שש ושמח כתב: ואולי אינו מתחייב כשאומר "יהא פלוני ארור לה'" וכדו' שזה קללה כללית אבל באומר "יה"ר שה' יאבד ממונו" וכדו' אינו חייב.
בתוכחה שבמשנה תורה נאמר:עושה חדשות כתב:לא תקלל חרש, מקלל אביו ואמו. האם האיסור הוא דוקא כאשר מקלל שימות, או גם כאשר מקלל שיבוא עליו חולי (שאב"ס) או איבוד ממון וכד'?
ומתוך שקראם הכתוב לדברות אלו וכיוצא בהם 'קללות', כאמור 'ובאו עליך כל הקללות האלה', למדנו שגם קללת־חולי וקללת־איבוד־ממון בכלל 'לא תקלל' הוא.יַכְּכָה יְיָ בִּשְׁחִין מִצְרַיִם וּבַטְּחֹרִים וּבַגָּרָב וּבֶחָרֶס אֲשֶׁר לֹא תוּכַל לְהֵרָפֵא. יַכְּכָה יְיָ בְּשִׁגָּעוֹן וּבְעִוָּרוֹן וּבְתִמְהוֹן לֵבָב.
שׁוֹרְךָ טָבוּחַ לְעֵינֶיךָ וְלֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ, חֲמֹרְךָ גָּזוּל מִלְּפָנֶיךָ וְלֹא יָשׁוּב לָךְ, צֹאנְךָ נְתֻנוֹת לְאֹיְבֶיךָ וְאֵין לְךָ מוֹשִׁיעַ.
וְלֹא עַל הַקְּלָלָה בִּלְבַד הִקְפִּידָה תוֹרָה, אֶלָּא אַף עַל הַבִּזָּיוֹן. שֶׁכָּל הַמְבַזֶּה אָבִיו אוֹ אִמּוֹ, אֲפִלּוּ בִדְבָרִים וַאֲפִלּוּ בִרְמִיזָה, הֲרֵי זֶה אָרוּר מִפִּי הַגְּבוּרָה; שֶׁנֶּאֱמַר 'אָרוּר מַקְלֶה אָבִיו וְאִמּוֹ', וַהֲרֵי הוּא אוֹמֵר 'עַיִן תִּלְעַג לְאָב וְתָבֻז
לִיקְּהַת אֵם' וְגוֹמֵר. וְיֵשׁ לְבֵית דִּין לְהַכּוֹת עַל זֶה מַכַּת מַרְדּוּת וְלַעֲנשׁ כְּפִי מַה שֶּׁיִּרְאוּ.
מכאן התעוררתי לשאול, כי ראיתי מי שפירש את עונש המיתה של המקלל היות והוא בא לגרום מיתה למקולל.שש ושמח כתב:וא"כ יוצא דבר מעניין, שאם מאבד ממונו של אביו בידיים אינו חייב מיתה, ואם מקללו שיאבד ממונו חייב מיתה. וצ"ב.
מאכזב.עושה חדשות כתב:יש באוצר ספר.
שש ושמח כתב:וא"כ יוצא דבר מעניין, שאם מאבד ממונו של אביו בידיים אינו חייב מיתה, ואם מקללו שיאבד ממונו חייב מיתה.
במקלל חברו אינו מצד החשש דשמא תקויים קללתו דודאי לא יחושו בשמים לקללתו שהרי עושה איסור בזה, וגם הוא קללת חנם שמפורש בקרא דאין לחוש שיתקיים וברור שלא יבא מזה שום רעה לחברו, אלא שהאיסור הוא מצד הבזיון שמבזה לחברו בשם, וכמו איסור מגדף שודאי לא עשו דבריו כלום וחייב סקילה שהוא על מה שמבזה השם בשם, ולשון שאמר איסי בן יהודה כאדם האומר לחברו גירפתה הקערה וחיסרתה הוא לפי מדת רשעתו דפשט ידו בעיקר, וכן הוא איסור מקלל לנשיא ולדיין ולהדיוט שאף שאין קללתו עושה כלום חייב על מה שביזה אותם בשם. וראיה גדולה לזה מהא דכתב הרמב"ם בה"א שם ויראה לי שהמקלל את הקטן הנכלם לוקה וכתב הכ"מ למדה רבינו מדאמרינן דקטן דמכלמינן ליה ונכלם יש לו בושת וסובר רבינו דה"ה לענין קללה, וזה שייך רק אם הלאו והמלקות הוא על מה שביזהו בשם אבל אם הוא מצד חשש היזק אף בקטן בן יומו יש לחייבו מלקות כמו בגדול.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים