרו של בקר ואי זה זה עמוד השחר. ולכאו' הס"ד היא עד הנה"ח.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

דקדוק-שתי תורים ושני בני יונה

הודעהעל ידי איתן נוי » א' מרץ 21, 2021 6:29 pm

"תור" זה זכר או נקבה?
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב א' מרץ 21, 2021 6:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

סיום מסכת לאחר שכבר סיים?

הודעהעל ידי איתן נוי » א' מרץ 21, 2021 6:38 pm

מי שמסיים מסכת ומכין את הקטע האחרון של הסיום בכדי שיוכל לאומרו כדבעי בשעת הסיום, האם כבר נחשב שסיים המסכת ושוב לא יוכל לעשות "סיום" שהרי סו"ס סיים כבר? וא"כ מה העצות?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: סיום מסכת לאחר שכבר סיים?

הודעהעל ידי ביליצר » א' מרץ 21, 2021 7:09 pm

איתן נוי כתב:מי שמסיים מסכת ומכין את הקטע האחרון של הסיום בכדי שיוכל לאומרו כדבעי בשעת הסיום, האם כבר נחשב שסיים המסכת ושוב לא יוכל לעשות "סיום" שהרי סו"ס סיים כבר? וא"כ מה העצות?


כך מסברא ,אך בילדותי ראיתי ת"ח זצ"ל שסיים ולמי שלא נכח חזר למענו שוב על הסיום .

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 8:36 pm

כמדומה שבשו"ת 'חוות יאיר' (סי' ע) איתא שהסעודות לכבוד ה'סיום' עד מלאת שבעה ימים הן סעודות־מצוה. אך צ"ע אם יש להתיר עפ"ז אף לשבור התענית, וכעת לא עיינתי כה"צ בס' המלקטים וכו'.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דקדוק-שתי תורים ושני בני יונה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 8:43 pm

איתן נוי כתב:"תור" זה זכר או נקבה?
זכר. ומה שנאמר 'שְׁתֵּֽי־תֹרִ֗ים', כתב הרד"ק בערכו שבא להודיענו כי הזכר והנקבה כשרים (ולכאו' ילע"ע בזה).

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: צמח ההינדב"א

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 8:45 pm

איתן נוי כתב:כשמוסיפים קובץ שאינו תמונה הוא מתווסף רק בתור קובץ מצורף.
אכן, אך בתמונה אינו כן (ואין דרך לפתרו, אם לא שיצורף בפורמט אחר).

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 8:47 pm

עושה חדשות כתב:העירוני לדברי המכילתא - בלילה הזה שומע אני כל הלילה תלמוד לומר ולא תותירו ממנו עד בקר וכו' לא בא הכתוב אלא ליתן תחום לבקרו של בקר ואי זה זה עמוד השחר. ולכאו' הס"ד היא עד הנה"ח.
ייש"כ. אכן אפשר דצ"ע מה שלא הוזכר בתלמודא דילן, אך עכ"פ לכאו' הוא דעת ר"י (הדורש כעין דברי ראב"ע - בניגוד לשי' רע"ק, בעל המימרא שכשר עד הבוקר. וראה מ"ש במכדרשב"י עה"פ בלילה הזה ועה"פ ולא תותירו).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דקדוק-שתי תורים ושני בני יונה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 21, 2021 9:20 pm

איתן נוי כתב:"תור" זה זכר או נקבה?

ג' מיני תורין הן: viewtopic.php?p=165628#p165628
וכמדומני שכולם זכרים.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 9:41 pm

עזריאל ברגר כתב:וכמדומני שכולם זכרים.
אכן כן הוא. הודעות אלו שייכות ל'שאלות והערות קצרות במקרא ובתרגום'.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: סיום מסכת לאחר שכבר סיים?

הודעהעל ידי איתן נוי » א' מרץ 21, 2021 11:36 pm

ביליצר כתב:
איתן נוי כתב:מי שמסיים מסכת ומכין את הקטע האחרון של הסיום בכדי שיוכל לאומרו כדבעי בשעת הסיום, האם כבר נחשב שסיים המסכת ושוב לא יוכל לעשות "סיום" שהרי סו"ס סיים כבר? וא"כ מה העצות?


כך מסברא ,אך בילדותי ראיתי ת"ח זצ"ל שסיים ולמי שלא נכח חזר למענו שוב על הסיום .

אז אם יש גמ' קשה, האדם יתחיל לחשוב עם הציבור או שמא יקרא ספרי ביאורים ותל"מ.
וקשה על הת"ח הנ"ל אם בא במעשיו להתיר תענית מאחר וכבר סיים ולא מיצנו סיום ע"ג סיום.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ברכת המוציא על מצה בסעודה שלישית-ערב פסח שחל בשבת

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' מרץ 22, 2021 3:57 am

איתן נוי כתב:
נהר שלום כתב:
איתן נוי כתב:האם ניתן לברך ברכת המוציא על מצה מטוגנת בסעודה שלישית של שבת זו מחד גיסא הרי עדיין לא פסח ואולי עדיין נמצא בגדר מצה של ימות השנה המוטלת בספק לגרע"י זצ"ל ודעימיה, או שמא מחר וכעת הלחם היחיד הנמצא בעולם הוא המצה ש"ד לברך המוציא?

אם במצה המטוגנת יש כזית ברכתה המוציא כמבואר בחזו"ע

אחרי הכל זה עדיין לא פסח והגרע"י נסתפק בעניין (חזו"ע ט"ו בשבט ברכות עמ' סא) ובפרט למצות הקשות הנכססות.
היכן מצאת שכשיש כזית במצה היא ודאי המוציא?

בסוף חזו"ע פסח יש חלק על ער"פ שחל בשבת, והרב כותב שם מפורש לטגן מצה עם ביצה לסעודה שלישית

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: סיום מסכת לאחר שכבר סיים?

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' מרץ 22, 2021 3:59 am

ביליצר כתב:
איתן נוי כתב:מי שמסיים מסכת ומכין את הקטע האחרון של הסיום בכדי שיוכל לאומרו כדבעי בשעת הסיום, האם כבר נחשב שסיים המסכת ושוב לא יוכל לעשות "סיום" שהרי סו"ס סיים כבר? וא"כ מה העצות?


כך מסברא ,אך בילדותי ראיתי ת"ח זצ"ל שסיים ולמי שלא נכח חזר למענו שוב על הסיום .

אם זה באותו יום לכאורה עדיין נחשב יום שמחתו שמותר לאכול בא, וכן לכל מי שמח עמו והשתתף קצת בלימודו

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: סיום מסכת לאחר שכבר סיים?

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' מרץ 22, 2021 3:22 pm

נהר שלום כתב:
ביליצר כתב:
איתן נוי כתב:מי שמסיים מסכת ומכין את הקטע האחרון של הסיום בכדי שיוכל לאומרו כדבעי בשעת הסיום, האם כבר נחשב שסיים המסכת ושוב לא יוכל לעשות "סיום" שהרי סו"ס סיים כבר? וא"כ מה העצות?


כך מסברא ,אך בילדותי ראיתי ת"ח זצ"ל שסיים ולמי שלא נכח חזר למענו שוב על הסיום .

אם זה באותו יום לכאורה עדיין נחשב יום שמחתו שמותר לאכול בא, וכן לכל מי שמח עמו והשתתף קצת בלימודו

אני לא מדבר על אם מותר לאכול. אני מדבר האם ניתן למי שאינו המסיים האם יועיל לו שיסיים בשבילו מי שכבר סיים בדרך לימודו וכעת ניגש לטקס הסיום בביהכנ"ס וכדו'?

יוֹסֵפֶר
הודעות: 285
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » ג' מרץ 23, 2021 1:04 am

במסתרים כתב:האם נתבאר גדר בל תוסיף בתפלה שכולה (ועכ"פ המנין שיהא שנַים ליום) אינה אלא מדרבנן, ואם הכוונה שיש כמו איסור (דרבנן) בהוספת תפלה, או שהוא כמו זכר ומראית עין להוספה על התמידין, וכו'.
ובכלל, אם מצינו בל תוסיף (דרבנן) במצוה דרבנן.

בית יוסף או"ח סוף סימן מח כתב:ואין לחוש אם יקרא פרשת התמיד שנית עם הציבור — כלומר ולא תימא דהוי כמקריב שני תמידין בשחרית והוי כמוסיף על המצוות דבקריאה בעלמא ליכא משום בל תוסיף


בית יוסף או"ח סימן קז בשם הרי"ף כתב:אבל אם התחיל להתפלל אדעתא דחובה ונזכר שכבר התפלל פוסק ואפי' באמצע ברכה וכדאמר רב יהודה מפני שאם בא לגומרה נמצא כמי שמקריב שני תמידין בשחרית שהוא עובר משום בל תוסיף


שם בשם הרשב"א כתב:... אדר' אלעזר קאי דאמר אינו חוזר ומתפלל כלומר אינו רשאי לחזור ולהתפלל דדילמא כבר התפלל ואיכא משום בל תוסיף...


אולי קרוב לענין זה [המשכת איסור מהעיקר לדברים מסתעפים]

בית יוסף או"ח סימן קלג כתב:כתב רבינו הגדול מהרי"א ז"ל שאין לומר פיטום הקטורת אלא מתוך הכתב שמא יחסר אחד מהסמנים ויהא חייב מיתה בקריאה כמו בהקטרה ואולי שמזה הטעם אין אומרים אותו במקצת מקומות אע"פ שאומר פרשת הקרבנות ע"כ והם דברי א"ח שכתב בשם הבעל הלכות. ואני אומר אם הלכה נקבל אבל אם לדין יש תשובה... אבל כשחיסר בקריאה מהי תיתי לן

על לשון הרשב"א יל"ע אם אפשר להוכיח כדבריך, כי באמת נראה דר"ל שיש בכך בל תוסיף, אבל מלשון הב"י בק"ז בשם הרי"ף אין ראיה, דיש לפרש שתיבת 'שהוא' קאי על המקריב שני תמידין בשחרית שהוא עובר משום בל תוסיף, והמתפלל ב' תפילות הוא רק נמצא כמוהו.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מרץ 23, 2021 1:29 am

יוֹסֵפֶר כתב:על לשון הרשב"א יל"ע אם אפשר להוכיח כדבריך, כי באמת נראה דר"ל שיש בכך בל תוסיף, אבל מלשון הב"י בק"ז בשם הרי"ף אין ראיה, דיש לפרש שתיבת 'שהוא' קאי על המקריב שני תמידין בשחרית שהוא עובר משום בל תוסיף, והמתפלל ב' תפילות הוא רק נמצא כמוהו.

ולכן העתקתי דברי שניהם, שאם ירצו ילמדו מזה על זה או יראו שיש בזה שני אופנים.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

הכשר מכסה בד לפלאטה בשם "פלאס"

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' מרץ 29, 2021 8:24 pm

המשתמשים בזה בימות השנה בחמץ נוהגים הכשר ע"י כביסה ותו לא. ולכאורה איך מועילה הכביסה להכשר ה"פלאס" מאחר ובולע חמץ ברתיחה הרבה יותר גבוהה?
מה גם שבולע ביבש?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' מרץ 29, 2021 8:47 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:פעם ראיתי בחנות ירקות שמכרו אותו, אבל חושבני שזה מר מאד.

קניתי את האנדיב ממעיין 2000 קוראים לו עולש. דווקא קצת מר.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הכשר מכסה בד לפלאטה בשם "פלאס"

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מרץ 29, 2021 9:13 pm

איתן נוי כתב:המשתמשים בזה בימות השנה בחמץ נוהגים הכשר ע"י כביסה ותו לא. ולכאורה איך מועילה הכביסה להכשר ה"פלאס" מאחר ובולע חמץ ברתיחה הרבה יותר גבוהה?
מה גם שבולע ביבש?

פלאס היינו בגד שטמינים בו את החמין. (בלשון בני פרס ומדי)

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: הכשר מכסה בד לפלאטה בשם "פלאס"

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מרץ 31, 2021 10:42 pm

מה אומר כיצד היא הכשרתו?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הכשר מכסה בד לפלאטה בשם "פלאס"

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' מרץ 31, 2021 10:45 pm

איתן נוי כתב:מה אומר כיצד היא הכשרתו?

בהשגחה ראיתי בס' הכשרות למעשה פסח (פנחסי) שכתב בעמ' מ"ב בשם הגרע"י והגריש"א שדי לכבסו ב45 מעלות.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: הכשר מכסה בד לפלאטה בשם "פלאס"

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מרץ 31, 2021 11:06 pm

.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ד' מרץ 31, 2021 11:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' מרץ 31, 2021 11:16 pm

חזו"ע פסח עמ' ק"ס אשרי האיש עמ' שמ"ז. (א"ל הרב אפרתי שאין לסמוך על א"ה).

לכשיבקע
הודעות: 574
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

◆ הגעלת כלי שעברו עליו יב"ח מבשר לחלב ◆

הודעהעל ידי לכשיבקע » ו' אפריל 02, 2021 1:35 am

נשאלתי האם מותר להגעיל בבית סיר כשנראה בשרי מפסח שנה שעברה על מנת שיהיה חלבי השנה?
הסיר נקי בלא שמנונית, ולא נשתמשו בו השנה.
האם גם בכך מחמירים כהרמ''א באו''ח תנא שלא להגעיל מבשר בחלב, או דכיון דעברו יב''ח שרי אף בכה''ג.
בברכת התורה.
נערך לאחרונה על ידי לכשיבקע ב א' אפריל 04, 2021 8:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 358 אורחים