עושה חדשות כתב:מתוך פי' הגר"א למגילת אסתר,
מה הפשט בזה?
הכתב והמכתב כתב:ואני אוסיף על דברך.
הטעם שבקשו אחר כך מהמלך לעשות בשונאיהם כרצונם.
כי ברמב''ם מבואר שמחיית עמלק שייכת למלכות, ואם כיון כיון שאסתר היא מישראל והיא מלכה, הרי שיש לקיים המצוה של מחיית עמלק
עקביה כתב:הכתב והמכתב כתב:ואני אוסיף על דברך.
הטעם שבקשו אחר כך מהמלך לעשות בשונאיהם כרצונם.
כי ברמב''ם מבואר שמחיית עמלק שייכת למלכות, ואם כיון כיון שאסתר היא מישראל והיא מלכה, הרי שיש לקיים המצוה של מחיית עמלק
א. היא לא הייתה מלכת ישראל אלא מלכת פרס.
ב. לדבריך, מדוע אף אחד ממלכי ישראל ויהודה, לאחר שאול המלך, לא עסק במצוות מחיית עמלק?
לבי במערב כתב:ב. הא איכא מלחמת דוד בעמלק, וגם בימי חזקי' הכו את שארית פליטתם.
בבלי כתב:ועל א אולי הכוונה מלכות שהיא מישראל ולאו דווקא מלכות ישראל
עקביה כתב:לבי במערב כתב:ב. הא איכא מלחמת דוד בעמלק, וגם בימי חזקי' הכו את שארית פליטתם.
משם ראיה. שניהם לא עשו זאת מדין מחיית עמלק, כפי שאפשר להבין בבירור מתוך המקראות.
מה גם שדוד לא היה אז מלך, וכשהיה מלך לא שמענו שנלחם בעמלק.
עקביה כתב:בבלי כתב:ועל א אולי הכוונה מלכות שהיא מישראל ולאו דווקא מלכות ישראל
היכן הכוונה? כתוב שישראל נצטוו למנות להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק. כלומר מדובר במלך המולך על ישראל.
בבלי כתב:א. במשנה בעדויות כתוב לא שמעתי אין זה ראיה.
בבלי כתב:ב. דוד היה מלך מאז נמשח, זה שלא שלט בפועל אין זה אומר שלא היה מלך.
בבלי כתב:ג. מי אמר לך מה הייתה כוונתם? וגם אם לא העיקרית אז המשנית?
מקדש מלך כתב:ואם לא היו שומעים בקולה, האם היתה הורגת בהם? קונסת אותם ממון? או מלשינה עליהם לאחשוורוש? והרי היא הולכת לאבד עצמה לדעת בשבילם.
הקישון33 כתב:מקדש מלך כתב:ואם לא היו שומעים בקולה, האם היתה הורגת בהם? קונסת אותם ממון? או מלשינה עליהם לאחשוורוש? והרי היא הולכת לאבד עצמה לדעת בשבילם.
ככה מדבר מי שגר במדינה דמוקרטית במאה 21, פעם לא חשבו ככה.
עקביה כתב:הכתב והמכתב כתב:ואני אוסיף על דברך.
הטעם שבקשו אחר כך מהמלך לעשות בשונאיהם כרצונם.
כי ברמב''ם מבואר שמחיית עמלק שייכת למלכות, ואם כיון כיון שאסתר היא מישראל והיא מלכה, הרי שיש לקיים המצוה של מחיית עמלק
א. היא לא הייתה מלכת ישראל אלא מלכת פרס.
ב. לדבריך, מדוע אף אחד ממלכי ישראל ויהודה, לאחר שאול המלך, לא עסק במצוות מחיית עמלק?
בבלי כתב:עקביה כתב:לבי במערב כתב:ב. הא איכא מלחמת דוד בעמלק, וגם בימי חזקי' הכו את שארית פליטתם.
משם ראיה. שניהם לא עשו זאת מדין מחיית עמלק, כפי שאפשר להבין בבירור מתוך המקראות.
מה גם שדוד לא היה אז מלך, וכשהיה מלך לא שמענו שנלחם בעמלק.
ב. דוד היה מלך מאז נמשח, זה שלא שלט בפועל אין זה אומר שלא היה מלך.
?
הכתב והמכתב כתב:בבלי כתב:עקביה כתב:לבי במערב כתב:ב. הא איכא מלחמת דוד בעמלק, וגם בימי חזקי' הכו את שארית פליטתם.
משם ראיה. שניהם לא עשו זאת מדין מחיית עמלק, כפי שאפשר להבין בבירור מתוך המקראות.
מה גם שדוד לא היה אז מלך, וכשהיה מלך לא שמענו שנלחם בעמלק.
ב. דוד היה מלך מאז נמשח, זה שלא שלט בפועל אין זה אומר שלא היה מלך.
?
האי מילתא כיון דאיתיא לדין, אקרא למי שיודע לעשות בו סדר.
בשמואל א טו שמואל אומר לשאול קרע ה' את ממלכות ישראל, והכוונה היא לכאורה מידית, שהרי לא רצה לחזור עמו, וגם אם הכוונה רק שבעתיד המלכות לא תהיה שלו, זה כבר נאמר לו קודם חטא זה - כשלא המתין לשמואל בגלגל.
א. בהמשך, דוד נמשח למלך. ועדיין עברו כמה שנים עד שניצל משאול וכו', ולמעשה תחילת מלכותו בחברון רק מעת ששאול נהרג.
ב. לכאורה למה לא היה מלך מיד כפי גזירת הבורא והמשיחה. ולמה באמת לא היה לו דין מלך.
ג. עוד יש לשאול למה שמואל לא פרסם את דבר נביאותו להחליף את המלך, וסביר להניח שכלל ישראל היו שומעים לנביא ומסייעים לדוד למלוך, והיו חוסכים את כל הרדיפות. יתר על כך מהמקראות בתחילת שמואל ב' משמע שאף אחר מות שאול לא היה ידוע לאי מי משבטי ישראל שמלכות דוד היא מפי ה'.
ד. אם היה ענין שזה לא יתפרסם מאיזה סיבה שהיא, נמצא שבאמת דוד לא היה לו דין מלך כלל כל ימי בריחתו משאול, ומלבד הפליאה שהרי נמשח, הרי רצה לדון את נבל כדין מורד במלכות. אם אינו מלך לא היה לנבל עוון.
אשמח לאי מש שעסק בנושא או יש לו מראי מקומות בזה, להאיר את עיני
נ. ב. הערה קטנה, גם אצל שאול מצינו שהמלכתו היתה בכמה שלבים .א משיחה בפך - שמואל א י. לכאורה כבר נעשה מלך. צלחה עליו רוח גבורה ב. בהמשך הפרק יש גורל - מה ענין הגורל אם כבר נמשח, ואם הענין של הגורל לראות שמאת ה' הוא, היה צריך להיות במעמד אחד. ג. אחר כל זאת הוא עובד עובד בשדה עם הבקר - כאחד העם. ובסוף יש צורך ב'חידוש המללוכה' - למה צריך לחדש אותה.
הכתב והמכתב כתב:1. לא הבנתי, כך מפורש ברמב''ם. ועליך תלונתו.
2. בכל מקרה דוד המלך קודם שמלך הכה בהם - עיין שמואל ב.
3. שאר המלכים כנראה לא היה בהם את הכח ולא הגיעו למצב של 'והיה בהניח וכו''
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים