מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שכרות/ביסום בפורים חובה או מצוה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן נוי
הודעות: 1814
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

שכרות/ביסום בפורים חובה או מצוה?

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' פברואר 23, 2021 2:01 pm

בביאור הלכה סימן תרצה סעיף ב ד"ה חייב איניש וכו' - וא"ת האיך יחייבו חז"ל מה שנזכר בתורה ובנביאים בכמה מקומות השיכרות למכשול גדול וי"ל מפני שכל הניסים שנעשו לישראל בימי אחשורוש היו ע"י משתה כי בתחלה נטרדה ושתי ע"י משתה ובאה אסתר וכן ענין המן ומפלתו היה ע"י משתה ולכן חייבו חכמים להשתכר עד כדי שיהא נזכר הנס הגדול בשתיית היין. ומ"מ כ"ז למצוה ולא לעכב [א"ר]: עכ"ל.
ולכאורה צ"ב. דלכאורה מוציא מקרא מידי פשוטו שהרי ידעו חז"ל הק' בדבר זה ואעפ"כ ציוו בזה ונקטו לשון חובה ומדוע כותב שאינו לעיכובא ומלד כך הלאו כתב רבינו הרמב"ם הלכות מגילה וחנוכה פרק ב הלכה טו: "כיצד חובת סעודה זו שיאכל בשר ויתקן סעודה נאה כפי אשר תמצא ידו, ושותה יין עד שישתכר וירדם בשכרות?

יש תקוה
הודעות: 137
הצטרף: א' אפריל 26, 2020 6:02 pm

Re: שכרות/ביסום בפורים חובה או מצוה?

הודעהעל ידי יש תקוה » ה' פברואר 25, 2021 11:05 am

בספר עתה באתי (להרה"ג יוסף חיים אוהב ציון שליט"א. בקו' השתיה כדת, בתחילתו) הביא מש"כ בעל הדברי יציב שאפי' היו נותנים לו כל חללי דעלמא לא היה שותה וכו' אבל מה אעשה שזקיני החכ"צ היה אומר שבכל מקום שאמרו רז"ל 'חייב' החיוב הוא במסירות נפש. וחייבים למסור נפש על זה. ועש"ב. [וראיתי שכ"כ ביסו"ה שער המפקד שער י"ב, פ"ג סוף כונת תענית אסתר].
וע"ש עוד סי' א וב' שעמד על שאלה זו. ע"כ.
ומ"מ ע' בכה"ח סי' תרצ"ה אות ט"ו אהא דפסק מרן חייב איניש לבסומי בפוריא - היינו למצוה ולא לעכב. (מהרי"ל, הג"מ, דרכ"מ כנה"ג, עולת שבת ,א"ר משנ"ב). ועע"ש באות טז הביאורים בהאי מימרא דרבא. וראה עוד בדברי שלום (עפג'ין, או"ח חי"ג תרצ"ה ס"ג) דברים נפלאים בזה. (וגב אורחא ג"כ דן לעניין שכרות שלא מיין).
וע"ע להגאון רבינו יוסף משאש זיע"א בספרו הגדול שו"ת מים חיים (חאו"ח סי' ש"א. והובא במגיד ממקנס פורים עמ' רי"ד) שעמד בזה באורך וברוחב. ע"ש.
נערך לאחרונה על ידי יש תקוה ב ה' פברואר 25, 2021 12:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5765
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: שכרות/ביסום בפורים חובה או מצוה?

הודעהעל ידי עקביה » ה' פברואר 25, 2021 11:22 am

ראה הודעה זו והבאה אחריה, וכן בתחילת האשכול.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=33864#p372566

איתן נוי
הודעות: 1814
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: שכרות/ביסום בפורים חובה או מצוה?

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' מרץ 01, 2021 10:14 pm

יש תקוה כתב:בספר עתה באתי (להרה"ג יוסף חיים אוהב ציון שליט"א. בקו' השתיה כדת, בתחילתו) הביא מש"כ בעל הדברי יציב שאפי' היו נותנים לו כל חללי דעלמא לא היה שותה וכו' אבל מה אעשה שזקיני החכ"צ היה אומר שבכל מקום שאמרו רז"ל 'חייב' החיוב הוא במסירות נפש. וחייבים למסור נפש על זה. ועש"ב. [וראיתי שכ"כ ביסו"ה שער המפקד שער י"ב, פ"ג סוף כונת תענית אסתר].
וע"ש עוד סי' א וב' שעמד על שאלה זו. ע"כ.
ומ"מ ע' בכה"ח סי' תרצ"ה אות ט"ו אהא דפסק מרן חייב איניש לבסומי בפוריא - היינו למצוה ולא לעכב. (מהרי"ל, הג"מ, דרכ"מ כנה"ג, עולת שבת ,א"ר משנ"ב). ועע"ש באות טז הביאורים בהאי מימרא דרבא. וראה עוד בדברי שלום (עפג'ין, או"ח חי"ג תרצ"ה ס"ג) דברים נפלאים בזה. (וגב אורחא ג"כ דן לעניין שכרות שלא מיין).
וע"ע להגאון רבינו יוסף משאש זיע"א בספרו הגדול שו"ת מים חיים (חאו"ח סי' ש"א. והובא במגיד ממקנס פורים עמ' רי"ד) שעמד בזה באורך וברוחב. ע"ש.


אחרי הכל עדיין צ"ב היאך הוציא מידי פשוטו של גמרא.
זאת ועוד אוסיף על דבריך היקרים והנפלאים מה שכתב יסוד ושורש העבודה ח"ב שער י"ב בעייני הפורים פרק שלישי כונת תענית אסתר בסופו: "בכל מקום שנזכר בגמ' בלשון חיב, צריך האדם להמית עצמו עליה".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 212 אורחים

cron