מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספק דרבנן שעיקרו דאורייתא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

ספק דרבנן שעיקרו דאורייתא

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' מרץ 08, 2021 10:46 am

בדין ספק דרבנן שעיקרו דאורייתא אם הולכים לחומרא או לקולא, ראיתי כמה סתירות

בדין שביעית בזה"ז
- הרא"ש [מכות פ"א סי' ג] כתב במח' אי המלוה חבירו לעשר שנים שמיטה משמטת או לא, דאזלי' לקולא משום דשביעית בזה"ז דרבנן, ומבו' דאף שעיקר הספק בדאו' אזלי' בדרבנן לקולא.
- החזו"א [שביעית סי' כב ס"ק א ד"ה ועיקר] כתב דהיכא דעיקר הספק בדאו' לא חשיב ספק דרבנן ואזלי' לחומרא.

דינים דרבנן בשחיטה
- כתב הרשב"א בתורת הבית הארוך [ב"א סוף ש"א יא.] לענין שוחט במוכני בסרנא דפחרא, שנחלקו בזה ב' לישנות בגמ', וז"ל, והילכך מסתברא לי לענין הלכתא דבדפחרא אפילו לכתחלה שרי דהא דאורייתא ודאי מישרא שרי, וללישנא קמא כי אסרינן לכתחלה מדרבנן הוא גזירה אטו דמיא, והילכך ספיקא בדרבנן היא אי כלישנא קמא אי כלישנא בתרא, וכל בדרבנן ספיקו להקל, עכ"ל. והו"ד בב"י [יו"ד סי' ז].
- במחצית השקל [או"ח סי' קנט, כד] כתב לבאר דברי המג"א ששחיטת קוף פסולה, אע"פ שלענין נט"י השו"ע הביא ב' דעות, משום ששחיטה שהיא דאו' אזלינן לחומרא. ובי' המחצה"ש שאע"פ שלדעת הכס"מ [שאר אבות הטומאה ב, י] דין כח גברא בשחיטה הוא מדרבנן, מ"מ כיון דגוף דין שחיטה הוא דאורייתא אזלינן לחומרא.

ב' הדוגמאות המצורפות אינן שוות, אך זה מה שידוע לי כעת.
האם מישהו ערך וסיכם ענין זה?

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ספק דרבנן שעיקרו דאורייתא

הודעהעל ידי דמשק » ב' מרץ 08, 2021 11:01 am

ספר 'ספק דברי סופרים' נמצא באוצר.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3124
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ספק דרבנן שעיקרו דאורייתא

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' מרץ 08, 2021 12:00 pm

יישר כח.
קיים גם בה"ב: https://beta.hebrewbooks.org/58027

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: ספק דרבנן שעיקרו דאורייתא

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ב' מרץ 08, 2021 7:06 pm

יהודה בן יעקב כתב:בדין ספק דרבנן שעיקרו דאורייתא אם הולכים לחומרא או לקולא, ראיתי כמה סתירות

בדין שביעית בזה"ז
- הרא"ש [מכות פ"א סי' ג] כתב במח' אי המלוה חבירו לעשר שנים שמיטה משמטת או לא, דאזלי' לקולא משום דשביעית בזה"ז דרבנן, ומבו' דאף שעיקר הספק בדאו' אזלי' בדרבנן לקולא.
- החזו"א [שביעית סי' כב ס"ק א ד"ה ועיקר] כתב דהיכא דעיקר הספק בדאו' לא חשיב ספק דרבנן ואזלי' לחומרא.

דינים דרבנן בשחיטה
- כתב הרשב"א בתורת הבית הארוך [ב"א סוף ש"א יא.] לענין שוחט במוכני בסרנא דפחרא, שנחלקו בזה ב' לישנות בגמ', וז"ל, והילכך מסתברא לי לענין הלכתא דבדפחרא אפילו לכתחלה שרי דהא דאורייתא ודאי מישרא שרי, וללישנא קמא כי אסרינן לכתחלה מדרבנן הוא גזירה אטו דמיא, והילכך ספיקא בדרבנן היא אי כלישנא קמא אי כלישנא בתרא, וכל בדרבנן ספיקו להקל, עכ"ל. והו"ד בב"י [יו"ד סי' ז].
- במחצית השקל [או"ח סי' קנט, כד] כתב לבאר דברי המג"א ששחיטת קוף פסולה, אע"פ שלענין נט"י השו"ע הביא ב' דעות, משום ששחיטה שהיא דאו' אזלינן לחומרא. ובי' המחצה"ש שאע"פ שלדעת הכס"מ [שאר אבות הטומאה ב, י] דין כח גברא בשחיטה הוא מדרבנן, מ"מ כיון דגוף דין שחיטה הוא דאורייתא אזלינן לחומרא.

ב' הדוגמאות המצורפות אינן שוות, אך זה מה שידוע לי כעת.
האם מישהו ערך וסיכם ענין זה?


יש גם בהל' מליחה בסי' סט, לעניין אישה שבישלה בשר ולא זוכרת אם מלחה, שהט"ז רצה לומר שמדובר בספק דרבנן משום דם שבישלו. והש"ך דחאהו, מטעם שאיסור דם בכללי הוא מהתורה, ואין זה ספק דרבנן.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ספק דרבנן שעיקרו דאורייתא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 08, 2021 11:16 pm

קולא בתרו"מ בזמה"ז דהוי מדרבנן, הרי מצינו להדיא בגמ' לגבי "שאני אומר תרומה לתוך תרומה נפלה",
ולגבי חלה בזמה"ז מדרבנן, ג"כ נפסק ברמב"ם ושו"ע להקל לגבי האיבעיא של טבלא שאין לה לבזבזין,
אמנם בעירובין לו. מצינו סברא להחמיר בספיקות דרבנן היכא דעיקרו דאו', וצ"ע בכל זה.
(הדוגמא של שוחט בסרנא דפחרא לא הבנתי מה היא שייכת לעניננו).

לכשיבקע
הודעות: 574
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: ספק דרבנן שעיקרו דאורייתא

הודעהעל ידי לכשיבקע » ב' מרץ 08, 2021 11:57 pm

ראה ברשב''א בתוה''ב המובא בב''י יו''ד סי' צט ס''ו גבי ביטול איסור לכתחילה, לגבי ביטול איסור דרבנן שעיקרו דאורייתא, ראה שם כמה דוגמאות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 427 אורחים