י. אברהם כתב:עבודה ברורה תמורה ו:
מיללער כתב:האם דנו על רש"י מסכת תמורה אם זה אכן מפרי עטו של רבינו רש"י הקדוש?
גל של אגוזים כתב:מצאתי ב"ה ומצו"ב
מיללער כתב:תודה רבה - אפשר להעתיק את דבריו או אולי קישור להספר?
מיללער כתב:כב.
אמר רבא אבודת לילה לא שמה אבודה. ופירש"י (ד"ה והאמר רבא) דהיינו שאם אבדה בלילה והפריש אחרת תחתיה לאו שמה אבודה, דהואיל ובלילה לא מצי לאקרובה והיא נמצאת ביום המחרת לאו שמה אבודה ורועה אם נתכפר בחברתה.
מה הדין בחטאת שנאבדה בשבת ויו"ט? לכאורה יש לדמותה ללילה דלא מצי לאקרובה או דלמא לילה לאו זמן הקרבת קרבנות בכלל אבל בשבת ויו"ט מקריבין קרבנות (ואפי' החטאת עצמה שנקרבה בשוגג בשבת ונזרקה הדם כיפר) - האם דנו בזה?
אליהו חיים כתב:מיללער כתב:כב.
אמר רבא אבודת לילה לא שמה אבודה. ופירש"י (ד"ה והאמר רבא) דהיינו שאם אבדה בלילה והפריש אחרת תחתיה לאו שמה אבודה, דהואיל ובלילה לא מצי לאקרובה והיא נמצאת ביום המחרת לאו שמה אבודה ורועה אם נתכפר בחברתה.
מה הדין בחטאת שנאבדה בשבת ויו"ט? לכאורה יש לדמותה ללילה דלא מצי לאקרובה או דלמא לילה לאו זמן הקרבת קרבנות בכלל אבל בשבת ויו"ט מקריבין קרבנות (ואפי' החטאת עצמה שנקרבה בשוגג בשבת ונזרקה הדם כיפר) - האם דנו בזה?
הגידולי טהרה בפתיחה לענין ספיקתו שם אם אפשר להמיר בזמן שא"א להקריב דאף להצד שאינו יכול אבל בשבת נחשב ראוי להקרבה כיון דמקריבין ק"צ בשבת, הביא ראיה ממשנה בכריתות ח' ב' דמפלת לאור שמונים ואחד פטור מקרבן משום שלא יצא לזמן הראוי להקרבה ואעפ"כ המפלת ביום שמונים ואחד שחל בשבת נחשב זמן ראוי להקרבה כיון דראוי לקרבן ציבור.
ומבואר על דרך טעם הראשון שכתב הרב מיללער, אך לא נאמר במשנה משום דבדיעבד קרבנו כשר אם יקריבו בשבת.
והנה דין הזה דאם הוקרב בשבת הורצה מבואר בכמה מקומות בש"ס לענין הקרבת כבשי עצרת בשבת שלא לשמן דהוי שלמים בעלמא דהורצה [ביצה כ' ב' ומנחות מ"ח א'], אך (בבקשת סליחה על העמרצות) אולי דוקא בקרבן כזה כשלמי ציבור הראוי לבוא בעצרת ורק דוקא לשמה, נאמר בה דהורצה עכ"פ לשלמים בעלמא בהקרבה שלא לשמה, אבל קרבן חטאת דעלמא דלא ראוי כלל להקרבה היום אולי אינו מרצה אף בהקריבו בשבת (ובביצה שם דמדמה הגמ' הקרבה ביו"ט למ"ד אין מקריבין נו"נ אולי דוקא ביו"ט נאמר ולא בשבת וכמשמעות פשטות הסוגיא דנקט יו"ט דוקא).
אך מסתמא מה שהביא הרב מיללער שליט"א שידו רחבה ועיניו אפיקים על הש"ס כפשטות דאף בחטאת בשבת כן יש לו מקור נאמן, ואולי אפשר להודיעני ולהאיר עיני בזה.
מיללער כתב:במשניות תמורה מבואר דולדות ותמורות שלמים וכן ולדות עולה הרי הם כתחלת הקדש וקריבין.
מה הדין לגבי בל תאחר, האם יש איסור בל תאחר על ולדות ותמורות של קרבנות? לכאורה הרי מעולם לא נדר שיקריב את הולד והתמורה (ואולי יש לחלק בזה בין ולד קדשים לתמורת קדשים שפיו הקדישו) וראיתי בחק נתן עמ"ס תמורה (יח. ד"ה שם ור"י מפרש ) דס"ל דבולדות ותמורות ליכא בל תאחר.
אולם בחו"ב ראיתי שהגרח"ג מבאר בדברי התוס' דלאחר שנתרבו ולדות ותמורות מהקרא דתשא ובאת כללינן להו נמי בבל תאחר - והביא ראי' מעובדא דר' פפייס (שם ע"ב ובר"ה ו.) דפריך בגמ' על מה שאכלו ולד שלמים בחג דעברו על בל תאחר עיי"ש
אולם באמת קושית הגמרא שם אינה מבל תאחר אלא מהעשה של ובאת שמה (וכן הוא הגירסא בר"ה) ואם אפשר לחלק בין העשה של ובאת שמה להלאו דבל תאחר אין מזה ראי' וצ"ע.
.השוחט כתב:.
המקדיש כשפודה (כשנפל מום)– מוסיף חומש. אבל גאלו אחר, וכן תמורה – אין חומש.
הפריש קרבן לצורך חבירו, לענין תמורה – מתכפר עושה תמורה ולא המקדיש.
מיללער כתב:הצעתי היתה שאם ראובן מפריש קרבן להתכפר בו שמעון, מעכשיו הקרבן - לכה"פ חלק הכפרה שבו - שייך לשמעון וכאלו הקנהו לו, וממילא לגבי הכפרה הרי נחשב כתרומה ביד כהן ואין המקדיש יכול לישאל.
שבת שלום ומבורך
מיללער כתב:הצעתי היתה שאם ראובן מפריש קרבן להתכפר בו שמעון, מעכשיו הקרבן - לכה"פ חלק הכפרה שבו - שייך לשמעון וכאלו הקנהו לו, וממילא לגבי הכפרה הרי נחשב כתרומה ביד כהן ואין המקדיש יכול לישאל.
הַבְּכוֹר וְהַמַּעֲשֵׂר אִם בָּאוּ תְּמִימִים יִקְרְבוּ.
והנה האי סוגיא דלעיל מובא בפרק ארבעה אבות, ושם פירשו בתוספות להדיא:והנה יש לעיין בהאי דינא דלכתחלה אין באין מחו"ל, אם הוא דין דלכתחלה לא יעלום, או דהוא היתר דאי"צ להעלותן. ולשון הרגמ"ה 'אין צריך להעלותן'. ושמעתי לדייק מהספרי כהרגמ"ה.
רק יש לדון דלעיל ח' ב' מבואר דבבכור בחו"ל אליבא דר"ש כיון דלכתחלה לא יעלו חשיב אית ליה זכיה בגוויה, ולכאורה כ"ז אם יש דין לא להקריב, אבל אם רק היתרא הוא דאין צריך להעלות למה נחשב דאית ליה זכיה בגוויה. וי"ל.
לְכַתְּחִלָּה לָא. פֵּירוּשׁ, אֵין צָרִיךְ לַהֲבִיאָם.
בן סופרים כתב:
האם יש דבר מפורש בדין ולדות קדשים האם יש לזה תורת 'מקדיש' דמוסיף חומש? [כי לענין מעילה דנו באו האחרונים אי חשיב קדושת פה].
מיללער כתב:(נתעוררתי ע"י חכ"א לצרף פה שאר הערותי שהעליתי לאחרונה בענינא דהאי מסכתא על סדר הדפים והיה המשכן אחד תשוח"ח לו)
תמורה כד.
תמורה כד:
אולם ראיתי בפסקי תוספות עמ"ס תמורה אות יג (פרק כיצד מערימין): אמר על הבכור קודם שיצא לאויר העולם הרי זו עולה דבריו קיימים (זה לשון המשנה) - אבל אם חייב עולה לא מהני ליה בכור (ובהגהות 'לא מהני ליה מידי') לא מצאתי בתוס' בפנים פסק הזה - והאם דעת הפסקי תוס' כאן לחלוק על רש"י?
בפסקי התוס' החדשים מהד' מ"י הביאו שם הערת הגרד"ל ע"ז דמשמע מדבריו שרצה לפרש את דברי הפסקי תוס' על הגמ' להלן בדף כה. בשאלת רב עמרם לרב ששת אם אמר בכור עם יציאת רובו עולה אי עולה הוי או בכור ופשיט ליה רב ששת מטעמא דדדברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעין דקדיש בבכור ולא עולה, וע"ז כתב הפסקי התוס' דאף אם היה חייב עולה לא מהני ליה מידי שלכן יוקדש בעולה ולא בבכור. אולם מלבד שהדין לא נמצא בתוס' נראה כדוחק להעמיס את זה בדברי הפסקי תוס' - וצ"ע.
-
מיללער כתב:תמורה כו.
ברש"י ד"ה תמות מבואר דאף מי שלא היה מחויב חטאת והקדיש בהמה לחטאת קדוש ואזיל למיתה ובתוס' שם ד"ה ר"י אומר תמות הקשו על דבריו מגמ' נדים ו' דמי שלא היה מחויב חטאת ואמר הרי זו חטאת איןו דבריו קיימין, ועי' בהמפרש שם בנדרים ד"ה דבריו קיימין שאם אמר על בהמה הרי זו עלי חטאת דבריו קיימין הואיל אמר 'עלי' - ומלבד שזה חידוש עצום אבל זה תואם לפירוש רש"י דהכא במס' תמורה, ועיי"ש בהגהות מהר"ב רנשבורג שהביא משו"ת רמ"ע מפאנו שנתקשה בפירושו.
ובס' שער המלך הל' מעשה"ק פי"ד ה"ח הביא ממורו בספר לשון לימודים תירץ על המפרש/ועל רש"י כאן בשם מהר"י אירגס דבוודאי אין חטאת בא בנדבה היינו שאינו יכול להקריבה אבל קדושה היא ותמות, אבל השעה"מ הקשה דא"כ מצינו שש חטאות מתות ותי' בדוחק דהחמש חטאות הם רק במי שאכן נתחייב חטאת ומכ"מ מתה, אבל זה שהפריש חטאת ולא היה מחויב בדבר היא סוג אחר עיי"ש ובזה תירץ קושיא שראה מקשים בשם "הר"ר אפרים פישיל ז"ל" עיי"ש
והנה מצאתי בפי' טוב ירושלים על הירושלמי (נדפס בתוך הגהות וחידושים שבירושלמי מהד' מאורי אור) על מה דאיתה בירושלמי פסחים פ"ט ה"ו פלוגתא בציבור שהפרישו חטאת נקבה מה דינה, וכתב ע"ז: בזה י"ל דתלי בפלוגתא זו מש"כ בשעה"מ (שם) לדעת המפרש בנדרים דאם א' אמר הרי זו עלי חטאת ולא היה חייב כלום דקדשה ומתה עיי"ש "אם כן משכחת לן נמי בציבור וכאמור" עכ"ל. ולא הבנתי דבריו, הלא הירושלמי מיירי בציבור שהפרישו נקבה לצורך אחד מחטאות הציבור ומה זה לדין של מי שלא היה חייב חטאת והקדיש בהמה לחטאת.
אולם לכאורה נתקשיתי בדברי הירושלמי על ציבור שהפרישו נקבה לחטאתם למה לא נאמר לב בי"ד מתנה עליהן ורק הסכין מקדש את קרבנות הציבור כמו שמצינו בכ"מ ולמה יחול קדושה על הנקבה - אולם לפי דברי טוב ירושלים הנ"ל אפ"ל דברי הירושלמי שלא הפרישו נקבה לצורך אחד מחטאות הציבור דע"ז בוודאי לב בי"ד מתנה עליהן ורק הסכין מושכתן אלא מיירי שסתם הפרישו חטאת ואמרו הרי זו עלינו לחטאת שלפי דברי רש"י בתמורה חל הקדושה בכה"ג בקרבן יחיד ופליגי בזה אם גם בציבור חל כשהקדישו על נקבה כיון שאין נקבה בכל חטאת הציבור - וכמובן שזה דוחק גדול אבל כל פטפוטי טבין.
אליהו חיים כתב:כפי הנראה, בדבריכם צ"ל שלכן יוקדש בבכור ולא בעולה.
ולפי זה לכ' צ"ל בפסקי תוס' ואף אם חייב עולה לא מהני ליה מידי [ולא אבל].
אין תח"י פסקי תוס' החדשים ולא מצאתי הגהות הרד"ל בזה, ואולי ר"ת שבדבריכם הגרד"ל הכוונה להגאון ר' דוב לנדוי שליט"א. [אולי אפשר לבקש להעלות צילום מהדף כאן].
אליהו חיים כתב:אם ניתן להעמיד כך בציבור שמפריש כנדבה תלוי לכ' אם יש דין קרבן נדבה בציבור, דהרמב"ן ריש ויקרא מסופק בזה, והרי"ף בפ"ג ברכות דאין תפילת נדבה בציבור כשם שאין הציבור מביא עולת נדבה וברמב"ן במלחמות שם פשיטא ליה דהוי כעולת השותפין ודלא כבעל המאור שם (ועי' ערכין י"א ב' באיבעיא שם אם אומרים שירה על עולת נדבת ציבור דרבינו גרשום שם פי' דנדבו כל הציבור אך רש"י שם מפרש לה לענין קיץ המזבח), ואם אין עולת נדבת ציבור ה"ה דאין נדבת ציבור לחטאת.
גם לפו"ר לא הבנתי איך יתפרש האיבעיא בירושלמי על חטאת ציבור בנדבה דהרי לרש"י לפי השעה"מ נדבת חטאת חלות מחודש למיתה לא חל אלא למיתה והרי בציבור אין דין חטאות המתות (לפי ת"ק ור"ש תמורה ט"ו א') ונמצא דאם יקדיש ע"כ דהוי להקרבה וזה וודאי אין נדבת חטאת להקרבה (ומפורש כן שם בתמורה ט"ז א' לפי שאין חטאת נקיבה בציבור). [אף לזה אולי צריך ללמוד כל הסוגיא בירושלמי שם ובאתי כאן רק לפום ריהטא].
מיללער כתב:אליהו חיים כתב:אם ניתן להעמיד כך בציבור שמפריש כנדבה תלוי לכ' אם יש דין קרבן נדבה בציבור, דהרמב"ן ריש ויקרא מסופק בזה, והרי"ף בפ"ג ברכות דאין תפילת נדבה בציבור כשם שאין הציבור מביא עולת נדבה וברמב"ן במלחמות שם פשיטא ליה דהוי כעולת השותפין ודלא כבעל המאור שם (ועי' ערכין י"א ב' באיבעיא שם אם אומרים שירה על עולת נדבת ציבור דרבינו גרשום שם פי' דנדבו כל הציבור אך רש"י שם מפרש לה לענין קיץ המזבח), ואם אין עולת נדבת ציבור ה"ה דאין נדבת ציבור לחטאת.
גם לפו"ר לא הבנתי איך יתפרש האיבעיא בירושלמי על חטאת ציבור בנדבה דהרי לרש"י לפי השעה"מ נדבת חטאת חלות מחודש למיתה לא חל אלא למיתה והרי בציבור אין דין חטאות המתות (לפי ת"ק ור"ש תמורה ט"ו א') ונמצא דאם יקדיש ע"כ דהוי להקרבה וזה וודאי אין נדבת חטאת להקרבה (ומפורש כן שם בתמורה ט"ז א' לפי שאין חטאת נקיבה בציבור). [אף לזה אולי צריך ללמוד כל הסוגיא בירושלמי שם ובאתי כאן רק לפום ריהטא].
הדיון בירושלמי הוא על חלות הקדושה, ואף אם אינה קריבה כמו במפריש נקבה לעולה, לאשם ולפסח שעליהם נחלקו בתמורה, ולזה לא שייך לומר שאין נדבת ציבור בחטאת לכאורה שבוודאי לא יקריבוה אבל אולי חל עליה קדושה לעשות תמןרה וכו'
בציבור אין דין חטאות המתות אבל גם אינה נקרבת אלא לרעייה אזלי, ועדיין יש לדון על 'חלות' הקדושה בנקיבה אי הוי כמפריש נקבה לאשם וכנ"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים