אִיךְ-מֶיְין כתב:ואני תמה! והלא מקרא מפורש בתורה שמיצוי הוא בקיר המזבח?
הארי החי כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:ואני תמה! והלא מקרא מפורש בתורה שמיצוי הוא בקיר המזבח?
וז"ל הרא"ש (ריש קינים) ופליגי התם תנאי איכא מ"ד דדוקא בקרן נעשית אצל מקום הקטרה דעל המזבח שהוא מקום הקטרה אי אפשר לומר דהא כתיב ונמצה דמו על קיר המזבח הלכך בעינן קיר הסמוך למקום הקטרה וכו'.
כח עליון כתב:אולי אפשר לדרוש קיר המזבח - קירוי המזבח (אבל צריך מקור)
תמיהת כ"ת נעוצה בפירוש ה"עברית" למילה "קיר", שתקרה וגג וכדומה אינם אלא הקירות הזקופים.
אבל אין לזה שום הכרע במקרא, ובפשטות גם מה שמאוזן ולא מאונך, כל חלק ממבנה המזבח ג"כ יכול להקרא קיר.
ולראשונים פשוט שמתן הדם צריך להיות סמוך למקום ההקטרה, ולכן סבירא להו שנותנים על המזבח בגגו רק לא במקום האש, רק בסמוך למקום האש והיינו קיר דקרא.
במסתרים כתב:במזבח הזהב כתוב: אֶת-גַּגּוֹ וְאֶת-קִירֹתָיו סָבִיב
אִיךְ-מֶיְין כתב:הנה: עולת העוף נעשית במזבח למעלה מחוט הסיקרא, ולדעת רבי נחמיה ורבי אליעזר בן יעקב בגמרא זבחים סה.'כל עצמה אין נעשית אלא בראש המזבח' וראיתי בכמה וכמה אחרונים (וכן משמע להדיא בראבי"ה בתשובה) שלדעת תנאים אלו מיצוי העוף נעשה בגג המזבח (או לכה"פ אפשר לעשות גם על גג המזבח).
ואני תמה! והלא מקרא מפורש בתורה שמיצוי הוא בקיר המזבח?
וְאִם מִן הָעוֹף עֹלָה קָרְבָּנוֹ לַה' וְהִקְרִיב מִן הַתֹּרִים אוֹ מִן בְּנֵי הַיּוֹנָה אֶת קָרְבָּנוֹ: וְהִקְרִיבוֹ הַכֹּהֵן אֶל הַמִּזְבֵּחַ וּמָלַק אֶת רֹאשׁוֹ וְהִקְטִיר הַמִּזְבֵּחָה וְנִמְצָה דָמוֹ עַל קִיר הַמִּזְבֵּחַ: (ויקרא א יד-טו).
א ת מ ה ה!
בן סופרים כתב:אולי יש להציע כי פעולת המיצוי אמנם היה על הגג כמליקתו אלא שהיה בסמוך ל'קיר' המזבח באופן שיהא הדם נמצה לקיר, [אך כמובן היה דם על גג המזבח ג"כ ואותו היה צריך לכסות לולי מה דמוסיף על הבנין] והיינו דיש דין שימצה לשם כי באמת הדם 'מתקבל' שם והוא מקום הכפרה, ואדרבה מדוייק מן המקרא דאחר ההקטרה נאמר ונמצה דמו, משום דהנמצה הוא פועל יוצא ממעשה המיצוי שעל גג המזבח. כעין הדין המבואר ברש"י בפ"ק דזבחים דיש איזה דין בהדם הנזרק במה שנמשך על המזבח ונופל ליסוד.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 212 אורחים