פלתי כתב:מעניין, מ"ט פנים לאיסור ומ"ט פנים להיתר, סה"כ צח פנים. והלא קיי"ל ע' פנים לתורה.
צולניק כתב:ז"ל המהר"ל (באה"ג באר הראשון פ"ו):
'ויש לך לדעת כי דוקא במחלוקת בית שמאי ובית הלל אמרו (עירובין יג ב) 'אלו ואלו דברי אלקים חיים', כי הם היו תחלה במחלוקת התורה, שקודם שהיה מחלוקת בית שמאי ובית הלל לא היה מחלוקת בתורה כלל, וכאשר באו בית שמאי ובית הלל היה מחלוקת שלהם עד שדברי שניהם 'דברי אלקים חיים' כמו שהתבאר למעלה'
אוצר החכמה כתב:אני חושב שכוונתו שבבית שמאי ובית הלל זה מחוייב להיות, משא"כ אחריהם שרק יכול להיות
פלתי כתב:מעניין, מ"ט פנים לאיסור ומ"ט פנים להיתר, סה"כ צח פנים. והלא קיי"ל ע' פנים לתורה.
פייביש אופטובסקי כתב:בקובץ המצורף דיון האם אומרים אלו ואלו דא"ח באחרונים.
אודה למי שיכול להעיר ולהאיר בזה.
פייביש אופטובסקי כתב:בקובץ המצורף דיון האם אומרים אלו ואלו דא"ח באחרונים.
אודה למי שיכול להעיר ולהאיר בזה.
ישא ברכה כתב:לא הבנתי למה לומר שהכלל הזה יהיה דוקא עד דור מסוים, בפשטות נראה שהוא נאמר גם על מחלוקת ר' שלמה זלמן והרב אלישיב.
(ובכלל אני מסופק אם יש לרעיון הזה משמעות בהלכה, או רק באגדה)
אבל איכא עוד ענין גדול שאף בתחלה השני דעות ולפעמים עוד יותר הם דברי תורה ממש כהא דאיתא בערובין דף י"ג על מחלוקת ב"ש וב"ה יצאה בת קול ואמרה אלו ואלו דברי אלקים חיים הן והלכה כב"ה, הרי אף שהלכה כב"ה מ"מ גם דעת ב"ש הם דברי אלקים חיים, ומטעם זה פשוט על מי שקם בבקר ויודע שבהזמן שעד התפלה ילמוד רק דברי ב"ש ולבאר דבריהם צריך לברך ברכת התורה משום שהם גם כן דברי תורה ממש ותורת אמת וכן הוא בכל המחלוקת שבמתני' וברייתות ובשני התלמודים בבלי וירושלמי ואף דברי הגאונים, ואף בגדולים דבזמננו שייך זה שבחזקה דלומדים לשמה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 378 אורחים