טפח כתב:תודה רבה. יש לציין כמובן לספר החדש 'ארח דוד' שיצא לאור אשתקד.
רב פעלים כתב:טפח כתב:תודה רבה. יש לציין כמובן לספר החדש 'ארח דוד' שיצא לאור אשתקד.
השם והפרטים המלאים: 'ספר ארח דוד : אסופת הלכות והליכות, חידושים ומכתבים, אורחות ותולדות / של גאון ההוראה ועמוד היראה רבי דוד בהר"ן זלה"ה אביו הקדוש הגר"נ משאדיק זצ"ל אחיו הקדוש הגר"ז בהר"ן זצ"ל ומשפחת בית אבותיו', ליקטו וערכו יוצאי חלציו ישראל גולדברג ונחום סילמן, בהוצאת ישראל גולדברג, ירושלים, אדר ב' תשע"א.
וכן יש לציין את "הדרת קודש : הליכות ... לקט עובדות, הנהגות, הוראות, תשובות... פסקים וחידושים / מתורתו של ... רבי דוד בהר"ן ... בן ... רבי נחום". נלקט ונערך ... ע"י נחום סילמן, בהוצאת העורך, רחובות, כסלו תשס"ט. כולל גם דברים לזכרו וכן חידושי תורה מבני משפחתו.
רב פעלים כתב:ב"ה
למי שיש יותר מידע על בניו, בנותיו חתניו מוזמן להביא.
לייטנר כתב:נכדו, הרב אברהם בהר"ן היה ראש האולפנה הראשונה - כפר פינס, והקים גם את האופנא שנקראה על שמו עוד בחייו 'אולפנת הרב בהר"ן'.
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7% ... 8%22%D7%9F
רב פעלים כתב:לייטנר כתב:נכדו, הרב אברהם בהר"ן היה ראש האולפנה הראשונה - כפר פינס, והקים גם את האופנא שנקראה על שמו עוד בחייו 'אולפנת הרב בהר"ן'.
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7% ... 8%22%D7%9F
מה הקשר המדויק בין ר' דוד לר' אברהם? כלומר: נכד דרך מי?
בנוסף, בערך בויקיפדיה כתוב 'הרב אברהם הכהן בהר"ן'. אצל אף אחד מהמשפחה לא ראיתי שהיה כהן (לא אצל ר' נחום משאדיק ולא אצל ר' דוד נשוא האשכול העיקרי)
יגל כתב:כמדומה שבסוף אורח דוד יש רשימה מפורטת של צאצאיו.
איש_ספר כתב:יגל כתב:כמדומה שבסוף אורח דוד יש רשימה מפורטת של צאצאיו.
אכן. רב פעלים כדאי להרגע.
יגל כתב:ר' אברהם לא היה כהן (אף אחד ממשפחות לעווי-ויספיש-בהר"ן'ים אינו כהן), והוא לא היה נכד של ר' דוד בהר"ן אלא נכד אחיו ר' אשר לעמיל.
רב פעלים כתב:ב"ה
לפלא בעיני שלא נכתב בהקדמת "ארח דוד" שר' דוד למד מפי מרן הגרמיי"ל דיסקין זצוק"ל ובנו הגרי"י זצוק"ל. היכן ניתן למצוא מידע זה?
רב פעלים כתב:יגל כתב:ר' אברהם לא היה כהן (אף אחד ממשפחות לעווי-ויספיש-בהר"ן'ים אינו כהן), והוא לא היה נכד של ר' דוד בהר"ן אלא נכד אחיו ר' אשר לעמיל.
מי היו הוריו ודרך מי הוא נכד ר' אשר למיל?
רב פעלים כתב:כאשר היתה רעידת אדמה בירושלים בשנת תרפ"ז נסו כולם מקולות הרעש האימתניים כדי להציל נפשם, אך ר' דוד, תכף עם תחלת הרעש תפס את מגבעתו והניחה על ראשו וברך: "ברוך אתה ה` אלוקינו וכו` על הזוועות".
גוראריה כתב:סיפרו עליו שלא הלך במנעלי עור כלל אלא בפוזמקאות בד שמא ירדם ויהיה בכלל הרוצה שיטעם וכו'
האמת הדבר?
מתפעל כתב:ושאלה, מדוע כל הילדים שינו שם המשפחה מבהר"ן לוויספיש ולמה דוקא וויספיש?
יגל כתב:מתפעל כתב:באורח דוד מסופר כי שם המשפחה המקורי בפולין של חמשת האחים היה פראסט. בדרך לא"י שינו את שם ל"לעווי" על שם העיירה "לעוו", ובן אחיהם שלמה זלמן ב"ר שלמה זלמן פראסט עלה לארץ עם פספורט מזוייף ע"ש גרמני אחד בשם וייספיש, ולכן כל בני המשפחה לקחו את השמות לעווי ווייספיש כדי להחשב נתינים גרמנים.
השם בהר"ן היה כינוי בלבד, ובודדים מצאצאי הר"ן משאדיק אימצו אותו מאוחר יותר כשם משפחה רשמי. כמדומה שאף הר"ד עצמו שמו הרשמי בתעודות היה וייספיש.
יגל כתב:רב פעלים כתב:לייטנר כתב:ר' אברהם לא היה כהן (אף אחד ממשפחות לעווי-ויספיש-בהר"ן'ים אינו כהן), והוא לא היה נכד של ר' דוד בהר"ן אלא נכד אחיו ר' אשר לעמיל.
רב פעלים כתב:הוא דווקא כן היה כהן ונכד הרב דוד בהר"ן כי את שם משפחתו הוא בחר דווקא על שם אביו ששמו היה הרב נחום הכהן לווין ואמו הייתה נחמה רחל, בת הרב דוד בהר"ן, והוא בחר את שם משפחתו לכבוד סבו הגדול. עובדת היותו כהן נכתבה בחלק השני על הדברים עליו דברים עליו עלון 'יש"ע שלנו' (חלק א': http://www.myesha.org.il/?CategoryID=18 ... 343&Page=6, חלק ב': http://www.myesha.org.il/?CategoryID=18 ... 370&Page=6 - היו תקלות בניסיונות לצרף קבצים לכן קישרתי כך).
לא אפשרי שהיה נכד הרב אשר למיל, שהיה מבני הרב אברהם מפוזן ואחי ר' נחום משאדיק ולא היה לר' דוד בן בשם אשר למיל (ראה בקובץ המצורף של התקציר מ"ארח דוד"), כי הייתכן שהרב אברהם בהר"ן הוא דור רביעי לר' אברהם מפוזנא, שנפטר בסביבות שנת תקצ"ה (1835), ודור שלישי לר' אשר לעמיל לעווי, שנולד בתחילת המאה ה-19 ונפטר בשנת תר"י (1850)? לפי זה יוצא שאביו של הרב אברהם בהר"ן, נחום, נולד במחצית הראשונה של המאה ה-19 והוליד את ר' אברהם בסביבות גיל 100! זה שזה היה אצל אברהם אבינו לא אומר שזה יכול להיה להיות אצל אבי הרב אברהם בהר"ן.
יגל כתב:רב פעלים כתב:הוא דווקא כן היה כהן ונכד הרב דוד בהר"ן כי את שם משפחתו הוא בחר דווקא על שם אביו ששמו היה הרב נחום הכהן לווין ואמו הייתה נחמה רחל, בת הרב דוד בהר"ן, והוא בחר את שם משפחתו לכבוד סבו הגדול. עובדת היותו כהן נכתבה בחלק השני על הדברים עליו דברים עליו עלון 'יש"ע שלנו' (חלק א': http://www.myesha.org.il/?CategoryID=18 ... 343&Page=6, חלק ב': http://www.myesha.org.il/?CategoryID=18 ... 370&Page=6 - היו תקלות בניסיונות לצרף קבצים לכן קישרתי כך).
לא אפשרי שהיה נכד הרב אשר למיל, שהיה מבני הרב אברהם מפוזן ואחי ר' נחום משאדיק ולא היה לר' דוד בן בשם אשר למיל (ראה בקובץ המצורף של התקציר מ"ארח דוד"), כי הייתכן שהרב אברהם בהר"ן הוא דור רביעי לר' אברהם מפוזנא, שנפטר בסביבות שנת תקצ"ה (1835), ודור שלישי לר' אשר לעמיל לעווי, שנולד בתחילת המאה ה-19 ונפטר בשנת תר"י (1850)? לפי זה יוצא שאביו של הרב אברהם בהר"ן, נחום, נולד במחצית הראשונה של המאה ה-19 והוליד את ר' אברהם בסביבות גיל 100! זה שזה היה אצל אברהם אבינו לא אומר שזה יכול להיה להיות אצל אבי הרב אברהם בהר"ן.
אכן טעיתי ואתה צודק, ואכן כך מבואר בארח דוד עמ' תר"ז (שם נזכר בקצרה כ"רבה של כפר אליהו"...).
לגבי החלק השני בדבריך, עכ"פ לא היתה כוונתי לר' אשר לעמיל מגאלין ב"ר אברהם מפוזנא אלא לר' אשר לעמיל בהר"ן משאדיק.
רב פעלים כתב:לגבי מה שאני צודק, מה מופיע בעמ' תר"ז ומי רבו של "כפר אליהו". הדבר החשוב לי הוא שבהקדמת "ארח דוד" מופיע חתן של ר' דוד בשם ר' אברהם הכהן לוין ולא ר' נחום, וחתן זה לא היה יכול להיות אביו של ר' אברהם בהר"ן. מה הפיתרון לבעיה זו?
מורה צדק כתב:מה הקשר של הגאון ר' דוד בהר"ן לר' זלמן בהר"ן?
יגל כתב:מתפעל כתב:ושאלה, מדוע כל הילדים שינו שם המשפחה מבהר"ן לוויספיש ולמה דוקא וויספיש?
באורח דוד מסופר כי שם המשפחה המקורי בפולין של חמשת האחים היה פראסט. בדרך לא"י שינו את שם ל"לעווי" על שם העיירה "לעוו", ובן אחיהם שלמה זלמן ב"ר שלמה זלמן פראסט עלה לארץ עם פספורט מזוייף ע"ש גרמני אחד בשם וייספיש, ולכן כל בני המשפחה לקחו את השמות לעווי ווייספיש כדי להחשב נתינים גרמנים.
השם בהר"ן היה כינוי בלבד, ובודדים מצאצאי הר"ן משאדיק אימצו אותו מאוחר יותר כשם משפחה רשמי. כמדומה שאף הר"ד עצמו שמו הרשמי בתעודות היה וייספיש.
משולש כתב:מישהו שמע הסיפור הבא?
ר' דוד בהר"ן היה מסתיר פניו שלא להסתכל בפניו של צדיק אחד שהיה מתפלל אחרי זמן תפלה.
יגל כתב:אביו של ר' אברהם בהר"ן היה ר' נחום כהן-לוין בעמח"ס תורת הניקור הירושלמי (שהיה חתנו של ר' עזריאל אהרן פישמן), בנו של ר' אברהם כהן-לוין חתן הגר"ד בהר"ן.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: מיללער ו־ 287 אורחים