אמר להם רבי יהודה לדבריכם למה פוקקין העזרה אמרו לו שבח הוא לבני אהרן שיהלכו עד ארכובותיהן בדם והא דם הוי חציצה לח הוא ולא הוי חציצה דתנן הדם והדיו והדבש והחלב יבישין חוצצין לחין אין חוצצין והא קא מיתווסי מאנייהו ותנן היו בגדיו מטושטשין ועבד עבודתו פסולה וכי תימא דמדלו להו והתניא מדו כמדתו שלא יחסר ושלא יותיר בהולכת אברים לכבש דלאו עבודה היא ולא והתניא והקריב הכהן את הכל זו הולכת אברים לכבש אלא בהולכת עצים למערכה דלאו עבודה היא ולעבודה היכי אזלי אזלי אאיצטבי
לענין כתב:ועדיין צ"ע ולא נתיישב לדעתי העניה והקטנה, היאך שייך לכהן לישא בידיו את החזה והגרה, ולא יהיה עליו יותר מ'טיפה מועטת של דם'?
אראל כתב:מי שראה פעם שחיטת בהמה גסה, איך שהדם משפריץ מצאור הבהמה בכח גדול, בודאי כבר עלתה במחשבה הפליאה
האיך יתכן בביהמ"ק כאשר שחטו הכהנים פרים גדולים, ולא נטף אף טיפה אחת של דם על בגדיהם [שאילו נטנף הבגד, הרי מיד נפסל לעבודה, והאיך קבל הדם וכו']??
האם גם זה מהניסים שנעשו בביהמ"ק??
אראל כתב:מי שראה פעם שחיטת בהמה גסה, איך שהדם משפריץ מצאור הבהמה בכח גדול, בודאי כבר עלתה במחשבה הפליאה
האיך יתכן בביהמ"ק כאשר שחטו הכהנים פרים גדולים, ולא נטף אף טיפה אחת של דם על בגדיהם [שאילו נטנף הבגד, הרי מיד נפסל לעבודה, והאיך קבל הדם וכו']??
האם גם זה מהניסים שנעשו בביהמ"ק??
שמש כתב:אראל כתב:מי שראה פעם שחיטת בהמה גסה, איך שהדם משפריץ מצאור הבהמה בכח גדול, בודאי כבר עלתה במחשבה הפליאה
האיך יתכן בביהמ"ק כאשר שחטו הכהנים פרים גדולים, ולא נטף אף טיפה אחת של דם על בגדיהם [שאילו נטנף הבגד, הרי מיד נפסל לעבודה, והאיך קבל הדם וכו']??
האם גם זה מהניסים שנעשו בביהמ"ק??
שחיטה (בד''כ, חוץ מיוה''כ ופרה אדומה) כשרה בזר.
ביליצר כתב:ובפשטות גם חוץ משבת
אליהו חיים כתב:הרי השוחט צריך שיתן ורידין לתוך הכלי כדי שיתקבל כל הדם [זבחים כ"ה ב', לרש"י ע"ג הכלי, לרמב"ם פ"ד ממעשה הקרבנות הלכה ח' נראה דממש לתוך הכלי], ובוודאי זינק וקילח שם דם הקזה וכו', והכהן עומד בבגד"כ ומקבל הדם ולא יפול אפילו טיפה אחת על בגדיו? [ואף בהולכה וזריקה ושפיכת שיירים לא ימלט פעמים רב שלא יפול טפות דם על הבגדים]. [ואף בשחיטה יש ראשונים שכתבו דנהגו שרק הכהנים שחטו קרבנות ציבור, ועכ"פ בקרבן תמיד הרי פייסו על השחיטה (כמבואר ביומא כ"ה ועי' במאירי שם)].
שמש כתב:בקרבן תמיד (ועוד) מדובר בשחיטת כבש שהרבה פחות מלכלך מפר/ה, ועכ''פ לא מתיז זרם דם כה רב וכ''כ בכח. ואה''נ שלגבי הולכה ויתר העבודות ע''כ צ''ל שטיפות קטנות לא מעכבות.
הבאר ההיא כתב:בספר שמואל כתוב וישחטו את הפר ויביאו את הנער אל עלי ומבואר בחז"ל שהשוחט היה כהן ושמואל טען ששחיטה כשרה בזר ורצו לדונו כמורה הוראה בפני רבו.
ומבואר שלפחות אז נהגו שכהן שוחט גם פרים.
כְּתִיב: 'וְשָׁחַט אֶת בֶּן הַבָּקָר', 'וְשָׁחַט' - אָחֳרָא וְלָאו כָּהֲנָא, דְּכָהֲנָא אֲסִיר לֵיהּ בְּדִינָא, בְּגִין דְּלָא יַפְגִּים הַהוּא אֲתַר דַּאֲחִיד בֵּהּ.
לרבי יעקב אטלינגר מאלטונא פשיטא ליה דאין איסור זרות בשחיטה בשבת, ולרבי שמואל שטראשון מוילנא (בפרק ארבעה אחין בסוגיא דזר ששימש בשבת) מספקא ליה.במסתרים כתב:יל"ע שו"ת בנין ציון סימן פט.
שייף נפיק כתב:כמדומה שראיתי בספרי הקומיקס של ד. ביכמן (שעבר עליהם הגאון הידען מבני ברק שליט"א נשכח ממני כעת שמו) והתייעצו גם עם מרן הגרח"ק) שציירו שהכהנים הלכו עם מין בגד בד על הבגדי כהונה בשעת הולכת איברים. וצ"ע
שמש כתב:אראל כתב:מי שראה פעם שחיטת בהמה גסה, איך שהדם משפריץ מצאור הבהמה בכח גדול, בודאי כבר עלתה במחשבה הפליאה
האיך יתכן בביהמ"ק כאשר שחטו הכהנים פרים גדולים, ולא נטף אף טיפה אחת של דם על בגדיהם [שאילו נטנף הבגד, הרי מיד נפסל לעבודה, והאיך קבל הדם וכו']??
האם גם זה מהניסים שנעשו בביהמ"ק??
שחיטה (בד''כ, חוץ מיוה''כ ופרה אדומה) כשרה בזר.
באר בשדה כתב:איך הבגדי כהונה לא היו מטושטשין באופן תמידי?
אליהו חיים כתב: בליקוטי הלכות זבחים סוף פרק ט' נוטה להקל בעבד קודם כיבוס כשיש עליו כמה טיפות דם, אך מלשונו נראה דרק בדיעבד ולא לכתחילה.
אך יש לעיין בדבריו דמוכיח שם (באותו דיבור) דבכמה טיפות דם לא הוי כבגדי כהונה שנתגעלו דאין מכבסין אותן, דאל"כ צריכים להפסיד בכל יום כמה בגדי כהונה וכמעט א"א לכהן ליזהר בזה בעזרה עיי"ש.
אִיךְ-מֶיְין כתב:אליהו חיים כתב: בליקוטי הלכות זבחים סוף פרק ט' נוטה להקל בעבד קודם כיבוס כשיש עליו כמה טיפות דם, אך מלשונו נראה דרק בדיעבד ולא לכתחילה.
אך יש לעיין בדבריו דמוכיח שם (באותו דיבור) דבכמה טיפות דם לא הוי כבגדי כהונה שנתגעלו דאין מכבסין אותן, דאל"כ צריכים להפסיד בכל יום כמה בגדי כהונה וכמעט א"א לכהן ליזהר בזה בעזרה עיי"ש.
שאלני ת"ח אחד - מדוע לא הוכיח הח"ח שם ממקרא דמילואים בתצוה: (שמות כט כא) וְלָקַחְתָּ מִן הַדָּם אֲשֶׁר עַל הַמִּזְבֵּחַ וּמִשֶּׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְהִזֵּיתָ עַל אַהֲרֹן וְעַל בְּגָדָיו וְעַל בָּנָיו וְעַל בִּגְדֵי בָנָיו אִתּוֹ וְקָדַשׁ הוּא וּבְגָדָיו וּבָנָיו וּבִגְדֵי בָנָיו אִתּוֹ:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים