מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התנהגות ורצונות אנושיים באבות הקדושים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: התנהגות ורצונות אנושיים באבות הקדושים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' פברואר 18, 2021 10:24 pm

שמונה פרקים להרמב"ם

    וְכֵן מָצִינוּ בִּשְׁמוּאֵל - שֶׁפָּחַד מִשָּׁאוּל; וּבְיַעֲקֹב - שֶׁפָּחַד מִפְּגִישַׁת עֵשָׂו. אֵלּוּ הַמִּדּוֹת וְכַיּוֹצֵא בָהֶן - הֵן מְחִיצוֹת בֵּין הַשֵּׁםיִתְבָּרֵךְ עִם הַנְּבִיאִים, עֲלֵיהֶם הַשָּׁלוֹם. וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ שְׁתֵּי מִדּוֹת, אוֹ שָׁלשׁ מֵהֶן בִּלְתִּי מְמֻצָּעוֹת - כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בַּפֶּרֶק הָרְבִיעִי - נֶאֱמַר בּוֹ: שֶׁרָאָה הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ מֵאַחַר שְׁתֵּי מְחִיצוֹת אוֹ שָׁלשׁ.
ויש לעיין ממשה, ואולי באותה שעה עוד לא הגיע לגדלותו במדרגת הנבואה לאספקלריה המאירה, וכדברי הרמב"ן בא"מ.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1541
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: התנהגות ורצונות אנושיים באבות הקדושים?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' פברואר 22, 2021 7:48 pm

פרי יהושע כתב:שמונה פרקים להרמב"ם

    וְכֵן מָצִינוּ בִּשְׁמוּאֵל - שֶׁפָּחַד מִשָּׁאוּל; וּבְיַעֲקֹב - שֶׁפָּחַד מִפְּגִישַׁת עֵשָׂו. אֵלּוּ הַמִּדּוֹת וְכַיּוֹצֵא בָהֶן - הֵן מְחִיצוֹת בֵּין הַשֵּׁםיִתְבָּרֵךְ עִם הַנְּבִיאִים, עֲלֵיהֶם הַשָּׁלוֹם. וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ שְׁתֵּי מִדּוֹת, אוֹ שָׁלשׁ מֵהֶן בִּלְתִּי מְמֻצָּעוֹת - כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בַּפֶּרֶק הָרְבִיעִי - נֶאֱמַר בּוֹ: שֶׁרָאָה הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ מֵאַחַר שְׁתֵּי מְחִיצוֹת אוֹ שָׁלשׁ.
ויש לעיין ממשה, ואולי באותה שעה עוד לא הגיע לגדלותו במדרגת הנבואה לאספקלריה המאירה, וכדברי הרמב"ן בא"מ.


הבאתי לעייל מהרמב"ן כך:
שמות פ"ג פס' י"ב: "ולפי דעתי היה משה גם בעת ההיא אב בחכמה גדול במעלת הנבואה..."
שמות פ"ד פס' ג': וזה טעם וינס משה מפניו -
כי פחד שמא ייענש וינשכו הנחש. וכל אדם מתרחק מן המזיק לו אע"פ שידע שאם יהיה כן בחפץ השם אין מציל מידו.

השאלה היא: האם למרות מה שהרמב"ן כתב בפרק ג', תחשוב לומר כי עדיין לא הגיע למעלתו הגדולה ביותר? ואם היה מגיע אליה כבר אז, לא היה מפחד. כי מלשונו קשה לכאו' לומר כך.

פרי יהושע
הודעות: 3165
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: התנהגות ורצונות אנושיים באבות הקדושים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' פברואר 22, 2021 10:47 pm

אליהו בן עמרם כתב:
פרי יהושע כתב:שמונה פרקים להרמב"ם

    וְכֵן מָצִינוּ בִּשְׁמוּאֵל - שֶׁפָּחַד מִשָּׁאוּל; וּבְיַעֲקֹב - שֶׁפָּחַד מִפְּגִישַׁת עֵשָׂו. אֵלּוּ הַמִּדּוֹת וְכַיּוֹצֵא בָהֶן - הֵן מְחִיצוֹת בֵּין הַשֵּׁםיִתְבָּרֵךְ עִם הַנְּבִיאִים, עֲלֵיהֶם הַשָּׁלוֹם. וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ שְׁתֵּי מִדּוֹת, אוֹ שָׁלשׁ מֵהֶן בִּלְתִּי מְמֻצָּעוֹת - כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ בַּפֶּרֶק הָרְבִיעִי - נֶאֱמַר בּוֹ: שֶׁרָאָה הַשֵּׁם יִתְבָּרֵךְ מֵאַחַר שְׁתֵּי מְחִיצוֹת אוֹ שָׁלשׁ.
ויש לעיין ממשה, ואולי באותה שעה עוד לא הגיע לגדלותו במדרגת הנבואה לאספקלריה המאירה, וכדברי הרמב"ן בא"מ.


הבאתי לעייל מהרמב"ן כך:
שמות פ"ג פס' י"ב: "ולפי דעתי היה משה גם בעת ההיא אב בחכמה גדול במעלת הנבואה..."
שמות פ"ד פס' ג': וזה טעם וינס משה מפניו -
כי פחד שמא ייענש וינשכו הנחש. וכל אדם מתרחק מן המזיק לו אע"פ שידע שאם יהיה כן בחפץ השם אין מציל מידו.

השאלה היא: האם למרות מה שהרמב"ן כתב בפרק ג', תחשוב לומר כי עדיין לא הגיע למעלתו הגדולה ביותר? ואם היה מגיע אליה כבר אז, לא היה מפחד. כי מלשונו קשה לכאו' לומר כך.

בהחלט נראה שעל אף שהיה גדול בנבואה כבר אז עדין לא עלה למעלת נבואה של אספקלריה המאירה
והדברים ידועים

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: התנהגות ורצונות אנושיים באבות הקדושים?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' מרץ 01, 2021 3:09 pm

ראיתי שכ' בעל העקידה שהטעם שמשה שבר את הלוחות אפי' שכבר שמע מפי הגבורה שחטאו משום שזה דרך האדם שמתפעל יותר ממה שרואים עיניו מאשר מה ששמע באוזניו.
היתכן? האם כלל זה תקף גם למשה ששמע מפי הקב"ה בעצמו?
וע"כ ס"ל שגם אצל משה לא ישתנו אצלו הטבעים..

מה שנכון נכון
הודעות: 11982
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: התנהגות ורצונות אנושיים באבות הקדושים?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מרץ 01, 2021 3:34 pm

עיין על ענין זה כאן.
לכאו' התעלם רמ"פ ממשפט זה של בעל העקדה: "עם שזו אינה שאלה חמורה, כי ברית כרותה לעינים שיתפעל האדם למראיהן יותר ממה שיתפעל למשמע אזניו, אע"פ שלא יהיה במה ששמע שום ספק".

ודומה לזה מאמר חז"ל על אתם ראיתם (הובא ברש"י שמות יט, ד): "אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים - לא מסורת היא בידכם, ולא בדברים אני משגר לכם, לא בעדים אני מעיד עליכם, אלא אתם ראיתם". אמנם מדובר שם בכל העם. [ומאידך מש"כ רש"י שם כ, יט עה"פ אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם: "יש הפרש בין מה שאדם רואה למה שאחרים משיחין לו, שמה שאחרים משיחין לו פעמים שלבו חלוק מלהאמין", אינו שייך לכאן, כי לא נאמר שהאחרים העידו מפי ה'].

סגי נהור
הודעות: 5720
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: התנהגות ורצונות אנושיים באבות הקדושים?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' מרץ 01, 2021 3:59 pm

עליך עיננו כתב:ראיתי שכ' בעל העקידה שהטעם שמשה שבר את הלוחות אפי' שכבר שמע מפי הגבורה שחטאו משום שזה דרך האדם שמתפעל יותר ממה שרואים עיניו מאשר מה ששמע באוזניו.
היתכן? האם כלל זה תקף גם למשה ששמע מפי הקב"ה בעצמו?

אינני מבין כלל את השאלה. הנושא איננו מדת הנאמנות אלא מדת השפעת האירוע על הנפש ("מתפעל").

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: התנהגות ורצונות אנושיים באבות הקדושים?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' מרץ 01, 2021 4:15 pm

סגי נהור כתב:
עליך עיננו כתב:ראיתי שכ' בעל העקידה שהטעם שמשה שבר את הלוחות אפי' שכבר שמע מפי הגבורה שחטאו משום שזה דרך האדם שמתפעל יותר ממה שרואים עיניו מאשר מה ששמע באוזניו.
היתכן? האם כלל זה תקף גם למשה ששמע מפי הקב"ה בעצמו?

אינני מבין כלל את השאלה. הנושא איננו מדת הנאמנות אלא מדת השפעת האירוע על הנפש ("מתפעל").

איה"נ לא שאלתי אלא כדי להוכיח שהתפעלות היא מידה שהיתה אצל משה כאשר סה"כ.
אמנם באג"מ שהביא הרב משנ"נ הק' כך וכ' שח"ו לומר כן שהרי שמיעה מה' ודאי לא גרע מראיה אף לענין התרגשות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים