קו ירוק כתב:השקפה והלכה שזורות זו בזו, ואעפ"כ נבדלים זמ"ז. ומ"מ היכן בדברי המצוטטים בכאן ישנן דברי השקפה?
ואם כוונתו שעל עיר שאין לנו בה מסורת ודאית, אף שהיא מסתברת כעיר ידועה, שלא ידונוה כמוקפין, הנה זו הסכמת רבני א"י מקדמת דנא, וכמו שהביא התבואות הארץ.
והענין הוא שכלפי ברכה נחוש כל זמן שאינה ודאית מדור לדור. (לאפוקי לוד שאחרי הבירור יש בה מסורת ישוב קבוע לא פסק ממנה מעולם!)
א. לא הבנתי, מדברי מר היה נראה שדבר על שכונות רמות הנראית לגבעון, והתפלאתי אודות כך, כי איננה נראית ככל שידוע.
ב. הפוסקים דנו שמקום שאינו ודאי לענין ברכה, הרי הוא כשאר העולם.
ג. גם עיר שלא היתה מיוחדת כעיר מקלט, היו לה כל דיני עיר מקלט (מח ערי מקלט היו בא"י), רק שבששה ערים אינם משלמים שכירות, ובשאר הערים משלמים שכירות.
אמנם נוב לא נמנית על ערי נחלת בנימין בספר יהושע, ויתכן שמעולם לא היתה עיר חמה. וגם אין יודעים מיקומה ואבד שמה (ברור שהיא נראית לירושלים, וקשה לומר שהיא צופים, ויותר נראה להציע שהיא שכונת הגבעה הצרפתית).
ב"ה
ראשית ייתכן ואני טועה בקשר לנראה ואם כן אודה ואבוש.
לגבי אותה הסכמה של רבני ארץ ישראל, השאלה היא היכן עובר הגבול בין קרוב לודאי, או ספק בעלמא שאיננו יודעים דבר מלבד שם וכדומה. אבל נניח לזה כעת.
א. המרחק האוירי בין רמות לגבעון הוא פחות מ-2 ק"מ, במרחק פחות מכך במציאות זה נראה, כמובן לשיטות שאי"צ מיל. אם לא שישנה גבעה גבוהה שמסתירה את המקום. מלבד זאת חובה לומר שעיר מוק"ח מיושבת בגויים אין ברור כלל שנחשבת מוקפת, אבל כך נהגו בירושלים תש"ח - תשכ"ז.
ב. כנ"ל.
ג. אולי עיין נא ביהושע פרק כא.
ד. לענ"ד השערתך היא נכונה בוודאות, היא המכונה כיום הגבעה הצרפתית. ואמרו זאת לפנינו...