פולסברג כתב:חרסון כתב:פולסברג כתב: אבל איך יכולים לומר ארור על א' מגדולי הרבנים בשעתו שכוונתו היתה לש''ש בדברים כאלה [עי' בקישור שהביא ר' עזריאל], כמו רבים מגדולי הדור ההוא
אינני יודע מניין אתה לוקח שהוא היה אחד מגדולי הרבנים בדור ההוא. גם מי שניסה לטעון כן כמו קמינצקי ודומיו לא מצא עדיין מקור בריא להישען עליו. אף אם נניח שכוונתו הייתה לשם שמיים, אינני יודע איזה חילוק מצאנו בהלכה לגבי רוצח או דלטור אי כוונתו לשם אי לאו. ודינו של דלטור רשע זה הלא מבואר ברמב"ם ובשו"ע. ובהלכות עדות פסק הרמב"ם שהוא פחות מן הגוי ואין לו חלק לעולם הבא (וקולות שנאמר בתינוקות שנשבו קשה לאמרם במי שנטען עליו כאן כי היה "מגדולי הרבנים בדורו").
אלא שאעפ"כ מי שיכיר בחומרת המעשיו הנתעבים (ללא ניסיון ריהבליטציה בזוי כלפי אחד המעשים הנתעבים בתולדות המחלוקות בעמ"י בעת החדשה) ויחד עם זה יזכיר את דברי רבינו הזקן נ"ע עצמו בסוף פרק ל"ב כי "מצווה לשנאותן ומצווה לאהבן ג"כ, ושניהם הן אמת, שנאה מצד הרע שבהם ואהבה מצד הטוב הגנוז שבהן שהוא ניצוץ אלוקות שבתוכן המחיה נפשן האלוקית", אין מזניחין אותו. אשרי חלקו ונפשו האצילה.
א. רד''ק הוא ת''ח וחוקר נכבד. אפשר בהחלט לחלוק על מסקנותיו [כמו שאני הק' עושה רבות], אך דבריו אינם חלומות ופנטזיות מצוצים מהאצבע, בניגוד ל...וכו' וד''ל.
ב. אודה ואבוש קבל עם ועדה על טעותי. תמיד חשבתי שיסודותיו של ספר התניא - ובפרט בעניני אהבת ישראל והניצוץ האלוקות שבכאו''א - ובפרט פרק ל''ב 'הלב של התניא', מחייבים כל באי העולם, ובפרט האנושיות, ובפרט ישראל, ועאכו''כ חסידי חב''ד - אבל עכשיו אני רואה שלא, והוא רק 'אשרי חלקו ונפשו האצילה', ומה עוד שכנראה אפילו האדמו''ר הרש''ב - נשיא ישראל - לא הגיעו לכזאת.
ג. אם אני מבין נכון, לדבריך [והבאים אחריך] - אדם שעשה כל עבירות שבעולם מכל סוג שהם, עדיין הוא יהודי ונשמתו יהודית לכל דבר. אך במסירה שבה מורידין ולא מעלין, עליו ישירו עליו ארור. כלומר אין דרך אמצעית בין שתי הקצוות. נשמע הגיון בריא? וכי כל כך עולה מסירה על כל שאר העבירות החמורות, מקצה הקדושה אל קצה היפוכו?
תחושתי היא שהרוח נושבת שמה, שהעבירה הכי גרועה ושמוציא את האדם מכלל יהודי הוא התנגדות לחסידות. ובפרט שיש עוד דוגמאות לזה.ואכ''מ.
להרב ל''ב שליט''א: פילגש בגבעה - עליו נאמרה 'על כבוד בשו''ד מחיתם'
אשתדל לענות בקוצר אמרים:
אינני מבין מה אתה רוצה. אני כתבתי משהו על האמינות של קמינצקי? כתבתי שמקור לגדלותו של אביגדור הוא לא מצא. אבל להעיר מהסיפור המופיע בהקדמת משיחי השקר ומנגדיהם בשם הגר"ח קנייבסקי... וד"לרבותינו הקדושים, נשיאי ישראל שבכל דור, לא נמנעו מאז ומעולם מלצאת חוצץ באופן הברור ביותר ולהבדיל בין הטמא וטהור, לעמוד כחומה בצורה מול הרוחות הרעות הנושבות במחנה ישראל ומול מעשים רעים של יחידים (אף אם כוונתם לשם שמיים). כך היה מאז ומעולם: נגד ההשכלה ונגד הציונות, נגד מפא"י, נגד גורן ונגד המפלגות הדתיות (להבדיל). דבר התורה נאמר באופן הברור ביותר, מבלי להתחשב בשום 'נגיעה' חיצונית: לא כבוד ולא משרות, לא קשרי ידידות ולא קשרי משפחה. לשיקולים שכאלו לא היה מקום כלל בעולמם, עד להפליא ממש! (וכמו שאמר עורך הג'ואיש פרעס בשם הגר"ח צימרמן: אחד בדור אין לו אפילו נגיעה קלה של 'כדאי'ניקיות'!...)
[ופתגם שהיה שגור על לשונו של רבינו, שאף ש'עיקם הכתוב ח' אותיות' וכו', הנה פרשיות התורה מלאות וקוראות 'טמא', 'טמא', 'טמא'. והחילוק: בסיפור דברים הלשון צריכה להיות נקיה ככל האפשר. אבל בהוראת הלכה לרבים, שם צריך לדבר בצורה הברורה ביותר: טמא!]
ביחד עם זה, לא נמנעו כמעט מעולם לקרב באופן אישי, מחמת אהבת ישראל הבוערת שבקרבם, וכחינוכו של רבינו הגדול בל"ב של התניא שהזכרת, ולעשות כל טצדקי כדי להשיב כל אחד ואחד מישראל לדרך הישר - מכל מגזר שהוא: שאינו שותומ"צ, דתי, חרדי ואף חב"דניק.... - דווקא בגלל האהבה הגדולה אליו, היא המחייבת לעשות הכל כדי להשיבו לדרך הישר. ומעשים כאלו הם לאין מספר!... (הרבי הרש"ב קיבל בידידות את הברון גינזבורג וניסה להשפיע עליו להטיב דרכו בעניין ציבורי, בה בשעה שלברון היה ידוע היטב האופן בו התבטא עליו הרבי! ובדורנו אצל הרבי סיפורים שכאלו עצמו מספר. ומעניין, דווקא, שכל כרכי ה'התוועדויות' שלו מלאים בביטויים אקטואליים חריפים ביותר, כלפי כל המתרחש באה"ק ובגולה, בישרות בלתי מצויה ומבלי כל משוא פנים, נדפס כ'מקרב' הגדול ומאיר הפנים. ואילו אחרים שהם כקופה המלאה חשבונות על חשבונות ומדידות לפי אינטרסים (חשובים) כאלו ואחרים, קיבלו בציבור תדמית 'קנאית'. והאמת היא - שזה לא סותר ואדרבא...)
יתר על דבר זה. כאשר רבינו הזקן חוזר ממאסרו, אליו נלקח בעקבות מלשינות שפלה ובזויה (וכאן אין הדבר ב'סתם' עבירות - אלא בחטא ופגיעה החמורה ביותר שניתן לדמיין! ואינני רוצה להזכיר דוגמאות לא רחוקות כיצד התבטאו גדולי ישראל על מנהיגים וציבור אשר 'נגעו בכבודי'....), כותב הוא את האגרת הידועה ד"ה קטנתי (תניא אגה"ק ס"ב - "אחר ביאתו מפט"ב") אשר היא מופת של מנהיגות אצילה ושל מידות טובות, שכמעט ואין כדוגמתם. וזלה"ק שם:
"
ולזאת באתי מן המודיעים מודעה רבה לכללות אנ"ש על ריבוי החסדים אשר הגדיל ה' לעשות עמנו, לאחוז במדותיו של יעקב שאר עמו ושארית ישראל, שמשים עצמו כשיריים ומותרות ממש שאין בו שום צורך. לבלתי רום לבבם מאחיהם כו', ולא להרחיב עליהם פה או לשרוק עליהם ח"ו. הס מלהזכיר באזהרה נוראה, רק להשפיל רוחם ולבם במדת אמת ליעקב מפני כל אדם בנמיכות רוח ומענה רך משיב חימה. ורוח נכאה כו'. וכולי האי ואולי יתן ה' בלב אחיהם כמים הפנים וגו"
וכל מילה נוספת מיותרת.
והן הן הדברים בנוגע לאביגדור, אשר גם בסיפורי החסידים לא מצאנו שינהגו בו בהנהגת נקם ח"ו (געוואלד געוואלד, ב'סך הכל' סיפרו שנפל בשכרות וכו'...) - (ולא כמו שכתב לעיל אחד הניקים ש'התירו את דמו', בדיה שאין לה מקור. אדרבא, על מישהו אחר (נעלה באין-ערוך מאותו אביגדור) נכתב כי 'התיר דמנו כמים' וד"ל...). ולשירי עם ומעשיות אין אנו אחראים.
ואת כל מה שכתבתי כאן לא כתבתי, אלא כאשר הגיעה מי שביקש להצדיק, בצורה תמוהה ומשונה, את מעשי הרשע של אביגדור הנ"ל. וכדרך המסורה מגדולי ישראל, כאשר יש מי שמבקש לנצל את 'אהבת ישראל' כדי להכשיר עניינים של היפך 'אהבת השם' (כפתגמו הידוע של הגרי"ז) - האמת צריכה להיאמר בצורה הברורה ביותר, כי רשע איכא הכא, ומסירה בזויה איכא הכא, ככל הנאמר בספרי ההלכה. ובר דעת שינסה להצדיק מעשה מגונה שכזה תמה תמה יקרא. אחרי שהנקודה הזו ברורה, אז, ורק אז, מגיע תורה של ההדרכה המנויה בפרק ל"ב, ש"מצווה לאהבן ג"כ".