מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מותר לאכול מצה "חמץ" בפסח?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

מותר לאכול מצה "חמץ" בפסח?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' פברואר 18, 2013 5:15 pm

הרי לא עוברים עליה 18 דקות שהרי חזינן שאינו מחמיץ
ואם תחוש מחתיכות עיסה שנדבקו או לחיטים שהחמיצו הרי הם בטלים בשישים
ולאחר אפיה שוב אינו חוזר וניעור כמבואר במשנ"ב סי' תנג סקכ"ה בשעה"צ דלכך לא אופים המצות בפסח אלא רק בער"פ
וכן קמח הוי לכמה פוסקים לח בלח

ויל"ע אי בצק הוי לח בלח אודה לתשובות

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: מותר לאכול מצה "חמץ" בפסח?

הודעהעל ידי מאיר סובל » ב' פברואר 18, 2013 6:14 pm

אם מערבים בזה חומרי טעם - הרי שמחמיץ מיד גם בפחות מח"י רגעים. כמ"ש על נילוש במי פירות ומים יחד.

ואם לאו, הכיתוב "חמץ" הוא לתרי טעמי: א' שאין על זה השגחה לפסח, ומי יאכל דבר לא מושגח ח"ו. ב' כדי שיקנו את המצות היקרות פי 5 ומעלה.

יורה_דעות
הודעות: 433
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: מותר לאכול מצה "חמץ" בפסח?

הודעהעל ידי יורה_דעות » ב' פברואר 18, 2013 6:31 pm

איך חזינן שאינו מחמיץ? אין בידינו סימן ברור שלא החמיץ מעט כל העיסה, וכי יש הגבלה על החמצה דדוקא אם ניכרת בטעם אסורה? ולמה אוסרים כפולות ולא סומכים על טעמם כקרש?

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מותר לאכול מצה "חמץ" בפסח?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' פברואר 18, 2013 7:56 pm

יורה_דעות כתב:איך חזינן שאינו מחמיץ? אין בידינו סימן ברור שלא החמיץ מעט כל העיסה, וכי יש הגבלה על החמצה דדוקא אם ניכרת בטעם אסורה? ולמה אוסרים כפולות ולא סומכים על טעמם כקרש?


קיבלתי,
אך מה תגיד במידה ויאמרו במפעל שלוקח פחות מי"ח דקות?

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מותר לאכול מצה "חמץ" בפסח?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' פברואר 18, 2013 7:57 pm

לא נראה לי שמערבים חומרי טעם במצות חמץ
וכ"ש מי פירות
ועכ"פ אפשר לבדוק על האריזה

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: מותר לאכול מצה "חמץ" בפסח?

הודעהעל ידי יין המשמח » ב' פברואר 18, 2013 8:33 pm

לענ"ד ח"י רגעים הם רק אם הבצק עובר סתם תהליך,
אבל אם זכרוני אינו מטעני, ברותחין אין חי, וכן בכל אופן שיחמיץ בזריזות

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: מותר לאכול מצה "חמץ" בפסח?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' מרץ 24, 2013 10:44 am

שוב העירוני שהקמח של מצות חמץ נלתת והוי חשש חמץ גמור

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

מצות חמץ?

הודעהעל ידי משולש » ו' מרץ 07, 2014 4:57 pm

לכאורה אם המצות חמץ נאפות באותו קו יצור ובאותם מכונות, אז יש הרבה צדדים להכשיר אותם מצד ביטול ומצד שמנתינת המים לקמח לא עובר 18 דקות וגם לא מפסיקים עם העסק בהם.
בוודאי שאסור לאכול אותם בפסח בגלל שמיעוט המצוי או רוב הוא עשוי להיות חמץ.
אבל נ"מ לגבי אכילת מצה בערב פסח שגם מצות חמץ אסורות.
ושאלתי פעם מורה הוראה ואמר לי שאסור לאכול מצות חמץ בערב פסח כיון שמסתמא הם כשרות לפסח והם גם נחשבות מצה.
(כמובן שעצם העניין שהם נקראות מצות לא הופך אותם אוטומטית למצות, ואם הם מחמיצות אז הם קרקרים בעלמא).

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' מרץ 07, 2014 5:18 pm

דומני ששמעתי פעם שהפיתות במאפיות רבות נעשות תוך 18 דקות, וגם מהן יש להמנע בער"פ.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ש' מרץ 08, 2014 10:01 pm

הנידון של מצות חמץ בערב פסח, קשור להבנת חידוש תוס' ריש ערבי פסחים שמותר לאכול מצה עשירה בערב פסח [עד שעה תשיעית], והשאלה האם כלול בזה גם מצה שאינה שמורה, בגלל שטעמה כטעם מצה רגילה [ידוע בזה המאירי והמהרש"א שם]

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי איש רגיל » ש' מרץ 08, 2014 10:06 pm

איש-אחד כתב:דומני ששמעתי פעם שהפיתות במאפיות רבות נעשות תוך 18 דקות, וגם מהן יש להמנע בער"פ.

הפיתות נילושות גם עם מי פירות, ומחמיץ מיד.

א צענטער
הודעות: 65
הצטרף: ה' נובמבר 07, 2013 9:33 pm

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי א צענטער » ש' מרץ 08, 2014 10:45 pm

איש-אחד כתב:דומני ששמעתי פעם שהפיתות במאפיות רבות נעשות תוך 18 דקות, וגם מהן יש להמנע בער"פ.
הפיתות כשרות למצת מצוה? לא יאומן!

והם לא שמים שמרים?

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ש' מרץ 08, 2014 10:59 pm

נכון שמסתמא נותנים בפיתות גם שמרים וגם עוד חומרים שדינם כמי פירות, אבל בלא"ה דרך מאפיות לעשות עיסה גדולה עבור הרבה פיתות, וממילא גם פיותות הראשונות נאפות בפחות מי"ח דקות מתחילת עשיית הפיתות האחרונות הם לאחר י"ח דקות.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' מרץ 09, 2014 8:37 pm

כמדומה שלמנהג האשכנזים שלא אוכלים בפסח את המצות העבות שאופים הספרדים [הבאתי כאן פעם את דברי הגרשז"א זצ"ל בהליכות-שלמה על ענין זה], יש סברא גדולה להתיר פיתות בערב פסח גם אם כשרות לפסח, שהרי טעמם ומראיתם שונה לחלוטין, ויש בכך היכר לאכילת מצה בליל הסדר [והיינו להיפך ממצת חמץ, שתהיה אסורה מפני שהטעם קובע]

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' מרץ 09, 2014 10:09 pm

טעם שאין אוכלים מצה ע"פ אינו רק משום היכר להרואים. אם זה כשר למצה עדיין הוא כבועל ארוסתו בבית חמיו. מטעם זה גם המקפידים על מצות מכונה בפסח אינם אוכלים אותו בע"פ.

אוהב אוצר
הודעות: 3012
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' מרץ 10, 2014 11:59 pm

גאולה בקרוב כתב:כמדומה שלמנהג האשכנזים שלא אוכלים בפסח את המצות העבות שאופים הספרדים [הבאתי כאן פעם את דברי הגרשז"א זצ"ל בהליכות-שלמה על ענין זה], יש סברא גדולה להתיר פיתות בערב פסח גם אם כשרות לפסח, שהרי טעמם ומראיתם שונה לחלוטין, ויש בכך היכר לאכילת מצה בליל הסדר [והיינו להיפך ממצת חמץ, שתהיה אסורה מפני שהטעם קובע]


אל תשכח שלא אוכלים אותם מחמת 'שלא נהגו' לעשות עבות אבל מצד דינא דגמרא והש"ע הם כשרות לחלוטין, לכן לא נראה לי שכאן זה קשור אם יש היכר או לא, זה מצות שראוי לצאת י"ח.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי כרם » ג' מרץ 11, 2014 1:19 am

כמדומה, שהפיתות מבוססות על תפיחה באמצע, שהיא הגורמת לכך שיוכלו להפריד את שני החצאים ולמלאות בה פלאפל וכדו'.
זו היא נפוחה אמיתית שהיא חמץ גמור, ואנו במצות שלנו הנפוחה היא רק חשש חמץ.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' מרץ 11, 2014 11:23 pm

ואכן כך מפורש בשו"ת הריב"ש, שאפילו מצה שיוצאים בה רק בשעת הדחק ובדיעבד- נאסרה בערב פסח:
שו"ת הריב"ש סימן תב:
השאלה השלישית: לבאר הירושלמי (רפ"י דפסחים): דאמר רבי לוי: האוכל מצה בערב הפסח, כבא על ארוסתו בבית חמיו. אם האסור הוא לבד במצה השמורה, שהתקין לו ללילה הראשון לצאת בה, או אם לכל המצות שהתקין לכל ימות הפסח? ואם נאמר: שאף בכל מצה קאמר; אם מותר לאכול מצה עשירה, כיון שהיא משונה מכל וכל, בעשייתה ובשמה?

תשובה: הא דרבי לוי, בכל לחם מצה היא, ואעפ"י שאינו שמור מעדן קצירה. שהרי בכל, אדם יוצא ידי חובתו בפסח, ואעפ"י שאמרו בגמרא (פסחים מ'): שמור דלישה, לא הוי: שמור. היינו לכתחלה; אבל בשעת הדחק, יוצא ידי חובתו, אפילו בלקח קמח מן השוק, דלא מחזקינן אסורא. וכן כתב גאון ז"ל, וכ"ש בלקח חטה מן השוק, שזה אפילו לכתחלה יוצא בה, כיון שיש כאן שמור קודם לישה, משעת לקיחה. דמאי דאמר להו רבא, להנהו דמהפכי כיפי: כי הפכיתו, הפיכו לשם מצוה; למצוה מן המובחר קאמר וכיון שבכולם יוצא בדיעבד, ראוי ליאסר משום ארוסין דמצה.

מן המרחב
הודעות: 34
הצטרף: ג' פברואר 04, 2020 11:51 am

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי מן המרחב » ו' מרץ 12, 2021 9:54 am

איש-אחד כתב:דומני ששמעתי פעם שהפיתות במאפיות רבות נעשות תוך 18 דקות, וגם מהן יש להמנע בער"פ.

כך סבר ר' הלל זקס. הרב גרוס דחה את דבריו

קובץ פסקים ושיטות חודש ניסן עמוד קצג וזה לשונו
" ולכן מה רשמעתי בשם הגר"ה זקס שליט"א, ראש ישיבה בעיר קרי"ס דאין לאכול פיתה בערב פסח דלא מגיע לחימוץ, להנ"ל ליתא, כיון דהוי טעם אחר.
וגם ביררתי ואמרו לי שמתחלת הלישה עד גמר האפי' הוא כשלשים דקות וא"כ הוי ודאי חמץ"

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 17, 2021 10:14 pm

מן המרחב כתב:וגם ביררתי ואמרו לי שמתחלת הלישה עד גמר האפי' הוא כשלשים דקות וא"כ הוי ודאי חמץ

אם הבצק לא עומד 18/22.5/24 דקות רצופות בלא עסק - זה לא חמץ (אא"כ מצד ההתפחה שע"י השמרים וכיו"ב).

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' מרץ 17, 2021 11:40 pm

כפי שכתבו מעלי מה ההו"א בכלל, וכי חומרי התפחה גרע ממי פירות ומלח

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 1:06 am

עזריאל ברגר כתב:אם הבצק לא עומד 18/22.5/24 דקות רצופות בלא עסק - זה לא חמץ (אא"כ מצד ההתפחה שע"י השמרים וכיו"ב).
שו"ע אדה"ז סי' תנט סי"א:
לֹא אָמְרוּ חֲכָמִים שִׁעוּר מִיל אֶלָּא כְּשֶׁעֲדַיִן לֹא נִתְחַמֵּם הַבָּצֵק עַל יְדֵי עֵסֶק הַיָּדַיִם; אֲבָל לְאַחַר שֶׁנִּתְחַמֵּם עַל יְדֵי עֵסֶק הַיָּדַיִם - אִם יַנִּיחוּהוּ בְּלֹא עֵסֶק, מִיָּד יַחְמִיץ.

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי בתבונה » א' מרץ 21, 2021 1:55 am

מופיע כבר בשולחן ערוך סימן תנ"ט סעיף ב ומקורו בתשובות הרא"ש
אמנם בביאור הלכה שם הביא שהרמב"ם הרשב"א והרמב"ן חלקו וסברו שגם לאחר אינו חמץ אלא אם שהה שיעור חימוץ

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 1:56 am

ציינתי לשם בדוקא - א. מפני שפסק כן (על־אף הדעות החולקות), ב. כי התפלאתי על שנתעלם לפי־שעה מהרב 'עזריאל ברגר' נר"ו.

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי בתבונה » א' מרץ 21, 2021 3:04 am

השו"ע גם פסק כך.
ובכל אופן (גם בשו"ע וגם בגר"ז) לא נראה שאם נשתהה מעט אז החמיץ בודאי, אלא שש חשש שהחמיץ.
ולא שיצא מספק מצה בערב פסח.
וכן יש לחוש לכך ששיעור חימוץ הוא ד מילים כמו שכתבו כבר אחרים
נערך לאחרונה על ידי בתבונה ב א' מרץ 21, 2021 3:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 3:08 am

לו יהי.
כוונתי לפסיקה כזו בדורות האחרונים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 21, 2021 1:47 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:אם הבצק לא עומד 18/22.5/24 דקות רצופות בלא עסק - זה לא חמץ (אא"כ מצד ההתפחה שע"י השמרים וכיו"ב).
שו"ע אדה"ז סי' תנט סי"א:
לֹא אָמְרוּ חֲכָמִים שִׁעוּר מִיל אֶלָּא כְּשֶׁעֲדַיִן לֹא נִתְחַמֵּם הַבָּצֵק עַל יְדֵי עֵסֶק הַיָּדַיִם; אֲבָל לְאַחַר שֶׁנִּתְחַמֵּם עַל יְדֵי עֵסֶק הַיָּדַיִם - אִם יַנִּיחוּהוּ בְּלֹא עֵסֶק, מִיָּד יַחְמִיץ.

אז גם זה לא תלוי בשיעור מיל...

עכ"פ לא מצאנו גדר "חמץ ודאי" לדבר שזמן הכנתו הכללי לוקח מעט יותר מכדי הילוך מיל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 8:32 pm

בפשטות, מצוי שיניחו עיסת הפיתות לרגע קל בלא עסק.
עכ"פ, בהא נחתינן וסלקינן - ודאי שחמץ גמור הוא זה, ולית דין צריך בשש.

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 21, 2021 9:24 pm

לבי במערב כתב:בפשטות, מצוי שיניחו עיסת הפיתות לרגע קל בלא עסק.
עכ"פ, בהא נחתינן וסלקינן - ודאי שחמץ גמור הוא זה, ולית דין צריך בשש.

לא חלקתי על זה שהפיתות הן חמץ גמור, אלא רק על ההוכחה מאורך זמן האפיה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 9:39 pm

עזריאל ברגר כתב:לא חלקתי על זה שהפיתות הן חמץ גמור, אלא רק על ההוכחה מאורך זמן האפיה.
[וע"ז השבתי דבלאה"כ נמי אין להוכיח מאומה מזה, אך להיפך - דהוי חמץ אף בפחות מהילוך מיל וללא חומרי תפיחה. את ההבהרה כי הן חמץ גמור הוספתי כדי שלא יטעו ח"ו בד"ז].

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מצות חמץ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 19, 2021 3:55 pm

שמעתי מאשה אחת ששמעה מחברתה שעבדה לפני שנים רבות במפעל למצות מכונה, שאחרי פסח העובדים היו לוקחים את המצות שנותרו מפסח ואורזים אותן באריזות של "מצות חמץ" ומוכרים אותן בחזקת חמץ (משיקולים מסחריים שונים).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 374 אורחים